بازدید 18040
پیمانه اقتصادی

در شرایط سخت اقتصادی مردم، سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت داد / مقررات جدید برای بازگشت دلار‌های صادراتی/ کاهش نرخ دلار به کانال پایین تر/ سکه ۱۲ میلیون شد/ خریداران در این بازار دست به عصا شدند

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پاتک خودروسازان آمریکا به کرونا، ضرر ۷۳۰ میلیارد دلاری کرونا به صنعت توریسم، بازگشت بورس به مدار سبز و سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین سطح پنج ماهه را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۱۲۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸ 31 October 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پاتک خودروسازان آمریکا به کرونا، ضرر ۷۳۰ میلیارد دلاری کرونا به صنعت توریسم، بازگشت بورس به مدار سبز و سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین سطح پنج ماهه را در بر دارد.

در شرایط سخت اقتصادی مردم، سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت داد

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با صدور بخش‌نامه‌ای، مجوز افزایش قیمت ۵۳ درصدی روغن موتور‌های دیزلی و ۴۰ درصدی روغن موتور‌های بنزینی را برای مصرف داخلی این محصولات صادر کرد. این افزایش قیمت روغن موتور برای مصرف داخلی کشور در حالی است که بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور‌های دیزلی و بنزینی حاکی از حاشیه سود بالای این شرکت‌ها به دلیل صادرات این محصولات است؛ بنابراین، حتی با وجود اعمال تحریم‌ها و کاهش فعالیت شرکت‌های تولیدی در چند ماه نخست امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، باز هم صادرات روغن موتور از ایران افزایش یافته است. آمار‌ها نشان می‌دهد، سالانه بیش از یک میلیون تن روغن موتور در ۲۰۰ کارخانه تولید روغن موتور کشور تولید می‌شود که در سال یک میلیارد دلار ارز عاید کشور می‌کند. به نقل از فارس، به نظر می‌رسد با توجه به حاشیه سود بالای شرکت‌های روغن‌ساز به خصوص روغن‌سازان بزرگ از محل صادرات، این شرکت‌ها و همینطور دستگاه‌های متولی از جمله سازمان حمایت بتوانند برای حمایت از مصرف‌کننده داخلی، قیمت فروش داخل این روغن‌ها را در شرایط سخت اقتصادی مردم پایین نگه دارند.

مقررات جدید برای بازگشت دلارهای صادراتی به چرخه اقتصادی

عبدالناصر همتی درباره مقررات جدید برای برگرداندن ارز حاصل از صادرات گفت: بر اساس تصمیم ستاد اقتصادی دولت قرار شد شیوه‌های برگشت ارز صادرکنندگان به گونه‌ای باشد که بتوانند به ازای آن مواد اولیه کارخانه‌ها را وارد کنند و اینکه خالی فروشی یا ادعا‌های غیر واقعی در آن نباشد. وی گفت: در یکی دو روز آینده رئیس‌جمهور مصوبه را ابلاغ می‌کند و صادر کنندگان می‌توانند از روش‌های مختلف ارز خود را ارائه کنند، از جمله در سامانه‌نیما که تقویت شده و مانند گذشته تامین ارز خواهد کرد و همچنین می‌توانند واردات در مقابل صادرات داشته باشند که تهاتری و با نظارت وزارت صمت انجام می‌شود. افراد موظفند گردش ریالی و نرخ ارز مبادله شده را در سامانه تجارت ثبت و به صورت برخط به بانک مرکزی اطلاع دهند. موضوع دیگر ارز اشخاص است و واردکنندگان می‌توانند از طریق ارز خود و اشخاص دیگر واردات انجام دهند، اما باید گردش ریالی خود را ثبت در بانک مرکزی و سامانه تجارت ثبت کنند.

کاهش نرخ دلار به کانال ۲۶هزار تومانی

در معاملات امروز (شنبه دهم آبان ماه ۹۹) بازار ارز، شاخص ارزی با کاهش همراه شده است و در لحظه انتشار این گزارش، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به قیمت ۲۶۸۷۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز پنجشنبه، حدود ۹۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۱۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به آخرین روز هفته قبل، ۱۱۵۰ تومان کاهش نرخ دارد.

سکه به ۱۲ میلیون تومان رسید!

امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بهای ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۲ میلیون تومان به فروش رسید. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون تومان، ربع‌سکه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان نرخ داشت. علاوه بر این در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و ۱۷۰ هزارتومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۷۰ هزار تومان فروخته شد.

خریداران در این بازار دست به عصا شدند

فضا در بازار طلا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان مثبت مانده است؛ اما جدیدترین نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد که سرمایه گذاران به دلیل ابهامات موجود احتیاط بیشتری کرده اند. در میان تحلیلگران وال استریت، بسیاری منتظر پایان انتخابات آمریکا و معطوف شدن به عوامل بنیادین بلندمدت و ضرورت اقدام محرک مالی بیشتر به دلیل ادامه تبعات سنگین شیوع کووید ۱۹ بر اقتصاد جهانی هستند.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در شرکت ساکسو بانک اظهار کرد: تصور می کنم ۴۸ ساعت بعد از انتخابات، قیمت طلا بالاتر خواهد رفت، زیرا پاندمی دوباره مورد توجه بازار قرار می گیرد. هر کسی انتخاب شود، ویروس همچنان به اقتصاد آسیب می زند و وخامت اوضاع به معنای آن است که دولتها باید اقدام کنند. در مقطع فعلی، انتخابات آمریکا یک فاکتور تعیین کننده که عوامل بنیادین تاثیرگذار را بتواند تغییر دهد، نیست.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۲ نفر معادل ۶۷ درصد افزایش قیمت، دو نفر معادل ۱۱ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و چهار نفر معادل ۲۲ درصد نظر خنثی داشتند. سرمایه گذاران این بار برعکس کارشناسان، خوش بینی کمتری نسبت به صعود قیمت طلا داشتند. بازار طلا همچنان برای جذب سرمایه گذاران خرد به سختی تلاش می کند و درصد مشارکت در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز ضعیف بوده و به پایین ترین حد در حدود یک سال اخیر رسیده است. به گزارش ایسنا، در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۱۱۳۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۵۸۸ نفر معادل ۵۲ درصد به افزایش قیمت طلا و ۳۸۰ نفر معادل ۳۳ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۱۷۹ نفر معادل ۱۵ درصد نظری نداشتند.

پاتک خودروسازان آمریکا به کرونا

زمانی که در ماه مارس پای ویروس کرونا به ایالات‌متحده رسید، سه خودروساز دیترویتی، کارخانه‌های خود را تعطیل کردند تا تولید وسایل‌نقلیه آمریکایی با یک وقفه بی‌سابقه مواجه شود. حالا چهار ماه پس از آغاز تدریجی ازسرگیری فعالیت خودروسازان در ماه مه، جنرال‌موتورز، فورد موتور و فیات‌-کرایسلر تقریبا با سرعت حداکثری کار خود را ادامه می‌دهند و به دنبال بهبود عملکرد خود به میزانی فراتر از پیش‌بینی‌ها هستند. تاکنون هیچ یک از این سه خودروساز شاهد شیوع مجدد کرونا نبوده‌اند حتی با اینکه پشت دیوارهای کارخانه‌ها، شیوع کرونا در جامعه روبه‌ افزایش است. برای مقابله با شیوع کرونا در این صنعت، این خودروسازان و ۱۵۳ هزار پرسنل آنها دستورالعمل‌های کاری جدید را دنبال می‌کنند و همچنین سطح بالایی از همکاری بین این سه رقیب در زمینه کنترل کرونا دیده می‌شود. در این صنعت اکنون کارکنان هر روز نشانه‌های مشکوک یا نداشتن علائم خود را در برنامه‌های تلفن‌های هوشمند وارد می‌کنند و در روز بارها برابر تب‌سنج‌ها قرار می‌‌گیرند. /دنیای اقتصاد

ضرر ۷۳۰ میلیارد دلاری کرونا به صنعت توریسم

طبق داده‌های جدید سازمان توریسم ملل متحد (یوان‌دابلیوتی‌او) به علت سقوط میزان مسافرت در جهان به تحت پاندمی کرونا، در هشت ماه ابتدایی ۲۰۲۰ حجم گردشگران جهان ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. تعداد این سفرها که در این بازه حدود ۷۰۰ میلیون سفر نسبت به سال گذشته افت کرد و ۷۳۰ میلیارد دلار از درآمدهای صنعت توریسم جهان از بین رفت. این سقوط بیش از هشت برابر سقوط این صنعت در بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۹ است. زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان توریسم سازمان ملل متحد می‌گوید: این سقوط وحشتناک تبعات اجتماعی و اقتصادی سنگینی داشته است و میلیون‌ها شغل و شرکت را به خطر انداخته است. طبق گزارش این سازمان توریسم اروپا کمتر از همه جهان آسیب دیده در ماه‌های جولای و آگوست به ترتیب ۷۲ درصد و ۶۹ درصد سقوط کرده، در حالی که در سراسر جهان در کل ۸۱ درصد و ۷۹ درصد سقوط کرده است.

بازگشت بورس به مدار سبز

امروز شاخص کل با ۱۷۴۶۹ واحد افزایش معادل ۱.۳۶ درصد به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۸۰۰ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۴۵۶۸ واحد افزایش معادل ۱.۳۶ درصد به ۳۴۱ هزار و ۵۰۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۸۳۰ واحد افزایش معادل ۰.۲۲ درصد به ۳۷۷ هزار و ۸۰۰ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۵۳۴ واحد افزایش معادل ۰.۲۲ درصد به ۲۴۷ هزار و ۴۵۰ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۶۹۰۳ واحد افزایش معادل ۱.۵۴ درصد به یک میلیون و ۷۷۴ هزار واحد، شاخص بازار اول با ۲۴۵۸۳ واحد افزایش معادل ۲.۷۹ درصد به ۹۰۷ هزار و ۲۲۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۰۷۹۳ واحد کاهش معادل ۰.۳۸ درصد به ۲ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۴۴۰ واحد رسید.

گزارش بورس امروز شنبه 10 آبان 99/ باز پس گیری کانال 1.3 میلیون واحدی

گزارش بورس امروز شنبه 10 آبان 99/ باز پس گیری کانال 1.3 میلیون واحدی

سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین سطح پنج ماهه

در پایان معاملات این هفته با نگرانی از تشدید شیوع کرونا و سقوط مجدد تقاضای نفت، قیمت‌های نفت خام سقوط کرد و بدترین هفته خود از ماه آوریل را به ثبت رساند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۵۳ درصد افت کرد و در ۳۷.۴۵ دلار بسته شد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۲۴ درصد سقوط کرد و به ۳۵.۷۲ دلار رسید. در برخی ساعات معاملات روز جمعه با اضطراب بازار از قرنطینه‌های جدید اروپا برای مقابله با ویروس کرونا و انتخاب هفته آینده آمریکا سقوط قیمت نفت حتی به ۲ درصد هم رسید. عامل دیگر نگرانی بازارهای جهانی نفت این است که طبق توافق کاهش تولید اوپک پلاس قرار است تولید این گروه در ماه ژانویه ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
سبز الکی!
اگر قیمت روغنهای خودرو واقعی نباشد انوقت همین روغنهای موجود در بازار به خاطر اختلاف قیمت از مرز ها به کشورهای همسایه قاچاق خواهد شد.مثل قاچاق سوخت وحتی دارو....شما دلار واتصاد را ثابت نگه دارید قیمتها خود به خود به ثبات خواهند رسید...برای ثبات اقتصادی نیاز به ثبات سیاسی داریم....
خیلی بد شد قیمت سکه پایین امد سکه قیمت واقعیش 20میلیونه
بسیاری از آژانس های سفر در ایران بیچاره شدن و کارمندان خودشون رو اخراج کردن، هم بخاطر کرونا، هم بعلت کاهش ارزش ریال، مردم قادر به سفر نیستن، مخصوصا سفر خارج...
مثبت شدن بورس به میزانی که ادامه داشته باشد در نهایت باید پایین بیاید چون این افزایش ها با علم اقتصاد مغایرت دارد
دیگه روغن ماشین هم عوض نمی کنیم تا ماشین بترکه.
بنویسید سازمان حمایت از مصرف کننده
و بخوانید
سازمان حمایت از خودروسازان!
روغن ماشین که تازه گران شد یود !!!! بازم مجوز گرفت قبلا برای روغن توتال خارجی 206 با تعویض قیلترها میشد 280-300 ایندفعه ( یکماه پیش رفتم گفت ابرانی با تعویص 750 خارحی 1300000 تومان آخه چه خبره ؟
دلار میره پایین اجناس پرانتر میشود نخوه جدید در اقتصاد کشور برای اداره کردن و بد بخت کردن مزدم
اسمش سازمان حمایت از مصرف کننده هست ولی در عمل سازمان حمایت از تولیدکننده شده!! میدونی چرا؟ برای اینکه مدیران این سازمان توسط مصرف کننده ها انتخاب نمیشه! بلکه توسط دولت انتخاب میشه! حتی هیچ نماینده ای از مصرف کننده هم داخل این سازمان وجود نداره که دفاع کنه...تمامی جلسات این سازمان با تولیدکننده برگزار میشه و خب این میشه که حلقه ارتباط این سازمان با مصرف کننده اصلا قطع کامله!!!
دلار ارزون میشه ولی دست اندرکاران صنعت خودرو با فشار دادن گلوی بی‌جان و بی رمق مردم همچنان گران می‌کنند. سازمان حمایت از چی و کجا؟
چرا در مورد افزایش قیمت خودرو مطلبی درج نمی کنید؟
قیمت خودرو رو بی محبا بالا بردن بر چه اساسی مگه ما هر سه ماه بیست و پنج درصد تورم داریم؟
مگه به درامد افراد اضافه شده که این کارو کردن
یکشنبه ۱۱ ابان ساعت ۱۲:۲۲
با انتشار اخبار پیش افتادن ترامپ درایالتهای مهم وتعیین کننده فلوریدا و پنسیلوانیا روند کاهش قیمت سکه وارز متوقف وبازار مجددا صعودی شد درمقابل بورس سقوط کرد
دلار ۲۷۳۰۰
سکه ۱۳۱۰۰
بورس با ۲۶۰۰۰ واحد کاهش دوباره به کانال یک میلیون ودویست هزارواحدی سقوط کرد
حداقل اسم سازمان حمایت را عوض کنید
دلاردوباره به کانال ۲۸۰۰۰ تومان بازگشت وسکه هم در استانه بازگشت به کانال ۱۴ میلیون است
سازمان حمایت از مصرف کننده زمانی معنا پیدا میکنه که رئیسش از طرف مردم انتخاب بشه و شورای رقابت زمانی مفهوم داره که واردات آزاد باشه و بین محصول خارجی و داخلی رقابتی باشه . در غیر اینصورت رقابت با کی؟ شورای رقابت یعنی چی ؟ تا اینجا که ما دیدیم فقط با ارزانی رقابت کرده و جنس را گرونتر کرده تا از ارزانی سبقت بگیره
الكي سازمان درست كردن بنام سازمان حمايت از مصرف كننده ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!! بابا ديگه به شعور مردم بي احترامي نكنيد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل