بازدید 8297
۷

بازار گاز دست دلالان و مردم همچنان در صف

مردم سیستان و بلوچستان در حالی همچنان در صف‌های طولانی روزگار می‌گذرانند که با وجود تلاش برای افزایش سهمیه، بازار فروش سیلندرهای گاز همچنان دست دلالان است.
کد خبر: ۱۰۱۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹ 31 October 2020


به گزارش تابناک به نقل از مهر، دسترسی مردم سیستان و بلوچستان به عنوان آخرین استان در کشور که به شبکه خانگی متصل می‌شود دستاورد خوبی بود که طی سال‌های اخیر عملیاتی شد، با این وجود کار شبکه گذاری گاز در این استان مرزی هنوز به اتمام نرسیده و به استثنا ساکنان شهرهای بمپور، ایرانشهر و محمدان بسیاری از شهروندان گاز مصرفی خود را با سیلندر تهیه می‌کنند.

یکی از شهروندان زاهدانی در این خصوص گفت: متأسفانه قیمت سیلندر گاز هم مانند کالاهای اساسی دیگر در بازار آزاد افزایش چند برابری پیدا کرده است و خدا می‌داند با سرد شدن بیشتر هوا قیمت هر سیلندر به چند هزار تومان برسد.

مهدی خوشخو افزود: بنده معمولاً اول صبح سر کار می‌روم و شب به خانه بر می‌گردم و وقت آن را ندارم که در صف سیلندر گاز بایستم بنابراین مجبورم برای تأمین گاز بدون صف مبلغ هنگفتی را بپردازم که از ۲۵ تومان شروع و گاهی به ۵۰ هزار تومان هم ختم می‌شود.

وی تصریح کرد: معمولاً هرساله در چنین ایامی سودجویان از این صف‌ها به نفع خود بهره برداری می‌کنند و پس از تهیه سیلندر های گاز از طریق دوستان و آشنایان خود، آنها را به قیمت گزافی در بازار آزاد می‌فروشند. سودجویان بدون هیچ هراسی در بازار جولان می‌دهند به طوری که در همسایگی ما فردی با گرفتن ۲۵ هزار تومان سیلندر خالی را درب منزلش تحویل می‌گیرد و دو ساعت بعد سیلندر پر را تحویل می‌دهد.

این شهروند زاهدانی تصریح کرد: متأسفانه در چنین شرایطی که نیاز مردم به سیلندرهای گاز بیشتر می‌شود نقش واسطه‌ها و دلال‌ها هم پر رنگ تر می‌شود.

به گفته مسئولان بخش عمده‌ای از گاز مایع استان سیستان و بلوچستان از سوی شرکت پرسی ایران گاز و از طریق ناوگان ریلی تأمین می‌شود، اما ناوگان ریلی به‌دلیل کمبود واگن‌ها، توقف در کرمان و یزد و یا مشکلات ناشی از تخریب ریل و… گاهی با مشکل مواجه می‌شود و سوخت رسانی به مردم این استان به تأخیر می‌افتد این در حالی است که حتی یک روز تأخیر در سوخت‌رسانی به استان تبعات چندروزه دارد.

نظارت بر شیوه توزیع سیلندرهای گاز ادامه دارد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز گفت: ایجاد صف با توجه به پراکندگی جمعیتی در حوزه شهری، روستایی و عشایری این استان ارتباط مستقیمی با نحوه اجرای طرح و همچنین چگونگی توزیع از سوی متولیان این امر دارد.

داوود شهرکی به نظارت بر شرکت‌های سیلندر پر کنی‌ها در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: طبق آمار در ۶ ماهه اول امسال ۴۹ هزار و ۵۱۷ تن گاز به این استان اختصاص یافته که از این میزان ۳۲ هزار و ۷۶۲ تن جذب شده و مقدار ۳۲ هزار و ۳۱ تن در سطح استان سیستان و بلوچستان توزیع شده است.

وی تصریح کرد: در این مدت ۱۳۴۵ مورد بازرسی از سوی بازرسان اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان از مراکز توزیع گاز و سیلندر پرکنی‌ها انجام شده است که ۱۰۳ مورد متخلف شناسایی و افراد پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

شهرکی بیان کرد: ارزش پرونده‌های تشکیل شده ۶ میلیارد و ۳۹۰ میلیون ریال بوده است، قیمت هر سیلندر گاز ۹۷ هزار ریال است و اگر افراد بالاتر از این قیمت سیلندر را بفروشند متخلف شناخته می‌شوند و شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ این تخلف را گزارش دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان هم گفت: در ماه‌های اخیر شاهد ایجاد صف‌های طولانی مردم برای دریافت گاز مایع در استان سیستان و بلوچستان بودیم.

ماندانا زنگنه افزود: البته این مشکل مختص استان سیستان و بلوچستان نبود و در تمامی نقاط کشور دیده شد چرا که پالایشگاه‌ها برای مدتی در حالت اورهال و تولید نشدن گاز مایع قرار گرفتند و در این مدت به دلیل فعال نبودن پالایشگاه‌ها میزان گاز مایع در کل کشور کاهش پیدا کرد و بسیاری از استان‌ها با کمبود گاز مواجه شدند.

وی بیان کرد: خوشبختانه فعالیت دوباره پالایشگاه‌ها از سر گرفته شده است، اما نکته مهم‌تر اینست که با سرد شدن هوا استفاده شهروندان از گاز افزایش پیدا می‌کند و این مهم مستلزم راهکارهایی برای رفع کمبودهای احتمالی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر تقویت ناوگان حمل و نقل گاز مایع، ادامه داد: شرکت‌های طرف قرارداد باید آنقدر امکانات داشته باشند که بتوانند تمامی سهمیه استان را جذب کنند که متأسفانه این شرکت‌ها با کمبودهایی در ناوگان حمل و نقل مواجه هستند.

وی گفت: از طرفی خرید واگن‌های جدید داخلی زمان بر است اما در مقابل می‌توان واگن‌های دسته دوم خریداری کرد تا بتوانیم حجم گاز بیشتری را به استان سیستان و بلوچستان وارد کنیم.

زنگنه افزود: ورود منظم هفته‌ای ۲۴ واگن گاز مایع به استان سیستان و بلوچستان یک ضرورت است، از این پس هفته‌ای ۲۴ واگن گاز مایع توسط پرسی ایران گاز از طریق ناوگان ریلی وارد این استان خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در صورتی که شرکت توان افزایش این میزان را داشته باشد مقدار واگن‌ها بیشتر خواهد شد تا مشکلات و کمبودها مرتفع شود، دولت هم برای تسهیل و سرعت بخشیدن در توزیع به این شرکت ۵۰ دستگاه نیسان حمل سیلندر واگذار خواهد کرد.

وی بیان کرد: همچنین تمامی واحدهای مسکونی و صنفی که هنوز به گاز شهری تجهیز نشده‌اند برای دریافت سیلندر گاز مایع باید در سامانه الکترونیک تجارت آسان ثبت نام کنند و تنها به افرادی که در این سامانه ثبت نام کرده باشند، سیلندر تحویل داده می‌شود از طرفی هم برای سهولت در تهیه سیلندر گاز توسط شهروندان مقرر شد تا در ۲۰ نقطه زاهدان به طور پایلوت عاملیت‌های فروش سیلندر گاز با قیمت مصوب ایجاد شود و در صورت موفق بودن این طرح در سیستان و سپس در مناطقی از بلوچستان هم اجرا خواهد شد.

زنگنه اظهار کرد: مجموع این اقدامات مانع از سو استفاده سودجویان و همچنین ایجاد صف‌های طولانی گاز می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
چه قدرتي دارن اين دلالا از دلار و مسكن و سكه و خودرو ا بگير تا عنبرنسارا ،دولتم كه داره برا دلالا دعا ميكنه
+ مردم چرا گاز ندارند؟
- تقصیر دلال هاست

+ ماشین چرا گرون شده؟
- تقصیر دلال هاست

+ سکه ، ارز ، گوشت ، مرغ ، شکر ، قند ، لوازم خانگی ، مایحتاج مردم اینا چی؟
- تقصیر دلال هست

+ خب مملکت رو شما اداره میکنی یا دلال ها؟؟
این همه سال عرضه نداشتی دلال ها رو حذف کنی؟؟؟
استان هرمزگان هم همین وضعیت رو داره.
از بی کفایتی و نادانی دولتمران و تعزیرات همه چیز تحت تأثیر بی خردیشان همچنین شده

حیف این حقوق که از بیت المال برایشون پرداخت میشه
ای وای بر مدیری که با این همه ابزار الکترونیک نمیتواند ( بخوانید نمیخواهد) دست دلال را از این مملکت کوتاه کند
کمبود بنزین..گاز..نان..روغن..پودر..و. پس به خودکفائی خیالی رسیده ایم
مسئولین استانی پس چیکار می کنند؟!!!!!!!9
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر