بازدید 11158

طرحی که می‌توانست مانع از تعطیلی سینمای ایران شود، در آمریکا اجرا شد

تماشاگران می‌توانند با پرداخت ۷۰ تا ۹۰ دلار یک سالن سینما را کامل در اختیار داشته باشند و یک سانس به تنهایی یا با همراهی دوستان یا اعضای خانواده به تماشای یک فیلم بنشینند؛ مبلغی که اگر میان یک خانواده توزیع شود، رقم آنچنان بالایی در آمریکا محسوب نمی‌شود و در عین حال از ایمنی نسبی برخوردار است.
کد خبر: ۱۰۱۱۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ 26 October 2020

طرحی که می‌توانست مانع از تعطیلی سینمای ایران شود، در آمریکا اجرا شدسالن‌های سینمای ایرانی در حالی یک هفته دیگر تعطیل است که اگر طرح پیشنهادی «تابناک» در سالن‌ها به اجرا درمی‌آمد، دست‌کم سالن‌هایی که در اجرایش موفق بودند، می‌توانستند در سالن‌های سینما را باز نگه دارند؛ طرحی که اکنون در آمریکا به اجرا گذاشته شده و البته با توجه به قیمت منطقی در نظر گرفته شده برای آن، با استقبال نسبی همراه شده است.

به گزارش «تابناک»؛ بحران کرونا بار دیگر سالن‌های سینما را در ایران به تعطیلی کشانده و این تعطیلی هفته به هفته تمدید می‌شود. واکنش‌ها به تداوم این تعطیلی این بار به شدت نوبت پیشین نیست، چون پس از بازگشایی سالن‌های سینما مشخص شد در ایران، دوران تماشاگر چندانی ندارد و تفاوت آنچنانی میان آن دوران با اکنون نیست. شمار تماشاگران بسیاری از سانس‌های حتی به سه تن نیز نمی‌رسید و اساساً فیلم در سانس‌های متعدد به ویژه سانس‌های روز در سالن‌های پرفروش نیز اکران نمی‌شد.

طرحی که می‌توانست مانع از تعطیلی سینمای ایران شود، در آمریکا اجرا شد

نیم‌بها کردن بهای بلیت سینما و بهره برداری از ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌های سینما برای ایمنی بخشیدن نیز نتوانست تماشاگران را به سالن‌های سینما بیاورد و اقتصاد سینمای ایران را به حداقل فروش مورد نیاز برای حفظ حیاتش برساند؛ کما اینکه همین رویکرد‌ها در آمریکا و بریتانیا نیز ناموفق بود و حتی افزایش ارائه مشوق‌های مرسومی چون پاپ‌کورن، کوکا و آب‌نبات همراه با بلیت سینما نیز منجر به بازگشت تماشاگر به سالن‌های با ظرفیت ۳۰ تا ۵۰ درصد در کالیفرنیای آمریکا نشد و برخی سالن‌های سینما با قدمت بیش از یک قرن در آمریکا، کمتر از ۲۰ درصد نسبت به شرایط عادی بلیت فروشی دارند.

در این میان شماری از سالن‌های سینما در آمریکا کاری کرده اند که هرچند در گذشته نیز وجود داشت، اکنون به شکلی وسیع به اجرا درآمده است. بر اساس این طرح، تماشاگران می‌توانند با پرداخت ۷۰ تا ۹۰ دلار یک سالن سینما را کامل در اختیار داشته باشند و یک سانس به تنهایی یا با همراهی دوستان یا اعضای خانواده به تماشای یک فیلم بنشینند؛ مبلغی که اگر میان یک خانواده توزیع شود، رقم آنچنان بالایی در آمریکا محسوب نمی‌شود و در عین حال از ایمنی نسبی برخوردار است.

طرحی که می‌توانست مانع از تعطیلی سینمای ایران شود، در آمریکا اجرا شد

از قضا این طرحی بود که چندی پیش از سوی «تابناک» به سالن داران پیشنهاد شد و اگر با رقمی منطقی اجرا می‌شد، چه بسا هم سالن‌های خالی را پر می‌کرد و هم کفی از درآمد را برای سالن‌داران و صاحبان فیلم‌های روی پرده به ارمغان می‌آورد. بر اساس طرحی که «تابناک» با نام «فعال سازی اکران‌های خانوادگی یا اکران‌های خصوصی» پیشنهاد داده بود، سالن‌های سینما می‌توانند برنامه‌ای برای اکران خصوصی داشته باشند.

بر این مبنا، اشخاص با پرداخت مبلغی معادل ۵ تا ۱۰ درصد قیمت کل بلیت‌های یک سالن سینما که حدود ۸ تا ۴۰ صندلی بسته به ابعاد سالن (۱۵۰ تا ۴۰۰ صندلی می‌شود)، می‌توانند یک سالن را با بستگان یا نزدیکان به شکل دربست در اختیار داشته باشند و سینمادار فیلم درخواستی شان را نمایش دهد. در این طرح حتی یک زوج یا یک خانواده پنج نفره با تقبل هزینه نه چندان زیاد می‌توانند یک اکران خصوصی با پرده بزرگ داشته باشند که تجربه شگفت انگیزی است.

این طرح که هنوز هم ظرفیت اجرایش در ایران وجود دارد می‌تواند بخشی از ضرر سالن‌ها سینما را جبران کند، نه تنها در دوران شیوع کرونا فضایی امن برای اکران فیلم برای جمع‌ها و گروه‌ها فراهم آورد، بلکه سانس‌های خالی سالن‌های سینما که بسیاری اوقات برپا نمی‌شود را نیز فعال نماید. این طرح می‌تواند نه تنها بازدهی اقتصادی مناسب برای سالن‌های سینما در این دوران فراهم آورد، بلکه حتی در دوران پساکرونا نیز قابل اجراست و می‌تواند یکی از بستر‌های تازه برای توسعه روش‌های عرضه فیلم و کسب درآمد فیلم‌ها باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
چيمون به چيمون مياد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
اتفاقا همه چیزمان به همه چیزمان می آید.
مگه فیلم کمال الملک مرحوم علی حاتمی را ندیدی.
این جمله اش که خیلی معروف بود.
این هم یک جمله دیگه:
امیدوار نباش، مدرسه‌ هنر مزرعه‌ بلال نیست آقا که هر سال محصول بهتری داشته باشد! در کواکب آسمان هم یکی می‌شود ستاره‌ رخشان، الباقی سوسو می‌زنند.

این ها را نوشتم چون موضوع اصلی سینماست به یاد زنده یاد علی حاتمی که انصافا کارگردان قدری بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
باید ببینید چین چه کار کرده.
آمریکا کشوری هست که کرونا بیشترین آمار را دارد.
به نظر شما محیط سینما آلوده نمی شود.
در یک سانس همه تنفس می کنند.
گروه دوم در سانس بعد همون تنفس قبلی ها را در محیط بسته استشمام می کنند.
هزاران ایراد دارد.
برای همین امریکا رکورد ابتلا رو در اختیار داره
پاسخ ها
امیر
| United States of America |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
اولا که آمریکا تازه میخواد این طرح رو اجرا کنه و خیلی وقت هست که سینماها تعطیل هستند. دوما در آمریکا ۸۰ میلیون تست دقیق کرونا انجام شده مقایسه کن با کره جنوبی که بخاطر مبارزه با کرونا در جهان مشهور شده اونها فقط ۲ میلیون تست کرونا انجام دادن!
برای همین امریکا رکورد ابتلا رو در اختیار داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
بارک الله ... اصلا آمریکا بده ..... ما خوبیم چون پروفسورهایی مثل شما داریم
طرح خوبیه. یه سری از دوستانم هستن از محل کار گرفته تا باشگاه و کوه و کلا هر جا با منن. دیگه کرونا هم بخوایم بگیریم همه با هم میگیریم و حالا که همه جا با همیم میشه برای تفریح سالن سینما هم رفت.
انصاف کن به طرحی که داده اید در روزهایی که کرونا نبود وبلیت هم قیمت خودش را داشت سینماها رفتنی نبودند در این وضعیت چه کسی استقبال میکند
خیلی ها با نفس سینما مخالف هستند و انرا رقیب خود می دانند و از این فرصت هم کمال بهره را می برند
ملت پول خورد و خوراک یومیه شون رو ندارن حالا بیان یک سالن رو دربست رزرو کنن!!! آخه این چه مقایسه ایه که کردین!
با این فیلم هی بدرد نخور که اکثرشان فقط نام فیلم را یدک می کشند قید سینما در ایران را 20 سالی است که زده ام و از این بابت چیزی از دیت نداده ام
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار