بازدید 20176

نقدی محترمانه به مواضع اخیر وزیر بهداشت

سعید نمکی را از یک منظر می‌توان بدشانس‌ترین وزیر بهداشت تاریخ جمهوری اسلامی ایران دانست که حوزه مسئولیت او ناخواسته درگیر یک بیماری همه‌گیر جهانی شده آن هم در شرایطی که پیش از آن کشور با تحریم‌های حداکثری امریکا هم روبه‌رو شده بود.
کد خبر: ۱۰۱۰۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴ 22 October 2020

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران در ستون درنگ خود نوشت: از منظری دیگر اما اگر وظیفه مسئولان را خدمت به مردم بدانیم شاید نمکی را خوش‌شانس‌ترین وزیر بهداشت باید قلمداد کرد که هم خودش و هم مجموعه تحت ریاستش این فرصت را پیدا کرده‌اند که در خط مقدم خدمت‌رسانی ایثار کنند.

نمکی ۱۵ بهمن ۹۷ از مجلس رأی اعتماد گرفت و درست یک سال بعد کووید ۱۹ میهمان ناخوانده ایران شد. از اسفند سال ۹۸ تا حال حاضر وزارت بهداشت اعم از وزیر و مجموعه مدیران و کادر درمانی همواره در صدر اخبار رسانه‌ها و البته توجه افکار عمومی بوده‌اند. آنچنان که اشاره شد، تبعات تحریم‌های ضد انسانی و تداوم آن در شرایط همه‌گیری کرونا اگر چه انجام وظیفه یا خدمت‌رسانی مجموعه کادر درمانی کشور را دشوارتر کرد اما چه می‌شد کرد که به تعبیر سعدی «به دست آهن تفته کردن خمیر/ به از دست بر سینه پیش امیر.»

حداقل ما رسانه‌ای‌ها که هر روز اخبار مربوط به کرونا را پوشش می‌دادیم، می‌دانیم و شهادت می‌دهیم هم آقای نمکی و هم مجموعه تحت نظر ایشان بدون ادعا و مخلصانه چه روزهای سختی را سپری کرده‌اند. شهادت چندین نفر از کادر درمانی در راه انجام وظیفه و خدمت به همنوعان هم تأییدی است بر این ادعا که سربازان خط مقدم کوتاهی نکرده‌اند و اگر کم و کاستی وجود داشت یا هنوز ویروس منحوس مهار نشده، ریشه در مسائل دیگری دارد و البته که بخشی هم از آن به خود ما به عنوان شهروندان برمی‌گردد. این واقعیت‌ها را گفتیم که نقد محترمانه زیر به جناب دکتر نمکی، به حساب قدرنشناسی یا بی‌توجهی به زحمات زیر مجموعه وزارت بهداشت نباشد.

وزیر بهداشت دیروز در سخنانی بحق و منطقی به عنوان یکی از فرماندهان اصلی مبارزه با کرونا تأکید کرده که: «در هیچ کجای کشور نباید بگوییم که تخت خالی برای بیماران نداریم. خوشبختانه در تمام کشور کادر بهداشتی و درمانی به رغم همه مشکلات مثل کوه ایستاده‌اند و دارند تخت خاص بیماران کرونا اضافه می‌کنند... قول می‌دهم و رئیس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه هم حمایت می‌کنند... تقاضای من این است که به مردم سیگنال مأیوس‌کننده بیهوده ندهید. مردم را از خطرات کرونا آگاه کنید، هوشیار کنید اما این‌گونه صحبت نکنید که ایها الناس، تخت خالی نیست و ممکن است در خیابان بمانید.»

ایشان اما یک روز قبل‌تر (سه‌شنبه) سخنانی به زبان آوردند که به نظر می‌رسد بر خلاف توصیه و تذکر دیروزشان بود که البته هم در رسانه‌های داخلی و هم خارجی خیلی بازتاب یافت. آقای نمکی روز سه‌شنبه گفته بود: «اگر اپیدمی در این مملکت جمع نشود باید ته رودخانه جنازه جمع کنیم... گفتیم جاده‌ها را ببندید چند تا را بستند؟... وقتی آمارها را می‌خوانم می‌ترسم به سیاهچاله‌ای بیفتیم که درآمدن از آن دشوار است... نمی‌توان اپیدمی را با خواهش و التماس جمع کرد... .»

سخن روز چهارشنبه آقای وزیر با بیان ایشان در روز سه‌شنبه زمین تا آسمان تفاوت دارد. یکی تزریق امید است و قوت قلب به مردم نگران از تبعات ادامه‌دار کرونا و دیگری آیه یأس خواندن و افزودن التهاب و نگرانی بیشتر به اضطراب‌های مردم.

آقای نمکی! ما مردم چرا یک روز با بیانات شما باید قوت قلب بگیریم و به آینده امیدوار شویم و یک روز نگران شویم و زانوی ماتم بغل بگیریم؟

امروز از رهبر معظم انقلاب گرفته تا مجموعه دولت در حد بضاعت، رسانه‌ها و مردم پشت شما ایستاده‌اند و همزمان همه نیز به تنگناهای موجود اشراف دارند. با این حال این انتظار را هم دارند که به اقتضائات مدیریت در شرایط سخت اهتمام بیشتری داشته باشید. در قامت فرمانده یا یکی از فرماندهان میدان نبرد، دل سربازان و مردم را خالی نکنید.

توئیتر جای انتقال پیام یک وزیر به دیگر همکاران دولتی یا حاکمیتی خود نیست. جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا مرتب برگزار می‌شود و شما یکی از ستون‌های اصلی این ستاد هستید. شجاعت در بیان خواسته‌ها و پیگیری مطالبات بحقتان را با صدای رسا آنجا اعلام کنید. به بهانه همین گلایه‌ها، تعبیرها و تفسیرهای مختلفی مطرح شده، یکی می‌نویسد وزیر خسته شده، یکی دیگر پیشنهاد می‌دهد رها کنید و استعفا دهید، دیگری تعبیر می‌کند که وزیر چشم به تحولات سیاسی آینده دارد و... و.

آقای نمکی همکاران شما در اقصی نقاط کشور با نثار جانشان این تعبیر عطار نیشابوری «گر مرد رهی میان خون باید رفت» را به منصه ظهور رسانده‌اند. شما هم اجازه ندهید این فداکاری‌ها و این راه طی شده دستخوش تعبیرها و برداشت‌های نادرست شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۵
خبر: دولت طلب شفر و برانکو را پرداخت کرد.
آنچه که جناب رئیس جمهور محترم جنگ اقتصادی می نامدش فقط شامل مردم بدبخت و بیچاره است نه حتی باشگاه های دولتی و دلال های نورچشمی شان!
همانطور که وزیر محترم امور خارجه فرمودند "شما" انتخاب کردید که مردم بدبخت بیچاره ایران اینگونه زندگی کنند اما خودتان، مبادا فیفا سرگرمی و ملعبه های تان را ذره ای آزرده و کدر کند!!!
کاسبان و خائنان به وطن در این شرایط سخت بجای نگرانی از وضعیت کشور و دیدن واقعیت ها نگران مقام و منصب خود شده اند که مبادا وزیر بهداشت در نظر مردم موجه جلوه کند و آنها از نان خوردن و چپاول باز بمانند! نویسنده ی نقد بجای اینکه به مصداق های گلایه وزیر توجه کند نگران "دیگری تعبیر می‌کند که وزیر چشم به تحولات سیاسی آینده دارد و... و" شده است.
انتقادات کاملا وارد است متاسفانه وزیری که خود همیشه گلایه مند کار خودش و مجموعه هست حتما ناامید و ناتوان از انجام کار هست و مجموعه را به سوی امید نمی تواند هدایت کند بنظرم هر کسی خسته شده است حتی اگر میان راه باشد باید رها کند تا بالاخره این کشور به موفقیتهایی که مردم شایسته ان هستند زودتر برسد. انسان خسته و ناامید دیگران را هم خسته می کند.
حرف حق و واقعیت سخت است. امید واهی به این مردم ندهید. واقعیت را بگویید.
آقای دکتر نمکی درست گفته است. ریشه کنی این بیماری فقط به دست کادر درمان نیست. ده ها سازمان و اداره و ... باید کمک کنند.

از همه مهمتر اگر رفتار اجتماعی مردم عوض نشود و احساس مسولیت در مردم در قبال هم ایجاد نشود، مطمین باشید متاسفانه و به زودی، روزی میرسد که هر خانه داغدار عزیزان خویش باشند.

شرایط عادی نیست. سعی نکنید به مردم امید پوچ تزریق کنید.
دکتر حسن هم همه تقصیرها را گردن ترامپ انداخت تا نمکش زیاد بشه یعنی نمکی تر بشه
چرا باید دریافتی کارکنان وزارت بهداشت پایین ترین دریافتی در بین کارکنان دولت باشد(البته بجز پزشکان) حقوقی پایین تر از حتی فرهنگیانن
با حداقل دریافتی بین کارکنان دولت انگیزه خدمت از بین رفته و خستگی مفرط غالب شده، بودجه وزارت بهداشت فقط صرف پرداختی نجومی به پزشکان و متخصصان میشه
امید واهی دادن به جای انذار و ترس توام با آگاهی ، مساویست با فریب ، توهم ، نادیده گرفتن و یا انکار واقعیت
ایشان بد شانس نیستند بلکه توان مدیریتی ندارند، اینو ما خانواده پزشکان بهتر درک کردیم، حرفهای شعاری زیاد زدند اما پای عمل که رسید هیچ به هیچ!!!!!


جناب آقای وزیر، لطفا کمی اقتدار داشته باشید، چون امسال حتی شما جلو هیئت برگزاری بورد تخصصی هم کم آوردید. اینو همه ی دستیاران تخصصی دیدند و شاهد بودند. اما شما کلا چهره ی مدیریتی مناسب ندارید. متاسفم برای خودم و شما و مردمم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
ببخشید اشتباهی منفی رای دادم
امروز از رهبر معظم انقلاب گرفته تا مجموعه دولت در حد بضاعت، رسانه‌ها و مردم پشت شما ایستاده‌اند و همزمان همه نیز به تنگناهای موجود اشراف دارند.
اولا دولت به صورت اسمی در ماجرا هست ولی عملا برخلاف جریان حرکت می کند. دوما گفتن حقیقت لازمه موضوع است اینکه وزیر بهداشت نباید بگوید اجساد را از ته رودخانه باید جمع کنیم غلط است . تا کی نظام دوست دارد مردم از موضوعات اصلی بیخبر بماند . بیخبری مردم از مسائل کلی ، وضعیت کشور را به اینجا رسانده است
اون موقع که وزیر میشدی خوشحال بودی و......
اگر درایت داشتی فکر اینجا را هم می کردی
متاسفانه وزیر نواقص و کاستی های زیر مجموعه اش را فرافکنی می کند اون از طرح تحول و این از مبارزه ضعیف با کرونا و این روزها کمبود انسولین!
مدیریت کشور مان در همه چیز ضعیف است در ترکیه که جمعیتش با جمعیت ما یکی است هر روز حدود ۵۰ نفر میمیرد ولی در ایران روزانه 300 -340 -.... نفر این فاجعه است و نشان از بی مدیرتی کشور دارد.
به قول آقای ظریف شما خوتون انتخاب کردید که برید بهشت و دنیا رو به دنیا پرستان بسپارید....
خود کرده را تدبیر نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار