بازدید 72912
۳

در مورد چالش مومو چه می دانید؟ 

مومو یک اکانت واتس اپ با تصویر پروفایل یک دختر  بسیار زشت همراه با یک خنده جوکر مانند است. در واقع تصویر پروفایل مومو فتوشاپ یا ویرایش شده نیست، بلکه تصویری از یک مجسمه از مجموعه آثار عروسک های نمایشگاه توکیو ژاپن است که قسمت هایی از آن بریده شده و تنها تصویر صورت زشت آن، در پروفایل نمایش داده شده است.
کد خبر: ۱۰۰۹۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷ 18 October 2020

«چالش مومو»؛ هیچ و پوچی که با تاخیر فراوان به ایران رسیده!

 

به گزارش «تابناک»، در چالش مومو ابتدا یک شماره تماس ناشناس، کاربران را به بازی دعوت می‌کند تا به Momo پیامی ارسال کنند. پس از ارسال پیام، تصاویر ترسناک و پیام‌های خشونت‌آمیزی برای کاربر فرستاده می‌شود. همچنین مومو مدعی می‌شود که به اطلاعات  شخصی فرد قربانی از جمله محل سکونت وی دسترسی دارد. تاکنون انگیزه اصلی بازی و سازندگان آن مشخص نشده است.

این بازی آنلاین تاکنون در کشورهایی مانند آرژانتین، مکزیک، آمریکا، آلمان و فرانسه مشاهده شده و به نظر می‌رسد در آمریکای جنوبی گسترش بیشتری پیدا کرده است.

 

هدف از ایجاد بازی مومو 

هدف از این بازی ترسناک، قربانی کردن کودکان و نوجوانان بوده است. مومو کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند که در صورتی که از دستورات او پیروی نکنند در شب به رویشان ظاهر شده و آن‌ها را نفرین می‌کند.

 

خطراتبازی مومو 

سؤالی که ممکن است برای برخی از کاربران پیش آمده باشد این است که ایجاد ارتباط با یک شماره ناشناس و احیانا دریافت چند تصویر و پیام، که به آن ها می توان اهمیتی نداد، چه خطراتی می تواند داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال می توانیم گزینه های زیر را عنوان کنیم.

 

امکان سرقت اطلاعات کاربران

ایجاد مزاحمت های تلفنی در اثر ذخیره شماره تلفن شما در پروفایل مومو

دریافت وقت و بی وقت پیام های خشونت آمیز و تصاویر وحشتناک

ترغیب نوجوانان به انجام عمل خودکشی و تهدید آنان

امکان اخاذی و باج خواهی از افراد

 

انتشار چالش در واتساپ

 این چالش در واتس اپ انتشار می یابد و ذخیره هر شماره ای در واتس اپ، منجر به ذخیره شماره شما نیز در واتس اپ طرف مقابل می شود، بنابراین با اولین پیامی که به مومو ارسال کنید، در واقع شماره خود را به او داده اید و او می تواند از طریق همین شماره اقدام به ایجاد مزاحمت برای شما کند.

حتی پس از دیلیت اکانت و ایجاد یک حساب جدید، چون از همان شماره استفاده کرده اید، مومو بار دیگر شما را خواهد یافت و می تواند ارسال پیام های تهدید آمیز خود را از سر بگیرد. همچنین گزارشاتی از تماس مومو با افراد نیز دریافت شده است که حتی با وجود پاک کردن واتس اپ، مومو از طریق شماره تلفن ذخیره شده با آنها تماس گرفته و تهدیدهاش را مجدا آغاز کرده است.

اگر درگیر چالش مومو شده اید، بهترین راهکار پاک کردن حساب واتس اپ و استفاده از یک شماره جدید است تا از شر پیام ها و تصاویر وحشتناک این پروفایل خطرناک، رهایی یابید.

مدیران پیام رسان واتس اپ در واکنش به فراگیر شدن چالش مومو در این پیام رسان اعلام کردند ما عمیقا به امنیت افراد اهمیت می‌دهیم. کاربران می‌توانند هر شماره‌ای را بلاک کنند. همچنین از کاربران خواسته شده به درخواست شماره‌های ناشناس در واتس اپ به خصوص با عکس کاربری این زن ترسناک پاسخ ندهند و هرگونه پیام‌های مشکوک گزارش داده شود.

 

چطور کودکان و نوجوانان خود را از چالش مومو دور نگه داریم؟

کار چالش مومو آزار و اذیت کودکان و تحریکشان به انجام دادن کار‌های خطرناک است. عروسک مومو در واقع ژاپنی و یک زن ترسناک است که در پروفایل تماس گیرنده قرار می‌گیرد

عروسک مومو یک زن ترسناک است و یک عروسک ژاپنی است. عکس عروسک مومو در حساب کاربری اینستاگرامش قرار گرفته است. از زمانی که چالش مومو به عنوان یک چالش خودکشی شناخته شد، عکس عروسک مومو در پروفایل کسی که با شماره‌های مختلف با شما تماس می‌گیرد قرار می‌گیرد.

عملکرد کلی این دسته پروفایل‌ها یا اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، این چالش به این صورت است که گرداننده یکی از پروفایل‌های مومو (که لزوما یک پروفایل با یک زبان خاص نیست) پیامی را در فیسبوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی به کودک شما داده و به او می‌گوید که «بیا با هم یه بازی بکنیم». این شروع ماجراست و ابتدا تلاش می‌شود که با کودک شما ارتباط برقرار کند.

 

مومو با کودک ما چه می‌کند؟

بعد از اینکه مومو با کودک شما ارتباط برقرار کرد و کمی بیشتر به او نزدیک شد سمت و سوی فعالیت‌های خود را در جهت ارعاب فرزند و تلاش به انجام اموری خطرناک می‌برد. برای مثال ممکن است با ظاهر ترسناک خود به کودک بگوید، «اگه سرتو نکوبی به دیوار من شب میام تو خوابت و اذیتت می‌کنم».

 

 برای جلوگیری از خطرات احتمالی چالش مومو چه باید کرد؟

در حالتی که چالش مومو کم‌کم در حال گسترش در شبکه‌های اجتماعی است، موجی از اعتراضات نیز به پا شده که بیشتر تلاش دارند تا در جهت جلوگیری از آسیب‌ها برآیند. البته باید به این مورد اشاره کنیم که در برخی کشور‌ها و مناطق تلاش‌های بسیاری در جهت غیرفعال کردن مومو‌های خیالی شده است. برای مثال در جولای سال گذشته در اتریش و آلمان بسیاری از پروفایل‌هایی که اعمال مومویی انجام می‌دادند شناسایی و از آن‌ها سلب امتیاز شد. بنابر اعلام یوتیوب، همه ویدیو‌های حامل پیام مومو و محتوا‌های دیگر مرتبط با مومو حذف شده است. اما به واقع راهکار اصلی در جای دیگری است، چرا که گرداننده بیمار یک حساب مومو می‌تواند به راحتی حساب دیگری ایجاد کرده و دوباره به انجام امور مد نظر خود بپردازد

کنترل همیشگی والدین به فعالیت کودکان در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از موارد بسیار مهم در تربیت آنهاست
در این راستا مادران و به صورت کلی والدین باید همواره نظارت داشته باشند که کودک آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی چطور فعالیت می‌کند و با چه دست افرادی در آن‌ها ارتباط دارد. بنابراین، قبل از هر مورد دیگری، این اشخاص باید حتما با شبکه‌های اجتماعی آشنا شوند و روش صحیح استفاده از آن را یاد بگیرند. به خاطر داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی مانند همه پدیده‌های انسانی دو وجه مثبت و منفی دارد و این ما هستیم که مشخص می‌کنیم از کدام وجه می‌شود استفاده کرد و تمایلات خودمان به کدام سمت است.

 

ورود پلیس فتا به چالش «مومو»

پلیس فتا ناجا با اشاره به ارسال کلیپ‌های مومو برای برخی کاربران به خصوص دانش آموزان اعلام کرد: والدین تهدیدات ارسال کنندگان کلیپ‌های مومو را جدی نگیرند و استرس و اضطراب به فرزندان خود منتقل نکنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا یادآور شد: متاسفانه برخی خانواده‌ها در پی ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های چالش مومو برای فرزندانشان به جای راهکار‌های فنی و صحبت کردن با آن‌ها نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل کرده و باعث ایجاد اضطراب در فرزندانشان شده‌اند.

سرهنگ رجبی گفت: موج جدید مزاحمت‌های موسوم به مومو را ناشی از افزایش حضور دانش آموزان در بستر اینترنت دانست و عنوان کرد: پلیس فتا پیشتر در خصوص خطرات احتمالی استفاده مدارس از واتس اپ هشدار داده بود، ولی متاسفانه همچنان شاهدیم که کلاس‌های مجازی به جای برنامه شاد در واتس اپ تشکیل می‌شود و والدین مجبور هستند اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار دهند و همین موضوع زمینه این گونه مشکلات را فراهم کرده است.وی مراقبت از داده‌های خصوصی و عدم افشای اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی را راهکار اصلی پیشگیری از این مشکلات دانست و افزود: امیدواریم آموزش و پرورش و والدین گرامی با ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری کنند.سرهنگ رجبی در پایان از هم وطنان خواست: هرگونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir یا شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ در میان بگذارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۳
چه بیمزه!
الکیه.هر چی میگه گوش نکنید.اون روانشناسی خونده.فیلمای ترسناکی که میزاره نبینید.
سلام من به مومو پیام دادم چرا جوابمو نمیده؟:/
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی