بازدید 6619

واکنش صلیب سرخ به شدت گرفتن مخاصمه قره‌باغ

مدیر منطقه اوراسیای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد: «عمیقاً امیدواریم که طرفین به توافقنامه آتش­‌بس بشردوستانه پایبند باشند و این توافقنامه به تسکین واقعی افراد بینجامد.»
کد خبر: ۱۰۰۹۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹ 14 October 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به نقل از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از ژنو، مارتین شوپ، مدیر منطقه اوراسیای صلیب سرخ جهانی، امروز، چهارشنبه اعلام کرد: بیش از دو هفته است که با شدت گرفتن مخاصمه ناگورنو-قره‌باغ در دوره شدید (و متأسفانه رو به وخامت) خشونت­‌ها هستیم. ما تاکنون شاهد بودیم که صد‌ها هزار نفر در منطقه تحت تأثیر این خشونت­‌ها قرار گرفته‌­اند.

او ادامه داد: غیرنظامیان کشته می­‌شوند یا از جراحاتی که زندگی­‌شان را دستخوش تغییر خواهد کرد رنج می‌­برند. از خانه­‌ها، کسب و کارها، و خیابان‌هایی که روزگاری پر هیاهو بودند تنها ویرانه­‌ای به جای مانده است. در میان افرادی که مجبورند ساعت­‌های طولانی را در زیرزمین­‌های سرد سپری کنند یا به دنبال مکانی امن خانه­‌های خود را رها کنند، سالمندان و نوزادان به چشم می­‌خورند. علاوه بر همه اینها، مراکز مراقبت درمانی، کارکنان بهداشت و خدمات آمبولانس برای مقابله با مشکلات در فشار هستند و حتی طبق گزارش‌ها در مکان‌هایی مورد حمله مستقیم قرار گرفته­‌اند. در میان جوامع هر دو طرف خط برخورد، آشفتگی، خسران و ترس وجود دارد.

شوپ تاکید کرد: عمیقاً امیدواریم که طرفین به توافقنامه آتش­‌بس بشردوستانه پایبند باشند و این توافقنامه به تسکین واقعی افراد بینجامد. برای این منظور، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آماده است تا تحویل اجساد کشته­‌شدگان در جنگ و آزادسازی بازداشت­‌شدگان را تسهیل کند. طرف­‌ها باید در خصوص قالب انجام آن میان خود توافق کنند. ما پیوسته در حال گفتگو با آن‌ها و رد و بدل کردن پیشنهادات در این خصوص هستیم. برای آغاز عملیات باید هماهنگی­‌های عملیاتی و لجستیکی انجام شده و امنیت تیم­‌های ما تضمین شود.

این مقام تصریح کرد: ما در مذاکرات سیاسی شرکت نداریم. نقش ما به عنوان یک میانجی بی‌­طرف صرفاً بشردوستانه است. ما تجربه طولانی مدتی از این کار در مخاصمات سراسر جهان داریم. در مورد واکنش مان، ما در منطقه برای کاهش درد و رنج کسانی که در این مخاصمه گیرافتاده‌­اند تلاش می­‌کنیم. ما در حال توزیع کمک نقدی اضطراری و بسته­‌های بهداشتی به صد‌ها خانواده هستیم، و کیت‌­های درمانی در اختیار بیمارستان­‌ها و کمک پزشکی قانونی به مقامات ارائه می­‌دهیم و هرکجا را بتوانیم ارزیابی میدانی می‌­کنیم. با صلیب سرخ ارمنستان و هلال احمر آذربایجان که به این شرایط اضطراری واکنش می­‌دهند از نزدیک همکاری می­‌کنیم.

او ادامه داد: پیش‌­بینی می­‌کنیم که دست کم ده­‌ها هزار نفر در سراسر منطقه در طول چند ماه آینده به کمک نیاز خواهند داشت. برای این منظور ما به صورت اضطراری درخواست کمک نه میلیون و دویست هزار فرانک سوئیس کرده‌­ایم و کمک­‌های سخاوتمندانه‌ای نیز از برخی دولت­‌ها تاکنون دریافت کرده­‌ایم که قدردان کمک­‌های آن‌ها هستیم. من تجربه مادری را برایتان بیان می­‌کنم که با ما سخن گفت – او برای ما توصیف کرد که چگونه وقتی کودک بود در زیرزمین پناه می‌­گرفته و شب­ها را برای فرار از مبارزات در جنگل می­‌گذرانده است. اکنون، تقریباً سی سال بعد از آن روزها، او یکبار دیگر مجبور است تا همان کار را انجام دهد، اما این بار به همراه دختر کوچک خود (که هنوز ۲ سالش نشده است) و والدین سالمندش که قبلاً در سال­‌های گذشته از او حفاظت کرده­ بودند. افراد بسیاری مانند این مادر جوان وجود دارند که باید برای کمک به آن‌ها آنجا حضور داشته باشیم و هرکجا می‌­توانیم اقدام بشردوستانه حقیقی را تسهیل کرده و انجام دهیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها