بازدید 17155
انتظار افزایش قربانیان کرونا تا ۵۰۰ نفر در روز

عضو سابق ستاد کرونا: منتظر فاجعه بزرگ هستیم

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از همان روز‌های ابتدایی شیوع بیماری کرونا میشد با اتخاذ تمهیداتی میزان ابتلا و مرگ ناشی از کروناویروس را کاهش داد، ولی تصمیم غلط برخی از مسئولان نگذاشت.
کد خبر: ۱۰۰۷۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷ 09 October 2020
به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری سلامت، دکتر حسین قناعتی، مسئول سابق اتاق فکر ستاد مبارزه با کرونای استان تهران،؛ درباره وضعیت کرونا در کشور اظهار کرد: در مدتی که کرونا شیوع پیدا کرد به عنوان استاد دانشگاه همانطور که در دیگر بحران‌ها مانند جنگ با تمام توان در خدمت مجروحان جنگ بودم در بحران کرونا هم وارد عمل شدم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین نیاز‌های مقابله با کرونا شناخت آن است، بنابراین سعی کردم روی شناسایی بحران کار کنم که نتیجه آن کتابی بنام تحیلی بر بحران کرونا در ایران و جهان است که به زودی از چاپ خارج می‌شود که بیش از ۱۰۰ استاد در تالیف آن دخالت داشته اند و توسط ستاد مبارزه با کرونای استان تهران این کتاب به چاپ می‌رسد.

قناعتی افزود: احساس می‌کنم برخی از مسئولان بحران کرونا را در کلان نشناخته اند و اطلاعات کافی درباره آن ندارند و بنابراین در تصمیم گیری‌ها دچار خطا می‌شوند. کما اینکه از اول بحران کرونا خطا‌های بزرگی صورت گرفت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اولین خطایی که می‌توان به اشاره کرد عدم استفاده از ماسک بوده که خیلی از مسئولان از جمله برخی از معاونان وزیر بهداشت گفتند که ماسک نیازی نیست و این ویروس به لحاظ عدد دالتون سنگین محسوب می‌شود و پخش نمی‌شود، اما حالا می‌بینیم که بسیاری از ابتلا‌ها به دلیل عدم استفاده از ماسک داریم.

وی تصریح کرد: نکته دوم این است که حدود هفتم یا هشتم اسفند ماه خیلی‌ها مانند سردار باقر رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح پیشنهاد قرنطینه سفت و سخت را داد که با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروز می‌توانستیم میزان ابتلا را خیلی کاهش دهیم که این کار هم طول کشید و روز‌های هفتم و هشتم فروردین مسئولان از خواب بیدار شدند و این قرنطینه انجام شد.

قناعتی با بیان اینکه اداره کشور نیاز به نیرو‌های چابک، تلاشگر و بافکر دارد نه افرادی که از کار کردن طفره می‌روند، توضیح داد: زمانیکه بحران فروکش کرد بازهم شاهد کم کاری مسئولان بودیم که پیک دوم در اواخر خرداد رخ داد که دیدیم چه تلفات سنگینی به جامعه وارد کرد و اخیرا هم که پیک سوم.

انتظار افزایش کشته‌ها تا ۵۰۰ نفر در روز
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: می‌شد در تعطیلات تابستان یا کل بحران کرونا تردد در جاده‌ها را کنترل کرد، اما بهانه اصلی این بود که اقتصاد کشور آسیب می‌بیند، ولی می‌شد تردد‌های تجاری را با برگه ماموریت یا تردد برطرف کرد تا این حجم از تردد‌های غیرضروری در کشور شکل نگیرد.

وی درباره افزایش تعداد کشته‌های کرونا هم افزود: با انجام تردد‌ها و سفر‌های غیرضروری مردم یکدیگر را آلوده کردند و حالا انتظار ۵۰۰ تا ۶۰۰ کشته در روز را بر اثر این بیماری داریم، همین الان هم آمار ۲۵۰ کشته در روز تقریبا دوبرابر آن تلفات داریم، ولی همه کووید مثبت نیستند. یعنی PCR آن‌ها مثبت نیست، اما دچار سندروم‌های تنفسی هستند و احتمال خیلی بالا می‌رود که کرونا داشته باشند.

قناعتی اضافه کرد: من به عنوان یک کارشناس منتظر فاجعه بزرگی هستم و امیدوارم که من اشتباه کرده باشم، ولی برای آینده نگران هستیم.

حساسیت رئیس مجلس نسبت به کرونا
مسئول سابق اتاق فکر ستاد مبارزه با کرونای استان تهران با بیان اینکه در این وضعیت برخی از مسئولان نسبت به این بیماری حساسیت به خرج می‌دهند، تصریح کرد: از همان اردیبهشت که مطالبی را به قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره این بیماری گفتیم حساسیت بالایی نشان داد و مدام نسبت به این بیماری نگران بود و جلساتی را هم برگزار و با دعوت از کارشناسان دنبال راه حل بود.

وی با بیان اینکه خون قالیباف و سایر مسئولان رنگین‌تر از کادر سلامت نیست، ادامه داد: حضور قالیباف در بیمارستان امام خمینی (ره) و بخش ICU بیماران کرونایی با همان لباس‌هایی انجام شد که پرسنل بیمارستان آن‌ها را به تن دارند و این اقدام قالیباف نشان داد که مسئولان کنار مردم و کادر درمان است. حضور ایشان در این محل اثر مثبتی بر کادر درمان داشت.

قناعتی تصریح کرد: مردم نیاز به مسئولان شجاع دارند چراکه آن‌ها در برابر هر نوع تهدیدی از تحریم‌ها و دشمنی‌های دشمنان ایران گرفته تا کرونا ایستاده اند و نیاز است که مسئولان خود هم به صحنه بیایند نه اینکه فقط از مردم بخواهند مقاومت کنند، ولی خودشان در صحنه نباشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: من به سهم خودم به عنوان یکی از اعضای کادر بیمارستان امام خمینی (ره) از حضور رئیس مجلس در بیمارستان خوشحال شدم. نیمی از کادر درمانی این بیمارستان کرونا گرفتند و صدمات جدی‌ای بر اثر این بیماری به آن‌ها وارد شده، اما اعتراضی نکرده اند. به نظرم مسئولان باید بیشتر از قبل نسبت به وظایف خود توجه داشته باشند و نباید مردم را در چنین شرایطی تنها بگذارند.

آمار‌ها و واقعیت‌ها
قناعتی درباره آمار‌های اعلامی کرونا، اظهار کرد: آمار‌های اعلامی فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا مربوط به افرادی است که تست PCR آن‌ها مثبت شده است، یعنی اگر ۱۰۰ نفر کرونا بگیرند زیر ۵۰ درصد تست آن‌ها منفی خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا تست‌های PCR قابل اعتماد هستند، چون قبلا از منفی و مثبت کاذب در این تست بحث می‌شد، افزود: اگر تست PCR مثبت شود ارزشمند است و اگر مثبت نباشد دلیل این نیست که فرد کرونا ندارد، یعنی PCR منفی رد کننده کرونا نیست؛ بنابراین تعداد افرادی که مبتلا هستند خیلی بیشتر از PCR مثبت هستند.

مسئول سابق اتاق فکر ستاد مبارزه با کرونای استان تهران توضیح داد: کسانی که فوت می‌کنند زمانی در آمار کرونا محاسبه می‌شوند که PCR آن‌ها مثبت باشد؛ بنابراین حدس ما این است که نزدیک به دو برابر این آمار اعلامی وزارت بهداشت در کشور افراد به دلیل کرونا فوت می‌کنند.

حقوق و کارانه‌های عقب افتاده
قناعتی در باره پرداخت کارانه‌های کادر درمانی برای کرونا اظهار کرد: اعداد وارقام به قدری کوچک است که حتی به زبان آوردن آن درست نیست. من ندیدم که پرسنل درمانی با این زحمت توقع اضافه‌ای داشته باشند، در برخی از مراکز حتی حقوق و کارانه‌های مصوب را هم به آن‌ها نداده و چند ماه عقب افتاده است.

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت که این موارد برای کادر درمان ملاک کار است، اما بی توجهی مسئولان باعث آزده خاطر شدن آن‌ها می‌شود. حضور قالیباف در محیط بیمارستانی که دارای آلودگی است نشان می‌دهد که مسئولان می‌توانند در هر شرایط در کنار مردم باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر