بازدید 30527

دستور جدید رئیس قوه قضاییه درباره زندانیان مهریه

رئیس قوه‌قضائیه تبیین تصمیمات قضائی برای مردم و نخبگان و تنویر افکار عمومی را از مهم‌ترین برنامه‌های تحولی دستگاه قضائی در دوران مسئولیتش دانست و گفت:‌ با شعار «ما می‌توانیم» مشکلات کشور حل می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ 08 October 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم از بیرجند، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر خود به خراسان‌جنوبی در جلسه شورای قضائی این استان که به صورت ویدئو کنفرانس برای واحد‌های قضائی شهرستان‌ها هم پخش می‌شد، از عملکرد همکاران دستگاه قضا در این استان تقدیر کرد که مخلصانه و مجاهدانه در خدمت مردم هستند.

رئیس قوه قضائیه، دادگستری استان خراسان‌جنوبی را از جمله بخش‌های موفق دستگاه قضائی دانست و افزود: اگر بخواهیم ۱۰ استان را از استان‌های پیش‌رو در حوزه قضائی معرفی کنیم، خراسان‌جنوبی حتماً در زمره این استان‌ها است که عملکرد و جایگاه خوبی در ارزیابی‌ها دارد و باید برای تداوم این توفیقات، با همتی مضاعف کاستی‌ها را برطرف کنیم.

رئیسی از نیروی انسانی کارآمد به عنوان سرمایه دستگاه قضا یاد کرد و با تأکید بر لزوم صیانت جسمی و روحی از این سرمایه عظیم گفت: اعتبارات، امکانات و برنامه‌ریزی برای خدمت و حسن انجام کار مهم است، اما مهم‌ترین عامل توفیق یک سازمان مدیریت آن مجموعه است.

رئیس قوه قضائیه توجه به رونق و جهش تولید را از مهم‌ترین مأموریت‌های دستگاه قضائی عنوان کرد و اظهار کرد: باید موانع تولید برطرف شود و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران مورد حمایت قرار گیرند تا اشتغال ایجاد کنند و چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند و عمده این مسئولیت بر عهده دولت است.

رئیسی با اشاره به اقداماتی که در جهت رفع محرومیت در استان خراسان‌جنوبی انجام شده است، افزود: به برکت نظام و اراده رهبری و خدمت دولتمردان گام‌های بلندی برای رفع محرومیت در خراسان‌جنوبی برداشته شده و چهره استان متفاوت شده، اما مردم مؤمن این دیار نیازمند توجه بیشتری هستند.

رئیس قوه قضائیه مردمی بودن دستگاه قضا را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: حفظ کرامت مردم رویکرد محوری ما و فراتر از یک توصیه اخلاقی بوده و در واقع یک الزام برای همکاران قضائی در سراسر کشور است و همه باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

رئیسی اجرای عدالت و قانون را نیز مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه فضاسازی‌ها برای وارونه کردن حق و باطل است، متذکر شد: همکاران دستگاه قضائی نباید در رسیدگی به پرونده‌ها و صدور آرای خود به هیچ عنوان تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار گیرند.

رئیس قوه قضائیه وظیفه قاضی را کشف حقیقت دانست و گفت: گرایش ما باید اجرای قانون و عدالت باشد و نباید متأثر از فضاسازی افراد یا رسانه‌ها حکم کنیم بلکه باید غبار را کنار بزنیم و بر اساس حق و برای رضای خدا تصمیم بگیریم که راه نجات ما و موجب سعادت دنیا و آخرت است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به دیدار و گفت‌وگوی خود با یکی از محکومین مالی که به خاطر عدم پرداخت مهریه زندانی شده و برای دیدار امروز از زندان مرخصی گرفته بود، اشاره کرد و گفت: مهریه دِینی است که زوج باید به زوجه پرداخت کند و اگر کسی از انجام تعهد امتناع می‌کند باید طبق قانون با او برخورد کرد و قاضی ما اجازه نمی‌دهد حق کسی ضایع شود، اما اگر بررسی‌ها نشان داد شخصی توان مالی ندارد، باید برای او شرایطی در نظر گرفت که بتواند دِین خود را بپردازد.

وی یادآور شد: در تقسیط مهریه باید به توان اقتصادی فرد هم دقت شود و اگر کسی واقعاً از پرداخت مهریه ناتوان بود نباید به زندان برود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه باید در محکومیت‌های مالی وضعیت اقتصادی افراد را هم در نظر گرفت، افزود: ما نباید بر اساس اصرار دیگران برای صدور حکم تصمیم بگیریم بلکه نظر بزرگان دین و فقه و قانون‌گذار این است که فقط بر اساس مقررات و حق نظر بدهیم و ابعاد و زوایای تصمیمات خود را هم برای مردم تبیین کنیم.

رئیسی تبیین تصمیمات قضائی برای مردم و نخبگان و تنویر افکار عمومی را از مهم‌ترین برنامه‌های تحولی دستگاه قضائی در دوران مسئولیت خود عنوان کرد.

رئیس قوه قضائیه «تسریع در تعیین تکلیف افراد تحت قرار» و «تسریع در معاینات و اظهارنظر‌های پزشکی قانونی برای کاهش اطاله دادرسی» را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: برای تسهیل خدمت رسانی به مراجعان پزشکی قانونی در مناطق محروم ۴۹ مرکز پزشکی قانونی فعال خواهد شد که تاکنون بخش قابل توجهی از آن‌ها نیز فعال شده‌اند.

رئیسی بر لزوم نظارت بر فرایند مزایده‌ها و مناقصات نیز تأکید کرد و نظارت در این حوزه را از مأموریت‌های سازمان بازرسی کل کشور دانست، اما در عین حال اظهار کرد: دستگاه‌های برگزار کننده مزایده‌ها و مناقصه‌ها هم باید به نظارت درون سازمانی توجه ویژه داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تلاش‌های دولت برای تأمین منابع مالی کشور تأکید کرد و ادامه داد: ان‌شاءالله با انسجام و همدلی و با شعار «ما می‌توانیم» مشکلات کشور حل می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دشمنان همواره دنبال بهانه‌تراشی هستند، گفت: شرایطی که در آن قرار داریم پایدار نخواهد بود و با تکیه بر خدا، اعتماد به نفس مردم عزیز و تلاش مدیران از این شرایط به خوبی عبور خواهیم کرد.

رئیسی با اشاره به وضعیت امنیتی خوب استان خراسان‌جنوبی بر لزوم حفظ امنیت پایدار مناطق مرزی تأکید کرد و گفت: حفظ امنیت مسئله مهمی است که دستگاه قضائی نیز علاوه بر نیرو‌های مسلح و نیروی انتظامی سهم جدی در آن دارد و دادگستری و دادستان‌های ما باید با همکاری شورای تأمین استان سطح امنیت را روز به روز افزایش دهند.

وی یادآور شد: مردم باید در مراجعه به عدلیه احساس عدالت کنند و این کار هم با حرف و بخشنامه قابل تحقق نیست.

بنابر اعلام مرکز رسانه قوه‌قضائیه؛ رئیسی در پایان گفت: وقتی سروکار کسی به دادگستری افتاد، هم سریع و هم دقیق به کارش رسیدگی و حقوق احیا شود و متوجه باشیم که برخورد ما و خدمتی که انجام می‌دهیم موجب افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضا و کل نظام خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
اگر در ایران قانون ورشکستی فقط مخصوص تجار نباشه و شامل همه مردم بشه مشکل مهریه حل میشه. چرا یک نفر باید به صرف بدهکار بودن بیفته زندان؟ جرم زندانیان مهریه چیه؟ ازدواج کردن؟
ما با مراجعه به دادگستری واقعا جای خالی عدالت را حس می‌کنیم ،
توجه به توان فرد در پرداخت مهریه بکنید اما به اینکه یک زن باید خانه و غذا تهیه کند و به تنهایی تامین اینها سخت است و اگر نباشد باعث فساد در جامعه است را توجه نمی کنید مهریه نه عند المطالبه و نه عند الاستطاعه است بلکه با جاری شدن خطبه به زن باید پرداخت شود و مقدارش به خانه و وسایل آن در حد عرف زمان و تمکن مالی خانواده دختر است پس با هم کفو باید ازدواج کرد
این عین بی عدالتیه.
می دونید یک زن باید کارش به کجا برسه که مهریه اش رو اجرا بذاره؟ و بعد می دونید چه مسیری رو باید طی کنه تا مرد رو محکوم به پرداخت کنه؟
مرد غلط کرده تعهد کرده و حالا نداره.
اقای رئسی، شکات تمام زندانیانی که در زندان بودن حقشون بود و شما طی این مدت برای آمارسازی آزاد کردید .....
زمانی که ازدواج کردم سکه 30 یا 40 هزار تومان بیشتر نبود. الان شده 14 میلیون تومان. الان چطور می تونید توجیه کنید؟ خدای ناکرده کارمان به جدایی بکشد چطور از عهده پرداخت مهریه بربیاییم؟
خدا خیرت بده. 40 سال گذشت ولی بالاخره از یک جایی باید شروع میشد.
اللهم فک کل اسیر
درود بر رئیسی ناجی ایران. از صمیم قلب برای این مرد بزرگ آرزوی سلامتی و طول عمر دارم.
باید تقاضای اجرای مهریه همراه با صورت اموال مرد از سوی متقاضی ارائه گردد تا قاضی بتواند املاک شخص را بلوکه کند و حق زن را در صورت نپرداختن مهریه از اموال کسر و به زن بپردازد و اگر مرد مال و اموالی ندارد مرد بی خودی به زندان نرود
باید تقاضای اجرای مهریه همراه با صورت اموال مرد از سوی متقاضی ارائه گردد تا قاضی بتواند املاک شخص را بلوکه کند و حق زن را در صورت نپرداختن مهریه از اموال کسر و به زن بپردازد و اگر مرد مال و اموالی ندارد مرد بی خودی به زندان نرود
واقعا کار بسیار درستی است ،دو نفر که به هم علاقه ندارند،چرا مهریه مثل پتک بالا سر مرد قرار بگیره،،،ممنون از جناب آقاي رئیسی
خانما چون ارزشتون بالاست و جوانها با عشق و صاف میان جلو برای ازدواج شماهم باید درک کنید تو این اوضاع پول دراوردن سخته باهم باید دست به دست بدید زندگی رو بسازید
سلام خدمت آقای ریسی به خدا من یک زن هستم ولی واقعا عین بی عدالتی کمر مرد می‌شکنه تو این گرانی سکه غرور یک مرد نباید جریحه داربشه واقعا بعضی ها مهریه رو یک سلاح کردن برای خودشون
زن خاستاری طلاق باشه مهریه تلوق میکره
آقای رئیسی اجرای عدالت و احقاق حق هزینه دارد تو با این بخشنامه توازن را به هم ریخته و کفه ترازو عدالت را به سمت مردان سنگین کردید به این دلیل که از هزینه های زندانها کم کنید و بیجاره زنان که تنها امیدیشان به گرفتن مهریه بعد از طلاق بود از بین بردید خدا قضاوت کند وخواهشا دیگر دم از عدالت و حقوق شهروندی و حقوق زنان نزنید حال آدم به هم می خورد
قانون مهریه باید برداشته بشه یا به تاریخ عقد قرارداد حساب بشه .یا چیزی که در قران هست اجرا بشه هدیه .من در تعجبم چرا یک مرد برایه مهریه یکی دوسال تو زندان میره برایه اون زن ادامه زندگی وجود داره زندگی میکنه ولی اگراون مرد ازاد بشه زندگی خرج داره بدبختی داره زندگی جهنم میشه
چرا حق رو به مرد میدن همش چرا یه تصمیمی برا زن های بدبختی که مردهای زبان نفهم دست از سرشان بر نمی‌ذارن نمیگیرین آقای رئیسی من زن میشناسم بنده خدا بعد 15 سال زجر کشیدن زندگی کردن با همسرش به سطوح آمده الان 5 سال هست هر کاری میکنه دادگاه حق رو به مرد میده حکم طلاق نمیدن زن بره دنبال زندگیش خدا کجا گفته یه زن جوان 36 ساله 5 سال اسم مرد روش باشه ولی تنها زندگی کنه مثل یه بیوه بابا از رفتار این مرد به سطوح آمده شوهرش روانی هست چرا کمکش نمیکنه کسی طلاقش بگیره بعد هم میگن عدالت عدالت تو ایران نیست دروغ هست یه چند روز برید تو دادگاه تا بفهمید عدالتی وجود نداره
باعرض سلام واحترام .جناب اقای رئیسی عزیز خداوند عمرباعزت وافتخار نصیبت کنه قربان بزرگواریت
متاسفم برای قوانین کشورمان . من ۵ سال است ب خاطر عدم توانایی در پرداخت مهریه نتوانسته ام زن فاسد و خائنم را طلاق بدهم . و بی دلیل باید نفقه اش را هم بدهم و البته چند ماه را هم زندان بودم . نمیدانم چ زمانی قرار است این مسآله مهریه درست شود
برادر من بخاطر چک بلامحل چهارساله توزندانه .الان حبسشو گذرونده ولی چون پول نداره رضایت شاکیو بگیره همچنان در زندانه .زندگی خانوادگیش از هم پاشید .کی جوابگو هست ؟مگه کسی که یه جرمیو مرتکب میشه نباید مجازاتشو بکشه خب این که کشبده پس ناکی باید بمپنه تو زنذان .ستاد دیه هم رفتیم جوابگو نیستن کی واقعا باید جواب بده
من خودم گرفتار بلای چون مهریه هستم
دستت درد نکنه آقای رئیسی
ریاست محترم قوه قضائیه:آیا درست است مردی بعد از۲۵ سال زندگی مشترک خانه خود را بدون هیچ دلیلی ترک کنه و بعدا بدانم که ایشان منزل دیگری و با زن دیگری مخفیانه زندگی میکنه و حق و حقوق من را که مهریه ام هست را ندهد
والا بخدا هستن زیاد زن هایی که کاسبی میکنن با مهریه. و زنهایی که ظلم میشه در حقشون. کاش فرقی بود بیت این ها... زنانی بی حیا که با وجود شوهر هر غلطی میکنن و بعد راحت با پول مهریه با ی نفر دیگه خوش بگذرونن
سلام آقای ریسی شما میگی سکه قیمتش رفته بالا قبلاً شرایط اقتصادیم اینجوری نبود ی زن مطلقه ک بدون دلیل شوهرش طلاقش میده هیچ حقو حقوقی و نمیده با این وضع اقتصادی اون زن چیکار کنه ک همه چیزشواز دست داده و شاید این خانوم بعد طلاق هیچ سر پناهیم نداره و آقاهای زرنگیم ک اموالشونو انتقال دادن ک معسر شناخته بشن لطفا در حق زنان ظلم نکنین
اقای رئیسی این قانون شما صرفا فقط به نفع اقایون بودن و زن ها و اصلا انسان به حساب نیاوردید
سلام اقای رییسی درودبرشماخداعمرباعزت بده
مرد با تمام توانش واسه زندگی تلاش میکنه حالا اگه مشکلی پیش بیاد زن از روی خود خواهی یا مقایسه خودش با زنهای دیگه که وضع مالی بسیار خوبی دارن و این نداره بخواد طلاق بگیره گناه مرد چیه واقعا باید همه جوره گردن کج کنه جلو زنش
اگر اون خانمی که میگه مرد غلط کرد ازدواج کرد باید مهریه بده جواب ابلهان خاموشیه. اون زن کودن باید بگه من غلط کردم باشوهرم نساختم وزندگیمو خراب کردم بخاطر پول.. اما در کل زندگی مشترکه وهردوطرف لذت میبرن اززندگی پس گناه مرد چیه.. شیر مادرت حلالن جناب رییسی ودرود برتو زن کجا واین دغل بازیا..
سلام.شوهرمن میگف اقای رییسی و خداخیرش بده که بخاطرمهریه زندان نمیندازه سخت نمیگیرن دیگ. حتی پسرداییش میگف ک ما دیگ راحت میتونی زن هامونوطلاق بدیم.آیا این عدالته که یه زن تحقیرشه. مگ گناه مازنا چیه که باید پامون ب دادگاه بازشه.هرروز شوهرمن میگف برومهرت بزاراجراجداشو اقای رییسی گفته دیگه از زنا دفاع نکنید.لطفا رسیدگی شه
مهریه در حال حاضر سلاحی در دست زن قرار گرفته و به مرد بیچاره هر ظلمی میکنه و مرد را اجبار به هر کاری که خواسته خودش و خانواده اش میکنه اگر مهریه نبود هیچ زنی اینقدر ظلم نمیکرد و کار هم به طلاق نمیکشید و بچه ها بی سرپرست نمیشدند وقتی که به زن این اختیار داده شده دو روز زندگی کن صد و ده سکه بگیر چه کارخونه داری این همه در امد داره که زن داره
وقتی یه مرد زندگی رو ول میکنه و میره پی عیاشی و زن تنها وسیله امرار معاشش مهریه هست و سالی یه سکه حکم میدن ، زن باید بره تن فروشی کنه؟؟ این شمایید که مملکت رو به فحشا میکشونید بااین کارها، وقتی زن طلاق بخواد خب عیب نداره مهریه اسون گرفته شه ، ولی وقتی درخواست از طرف مرد باشه این عدالت نیست! بعد میگن خیانت و زنا و فساد زیاد شده
من هفته پیش مبلغ 5میلیون تومان بابت اجرت المثل دادم به زنم گفتم بدی به دعوا و دکتر جلوی قاضی گفتم که عین سگ از چشم افتادی ،، میگه چای دادم ،غذا پختم ،گفتم غلط کردی پختی من آوردم تو پختی ،خودتم خوردی ، از خون سگ هم حرام تر که بهت دادم ،،،حالا 14سکه بهش بدهکارم اونم ماهی 200هزارتومن میدم بهش تا عمر داره خونه باباش می مونه تا قسطش تمام بشه بعد طلاق
سلام وقت بخیر حرف خیلی خوبی میزنید مرد باید مهریه رو پرداخت کند درست ولی اسم این کار رو چطوری میزارید دین من وقتی ازدواج کردم سکه سی هزار تومان بود الان با گذشت پنج سال که همسرم بیمار ام اس بود کل زندگیم رو خرج درمانش کردم ودر اخر فوت شد الان مادرش مهریه رو گذاشته اجرا جناب حقوق دادن بنده اعتراض به پرداخت مهر نیستم با زمان ازدواج مقایسه کنید نوکرتون هم هستم چطور میشه سکه 17میلیون رو به اجرا گذاشت این حق وعدالت نیست تو سند ازدواج قید نشده وقتی همسرت فوت میکنه مهر باید به روز محاسبه بشه همسرم پنج ساله فوت کرده من مهریه پرداخت میکنم وبه مبلغ میلیاردی محکوم شدم خودمم کارگر هستم کجای عدالت این نوشته شده خواهشن رسیدگی کنید اون به رحمت خدا رفته ومن هنوز زنده هستم وذره ذره میمیرم
حاج آقا.
شما چرا دیگه.
حکم اعسار برادرم هر سه ماه یک سکه هست. به قیمت امروز سکه ،میشه ماهی سه میلیون و ششصد.
خانمی که با خشم پیام گذاشتی از غلط کردن میگی و میگی مهریه حقت هست
سلام واقعا نمیدونم چرا آقای رئیسی همچین تصمیمی گرفتن زنی که مهریه شو میذاره اجرا حتما انقدر از طرف شوهرش ظلم و ستم دیده که مجبور شده همچین کاری بکنه
سلام،مگہ زمان قدیم مھریہ کسی پرداخت میکرد؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار