بازدید 4770
اقتصاد در گذر زمان

از «امضای موافقتنامه اقتصادی ایران و ژاپن» تا «افزایش 15 درصدی حقوق کارکنان دولت»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۷۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 10 October 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

19 مهر 1339، ایران و ژاپن موافقتنامه بازرگانی و اقتصادی امضا کردند.

19 مهر 1340، اورل هریمن وزیر کشاورزی آمریکا در راس یک هیات ۱۲ نفری برای مطالعه در امور کشاورزی ایران وارد تهران شد.

19 مهر 1343، سازمان كشورهاي صادر كننده نفت (اوپك) ايران را دومين كشور از لحاظ ميزان توليد نفت خام در خاورميانه معرفي كرد.

19 مهر 1347، جمشید آموزگار وزیر دارایی، سپهبد بازنشسته اسکندر آزموده را به سمت معاون وزیر دارایی و سرپرست کل گمرک تعیین کرد.

19 مهر 1374، «پيتر كانوف» مديركل وزارت خارجه آمريكا و «جان گنين» معاون اطلاعاتي سازمان «سيا» در جلسه اي با حضور «آلفونس داماتو» طراح تحريم نفتي ايران تصريح كردند ادامه تحريم اقتصادي ايران عمدتاً به زيان آمريكا است و تأثيري در صادرات نفتي ايران و اوضاع اقتصادي اين كشور ندارد.

19 مهر 1389، سخنگوی طرح تحول اقتصادی از اعلام قریب ‌الوقوع قیمت ‌های جدید حامل ‌های انرژی از سوی رییس ‌جمهور خبر داد؛ همزمان، بهروز مرادی، مدیرکل سازمان هدفمندی وزارت رفاه و تامین اجتماعی از واریز منطقه ‌ای یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار تا پایان مهر خبر داد و اعلام کرد که مجموعه استان ‌های کشور به ۵ منطقه تقسیم شده ‌اند و طی ۵ مرحله یارانه نقدی به حساب مردم واریز خواهد شد.

19 مهر 1390، محمود احمدی ‌نژاد پیشنهاد تازه‌ ای را در رابطه با یارانه‌ های نقدی به مردم ارائه کرد و خواهان تشکیل صندوق ‌های سرمایه‌گذاری با استفاده از‌ این یارانه ‌ها شد.

19 مهر 1391، بانک مرکزی در بخشنامه ‌ای به بانک ‌ها سیاست جذب دلارهای خانگی را کلید زد که به اعتقاد رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در حد ۱۴میلیارددلار برآورد می‌ شود. این بخشنامه که جنبه تاکیدی دارد بانک‌ ها را ملزم به تضمین بازپرداخت «سپرده‌ های ارزی» سپرده‌ گذاران به صورت «ارز» می‌ کرد.

19 مهر 1393، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتقاد از برخورد سیاسی نهادهای مالی بین ‌المللی مانند بانک جهانی گفت: تحریم ‌های ظالمانه و غیرقابل توجیه کنونی که در واقع ملت ایران را نشانه گرفته ‌اند، هنوز لغو نشده است.

19 مهر 1397، علی مویدی خرم‌آبادی رئیس‌ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حاشیه «نشست دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه قاچاق کالا و ارز استان‌ها» ، با اشاره به اختلاف قابل توجه در قیمت سوخت داخل و خارج کشور از برآورد یک میلیارد لیتری برای قاچاق بنزین در سه ماه تابستان خبر داد.

19 مهر 1398، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه به طور متوسط حدود ۱۵ درصد حقوق کارکنان دولت را در سال ۱۳۹۹ افزایش می‌دهیم گفت: البته این موضوع نیاز به تایید دولت و سپس تصویب مجلس دارد، اما با همه اوصاف این رقم به صورت متوسط است و برای حقوق‌های پایین این افزایش از ۲۰ درصد نیز بالاتر خواهد رفت.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر