بازدید 7523

عتبه مقدس حسینی و عباسی بیانیه ای صادر کرد

عتبه مقدس حسینی و عباسی پیرامون حوادث روز سه شنبه در کربلا بیانیه ای را صادر کرد.
کد خبر: ۱۰۰۷۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱ 07 October 2020


به گزارش تابناک به نقل از النخیل، عتبه مقدس حسینی و عباسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاش‌های بی‌وقفه سازمانی و امنیتی تمام نهادهای ذی‌ربط هر ساله تداوم دارد تا مراسم اربعین به بهترین شکل برگزار شود.

در این بیانیه آمده است: عرف برگزاری مراسم عزای حسینی در عراق به این صورت است که در ۱۰ روز آغازین ماه محرم الحرام در تمام شهرها و استان‌های کشور عزای حسینی بر پا می‌شود اما مراسم اربعین به استان کربلا اختصاص دارد تا پذیرای موکب‌ها از مناطق مختلف کشور باشند.

دایره آیین‌ها، موکب‌ها و هیئت‌های حسینی در عراق و جهان اسلام از ابتدای تاسیس تلاش کرده تا مراسم حسینی همواره به بهترین نحو برگزار شود که از جمله فعالیت‌های این نهاد می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

۱. سازمانی: از طریق ثبت‌نام موکب‌های عزاداری خدمات‌رسان جدید که هر ساله تعداد آن رو به افزایش است. این امر پس از ارائه کارت شناسایی به بانیان و اعضای تمام موکب‌ها امکان‌پذیر است تا موکب‌های تمام استان‌ها در روزهای زیارت اربعین بتوانند وارد استان کربلا شوند.

۲. امنیتی: از طریق اقدامات تایید مدارک با همکاری دستگاه‌های امنیتی دولتی؛ بدین ترتیب هویت تمام موکب‌ها و نیازهای آنها برای خدمت رسانی به زائران در ورودی‌های استان کربلا مشخص می‌شود.

در ادامه بیانیه گفته شده است: تعهداتی که بانی موکب به دایره آیین‌ها و موکب‌ها می‌دهد مشخص کننده هویت افراد شرکت کننده در مراسم عزاداری یا بخش خدمت‌رسانی به زائران خواهد بود. همچنین برای محافظت از جان عزاداران و زائران هر یک از موکب‌های ثبت شده طبق برنامه وارد بین‌الحرمین می‌شوند.

بنابراین اگر نام موکبی ثبت نشده باشد نمی‌تواند در جدول روزانه عزاداری جایی داشته باشد، زیرا هنوز اقدامات قانونی که تضمین کننده سلامت جان عزاداران و زائران است را انجام نداده و از این رو اجازه ورود ندارد. اما موکب‌های ثبت شده اجازه ورود بدون تفتیش بدنی را دارند.

لذا اگر نام موکبی ثبت نشده باشد و برای ورود به جدول عزاداری اصرار ورزد، این به مثابه نادیده گرفتن حقوق موکب‌های ثبت شده، دایره آیین‌ها و مراسم اربعین است.

آنچه امروز برای یکی از موکب‌های ذی‌قار رخ داد نتیجه عدم ثبت نام موکب برای ورود به منطقه عزاداری بود. از سوی دیگر همچنین این افراد به عنوان زیر مجموعه استان خود برای ورود به منطقه عزاداری اقدام نکردند.

زمانی که توضیحات لازم در خصوص موارد فوق به آنها ارائه و تأکید شد که این اقدامات برای محافظت از ایشان و سایر زائران است، از پیروی از آن سرباز زدند و سعی داشتند با تکیه بر زور وارد منطقه عزاداری شوند.

از آنجا که این اقدام امنیت زائران و عزاداران را به خطر می‌انداخت و مناسب با عزای سید الشهداء (ع) نبود، نیروهای امنیتی برای مقابله با آنها دست به کار شدند.

این دست اقدامات امنیتی برای همگان یکسان است. به علاوه شعارهایی که در موکب‌ها سر داده می‌شود به دایره آیین‌ها ارتباطی ندارد؛ به شرط آنکه موکب به ضوابط و تعهدات خود با دایره آیین‌ها پایبند باشد. هرگونه اطلاعاتی غیر از این نادرست و نیازمند تایید است.

منبع: مهر
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی