بازدید 6101

توجیه ائتلاف آمریکایی برای خروج نیرو‌های خود از عراق

سخنگوی ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش در توجیه خروج نیرو‌های بیگانه از خاک عراق ادعا کرد که این اقدام بیانگر موفقیت نیرو‌های عراقی است.
کد خبر: ۱۰۰۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶ 05 October 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «وین ماروتو» سخنگوی ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش، امروز (دوشنبه)، در گفتگو با رادیو «سوا» به توجیه خروج نیرو‌های بیگانه از خاک عراق پرداخت.

به گزارش وبگاه شبکه «الحره» - که زیر نظر دولت آمریکا فعالیت می‌کند-، سخنگوی ائتلاف در این خصوص گفت که خروج از عراق «خبر خوشحال‌کننده‌ای» است چرا که این مسئله بیانگر موفقیت نیرو‌های عراقی است؛ «نیرو‌هایی که خود اکنون اقدام به آموزش نیرو‌ها می‌کنند و [در قالب]عملیات علیه عناصر سازمان داعش بدون کمک ائتلاف، عمل می‌کنند».

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که به دنبال اقدام واشنگتن در ترور سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیرو‌های قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، ابومهدی المهندس معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، پارلمان عراق مصوبه خروج نظامیان بیگانه از خاک این کشور را دی ماه سال گذشته تصویب کرده است.

از طرفی دیگر، اخیرا حملات علیه نیرو‌های آمریکایی مستقر در عراق افزایش چشم‌گیری داشته است بطوریکه روزانه یکی از تأسیسات این کشور در خاک عراق هدف حمله قرار می‌گیرد.

وین ماروتو همچنین با اشاره به حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه اربیل گفت که نیرو‌های عراقی همچنان در حال بررسی این حادثه هستند.

چهارشنبه شب هفته گذشته بود که منابع عراقی گزارش دادند پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی اربیل هدف حمله راکتی قرار گرفته است. برخی منابع عراقی گزارش داده بودند، پس از اصابت راکت‌ها، بالگرد‌های آمریکایی بر فراز منطقه به پرواز درآمدند بطوریکه گفته شد، آمریکایی‌ها در حال انتقال مجروحان هستند؛ با این حال منابع رسمی هنوز این خبر را تأیید نکرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز به شبکه «رووداو» خبر داده بود که واشنگتن از میزان خسارت به کنسولگری این کشور در اربیل یا سربازان آمریکایی اطمینان حاصل نکرده است (جزئیات بیشتر).

ماروتو در ادامه با اشاره به حملات اخیر به کاروان‌های ائتلاف، گفت که «عناصر سازمان داعش و گروه‌های غیرقانونی» این حملات را انجام می‌دهند. او همچنین مدعی شد که این حملات پیمانکاران عراقی را هدف قرار می‌دهند نه نیرو‌های ائتلاف را.

ماروتو همچنین با اشاره افزایش حملات، و نامیدن دست‌اندرکاران در آن به «گروه‌های غیرقانونی»، ادعا کرد که این حملات تنها کمتر از پنج درصد از تمام کاروان‌هی لجستیکی را هدف قرار می‌دهند. با این حال او گفت که عوامل این حمله «قدرت نهاد‌های عراقی و حاکمیت قانون و قدرت عراق را تضعیف می‌کنند».

سخنگوی ائتلاف آمریکایی در ادامه اظهاراتش با اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران و ادعای مرتبط بودن ایران با این حملات، ادعا‌های «کنت مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های آمریکایی «سنتکام» را تکرار کرد و مدعی شد که ایران بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم است.

از طرفی دیگر، ماروتو افزایش فعالیت‌های سازمان تروریستی داعش را تکذیب و در عین حال ادعا کرد که نیرو‌های ائتلاف به همراه نیرو‌های عراقی و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به نیرو‌های دموکراتیک سوریه (قسد) حدود هشت میلیون نفر را طی پنج سال گذشته از چنگ داعش نجات داده‌اند.

او همچنین در پایان اظهاراتش مدعی شد که ائتلاف آمریکایی به «شکست داعش در عراق و سوریه» که «مأموریت نخست» آنهاست، متعهد است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر