بازدید 17757
سهمیه بندی بنزین تغییر می کند؟

جزئیات طرح مجلسی ها برای آزادسازی قیمت بنزین

۳۶ نماینده مجلس سرانجام از طرح خود برای سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار رونمایی کردند.
کد خبر: ۱۰۰۷۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲ 05 October 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از همشهری آنلاین، براساس این طرح که ۱۲مهرماه در پایگاه قوانین و مقررات کشور منتشر شد، ماهانه ۳۰لیتر بنزین به هر ایرانی به غیراز ایرانیان مقیم خارج از کشور با نرخ هر لیتر ۱۰۰۰تومان اختصاص خواهد یافت؛ پیشنهادی که اگر مجلس به آن رأی بدهد عملا مصوبه سران قوا در آبان سال ۹۷برای سهمیه‌بندی بنزین بر مبنای هر خودرو وتو خواهد شد.

این طرح برخلاف رویکرد ماه‌های گذشته مجلس مبنی بر ارائه طرح‌های دوفوریتی به‌صورت یک‌فوریتی تقدیم مجلس شده، اما قرار است به‌صورت عادی بررسی شود و به همین دلیل انتظار نمی‌رود به‌زودی در دستور کار نمایندگان قرار گیرد. با این حال، امضاکننده‌ها می‌گویند با ادامه روند فعلی، میزان مصرف بنزین تا سال ۱۴۰۸به ۲۵۰میلیون لیتر در روز خواهد رسید و باید روزانه ۱۵۰میلیون لیتر بنزین وارد شود. آنها معتقدند پرداخت حداقل ۴هزار تومان یارانه به ازای هر لیتر بنزین براساس الگوی فعلی سهمیه‌بندی برخلاف عدالت است. به باور این نمایندگان، با تصویب طرح پیشنهادی‌شان هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود، هم بار تورمی ندارد و شکاف درآمدی بین جامعه را کاهش می‌دهد.

طراحان

احمد امیرآبادی فراهانی، حسینعلی حاجی دلیگانی، حسینعلی شهریاری، محمدرضا رضایی کوچی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نصرالله پژمان‌فر و سیدنظام‌الدین موسوی ازجمله نمایندگان شناخته‌شده مجلس هستند که این طرح را امضا کرده‌اند و می‌خواهند دولت مکلف شود به هر ایرانی دارای کد ملی، به‌جز ساکنان خارج از کشور، معادل ۳۰لیتر بنزین به قیمت سال ۱۳۹۷، برای استفاده از بنزین به‌طور ماهانه به کارت ملی یا کارت بانکی سرپرست خانوار اختصاص دهد.

پیشنهاد چیست؟

پیشنهاد این است که قیمت بنزین خارج از سهمیه، بر مبنای ۹۰درصد قیمت فوب خلیج‌فارس با نرخ تسعیر ارز در سامانه نیما محاسبه شود. اگر این طرح به قانون تبدیل شود، مبنای قیمت بنزین آزاد به‌صورت روزانه براساس قیمت جهانی نفت و نرخ ارز سامانه نیما تغییر خواهد کرد. گذشته از اینکه تا چه میزان سازوکار اجرای چنین ایده‌ای فراهم است، از فردای اجرای این قانون، هر روز یک قیمت جدید روی صفحه نمایشگر جایگاه‌های عرضه‌کننده بنزین به نمایش درخواهد آمد و اگر قیمت نفت و ارز نیمایی بالا برود، قیمت بنزین آزاد باید افزایش یابد و اگر قیمت نفت و ارز نیمایی کاهش یابد، قیمت بنزین آزاد هم ارزان خواهد شد. حساسیت قیمت‌ کالاها و خدمات به‌ویژه خدمات حمل‌ونقل در کشور به قیمت بنزین باعث خواهد شد تا نبض قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم با افزایش بهای بنزین آزاد، بالا برود، اما به هنگام افت ارزش جهانی نفت و به تبع آن ارزان‌تر شدن بهای بنزین آزاد چنین اتفاقی مبنی بر کاهش آنی قیمت کالاها و خدمات مصرفی در سطح بازار رخ نخواهد داد که از این پدیده می‌توان به چسبندگی قیمت‌ها در نتیجه آزادسازی قیمت بنزین یاد کرد، مگر اینکه نمایندگان مجلس و دولت بپذیرند که مکانیسم قیمت‌گذاری کالاها و خدمات هم کنار گذاشته شود.

حذف سهمیه بنزین خودروهای عمومی

با تصویب طرح این نمایندگان دولت موظف خواهد شد تا برای حمایت از خودروهای خدمات عمومی بنزینی، شامل تاکسی‌ها، اعم از سنتی یا اینترنتی، وانت‌ها و آمبولانس‌ها در ۳‌ماه نخست سال سهمیه کافی متناسب با پیمایش آنها اختصاص دهد و در فاصله این ۳‌ماه خودروهای عمومی یادشده باید دوگانه‌سوز شوند و بعد از آن سهمیه بنزین این خودروها حذف خواهد شد. البته قرار است مابه‌التفاوت درآمد حاصل از فروش بنزین تولیدشده در داخل و بنزین صادراتی در بودجه سالانه پیش‌بینی و از این پول فقط به حمل‌ونقل عمومی، دوگانه‌سوز کردن خودروها و اشتغال کمک شود و هر ۳ماه یک‌بار هم گزارش آن را دولت به مجلس بفرستد.

ابهام‌ها

نمایندگان برای اینکه این تصمیم‌شان باعث افزایش نرخ خدمات حمل‌ونقل عمومی نشود، پیشنهادشان این است که افزایش قیمت حمل‌ونقل مسافر درون‌شهری ناشی از افزایش حامل‌های انرژی توسط دولت، شوراهای اسلامی شهر و روستا و شوراهای فرادستی و شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته ممنوع خواهد بود. حال سؤال اصلی اینجاست که وقتی نمایندگان پیشنهاد آزادسازی قیمت بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی را می‌دهند، چگونه با آزادسازی قیمت کرایه‌ها مخالفت می‌کنند؟ ابهام دیگر این است که وقتی نمایندگان میزان سهمیه‌بندی بنزین و قیمت آن را تعیین می‌کنند، چرا مسئولیت قیمت‌گذاری سایر حامل‌های انرژی و به‌ویژه فرآورده‌های نفتی را نمی‌پذیرند و پیشنهاد داده‌اند تا نرخ نفت سفید، گازوئیل، نفت کوره، گاز سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی را دولت تعیین کند؟

ورود قانونگذاران به قیمت‌گذاری در اقتصاد ایران تاکنون نتایج مطلوبی نداشته و حتی نرخ‌گذاری دولت‌ها هم به عدم‌تعادل در اقتصاد و بازار دامن زده است و طرح پیشنهادی نمایندگان از این عارضه رنج می‌برد.

پول بنزین کجا هزینه می‌شود؟

قرار است ۲۰درصد از پول ناشی از فروش بنزین در داخل به قیمت آزاد و یا صادرات آن در قالب وام ۴درصدی، با اولویت وانت‌بارها و تاکسی‌ها به مالکان خودروهایی پرداخت شود که در سال ۹۸خودرو خود را دوگانه‌سوز کنند. به‌نظر می‌رسد دست‌کم بخشی از این متن توسط تعدادی از نمایندگان امضاکننده طرح در دوره دهم مجلس نوشته شده، زیرا اکنون سال ۹۹از نیمه گذشته است و پرداخت وام ۴درصدی به کسانی که خودرو خود را در سال ۹۸دوگانه‌سوز کرده باشند، موضوعیت ندارد. علاوه بر اینکه نمایندگان پیشنهادشان این است که وام پرداختی به این خودروها با هر بار سوخت‌گیری در جایگاه‌های سی‌ان‌جی مستهلک می‌شود و اگر از سوخت سی‌ان‌جی استفاده نشود، وام با حداکثر نرخ سود برای آنها حساب خواهد شد.

افزون بر این، ۱۰درصد هم از پول یادشده قرار است در قالب وام ۴درصدی به خریداران خودروهای پایه‌ گازسوز یا دوگانه‌سوز با ظرفیت باک محدود (کمتر از ۱۵لیتر) از خودروسازان داخلی، پرداخت شود. ۱۰درصد دیگر هم با نرخ سود ۴درصد صرف احداث، تجهیز، ایمن‌سازی و به‌روزرسانی جایگاه‌های سی‌ان‌جی خواهد شد. ۶۰درصد باقی‌مانده هم با نرخ سود ۴درصدی به شهرداری‌ها داده می‌شود تا اتوبوس‌های حمل‌ونقل کم‌مصرف با اولویت برقی و گازسوز بخرند و البته صرف توسعه ناوگان مترو کنند و اگر هم پولی باقی بماند، صرف اشتغال‌زایی خواهد شد. آخرین پیشنهاد نمایندگان هم این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شود به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که میزان تولید خودروهای داخلی با موتور پایه گاز سی‌ان‌جی توسط تولیدکنندگان داخلی در طول سال ۱۳۹۸به ۳۵درصد برسد.
ایراد بر طرح خام نمایندگان

اداره کل تدوین قوانین مجلس در اظهارنظری گفته است که بازگرداندن قیمت بنزین به قیمت سال ۱۳۹۷با تصمیم شورای هماهنگی سران قوا مغایرت دارد و افزون بر اینکه الزام‌های پیش‌بینی‌شده مبنی بر اجرای این طرح در سال ۹۸جای اشکال دارد، چرا که زمان آن منقضی شده است. هنوز مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش خود درباره طرح پیشنهادی نمایندگان را ارائه نکرده، اما شتابزدگی در تقدیم طرح مشهود است و بعید به‌نظر می‌رسد که این طرح به نتیجه مطلوب برسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳۲
تو شرایط کنونی و حداقل تا قبل از انتخابات این کار مناسب نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اصلا مناسب نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
مناسب نیست افتضاخه !!!! هر روز هر گالا قیمتش فرق میکنه اما ایندفعه نه فقط بخاطر دلار میگویند قیمت بنزین فرق کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
نمایندگان عزیز لطف کنند بشینن سرجاشون و هیچ طرحی ارائه نکنند. حقوق خود را بگیرید و چندتا حرف سیاسی فرهنگی هم بزنید کاری به اقتصاد نداشته باشید. دولت به اندازه کافی اقتصاد را خراب کرده است شما دیگر کاتالیزورش نباشید
نمایندگان محترم و انقلابی ، لطفن کاری کنید که ارزش این حقوق کارگری بسیار بالا،بالاتر بره و نتونیم دیگه نون هم بگیر

بگیریم،

اعلی برکت اله
پول بنزین کجا هزینه می‌شود؟



بهبود زندگی مسئولان مستضعف
پاسخ ها
سید رسول زنگانلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
آی گفتی آی گفتی گل گفتی.
نزدیک یکسال است که نرخ بنزین ظاهرا با نظر سران قوا تعیین شده اونوقت مجلس کجا بود اگر وظیفه مجلس است چرا جلوگیری نکرد و اگر نیست حالا چه طرحی را میخواهد پیشنهاد و تصویب کند یکی بیاد این دوگانگی را توضیح بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
شزیف خان یا شما اخبار نیم بند صداوسیمارا دنبال نمیکنی ویا فقط خواستی کامنت بگذاری روز شنبه وقتی کشور باافزایش قیمت بنزین مواجه شد 70-80نفر نمایندگان ضمن استعفا ازاینکه چرا مجلس درجریان قیمت بنزین نبود وچرا بااین قیمت افزایش یافت ولذا فردای انروز یعنی روز یکشنبه دستور ازبالا اومد ببندید دهانتان را استعفا بی استعفا درمورد افزایش قیمت بنزین جو سازی نکنید واینها هم ازترس مهر سکوت برلبانشان زدند وشما بهتر هست نطق مطهری را گوش کنید که دستور اومد چرا قیمت بنزین افزایش پیدا نکرد پس دولت ومجلس مقصر نبود دستور مافوق بود افتاااااااااااااااد عزیزم؟
انواع بهانه ها و انواع محاسبات برای افزایش بیشتر قیمت بنزین و بدبختی بیشتر مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
هر روز هر گالا قیمتش فرق میکنه اما ایندفعه نه فقط بخاطر دلار میگویند قیمت بنزین فرق کرده
لطفا حقوق کارمند و کارگر رو هم به دلار بدید ما که همه هزینه هامون با دلار محاسبه میشه!!!! نفت و بنزین خودمونو به خودمون با قیمت دلار میدن مضحکه!!!!
هر نوع دستکاری قیمت بنزین تورم رو در این شرایط چندین برابر افزایش میده، شما ها نماینده صادر کنندگان بنزین هستید نه نماینده مردم مستضعف. میخوایین بنزین رو صادر کنید و پواشو بدید به موکلتون که هر کی هست غیر از ملت و حتی دولت احتمالا دولت با سلاح
تا وقتی نرخ دستمزد به سطح جهانی نرسه ، آزادسازی نرخ حامل های انرژی نتیجه ای جز فقیر شدن بیشتر ملت نداره..

کارفرمایان دولتی و خصولتی و خصوصی باید یکبار برای همیشه دست از حرص و بخل بردارن و نرخ دستمزدها را جهانی کنن بعد از اون نرخ کالاها و خدمات و حامل های انرژی هم بر اساس فرمول های علمی اقتصاد جهانی بشه و دولت و بانک ها هم دست از تولید پول بدون پشتوانه برای حل مشکلات مالی شان بکشن تا عامل اصلی افزایش تورم و بدبخت شدن مردم از بین بره

ولی از اونجایی که متاسفانه مسوولین و کارفرمایان و بانک ها در این ۴۰ سال بدجور به بخوربخور بر سر سفره مردم و کارگران و کارمندان عادت کردن ، بعیده خودشون به خواست خودشون از سر این سفره بلند بشن
آقا اگه اینا درک دارند ما هم یک تقاضا داریم و اون اینکه دستمزد هارا بر اساس 60 درصد(نمیگیم 80درصد) خلیج همیشگی فارس به ما بد هید.
نکته مهمی که همه مسئولان به عمد فراموش می کنند ،
بیگناه بودن مردم در بالا رفتن قیمت دلار است ،
یعنی اگر حاکمیت فقط یک وظیفه داشته باشد ،آن حفظ ارزش پول ملی است ،
مگر آن روزی که بنزین از صد تومان به هفتصد تومان افزایش یافت نگفتید فوب خلیج فارس ، آن هم با نفت 120 دلاری ،
حالا با نفت سی دلاری می گویید بازهم چهار هزار تومان یارانه می دهید ؟
این بازی نباید یک جا تمام شود ؟
آقایان ، تا زمانی که قیمت هر دلار به یک هزار تومان کاهش پیدا نکند وضع همین است که می بینید
وقتی نمیتونید ارزش پول ملی رو حفظ کنید مجبورید این طرح های خلق الساعه رو ارائه کنید.
این طرح حتی توی آمریکا هم اجرا میشه ولی تفاوت اینجاست که حقوق اونها به دلاره و خرجشون هم به دلار ولی در ایران حقوق باید به تومان باشه و خرج ها به 90% فوب خلیج فارس (یا همون دلار).

واقعا میشه حقوق ما رو هم 90% فوب خلیج فارس بدید و تمام هزینه ها رو هم به همین نسبت حساب کنید؟
مبنای 30 لیتر یا مبنای لیتری 1000 تومان چیست؟ سوخت گازوئیل یا گاز چطور؟ اگر می خواهید به نحوی دیگر از جیب ملت بخورید که حرفی نیست اما اگر کار کارشناسی دارید با شفافیت همه چیزش را مشخص کنید
در این شرایط سخت اقتصاد کرونا زده بهتر است دولت ومجلس سر جایشان بنشینند وهیچکار نکنند مردم همدیگر را بیشتر درک میکنند همیشه سیگنالهای قانونی واجرائی مبهم ومداخله گر از سوی این دو قوه کار را خرابتر کرده ومردم را دچار تشویش ونگرانی ونهایتا بجان هم انداخته است پس لطفا هیچ حرکتی نکنید وناباورانه ثمرات انرا ببینید
جالبه مجلس به جای حل مشکل معیشت مردم به دنبال بنزین وفضای مجازی است
حقیقتا اگر به هر نفر ۳۰ لیتر بنزین لیتری ۱۰۰۰ تومن تعلق بگیره عالی است و دست نمایندگان رو هم می یوسی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
ماهی 30 هزتر تومان هر نفر می شه 10 تا نون. نوش جونت
در نیاز به اصلاح قیمت حامل های انرژی نمی شود شک کرد اما آنچه مهم است این است که باید قاعده ثابتی اعمال شود تا از در هم ریختگی های بعدی جلوگیری شود. وقتی نرخ ارز هر روز تغییر می کند نمی توان قاعده کشورهای اروپایی و آمریکا را در نرخ بنزین اعمال کرد. نمایندگان محترم بهتر است به جای این گونه طرح ها فکری به حال قشر ضعیف جامعه با سفره های کوچک خود کنند که امروز رنگ گوشت و مرغ و ماهی و سایر مواد غذایی را هم فراموش کرده اند تا چه برسد به طعم آن را. با احتساب نرخ دلار امروز بنده با درجه دکترا و نزدیک به 30 سال سابقه باید ماهانه حدود 7000 دلار دریافت کنم که معادل 189 میلیون تومان می شود نه حدود هفت میلیونی که دریافت می کنم.
عقلهای کل شما که همه از دو تا شرکت مثلا خودرو ساز متنعم هستید و نمی گذارید خودرهای با مصرف کمتر و حتی هیبریدی تولید شود و مصرف بنزین پایین بیاید.
تورم 1000 درصدی دیگه ای تور راهه
نمایندگان کمی فکر کنند بد نیست
اگر واردات ماشین آزاد بود و مردم می توانستند ماشین کم مصرف بخرند مشکلی نبود ولی در شرایط کنونی ماشین های با متوسط مصرف 10-12 لیتر درمقابل ماشین های متوسط 4-5 لیتر همه بار به دوش مردم و مصرف کننده می افتد ماشین های چند صد میلیونی و میلیاردی و بنزین دلاری خوب است در کنار این طرح واردات خودرو آزاد و تعرفه واردات خودرو صفر شود
از اول انقلاب تا کنون هرقانونی که به این شکل ، سطحی و بدون کار کارشناسی و مطالعاتی عمیق و بدون سیستم آزمایشی آزمون وخطا تصویب شده جز اثر معکوس نتیجه دیگری نداشته و برای کل کشور زیان بار بوده است.
سال 98 که بنزین شد 3000 تومن (و اون ماجراهای عجیبش)مگر با رای مجلس انجام شد که الان اومده طرح داده؟
تو این اوضاع کرونایی مصرف بنزین کمتر شده و اضافه بنزین رو فروختید تو دهنتون مزه کرده حالا دنبال راه کار دایمی فروش به کشورای خارج هستید ؟
آقایان جای این طرح ها لطف کنند راهکاری برای حفظ ارزش پول ملی ارائه کنند!

شما عرضه ندارید قیمت دلار رو کنترل کنید مردم بدبخت باید تقاص اش رو بدن؟!

اصلا کی گفته ما باید هزینه ها رو به دلار پرداخت کنیم وقتی به ریالی حقوق میگیریم که شما نمیتونید یا نمیخواهید ارزشش حفظ بشه؟!
مثل یارانه میشه
که الان یک ماه یارانه برابر یک دلار و نیم در ماه شده
با توجه به قیمت کنونی نفت بهترین زمان برای آزاد سازی کلی قیمت بنزین الان است.
دولت باید انحصار بنزین خارج شده و تولید و عرضه را به بخش خصوصی واگذار نماید و اصلا کاری به بنزین نداشته باشد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی