رکورد کُدهای بورسی در ۶ ماهه اول ۹۹ +جدول

آمارهای به دست آمده از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه نشان می‌دهد در ۶ ماه نخست سال ۹۹ شاهد رشد ۷۶ درصدی تعداد کدهای بورسی صادرشده در مقایسه با پایان سال ۹۸ بودیم.
کد خبر: ۱۰۰۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴ 05 October 2020

به گزارش بورس تابناک، افزایش پرشتاب نقدینگی در کشور و به‌دنبال آن رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی سبب شد تا در دو سال گذشته شاهد گسیل حجم قابل توجه پول‌های سرگردان به گردونه معاملات تالار شیشه‌ای باشیم که این وضعیت در سال ۹۹ شکلی جدی‌تر به خود گرفت.

آمارهای به دست آمده از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه نشان می‌دهد در ۶ ماه نخست سال ۹۹ شاهد رشد ۷۶ درصدی تعداد کدهای بورسی صادرشده در مقایسه با پایان سال ۹۸ بودیم. به این ترتیب تنها در نیمه نخست سال جاری ۸ میلیون و ۸۳۵ هزار کد معاملاتی جدید صادر شده تا مجموع دارندگان کد بورسی به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند تا یک چهارم جمعیت کشور دارای کد معاملاتی شوند.

پیش از این، رکورد افزایش کدهای سهامداری با نرخ رشد  سالانه ۴۸ درصدی در سال ۹۰ ثبت شده بود. در سال‌ ۹۰ شاهد رشد افسارگسیخته نرخ دلار و افزایش سه برابری این ارز از هزار تومان به ۳۹۰۰ تومان بودیم. هر چند بازار سهام در این سال عملکرد درخشانی را به نمایش نگذاشت و پس از گذر از دو سال رویایی ۸۸ و ۸۹ که به ترتیب ۵۷ و ۸۵ درصد سود به سرمایه‌گذاران داده بود، به سختی توانست بازدهی دو رقمی (در محدوده ۱۰ درصد) را به ثبت برساند.

رشد شتابان نرخ تورم در این سال سبب شد تا بازدهی واقعی بورس تهران در محدوده منفی قرار گیرد. نرخ تورم در این سال به ۵/ ۲۱ درصد رسید تا کارنامه شاخص سهام با کسر تورم، کاهش ۵/ ۸ درصدی را ثبت کند. یکی از دلایل افزایش صدور کدهای معاملاتی به ویژه برای افراد حقیقی، افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در جامعه به‌دنبال رونق گرفتن معاملات آنلاین در بازار سهام طی این سال معاملاتی است. اواخر سال ۸۹ بود که سامانه معاملات برخط (آنلاین) با هدف توسعه بازار سرمایه و سهولت و عدالت در معاملات رونمایی شد و آغاز به کار کرد.

فراوانی استان‌ها در صدور کد بورسی

همانطور که اشاره شد در ۶ ماه سپری شده از سال ۹۹، در مجموع ۸ میلیون و ۸۳۵ هزار کد جدید از سوی سمات صادر شده است تا مجموع کدهای بورسی به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار کد افزایش پیدا کند. در این میان تهران در مجموع بیش از ۸/ ۱۷درصد از کدهای بورسی را در اختیار دارد. به عبارتی در استان تهران افزون بر ۳ میلیون و ۶۵۶ هزار نفر دارای کد معاملاتی هستند. پس از آن استان اصفهان با سهم ۶/ ۷ درصدی در رتبه بعدی قرار می‌گیرد و در مجموع بیش از یک میلیون و ۵۵۳ هزار نفر در این استان دارای کد معاملاتی هستند. استان‌های خراسان رضوی، فارس و آذریایجان شرقی در رتبه‌های بعدی بیشترین کد بورسی قرار دارند. در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۸۶ هزار و ۵۸۱ کد معاملاتی در انتهای جدول قرار می‌گیرد.  

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل