کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

شش ماهه دوم زمانی برای کسب سود

شرایط این روزهای بازار تجربه مفیدی برای سهام داران و تازه واردان به بازار سرمایه است تا به این نتیجه برسند که قیمت ها در بازار سرمایه هر روز مثبت نیست و نیاز به تحلیل دارد و کاری کاملا حرفه ای است.
کد خبر: ۱۰۰۶۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴ 03 October 2020

به گزارش بورس تابناک، پیمان حدادی، کارشناس بازار، با اشاره به اینکه سهامداری، کاری کاملا حرفه ای و بلند مدت است، تصریح کرد: این روزها میگذرد، مثل همان روزهای مثبتی که گذشت. روزهای منفی هم به مثبت تبدیل می شود، اما صبوری کردن در سهامداری، تنها نکته سودگیری از این بازار است.

وی ادامه داد: اگر سهام داری به دنبال کسب بازدهی در ۶ ماه دوم سال است، تاکید می کنم که بر روی سهام خود باقی بماند، البته نه هر سهمی و نه هر صنعتی. عمدتا صنایع بزرگ بازار ما مثل فلزات اساسی، سنگ معدنی، صنایع پتروشیمی و صنایع مادر بسیار ارزنده و از لحاظ بنیادی بسیار ارزشمند هستند. ارزیابی ها نشان می دهد که بازدهی بازار سرمایه در قیاس با سایر بازارها، طی 6 ماه دوم مناسب تر خواهد بود.

به نتیجه انتخابات آمریکا وزن ندهید

حدادی در ادامه با اشاره به رفتار حقیقی ها اذعان داشت: تاکید می کنم که سهامداران نباید نسبت به عبارت ها حساس نشوند. این عبارت های غیرکارشناسی که اگر حقوقی یک سهم را بخرد بازار مثبت میشود و اگر نخرد بازار خراب می شود نباید ملاک تصمیم گیری برای خرید سهم باشد.

وی با اشاره به اینکه نباید به نتیجه انتخابات آمریکا و تأثیر آن بر بازار وزن داد، خاطرنشان کرد: مولفه های دیگری بر بازار ما اثرگذار هستند. گزارش هایی که برخی رسانه ها منتشر می کنند مبنی بر خروج نقدینگی توسط حقیقی ها از بازار نیز کاملا نادرست است. نقدینگی از بازار خارج نمی شود بلکه دست به دست می شود. حقیقی ها می فروشند و حقوقی ها خرید می کنند. این نکته را باید به یاد داشته باشیم که بسیاری از حقوقی ها در اصل افراد حقیقی هستند. اگر حقیقی سبدگردانی می کند، تنها کد سبد، حقوقی است اما سرمایه گذاری توسط شخص حقیقی انجام شده است. یا این که صندوق های سرمایه گذاری با کدهای حقوقی خرید و فروش می کنند اما افراد حقیقی نسبت به ابطال واحدهای صندوق اقدام کرده اند.

ریزش ها، دلیل منطقی ندارد

وی در خصوص دلایل ریزش بازار در هفته های اخیر گفت: روال عادی بازار باید طی شود، این روند نیاز به یک تعدیل دارد اما نمی توان گفت که سازمان بورس و دولت در یک دوره زمانی زمینه رشد بازار را فراهم کردند. این تعبیر بسیار غلط است. این توجیهات برای افرادی است که سهام بنیادی انتخاب نکرده اند و هم اکنون در ضرر هنگفتی هستند و نیاز دارند تا از مسئولیت این تصمیمات غلط خود شانه خالی کنند.

حدادی در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ اتفاق منفی در زیرساخت های مالی و مسائل اقتصادی کشور ایجاد نشده است که دلیل ریزش قیمت ها در بازار سرمایه باشد. کمااینکه اتفاقات ابتدای سال نیز موجب رشد بازار نشد و نقدینگی که وجود داشت و افزایش نرخ ارز و عقب ماندگی بازار سهام از دیگر بازارها، موجب رشد بازار سرمایه شد. این که گفته می شود صندوق دارا یکم موجب رشد بازار شد و تعلل در صندوق دارا دوم موجب ریزش بازار شد کاملا تصور اشتباهی است. بازار سرمایه از مولفه های اثربخش تری، الهام میگیرد.

 

اوراق تبعی و سهام خزانه، ابزارهای کاربردی در بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در خصوص ابزارهای کاربردی برای عمق بخشی به بازار سرمایه توضیح داد: یکی از ابزارهایی که بسیار کاربرد دارد و ابزاری کاملا برد-برد به شمار می رود، اوراق تبعی است. چرا که سهامدار عمده از این طریق تامین مالی می کند و با توجه به فروش اوراق تبعی، سهامدار اطمینان خاطر پیدا می کند تا مدت زمان معلومی سود تضمین شده دارد.

وی در خصوص سهام خزانه نیز یادآور شد: در کنار مبحث اوراق تبعی، سهام خزانه نیز یکی از موفق ترین تجربه هایی است که می تواند موجب حمایت ناشران از سهام زیرمجموعه خود شود. به این ترتیب شرکت های ارزنده می توانند از شرایط سهام خزانه استفاده کنند و هم از رشد قیمت سهام شرکت خود منتفع شوند. از این طریق سهامداران نیز به منفعت می رسند به این ترتیب که سهمی که توسط خوده شرکت و ناشر خریداری می شود و در آینده رشد می کند، موجبات افزایش سودآوری شرکت می شود و در نهایت به نفع سهامدار خواهد بود. نکته دوم این است که سهامدار متوجه حمایت ناشر از سهم خود خواهد شد و می تواند به آینده دار بودن سهم مورد نظر اعتماد پیدا کند.

منبع:سنا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار