بازدید 26596
کدام اولویت است؛ «رشد نرخ خرید» یا «قیمت تمام شده»؟

چرا گندم ۴ هزار تومانی هم کشاورزان را راضی نمی‌کند؟

به تازگی نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده از قرار هر کیلو، ۴ هزار تومان تعیین شد که البته با اعتراضاتی از سوی گندمکاران و کشاورزان همراه بوده است و با قیمت درخواستی گندمکاران هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان اختلاف دارد. بی توجهی به خواسته گندمکاران چه پیامد‌هایی می‌تواند به همراه داشته باشد؟
کد خبر: ۱۰۰۶۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵ 30 September 2020

چرا گندم ۴ هزار تومانی هم کشاورزان را راضی نمی‌کند؟ دولت به رشد قیمت توجه می‌کند یا بهای تمام شده؟

گندم از جمله کالاهای استراتژیک است که امنیت غذایی کشورها به خصوص کشور ما به آن وابسته است. از این روی دولت ها تلاش می کنند تا جایی که می شود، به واردات این کالا وابستگی نداشته باشند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ گندم از این جهت کالایی استراتژیک محسوب می‌شود که اولاً تعداد عرضه کنندگان آن در دنیا انگشت شمارند، ثانیاً صادرکنندگان گندم عمدتاً از کشور‌های ثروتمند و پیشرفته جهان هستند که بر اقتصاد جهان تسلط داشته و در نتیجه بر تجارت این محصول نیز تسلط کافی دارند و ثالثاً کشور‌های صادرکننده گندم، عمدتاً از کشور‌های با قدرت سیاسی و نظامی بسیار بالا هستند که قادرند از این موضوع در مواقع حساس به نفع خود بهره گیرند.

این موضوع، اما در چند سال اخیر به خصوص در دوران تحریم‌ها چندان جدی گرفته نشد و می‌توان به این مسآله از زمان تعیین نرخ خرید تضمینی گندم و حتی قیمت خرید تضمینی آن به خوبی پی برد.

اصلاح زمان تعیین قیمت محصولات کشاورزی

بنا بر قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف است همه ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندرقند، پنبه وش، دانه‌های روغنی، چای، سیب زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین کرده و دست کم قیمت خرید تضمینی و مصوب را قبل از آغاز هر سال زراعی (آخر شهریور ماه) از طریق رسانه‌های عمومی اعلان نماید.

در چند سال اخیر، اما این قانون حداقل در زمان اعلام نرخ خرید تضمینی گندم رعایت نشده و در حالی که باید نهایتاً این نرخ تا پایان شهریور ماه اعلام شود، این اتفاق رخ نداده است و گندمکاران در تصمیم گیری در مورد کشت یا عدم کشت گندم بلاتکلیف بوده اند.

به تازگی البته مجلس زمان تعیین نرخ خرید تضمینی گندم را تغییر داد که اجرای دقیق آن می‌تواند حداقل گندمکاران را از بلاتکلیفی خارج کند. مجلس در جلسه علنی دوم مهر ۱۳۹۹ طرح دو فوریتی قانون اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی را بررسی کرد و ماده ۲ آن را به تصویب رساند.

ماده ۲ به این شرح اصلاح شد: جلسات شورا حداقل سه ماه قبل از شروع سال زراعی و به منظور تعیین قیمت تضمینی محصولات تحت پوشش این قانون تشکیل و قیمت‌ها حداکثر تا آخر تیرماه به هیات دولت ارائه می‌شود. جلسات ضروری در این خصوص و سایر موضوعات مندرج در این تبصره به درخواست وزیر جهادکشاورزی و یا رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود. تصمیمات شورا با رای گیری و کسب حداکثر آرا قابلیت اجرایی دارد.

قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده ۴ هزار تومان تعیین شد

نکته دیگری که همواره گندمکاران به آن معترض بوده اند، نرخ خرید تضمینی گندم است، به گونه ای که هر ساله این نرخ به چالشی برای گندمکاران تبدیل می‌شود و بسیاری از آن‌ها به نرخ اعلامی معترض هستند. این نرخ توسط شورای اقتصاد برای سال زراعی آینده ۴ هزار تومان تعیین شد و جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در یکم مهر ۱۳۹۹ آن را تایید کرد؛ نرخی که باز هم مورد اعتراض قرار گرفت.

۴۸ درصد گران تر از پارسال!

اعتراض گندمکاران به نرخ ۴ هزار تومانی در حالی است که این رقم نسبت به نرخ خرید تضمینی در سال گذشته، بیش از ۴۸ درصد افزایش دارد، زیرا هیات دولت در سی ام  فروردین ۹۹ نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان را کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده بود.

ادامه انتقادها...

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، طی مصاحبه ای با انتقاد به نرخ اعلامی خرید تضمینی گندم اظهار کرد: با اعلام قیمت ۴ هزار تومانی نرخ خرید تضمینی گندم شوک بزرگی به کشاورزان وارد شد، چون آنها انتظار این قیمت را نداشتند و معتقدند که صدایشان به گوش مسئولان دولتی نرسیده است. حسینی با تاکید بر این که نرخ ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم غیرکارشناسی است، بیان کرد: با توجه به اعلام نرخ غیر منطقی خرید تضمینی گندم، جای این سوال مطرح است که دولت بر چه مبنایی این نرخ را اعلام کرده است؟

رحمت اله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه اعلام قیمت غیرکارشناسی خرید تضمینی آینده تولید را دچار مخاطره می کند، اظهار کرد: در طرح اخیر کمیسیون کشاورزی قرار است، قیمت محصولات کشاورزی بر مبنای آنالیز واقعی هزینه های کاشت، داشت و برداشت اعلام شود، چون قیمت تمامی نهاده های تولید از جمله کود، سم و ... چندبرابر رشد داشته است. وی تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی یا اعلام قیمت غیرکارشناسی محصولات کشاورزی را در تضاد با شعار سال دانست و گفت: با وجود جهش چشمگیر قیمت سموم و کود شیمیایی در پی حذف یارانه نهاده های تولید، نگران آینده خودکفایی گندم هستیم.

چرا گندم ۴ هزار تومانی هم کشاورزان را راضی نمی‌کند؟ دولت به رشد قیمت توجه می‌کند یا بهای تمام شده؟

اختلاف هزار تا هزار و ۵۰۰ تومانی نرخ خرید تضمینی گندم با قیمت درخواستی گندمکاران

علی قلی ایمانی، نائب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی در نوزدهم شهریورماه، پیرامون قیمت پیشنهادی گندمکاران برای نرخ خرید تضمینی گندم گفت: با توجه به افزایش قیمت کود که پنج برابر و همچنین قیمت سموم که بین ۳ تا ۶ برابر شده است، هزینه‌های تولید در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته اند و نرخ خرید تضمینی گندم پیشنهادی برای سال زراعی آینده حدود ۵ هزار تومان است که در صورت توافق دولت با این قیمت، گندمکاران ۱۵ درصد سود عایدشان خواهد شد.

قیمت اعلامی ایمانی به قیمت وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی گندم نزدیک بوده است. طبق گفته سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و سیاست گذار در امر تولید محصولات اساسی، قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم را ۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده بود.

 

اختلاف هزار تا هزار و ۵۰۰ تومانی نرخ خرید تضمینی اعلامی دولت با خواسته گندمکاران، چه پیامدی خواهد داشت؟

این اختلاف قیمت موجب خواهد شد که انگیزه های لازم برای کشت گندم از کشاورزان و گندمکاران گرفته شود. در همین رابطه علی قلی ایمانی به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: اگر دولت به این خواسته کشاورزان توجه نکند، با توجه به قیمت بالای کود، کشاورزان کشت را بدون کود انجام خواهند داد و نتیجه آن، کاهش شدید میزان تولید است. همچنین هم اکنون بسیاری از کشاورزان به این نتیجه رسیده اند که در صورت عدم همکاری دولت و به منظور جلوگیری از بیکاری، نصف اراضی خود را زیر کشت ببرند تا اولاً هزینه هایشان کاهش یابد و ثانیاً به دلیل کاهش میزان تولید قیمت محصول افزایش یابد. 

شایان ذکر است، علاوه بر اینکه قیمت گذاری نامناسب می تواند بر روی تولید گندم تاثیر بگذارد، می تواند انگیزه قاچاق گندم به کشورهای اطراف را نیز فراهم کند.

در این رابطه، علیرضا نظری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس طی مصاحبه‌ای در هفدهم شهریور ۱۳۹۹ گفت: قیمت جهانی گندم هم‌اکنون ۲۷۵ دلار در یک تن است؛ یعنی با ارز نیمایی نزدیک به ۵۰۰۰ تومان می‌شود که با هزینه‌های دیگر، به ۷۰۰۰ تومان می‌رسد. وقتی بیرون از مرز‌های ما قیمت گران‌تر از داخل است، قاچاقچی‌ها گندم را از مرز رد می‌کنند؛ چرا که ۱۰۰ درصد سودآوری دارد.

افزایش قیمت گندم بر نرخ نان تاثیرگذار است؟

گلایه و انتقاد کشاورزان در حالی است که سال گذشته نیز شاهد این واکنش ها بودیم، به گونه ای که در پاسخ به نظرات کشاورزان معترض به نرخ خرید گندم از سوی دولت، علی ربیعی سخنگوی دولت تدبیر و امید در مهرماه سال گذشته اظهار داشت: در این زمینه باید به درصد رشد نرخ خرید تضمینی گندم توجه کرد؛ به این معنا که افزایش قیمت نرخ خرید تضمینی گندم بر قیمت نان  اثر می‌گذارد؛ بنابراین، دولت برای تعیین نرخ خرید این محصول به کل جامعه نگاه می‌کند و توجه دارد.

سخن پایانی

به هر صورت با توجه به اینکه نان قوت غالب مردم است و هر گونه کوتاهی در رابطه با گندم می تواند امنیت غذایی را به خطر بیندازد، به نظر باید دولت در تامین خواسته گندمکاران جهت افزایش میزان تولید گندم بکوشد. دولت باید این را مد نظر قرار دهد که واردات گندم به مانند سال های گذشته به صرفه نخواهد بود و با افزایش قیمت دلار، واردات گندم گران تر از تولید داخلی آن تمام خواهد شد. همچنین کاهش تولید گندم در کنار انگیزه های لازم برای قاچاق آن، می تواند به کمبود آن در داخل کشور دامن بزند و شرایط را برای افزایش قیمت نان فراهم آورد. بهتر است در میانه جنگ اقتصادی، حداقل به تولید داخلی توجه بیشتری شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۸
با سلام
تا آنجا که من میدانم قیمت گندم در سایر کشورها بیشتر از ایران است. برای مثال در عراق یک کیلو گندم حدود یک دلار است. بنابراین، دولت گندم را خیلی ارزان از کشاورز میخرد. اگر قیمت گندم افزایش نیابد، ممکن است سطح زیر کشت گندم و تولید آن کم شود. همچنین، احتمالا کشاورزان گندمهای تولیدی خود را به دولت نخواهند فروخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
خب اینجوری تاثیر افزایش قیمت نمیذاره بر قیمت نان و ارد و ...؟
اولویت نرخ کود شیمیایی است که در کمتر از یک هفته قیمتش کیسه ای از ۴۵ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافت...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
چرا ما کود شیمیایی تولید نمی کنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
چرایش را از دولت مردان بپرس- که مصلحت را در واردات میبینند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
خب مقامات تشخیص میدهدند سود توی واردات هستش نه تولید - با ارز دولتی وارد میکنند و با دلار 30 تومنی وارد بازار میکنند.
(الان دلیل تعطیلی کارخونه ها رو فهمیدی؟)
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
تمام این بحث و دعوا ها بدلیل قیمت دلار است. آقای رئیس جمهور قیمت دلار را پایین بیار و تورم را کنترل کن تا همه ساکت بشن .به حرف اقتصاد دان ها ی با تجربه گوش کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
پدر بنده کشاورز است
و خود من کارمند یکی از شرکت های تولید کننده کود ازت
جالبه شرکت ما داره در صدی بالای از تولیدش رو به حمایت کشاورزی میده اما این کود به دست کشاورز نمی رسد
از اون طرف حمایت کشاورزی چند ساله پول شرکت ما رو که حدودادویست میلیاره رو نمی ده
حالا این کود و این پول کجا میره بیابید پرتغال فروش را
ولقعا تولید در بخش کشاورزی ضررده شده
خدا به داد اول کشاورز برسه دوم به داد مردم که تولید داره از بین میره با این شرایط مدیریتی در کشور مخارج پنج و شش برابر شده ارزش نهاد های کشاورزی کلا پنجاه درصد افزایش داشته در دو سال
خیلی از آشنا ها امسال مجبور شدن زمین ها رو بفروشن و به شهر اومدن پدر بنده هم در فکر فروش زمینه
...واقعا چه حمایتی از طرف دولت انجام میشه
کمی تامل نیاز است کود شش برابر شده هزینه های تراکتور و کمباین چند برابر شده و......
دولت باید صبر کنه با انتخاب بایدن و کاهش قیمت دلار و سکه کشاورزان التماس خواهد کرد داد گندم کیلو ۵۰۰ تومان معادل ۲۰ سنت بفروشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
شتر در خواب بیند پنبه دانه ...
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
اقای بایدن انتخاب بشه تو خونه و ماشینتو چند میخوای بفروشی!!!!.
مشکل اینجاست که به نون مفت خوردن عادت کردی.نون لواش دونه ای 300 جوکه در مقابل پراید 130 میلیونی شما
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
شتر در خواب بیند پنبه دانه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
تودیگه چه ..هستی هنوز هم نگاهت به بیرونه ؛ از التماس کشاورز حال میکنی خود فروخته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
بابا ژن خوب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
اگر همین کشاورز نباشه برای یک تکه نان خشک زباله گردی میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
شما دیگه کی هستی
واقعا متاسفم
سالهاست با سیاست های نادرست قیمت محصولات کشاورزی سر کوب شده
و فقط کشاورزان این وسط ضرر کرده اند با این هزینه ای اضافی
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
با این قیمت های غیر منصفانه نمیتوان دست رنج یک کشاورز رو که روزی حلال سر سفره زن بچش میبره خرید
وقتی وزیرجهادبه فکرکشاورزان نیست کشاورزمگرچی میخادوقتی جنسش میرسه دولت حمایتش کوندبه قول خودتان خریدگندم برای دولت به سرفه است تاخریدداخل یک کیلوگندم ازهرجای که بخاین واردکونیدپنج دولارتمام میشه بابایک دولارازکشاورزخودتان بخریداقای وزیرجهاد یک قدم هم به سمت ماکشاورزان بیا
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
چرا آدرس اشتباه میدی .هر تن گندم دویست دلار است .یعنی هر کیلو بیست سنت یعنی با دلار بیست هزار تومن میشه هر کیلو چهار هزار تومن.
کود شیمیایی از 60 هزار تومن یه شبه شده 500 هزار تومن!! همونم گیر نمیاد!!تراکتور ساعتی چند برابر شده کارگر همینطور، هزینه حمل و نقل و کمباین چند برابر! آب رو هم اجازه نمیدن 1!! باور کنید کشت نکنیم راحتتره!! بابا همه اینا در شرایطی هست که محصول خوب باشده اگه خشکسالی یا آفت باشه کشاورز باید از کجا بیاره این بدهی ها رو پرداخت کنه!
به والله من خرداد گندوم تحویل دادم امروز که 9 مهره هنوز 40 درصد پولمو نگرفتم!!! اینم تضمینی!! باور کنید یک سال کشت نکنیم راحتتریم تا گوشی دست آقایون هم بیاد!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
نیروی کار مولد در ایران ذاره سرکوب میشه
بیچاره کارگر بدبخت
چرا قیمت 100میلیونی پراید تولید کنندگان راراضی نمیکند سری به هزینه های تمام شده بزنید قیمت سموم ودیگر لوازم که اگر تحقیق کنید هم واذد کننده وهم فروشنده اقایان خاص هستند نمیخواهد کشاورزی پا بگیرد تا خودشان با وارد کردن سودهای کلانی ببرند
پفکی که قبلا ۱۰۰۰تومن بود الان ۵۰۰۰شده یعنی ۵برابر شده
دلار ۳۰ هزار تومانی همه هست و نیست کشور رو در حال نابود کردن است ، بازار به مرز انفجار رسیده اتش درون ملت در حال شعله ور شدن است
تنها چیزی که تو این مملکت با تورم مملکت ارزونه یعنی مفته گندم و نونه.
طرف خونه و ماشینش 10 برابر شده اونوقت داره نون لواش دونه ای 300 تومان میخوره.
این مسئولان فقط زورش به کشاورز رسیده و با بقیه کاری نداره. مطمن باشید اگر همین طور پیش بره کشاورزها هم دیگه تولید نمیکنند و میان مثل بقیه ملت دلالی میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
بعنوان یک کشاورز بخاطر هزینه ها کلی ضرر کردم
بوالله
حکومت فقط داره به کشاورزان پاک دست زور میگه
چرا کشاورزان به ۴۰۰۰ راضی نمیشوند
زیرا
دولت به بنزین ۳ هزار تومانی راضی نیست
دولت به شانه تخم مرغ ۳۵ تومانی راضی نیست
دولت به دلار ۳۰هزار تومانی راضی نیست
دولت به مالیات ۳۵ درصدی راضی نیست
تابناک خواننده هاتو ........فرض کردی؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
اگر رشد نقدینگی پنج برابر هم شده باشه باز هم قیمت دلار بایستی شانزده تا هفده هزار تومن باشه.
باید فکری کنید برای سیاست خارجی، خیلی واضحه که اقتصاد ما به قیمت ارز وابسته ست، و قیمت ارز ربط مستقیم با روابط خارجی داره.
باسلام
كشاورز خودش هزارتا مشكل داره از يه شبه ده برابر شدن كودو گرون شدن تراکتور و گازوئیل و نایافت بودنش .گرون بودن بذر خداییش یه ماشین که خریدش خودکشی میدین دست مردم 130 میلیون میگین حق دارن اونوقت گندم بااین همه بد بختی می گین. نباید بشه پنج تومن.این عدالت علی ع کجاست که به داد مابرسه.اوضاع کشاورز بد بد بخت محصولش به حراج نزارین اقایون
کود و سم و همه چیز سر به جهنم گذاشته ،اونوقت یه عده که دستشان تو کار کشت نیست ، برای خرید نرخ تعیین میکنند. اگه واقعاً شیر حلال خورده اند و خادم مردم هستند یک سال خودشان کشت کنند تا اونوقت دخل و خرج دستشان بیاد. قیمت کود شده ۷ تا ۱۰ برابر اونوقت میگن نرخ گندم ۴۸ درصد افزایش یافته است
کدوم گندوم چهار هزار تومانی ما گندوم خود را به نرخ ۲۵۰۰ به دلت فروختیم الان اعلام کردم گندوم ۴۰۰۰تومان و کود و سم چندین برابر شده این واقعا عدالت هست
با سلام مرگ بر این دست اندر کاران کشاورز بد بخت باید گندوم مفت بده دولت بد شاهکار دولت وراهزناناینه که گندم را در حین کشت گندم پاییزه گندم را گران تا زمینه احتکار سیلو های دولتی و خصوصی اقازاده های مهندس دزد شروع بشه و کشاورز بد بخت دست از پا درازتر بشینه تا کی گندم بدن بهش اونم چند برابر فروش گندم خودش جالبه نه ؟ نتیجه بد بخت های دزد دارید با این کار سفره دزدی خودتون کوچکتر میکنیدچون گندم کار چیز دیگه ای میکاره خخخخ انوقت چی دولت بره وارد کنه شمام ذخیره کنی کم نیاری ....
کشاورز داره کلی سود میکنه این افزایش قیمت ها فقط داره روز به روز کشاورز رو حریص تر میکنه . کشاورز بیش از ۳۰۰ درصد سود میکنه شایدم خیلی بیشتر کشت دیم که بارون خدا میاد تراکتورو ادوات کشاورزی بانک کشاوزی وام.نفتی میده بهشون کود مفت میدن بهشون پس همه هزینه ها با با یارانه هست وبا بیت المال و از جیب ملت کشت ابی هم به مین.صورت ابیاری تحت فشار رو که ۸۰ درصدش رو جهاد کشاورزی بلا عوض پداخت میکنه پول برق مصرف کشاورزی واقعا مفت.مفت هست و بقیه چیزا رو هم عرض کردم . پس لطفا این کشاورز های محترم رو بد عادت نکنیم با پول ملت و بیت المال
پاسخ ها
علی حمودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
شما که میگید کشاورز داره سود زیاد میکنه بیا حقوق یک ساله رابه من بده منم مبروک که ۱۰ هکتار در اختیارت می زارم آنوقت ببینیم کی سود میکنه خواستی آدرس بت میدم بیا خوزستان شوشتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
عزیزم شما یکسال بیا سرزمین کار کن من در آمد سه سال را بهت میدم.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
خوب اگه واقعا اینهمه سود داره چرا شما خودت نمیری اینکارو انجام بدی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
اگر بارون خدا بیادنیاد که هر چی خرح کردین رفته و اگر بیاد نصف درآمد کاشت گندم هزینه می شه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
شما تا حال سختی کشاورز ها رو ندیدی
سکوت لطفا
صدای ماکشاورزان به گوش مسعولین نمیرسه
خبر ندارن کود تو بازارسیاه هم گیر نمیاد
از55هزار رفته 430هزارتمن
سم 3برابرشده
باچه امیدی گندوم بکاربم
بایدکشت که درامدزا باشه جایگزین کنیم ونکاریم
قیمت گندم سال98مبلغ 2700هزارتومان سال99 5000تومان نزدیک به دو برابرسال.
قیمت دلار4400هزارتومان سال 98نیمی از سال 99مانده دلار30000 هزار تومان یعنی7 برابر
حفاری چاه کشاورزی سال98 مبلغ 60میلیون سال 99در حال حاضر 300 میلیون پنج برابر
کود شیمیایی هزینه تراکتور هزینه های آب برق کارگر سموم ایاب ذهاب گازوییل خشکسالی و هزار بدبختی دیگه آقای رییس نمیدونم کی رئیس که اسمش بیارم توی دولت اسلامی نباید این همه ظلم باشه کسی جوابگو نباشه ما شیعه امام علی هستیم و خواهیم بود
چرا پول گندم های مردمو نمیداند یک عده شدند توجهات کشاورزی شهرستان ... میخواهند ازپول گندم مردم کلان سود بردارند بعد حساب مردمو بدند بخدا دلم میکنند خدا گرفتارشدن کنند انشاالله بحق پنج تن العبا
کشاورزی یعنی بخور و نمیر....
خدا اگاهه من امسال هزارتومان سود گندم اگه برده ام خونه ودروغ میگم لعنتم کنه بابا به کی بگیم هر قطعه و نهاده و ابزار الات واداوات زراعی ما از یکسال منتهی حداقل سه برابر و بسیار زیادتر نمیکاریم باارز سی تومانی بفرما وارد کن و بعدامنیت غذایی و کی تایید میکنه؟؟؟
سلام گندم با خودمون 4500در میاد چطور کود سم 700درصد افزایش دادید ولی کشاورز همیشه باید بدبخت باشه هزار تومان میره رو قیمت دلار فوری خودرو سازی میاد قیمت ها رو 30میلیون افزایش میده اگه خودرو سازی کشور تولید کننده هستن خوب کشاورز تولید کننده هست با این قیمت گندم بدونید کشاورز عزیز کشورمون اگر قیمت پایین باشه ناچار هستن گندم کلزا خذف کنن چون باید از جیب هزینه کنن و باعث ور شکستگی کشاورز میشه به خاطره قیمت پایین سال آینده با کمبود نان مواجه میشیم با این قیمت ها کم
از دو طرف کشور ضربه میخوره یکی از نظر آب چون کشت گندم کم مصرف هست ولی کشت دیگ(هندوانه . گرجه) پر مصرف و سفره آب زیر زمینی کم میشه
از طرف دیگ کشور تو تحریم قرار داره شاید کشورهایه همسایه در آینده دیگ حاضر نشدن گندم به کشور عزیزمون ایران بدن
با توجه به قیمت خیلی بالای کود سم تراکتور و کارگر هر جوری حساب میکنم خرجش به دلخش نمی ارزه تازه اگه آفت هم به محصول نزنه یا اتفاقی نیفته
چرا کشاورز سم و کودشو هزینه دستگاه و و و .. رو با دلار ۳۰ تومنی بده و گندم رو با دلار ۲۰ تومن بفروشه. من کشاورز و دامدارم در استان تهران.خودم به شخصه امسال گندم کشت نکردم و یونجه و علوفه دامی کشت کردم. دوبرابر گندم برام سود داشت.گندمکاران محترم کشتتون رو عوض کنید تا گندم کیلو ۶ تا ۷ هزار تومنی از کشورهای همسایه وارد بشه تا مردم محترم ناشکر متوجه بشن که پول گندم حق زحمت کشاورزه و از بیت المال نیست.چرخهای صنعت کشاورزی شخص کشاورز هستش و الان حقشو باید صدقه از بیت المال بگیره. ،،،،،،نه به کشت گندم،،،،هرکس که فک میکنه ما طمعکاریم تشریف بیاره بیل منو برداره بره سرزمین یکبار ابیاری کنه تا بفهمه
خود جهاد کشاورزی برای یک روستایی چاه آب میخواهد حفر کند 30 میلیون هزینه اعلام میکنه درصورتیکه خود روستاییها همان چاه را با 2-3 میلیون تمومش کردند
بخدا این قیمت برای گندم ظلمه باید کیلویی حداقل 7 یا 8 هزار تومان باشد تا کشاورز بتواند سودی بکند
شمایی که میگی کشاورز بد عادت نکنیم اول اطلاعاتت ببربالا که به درد خودت بخوری تو زندگی ببینی دورو ورت چه خبر
هیچ یارانه ای بابت سوخت و ایساری و ادوات به کشاورز پرداخت نمیشه و همگی حذف شده.کود ده برابر شده بدون هیچ یارانه ای .
خیالت راحت پول برق روهم می گیذن بدون هیچ اغماضی
تراکتورم نیست اونیم که هست شده ده برابر
وامم عرض کنم خدمتت اگر بانک کشاورزی به شما مفت داد و بلا عوض بگو ماهم بیایم بگیریم.2چ درصد سودش تو میدی که کشاورز شده بد عادت.
بذرم که میدن دست مردم ازنرخ خرید سالشون بیشتر
بیت المال تو رو بد عادت کرده میترسی واست نمونه تا ابن که برسه به عرق جبین و نون حلال کشاورز
تویی که داری میگی کشاورز همش سود میکنه...احتمالا فکر میکنی الان سال۱۳۵۷ .داداش تقویمتون عقبه.داریم وارد۱۴۰۰ میشیم
سلام گندم با خودمون 4500در میاد چطور کود سم 700درصد افزایش دادید ولی کشاورز همیشه باید بدبخت باشه هزار تومان میره رو قیمت دلار فوری خودرو سازی میاد قیمت ها رو 30میلیون افزایش میده اگه خودرو سازی کشور تولید کننده هستن خوب کشاورز تولید کننده هست با این قیمت گندم بدونید کشاورز عزیز کشورمون اگر قیمت پایین باشه ناچار هستن گندم کلزا خذف کنن چون باید از جیب هزینه کنن و باعث ور شکستگی کشاورز میشه به خاطره قیمت پایین سال آینده با کمبود نان مواجه میشیم با این قیمت ها کم
از دو طرف کشور ضربه میخوره یکی از نظر آب چون کشت گندم کم مصرف هست ولی کشت دیگ(هندوانه . گرجه) پر مصرف و سفره آب زیر زمینی کم میشه
از طرف دیگ کشور تو تحریم قرار داره شاید کشورهایه همسایه در آینده دیگ حاضر نشدن گندم به کشور عزیزمون ایران بدن
اون عزیزی ک میگن کشاورز ها سود زیاد میکنن بیان من آدرس میدم حقوق 5 میلیونی بده من من 3 هکتار زمین در اختیارش می زارم ببنم اخر کاری ک پول همه چیز حساب کرد میتونه برای زن بچش یکسال خرج تأمین کنه و برای کشت سال بعد پول اضافه بیاره
ی روز ی وزیر کشاورزی اومد و گفت ما گندم از خارج بخریم ۹۰۰ تومن میشه ولی الان که از کشاورز ۱۲۰۰ میخریم و ۳۰۰ تومن گرانتر ولی همون موقع باید میدونست خودش نه کشاورز گندم تراریخته میخرن و اینکه ارز خارج میشه و بعدشم تحویل بندر عباس و نگاه به خارج و تفاوت کالای استراتژیک درک نکرده بود و به قول خودش ۳۰۰ گرونتر از کشاورز خریده و در جوابش سال بعد قیمت خرید کشاورز شد ۱۴۰۰ و همون گندم تو بندرعباس شد ۳۰۰۰ تومن براساس قیمت دلار ولی حرفی نزد و کشاورز گفت کیلویی ۲۶۰۰ ارزونتر داریم بهتون میدیم،، کشاورز با خدا معامله کرده همیشه نه با بنده حقیرش اگر گندم نکاره و بر دنبال کاشت ی محصول دیگه اونوقت نون مردم که گرون میشه و دیگه نون از سر سفره میره کشاورز بلد به جا گندم ی کشت جایگزین بکاره و سود مناسب تر ببره، شخصی که میگه تراکتور و کود و ابیاری تحت فشار و... میدن برای همه صادق نیست و شرایط خاصش میخواد و اینکه وقتی بفمی مثلا ی زمانی دولت ۸۰ مثلا داده برا ابیاری تحت فشار ولی کل تجهیزاتش باید از فلان شرکت بخری که مورد تایید بانک و ۸۰ میدی بابت تجهیزاتی که تو بازار کلا ۴۰ درمیاد و میگی این به اسم کشاورز به کام بانک و دلال . الان بانک با حداقل سود ۱۸ و ۲۰ وام بهت میدن، وقتی کود گرون باشه و کشاورز به محصولش نده تناژ پر نمیکنه و تولید میاد پایین وقتی سم نزنه و افت بگیره تناژ میاد پایین یعنی اب و زمانی و هزینه که کردی حروم میشه و باید برید گندم با دلار بخرید و وارد کنید باغ پرتقال شمال که یادتون نرفته باغ شد ویلا زمین کشاورزی میشه باغ و باغچه، که همینم داره میشه
کشاورز وظیفش تولید محصولات کشاورزی که داره انجام میده اگر بتونه به زمینش کود حیوانی بده چون هزینش بالا مجبور کود شیمیایی بده که اونم دیگه قیمتش بالا بالاخره زمین باید از ی جا نیترات و فسفات و اهن و... بگیره یا نه بذر اصلاح شده خوب امسالی بدن نه بذر پارسال و سالهای قبل که وزارت کشاورزی میده و دلالی و ... میکنه و.... که نتیجش برداشت ۱۱تن گندم در هر هکتار به جای ۴ و ۵ تن اونوقت که میفهمی این همه اب و وقت و هزینه حروم شده
همانطور که پول های میلیاردی بعضی ها را راضی نمیکند و ولع پولدارشدن و عقب نماندن از سایرین به جان یک عده افتاده کشاورزان زحمت کش هم بالاخره میخواهند با این همه زحمت و استرس بالاخره مزدشان را گبرند
همه نالان وگریان در این سرزمین پرا منابع چرا مدیریت نداریم چرا دست دراز به سوی بیرون داریم چرا دوست داریم همشیه دیگران به داد ما برسند بهتراست پایه های کشاورزی را درست کنیم کود وسم وتراکتور و....را که نیاز تولید گندم است تولید کنیم مگر چقدر سخت است مگر ما پهباد وموشک وتانک نساختیم مگر خارجی ها کمک ما کردند چرا گریه کنیم چرا همدیگر را مقصر بشناسیم هر استان یک سک نوع سم تولید کند 10 تا استان به جای کشش بیلت وقراضه ومیلگرد ناقص ومعیوب بیرون دادن بیایند تراکتور تولید کنند در هر استان یک خز تولید کود شیمیایی راه بیاندازیم ومازاد را نیز به سایر استانها بهیم با مدیریت وتقسیم این مشکلات می توان براین مسایل فایق شد واجتیاجی به ارز نداریم که اقازاده ها ونورچشمی ها واز کشاورزان بهتر به امر واردات وسود جویی بپردازند اقا مدیریت نداریم والسلام بیخود یقه پاره نکنید
کشاورزان اجرتان با خدا
قیمت گندم نرخ دولت کمه کشاورزان به نرخ ازاد میفروشن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس