بازدید 6698

انفجار کرونایی پس از رکوردشکنی سفرهای مردم!

آمارهای تردد وسائل نقلیه در محورهای مواصلاتی کشور در شهریور ماه نشان می‌دهد که رکورد شکنی سفرهای مردم در این بازه زمانی طی روزها و هفته‌های گذشته اثر خود را نشان داده و ویروس کرونا هم به گفته مسئولان بهداشتی کشور تقریبا در همه استان‌ها به وضعیت قرمز و در برخی استان‌ها فوق قرمز و وضعیت انفجار کرونایی رسیده است.
کد خبر: ۱۰۰۵۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵ 29 September 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا و ورود آن به کشور تقریبا سفرهای داخلی و خارجی مردم لغو شد و شاهد حداقل ترددها در روزهای پایانی سال گذشته و تعطیلات نوروزی امسال بودیم، همین مساله سبب شد تا شیوع این ویروس بر اساس آمارهای منتشر شده کنترل شده و به تدریج به حداقل برسد اما از همان نیمه فروردین ماه امسال مردم سفرهای خود را به تدریج از سر گرفتند و رفته رفته بر تعداد مسافران بین استانی افزوده شد.

در همین راستا آمارهایی از میزان سفرهای مردم و تردد وسائل نقلیه مختلف در محورهای مواصلاتی بین استانی منتشر شد که نشان می‌داد رابطه معناداری بین این مسافرت‌ها و گسترش شیوع ویروس کرونا دارد.

طبق این آمار و ارقام، از اواخر فروردین ماه تا اواسط اردیبهشت ماه سفرهای بین استانی مردم افزایش یافت و تردد وسایل نقلیه در محورهای برون شهری به بیش از یک میلیون دستگاه و نهایتا به بالای ۱.۵ میلیون دستگاه وسیله نقلیه مختلف رسید و همین مسئله سبب شد تا در همان نیمه اول خرداد ماه آمار ابتلا به ویروس کرونا به تدریج به ۳۰۰۰ نفر در روز برسد و نهایتا در ۱۵ خرداد امسال بالاترین آمار شیوع کوید ۱۹ در کشور، یعنی شناسایی ۳۵۷۴ نفر بیمار جدید از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شد و خوزستان نیز در کنار دیگر استان‌ها به وضعیت قرمز از نظر این ویروس رسید.

و در تابستان هم این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه در شهریور ماه رکوردشکنی جدیدی به ثبت رسید، البته رکوردی تلخ؛ چرا که بر اساس آمارهای مقایسه‌ای منتشر شده بیشترین تردد بین استانی و سفرهای مردم در نیمه امسال در همین ماه به ثبت رسید.

مژگان جلیلیان - معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور - از افزایش ۲۵ درصدی سفرهای بین‌ استانی در شهریور ماه نسبت به متوسط پنج ماهه امسال خبر داد و گفت: در ششم شهریور ماه بیش از دو میلیون ۱۰۰ هزار تردد در محورهای اصلی مواصلاتی استان‌ها به ثبت رسیده است که رکورد بیشترین تردد را در این ماه و البته در نیمه امسال شکسته است.

البته آمارهای مقایسه‌ای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور نشان می‌دهد که میزان ترددها در ششم شهریور ماه به بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار رسیده است و دقیقا آمارهای شیوع ویروس کرونا در هفته پایانی شهریور ماه روند صعودی خود را آغاز کرد و در روزهای پایانی شهریور ماه و روزهای ابتدایی مهر ماه تعداد مبتلایان به این ویروس در یک روز از مرز ۳۰۰۰ نفر در روز گذشت. و نکته قابل تامل اینکه بیشترین میزان ابتلاء ثبت شده در یک روز نیز شکسته شد و بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ۲۴ ساعت روز نخست مهر ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۶۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۹۴ نفر از آنها بستری شدند.

وضعیت شیوع ویروس کرونا در اواخر شهریور ماه کار را به جایی رساند که ایرج حریرچی - معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - با بیان اینکه دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی ندارد، گفت: نارنجی و زرد نداریم، کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید و انفجار کرونایی در برخی شهرها اتفاق افتاده است.

گرچه همه دلایل و عوامل گسترش این ویروس در سفرهای مردم خلاصه نمی‌شود اما باید دید با رسیدن فصل پاییز و کاهش سفرهای مردم، آیا این انفجار و هشدارهای قرمز خاموش می‌شود و شیوع ویروس کرونا در کشور نیز آرام و قرار می‌گیرد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۸
اول:مسافرت روممنوع می کردید
دوم:هرخونه یک حسینیه راه نمی انداختید
دو تا مساله
1- اولا دولت توان و عزمی برای کنترل این سفرها نداره. خیلی هم کار سختی نیست . مثلا پرداخت عوارض سنگین برای خروج از شهر توسط ماشینهایی که شماره پلاک اونها شماره شهر مبدا هستش. یا حتی زور مثلا استفاده از یگان ویژه برای جلوگیری از خروج مردم.بیخودی هم ژست آزادی طلبی نگیریم. در سایر ممالک هم اینگونه کنترلها به وقت لازم که مردم گوششون بدهکار نیست انجام میشه.
ثانیا خودمون رو گول نزنیم. به چشم خودمون دیدیم که خیلی ها در مراسمات محرم هم رعایت نکردند. خودم دیدم که مردم با ازدحام زیاد در مسجد کوچک محله ما جمع شده بودند و قس علی هذا
ثالثا میزان استفاده از ماسک و رعایت موارد کنترلی توسط اشخاص هم به شدت کم شده
تردید نکنید ملت بی فرهنگی هستیم. اگرچه هیات های عزااداری هم در این رکورد شکنی سهم عمده ای داشتند اما ماسک نزدن و پرسه زنی خیابانی و و چرخیدن در مراکز خرید، رستوران گردی در کثیف ترین اماکن و بطور خاص سفزهای انفجاری عوامل عمده شیوع کرونا هستند. البته برخلاف نظر نویسنده مقاله سفرها پایان نیافته است چون کلاسها آنلاین است و مردم دیگذ نگران بچه مدرسه ای نیستند. همین جمعه گذشته در شهر ما چالوس ترافیک درست مانند ترافیک شب عید بود.
دولت هم نشان داده که به هیچ وجه دنبال حل این مشکل نیست. بجای قانونگذار به یک آمر به معروف تبدیل شده است. آنهم بصورت بسیار محدود
محرم را یادتون رفت اضافه کنید
چرا عزاداری را عامل دیگر معرفی نمیکنید؟
بازگشایی حضوری مدارس، طرح طرافیک، مترو، .................. هیچ کدام تاثیر ندارند فقط مسافرت مردم یعنی همیشه مردم مقصرند
البته عزاداری های محرم هم به انتقال کرونا کمک شایانی کرد . چرا آن را نمی گوئید؟ بازگشائی مدارس چطور ؟ تصمیم درستی بود ؟؟؟
عزاداری ها تاثیری نداشته پس؟؟؟؟؟؟
سفرهای مردم یا محرم؟
مراسم مذهبی هم که هیچ تاثیری نداشتن دولت میتونست خیلی راحت جلوی هردو رو بگیره ولی تمام قدرت خودش رو بکار برده تا بی کفایتی خودش رو به سفر ربط بده
اگر واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم متوجه می شویم که این فقط سفرها نبود که باعث این اتفاق بود. متاسفانه عدم رعایت پروتوکل ها در بسیاری از هیات های عزاداری هم یکی از دلایل اصلی این فاجعه است.
مسافرت + عزاداری محرم - رعایت جمیع پروتکلها = انفجار کرونا
برای حل مشکل، اول باید درم درستی از مشکل داشته باشیم این ادعا که مسافرت با ماشین شخصی دلیل اصلی افزایش مبتلایان است با ماهیت بیماری و ویروس ناسازگار است و نمی تواند عمده ترین دلیل افزایش مبتلایان باشد و مهمتر اینکه این ادعا براساس یک تحقیق علمی نیست دلایلی چون استفاده از وسایل نقلیه همگانی، قطارها و اتوبوس ها و هواپیماهای مسافربری - شرکت تجمعات و میهمانی ها و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی (چه در مسافرت با ماشین شخصی هستید و یا برای خرید ببرون می روید) می توانند مهمتر باشند. مثلا در میادین میوه تره بار شهرداری، هیچکدام از کارگران و کارکنان از ماسک استفاده نمی کنند و هیچکس هم پاسخگو و پیگیر این معضل نیست نه مدیریت میادین، نه 1888 شهرداری و نه قوه قضائیه. برای این کار شخصا به تمام اینها مراجعه کردم
لطفا آماری هم از تجمعات محرم بدین !!! همه مشکلات رو مطرح کن ، نه اینکه گزینشی !!!!!!!!!
اها.....طبق معمول مردم همیشه مقصر هستن....!!
جرأت نداری بگی تو عزاداری ها چکار کردند همه تقصیر ها رو میندازی گردن مسافرت. بشین‌فیلم‌ های سینه زنی رو ببین تا متوجه بشی در یک فضای بسته اون همه ادم جمع بشن کرونا چه بلایی سر مردم میاره.
چه گزارش مسخره ای... همه چیز از عزاداری ها شروع شد
سفر خیلی باعث تجمعات نمیشود. برگزاری تجمعات بدون رعایت فاصله و بهداشت در عزاداری محرم عامل اصلی است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر