بازدید 3746

توسعه زیست بوم فناوری‌های نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی

تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) در راستای توسعه زیست بوم فناوری‌های نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی امضا شد.
کد خبر: ۱۰۰۵۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲ 27 September 2020

توسعه زیست بوم فناوری‌های نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی

در راستای توسعه زیست بوم فناوری‌های نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی تفاهم‌نامه مشترکی بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) امضا شد که طبق آن هر یک از طرفین متعهد به انجام وظایفی شدند.

اهداف کلی این تفاهم‌نامه اجرای سیاست‌های کلی علم و فناوری کشور در توسعه اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان، پاسخگویی اثربخش به نیازهای فناورانه در اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و همچنین غلبه بر شرایط تحریم و رونق کسب‌ و کار ایرانی-اسلامی در سطح ملی و بین‌المللی است.

طبق این تفاهم‌نامه همکاری و هم‌افزایی به منظور ارائه طرح کلان زیست بوم نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی و سرویس‌های دیجیتال هوشمند و بکارگیری ظرفیت‌های وزارت ارتباطات، معاونت علمی و همراه اول در حمایت از شکل‌گیری و توسعه زیست بوم فناوری‌های نسل پنجم شبکه ارتباطات سیار، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در کاربردهای حمل‌ونقل، خودرو متصل، شهر هوشمند، سلامت دیجیتال، صنعت و معدن دیجیتال، کشاورزی و انرژی صورت خواهد گرفت.

از دیگر اهداف این تفاهم نامه عبارت است از: تسهیل و حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های حوزه‌های موضوع تفاهم نامه، ایجاد سازوکارهای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در امر تحقیق و توسعه و تولید تجاری محصولات و خدمات حوزه تفاهم نامه، ایجاد راهکارهای قانونی و رفع موانع حقوقی به منظور تسهیل فرآیند خرید محصولاتبومی، ایجاد زیرساخت‌ها و نهادهای پشتیبان شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در فناوری‌های موضوع تفاهم نامه، حمایت از تجاری‌سازی و بومی‌سازی فناوری‌ها و نوآوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه موضوع تفاهم نامه و حمایت از بازارسازی و ایجاد تقاضا برای تجهیزات و فناوری‌های حوزه تفاهم نامه.

نیاز اصلی کشور تأمین محتوای منطبق با رشد فناوری است

اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول در همایش رونمایی از کاربست‌های 5G در ایران با اشاره به ضرورت تأمین و تولید محتوای مجازی به موقع همراه با رشد فناوری گفت: نیاز اصلی کشور این است که در کنار رشد فناوری تأمین محتوای منطبق با نیاز کشور با مشارکت همه دستگاههای متولی در اولویت باشد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به افزایش استفاده از فناوریهای مجازی گفت: متوسط مکالمه ماهانه هر مشترک در ماه 4 ساعت در ایران است و قریب 8 تا 9 گیگابایت اینترنت مصرف می شود. بیش از 80 درصد رشد در مصرف اینترنت در سال جاری نسبت به سال قبل داشتیم.

وی ادامه داد: با همکاری وزارت ارتباطات و راه‌اندازی شبکه شاد پهنای باند مصرفی 215 گیگابیت بر ثانیه تقریبا روزی 15 گیگا بیت بر ثانیه رشد مصرف سرویس‌هایی هستند که قابل بهره‌برداری جدی نبودند به دلیل تأخیر شبکه که این فناوری 5g این معضل را حل می‌کند. در بحث بومی‌سازی 5g اولویت اول همراه اول استفاده از ظرفیت مراکز دانشگاهی و علمی و پژوهشی است که راه‌اندازی مرکز تحقیق و توسعه در همراه اول با همین هدف بوده است.

منبع/ تسنیم

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار