بازدید 8269
اقتصاد در گذر زمان

از «معرفی رئیس جدید بانک سپه» تا «تکذیب انسداد حساب های بالای یک میلیارد»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۴۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 25 September 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

4 مهر 1328، سرلشگر فرج‌ الله اق اولی به ریاست بانک سپه منصوب شد.

4 مهر 1333، یک هیات اقتصادی از فرانسه به منظور بررسی شرایط اقتصادی ایران که قصد اخذ وام سی میلیون فرانکی را داشت، وارد تهران شد.

4 مهر 1341، خسروانی وزیر کار اعلام کرد که به زودی کارگران در سود کارخانه‌ ها سهیم خواهند شد.

4 مهر 1351، قراردارد بهره‌ برداری از معادن مس سرچشمه کرمان با یک شرکت آمریکایی منعقد شد.

4 مهر 1352، ایران و آلمان غربی یک قرارداد بازرگانی 5 ساله امضا کردند.

4 مهر 1356، بانک ملی ایران بهره وام‌های صادراتی خود را بین 5/2 تا 5 درصد افزایش داد. همچنین در این روز، دولت آمریکا برای کمک به صنعت چوب ایران دومیلیون و ششصدهزار دلار اعتبار داد.

4 مهر 1383، ريچارد آرميتاژ معاون وزارت امور خارجه آمريكا طي سخناني در كنگره آمريكا خواستار بخشودگي 45 ميليارد دلار بدهي عراق به كشورهاي عرب حوزه خليج فارس شد و گفت اين مبلغ بخشي از كمك هايي است كه دولت هاي عربي طي سالهاي جنگ ايران و عراق، در اختيار حكومت بغداد قرار داده بودند.

4 مهر 1384، در اعتراض به رفتار اروپايي ها در قبال پرونده هسته اي ايران، رئيس قوه قضائيه خواستار كاهش مبادلات اقتصادي با كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و تجديدنظر جمهوري اسلامي ايران در معاملات 25 ميليارد دلاري سالانه خود با اين كشورها شد.

4 مهر 1394، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست خبری با خبرنگاران گفت: یک ماده از طرح رسیدگی به دارایی مسوولان به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و مطابق آن سامانه الکترونیکی برای ثبت دارایی مسوولان ایجاد می ‌شود.

4 مهر 1395، طی خبری اعلام شد که نرخ تورم سالانه شهریور ماه (دوازده ماه منتهی به شهریورماه ۱۳۹۵ نسبت به دوازده ماه منتهی به همین ماه در سال ۱۳۹۴) معادل ۸/ ۸ درصد است.

4 مهر 1396، مجمع جهانی اقتصاد از صعود ایران در نردبان رقابت خبر داد. براساس گزارش این نهاد، ایران در شاخص رقابت ‌پذیری جهانی ۷پله جهش داشته و از رتبه ۷۶ در سال گذشته میلادی به رتبه ۶۹ در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

4 مهر 1397، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به وزارت امور اقتصادی و دارایی، اتاق بازرگانی، صنایع‌، معادن و کشاورزی ایران، گمرک و سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که استفاده از کارت بازرگانی اجاره‌ای پیگرد قانونی داشته و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

4 مهر 1398، شایعه‌ای در فضای مجازی مطرح شد مبنی بر اینکه قرار است حساب‌های بانکی بالای یک میلیارد تومان مسدود شده و از صاحبان حساب خواسته شود تا منبع تامین این پول را مشخص کنند. براساس این ادعا که در روزهای اخیر مطرح شد، مسدود شدن حساب این افراد با هدف مقابله با پولشویی و جلوگیری از نقل‌وانتقال پول‌های مشکوک انجام می‌شود. میثم امیری رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی با تکذیب این ادعا، گفت: هیچ بخشنامه‌ای درباره مسدود کردن حساب‌های بانکی بالای یک میلیارد تومان وجود نداشته و به بانک‌ها اعلام نشده است. مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه بررسی معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تامین مالی تروریسم، ردیابی جریان وجوه انتقال اموال و بررسی و ارزیابی نحوه تحصیل و مشروعیت دارایی‌ها و عملیات مشکوک اشخاص در گزارش‌های واصله و ارسال آنها برای رسیدگی به مراجع ذی‌صلاح را بر عهده دارد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی