بازدید 20858
از آغاز سال جاری، طرح‌های مختلفی برای به ثبات رساندن بازار خودرو اجرایی شده است؛ اما این طرح‌ها هرگز نتوانسته اند به عنوان سدی در مقابل افزایش قیمت خودرو عمل کنند. حالا مجلس طرحی را برای تحول بازار و صنعت خودرو ارائه کرده که در آن باید قیمت خودرو صفر تنها در بورس کالا تعیین شود.
کد خبر: ۱۰۰۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰ 16 September 2020

وضعیت طرح های خودرویی

تابناک اقتصادیاز اوایل پاییز سال گذشته بود که بازار خودرو بعد از یک ثبات نسبی قیمت ها در نیمه اول سال گذشته، با روند صعودی قیمت رو به رو شد. این روند صعودی قیمت خودروها تا بهمن ماه سال گذشته ادامه داشت تا اینکه با تذکر جدی رئیس قوه قضائیه اندکی ترمز روند صعودی قیمت خودرو کشیده شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ با شیوع ویروس کرونا در کشور از اواخر بهمن ماه سال گذشته، اواسط اسفندماه بود که برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس منحوس تدابیر جدیدی اتخاذ شد؛ از جمله این تدابیر بسته شدن مکان های پرتردد از جمله بنگاه های معاملات خودرو بود.

تعطیلی بنگاه های معاملات خودرو تا فروردین ماه ۹۹ ادامه داشت و در غیاب معاملات حقیقی، این معاملات مجازی خودرو بودند که شروع به تعیین قیمت خودرو کردند؛ سایت هایی که در زمینه خرید و فروش خودرو فعال بودند، بعضاً قیمت های عجیب و غریبی را انتشار می دادند.

به هر صورت با بازگشایی بنگاه های معاملات خودرو از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، امید آن می رفت که قیمت های کاذب فضای مجازی، به قیمت های واقعی تبدیل شوند؛ اما این اتفاق رخ نداد و سرانجام در سوم اردیبهشت ماه صدای سخنگوی تعزیزات نیز از گرانی بی حد و حصر خودروها بلند شد. سیدیاسر رایگانی طی مصاحبه ای گفت: برای مثال کارخانه اول اسفند سال گذشته قیمت خودروی پژو ۲۰۶ را ۶۷ میلیون تومان اعلام کرده بود، در حالی که در بازار در اول اسفند سال گذشته ۱۰۲ میلیون تومان، اول فروردین امسال ۱۱۲ میلیون تومان و اول اردیبهشت ۱۲۲ میلیون تومان آگهی زده می‌شود که این قیمت سازی معادل دو برابر قیمت مصوب کارخانه است؛ بعد از این ماجرا تصمیمات و راهکارها برای کنترل وضعیت در بازار خودرو آغاز شد.

اولین تصمیم خودرویی: بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو

از آغاز سال جاری بود که جلسات ستاد تنظیم بازار برای تعیین قیمت خودرو در سال ۱۳۹۹ برگزار شد؛ اما جلسات یکی بعد از دیگری بدون نتیجه خاصی به پایان می‌رسید. برای خاتمه دادن به این روند، در اردیبهشت ماه سال جاری بود که شورای رقابت دوباره به قیمت گذاری خودرو بازگردانده شد.

در ۲۲ اردیبهشت ماه پس از چانه زنی‌های فراوان میان وزارت صمت، سازمان حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار توافقاتی بر سر تعیین قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها و سیستم ثبت نام و فروش خودرو‌ها انجام شد.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: محصولات ایران خودرو متوسط ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت پیدا خواهند کرد؛ بنابراین، می‌توان بازگشت شورای رقابت را اولین تصمیم خودرویی در سال جاری برای مهار قیمت‌ها دانست.

دومین تصمیم خودرویی: قرعه کشی راهکار انتخاب خریدار خودرو

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در جلسه مورخه ۲۲ اردیبهشت ماه گفت: اگر تعداد ثبت نام کنندگان بیشتر از خودروها باشد، فرآیند قرعه کشی در شرکتهای خودروساز با حضور مراجع نظارتی انجام خواهد شد. به گفته معاون امور صنایع، مردمی که واریز وجه کرده و نام آنها در قرعه کشی وارد نشده است، می توانند وجه خود را دریافت کرده یا در فروش های بعدی آن را مورد استفاده قرار دهند.

سومین تصمیم خودرویی: تعیین شرایط جدید برای پیش فروش خودرو

همچنین برای ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش یک ساله خودرو، شروط و محدودیت‌های گذاشته شد که به شرح زیر بود؛

-   هر کد ملی مجاز به ثبت نام یک دستگاه خودروست

-   حداقل سن خریدار ۱۸ سال در نظر گرفته شده است.

-   داشتن گواهینامه الزامی است.

-   در ۳۶ ماه اخیر متقاضی نباید از ایران خودرو یا سایپا خودرو خریداری کرده باشد.

-   متقاضی نباید پلاک انتظامی فعال داشته باشد.

-   شماره کارت و حساب بانکی باید متعلق به مشتری باشد.

 سند خودرو به مدت یک سال در رهن شرکت خودروساز خواهد ماند.

-   مشتری ملزم است حداکثر تا سه ماه نسبت به سرویس اولیه خودرو اقدام کند.

ملاقات با خودروی صفر در بورس کالا؛ آیا طرح جدید، دردی از بازار خودرو دوا می‌کند؟

چهارمین تصمیم خودرویی: افزایش قیمت خودروهای داخلی هر سه ماه یکبار

در اردیبهشت ماه همچنین تصمیم دیگری نیز گرفته و قرار بر این شد که قیمت خودروهای داخلی هر سه ماه یک بار بازنگری شود. در این باره به تازگی رضا شیوا، رئیس شورای رقابت طی مصاحبه ای با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: در اردیبهشت ماه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ارائه شد. شورای رقابت در آن دستورالعمل مصوب کرد که خودرو‌های ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی، می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از متغیر‌ها در قیمت گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است؛ یعنی قیمت تورم هر خودرو در بانک مرکزی محاسبه می‌شود. شورای رقابت موافقت کرد به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان می‌توانند هر سه ماه یک بار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.

شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه‌ای بود، می‌توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳سه ماه یک بار با توجه به تورم اگر خودروساز‌ها مایل بودند، از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند.

چهار تصمیم بالا باز هم قادر نبودند که جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیرند و حتی تعیین متقاضیان واقعی از طریق قرعه کشی نهایتا به سرازیر شدن حواله های فروش به سایت های خرید و فروش آنلاین منجر شد!

پیشنهاد اجرای مالیات بر عایدی سرمایه از خرید و فروش خودرو

علاوه بر تصمیمات فوق، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت در مصاحبه‌ای در مورخه ۳۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ با بیان اینکه قیمت‌های فعلی خودرو‌ها در بازار مورد تایید وزارتخانه نیست، از طراحی طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد که در صورت تصویب قرار بود از مابه‌التفاوت قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار و از معامله‌گران خودرو مالیات اخذ شود. وی در ادامه گفت: تصویب این مالیات ویژه که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به ستاد اقتصادی دولت رفته، می‌تواند حضور دلالان و واسطه‌گران را در این بازار کمرنگ کند.

این پیشنهاد نیز تا لحظه نگارش تنها در حد مصاحبه باقی ماند و کارشناسان خودرویی معتقد بودند که اجرای این طرح در شرایط کنونی بازار خودرو، این بازار را ملتهب تر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

 

 

وضعیت طرح های خودرویی

افسار گسیختگی قیمت خودرو و طرح مجلس برای تحول بازار و صنعت خودرو/ فروش خودروی صفر فقط در بورس کالا

از آغاز شهریورماه سال جاری دوباره موج جدیدی از افزایش قیمت خودرو‌ها در بازار دیده می‌شود. موضوعی که با واکنش رئیس جمهور در روز گذشته مورخه ۲۵ شهریور ۹۹ مواجه شد. رئیس جمهور روحانی در یکصد و شصت و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با بیان اینکه با توجه به واقعیت افزایش تولید و عرضه خودرو در دو ماه اول سال ۹۹ نسبت به سال گذشته، نباید شاهد عدم تعادل در بازار خودرو باشیم، گفت: اخلال در چرخه توزیع، عرضه و فروش کالا و ایجاد آشفتگی در بازار هم زندگی و معیشت مردم و هم آرامش روانی جامعه را دچار مشکل می کند. رییس جمهوری تصریح کرد: وزارت صمت می بایست طبق ماموریت و وظایف خود با هماهنگی اصناف و تولید کنندگان اقدامات فوری و لازم را برای تنظیم قیمت کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم که تاثیرات پایه ای بر زندگی مردم دارند، انجام دهد.

همچنین در این روزها مجلس، طرحی را برای تعیین قیمت خودرو صفر و تحول در بازار و صنعت خودرو ارائه کرده است.

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک در مورخه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ درباره این طرح گفت: طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک، با همکاری اندیشکده‌ها و منتقدین، در مجلس آماده شده و بعد از اعلام وصول در زمان حاضر در کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی است.

  • عرضه خودروی صفر فقط در بورس کالا

وی گفت: مبنای این طرح، اصلاح روش توزیع و فروش خودروست و این امر با عرضه این محصول در بورس کالا محقق می‌گردد، تلاش می‌شود با عملیاتی شدن این موضوع، روش‌های توزیع خودروی صفر به‌غیر از مسیر بورس کالا بسته شود تا خودروسازان نتوانند از درب‌های پشتی، خودرو را به فروش رسانند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضاست که قیمت را تعیین می‌کند و عملاً قیمت‌گذاری دستوری به‌ دلیل ناکارآمد بودن حذف می‌شود.

  • مالیات ستانی از خودرو

ایزدخواه در ادامه نشست با اشاره به کشف قیمت تعادلی خودرو در بازار بورس، گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام‌شده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام‌شده، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به‌جای این که به جیب دلالان یا خودروساز رود، در اختیار دولت قرار گیرد و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمت‌ها پایین بیاید. در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک پیشنهاد شده است از مالیات اخذشده از بورس خودرو، ۲۰ درصد به خزانه برود و صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ۷۰ درصد هم به خودروساز‌ها وام کوتاه‌مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند. وی اضافه کرد: در این میان فقط ۱۰ درصد برای پاداش به خودروسازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودروی آن‌ها بالا بود، به‌ تشخیص شورای رقابت به خودروسازان تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده است سود خودروساز صرفاً در افزایش تولید قرار گیرد.

  • ایمنی بالاتر سود بیشتر

ایزدخواه با اشاره به اینکه در این طرح کیفیت خودرو دغدغه نمایندگان است، گفت: در شاخص‌هایی که برای فرمول جدید قیمت‌گذاری قیمت تمام‌شده خودرو پیشنهاد شده است، مؤلفه‌هایی مانند ایمنی، مصرف سوخت و صادرات خودرو هم در نظر گرفته‌ شده است، با این روش درصورتی که خودرویی ایمنی بالایی داشته باشد، خودروساز با اجازه قانون می‌تواند سود بیشتری از فروش خودرو به‌دست آورد و عملاً مجبور به افزایش کیفیت خودرو می‌شود.

  • صدور کد رهگیری یکتا برای فروش خودرو تنها در بورس

در طرح پیشِ‌رو، به‌ازای فروش هر خودرو در بورس، کد رهگیری یکتا برای خریداران ایجاد می‌شود و مواردی همچون شماره‌گذاری، کارت خودرو و کارت سوخت صرفاً توسط این کد یکتا صادر می‌شود، از همین روی، امکان فروش در خارج از چارچوب بورس برای خودروسازان از بین می‌رود و بر فروش آن‌ها نظارت سیستمی صورت می‌گیرد.

  • گزارش تخلف و فساد بدهند پاداش بگیرند

همچنین در این طرح از ظرفیت گزارش‌دهی برای کشف فساد و تخلفات در این صنعت استفاده شده است و قوه قضاییه مکلف شده دستورالعملی را برای حمایت از کاشفان و گزارشگران فساد تهیه نماید، علاوه بر این تا سقف ۳۰ درصد از عواید کشف‌شده از فساد به گزارشگر آن اعطا خواهد شد.

  • هر کد ملی فقط یک خودرو در سال

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین گفت: بر اساس این طرح، به هر کد ملی فقط یک خودرو در سال تعلق می‌گیرد و پیشنهادی هم مطرح شده است که اگر فردی تا دو سال بعد از خرید خودروی صفر، اقدام به فروش کرد، مالیاتی گرفته شود تا تقاضای سرمایه‌ای به حداقل برسد. با این روش، قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد بلکه قیمت تمام‌شده کارخانه که با فرمول شورای رقابت تعیین می‌گردد، ملاک قرار می‌گیرد و این فرمول قیمت‌گذاری نیز به‌صورت شفاف، اعلام می‌شود.

ملاقات با خودروی صفر در بورس کالا؛ آیا طرح جدید، دردی از بازار خودرو دوا می‌کند؟

به هر حال شفاف تر  و قانونی شدن فرآیند فروش خودرو، خود می تواند بر بازار خودرو تاثیرگذار باشد، اما آنچه کارشناسان بارها به عنوان تنها راهکار جلوگیری از افزایش قیمت خودروها اعلام کرده اند، افزایش عرضه خودرو در بازار است. این امر هم محقق نخواهد شد، مگر اینکه محموله های قطعات خودرو از گمرک ترخیص شود.

امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو در گذشته در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: من قاطعانه عرض می کنم که هم اکنون هیچ کس نمی تواند در کوتاه مدت وضعیت بازار خودرو را سر و سامان دهد و بهترین کار این است که مسئولین هیچ چیزی درباره بازار نگویند.

وی افزود: مسئولین بهتر است وقت خود را برای حل مشکلات تولید بگذارند و به خود پاسخ دهند که چرا خودروسازان صدهزار خودروی ناقص تولید کرده اند؟ پاسخ این پرسش هم کاملاً مشخص است؛ نبود قطعه به دلیل مشکلات ارزی و گمرکی.

وی با بیان اینکه از سال گذشته چندین بار اعلام شد که نهضت داخلی سازی خودرو انجام شود، ادامه داد: نهضت داخلی سازی بسیار خوب است؛ اما پرسش این است که آیا این نهضت داخلی سازی سرمایه نیاز ندارد؟ مگر می شود بدون سرمایه مورد نیاز و کافی، داخلی سازی را توسعه داد؟ وقتی خودروساز در حال زیان دادن است، آیا داخلی سازی توسعه خواهد یافت؟ اینها پرسش هایی است که هیچ یک از مسئولین هم اکنون به آن ها پاسخ نمی دهند.  

کاکایی در پایان صحبت های خود گفت: وزرا و مسئولین دولتی ما به جای اینکه به فکر کنترل بازار باشند، بهتر است در حوزه تولید تمرکز کنند و مشکلات تولید و عرضه را حل کنند و به رسانه ها هم گزارش دهند که کدام مشکل تولید را حل کردند، نه اینکه هر دفعه مصاحبه می کنند که قرار است این کار را برای کنترل بازار انجام دهند.

اشتراک گذاری
برچسب ها
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
یک کارمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
رئیس‌جمهور: از الان پیروزی ملت ایران در روزهای شنبه و یکشنبه را تبریک می‌گویم/
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
اگر این دولت توان مقابله نداشت باید کنار می رفت تا افراد دیگری روی کار بیایند و این وضعیت ادامه پیدا نمی کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
الان خاک داره قیمتش روز به روز بیشتر میشه اونوقت انتظار دارین خودرو گران نشه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
دستمزدها و حقوق ها چرا بروز نمیشه اقای انتظار
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
الان که اب گل آلوده خودروسازها هم ماهی خودشونو میگیرند
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
خدایا به هر کسی چیزی که ندارن اهدا کن
به مردم ثروت که محتاج کسی نباشند
به مسولان عقل که بیش از این در سطح ملی و بین المللی آبروی ملت شریف ایران رو نبرند
مگه درآمد مردم که مشروعیت نظام در گرو آنهاست سه ماه یک بار مورد بررسی قرار میگیره!
چرا تاوان تورم ناشی از مسولان کنه صفت که نه رها میکنن و‌نه میمیرن که مردم خلاص بشم رو ‌مردم باید بدهند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
بورس به محلی برای دامن زدن به گرانی ها تبدیل شده
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
چند وقت دیگه، پفک و چیپس و تخمه و ... را هم می‌آمد در بورس اول سهام کارخانه اش را می‌فروشند بعد خود کالاهای این کارخانه ها را هم در بورس کالا میفروشند. خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

بورس ساندویچ و پیتزا و لبو و شلغم هم توراهه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
چرا فقط تولیدات کارخانجات نورچشمی باید در بورس با حداکثر قیمت فروخته شود چرا تولیدات سایر کارخانجات در بورس عرضه نشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
نسخه های شفابخش برای احیای صنعت از بیخ و بن ورشکسته خودروسازی کشور


خدایا
این طرح های مسخره از مغز چه کسانی بیرون می زنه ؟؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
اگه مغزی وجود داشت که این مسخره بازی ها نبود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
یک بازار انحصاری درست کردید بعد هم میگید عرضه و تقاضا قیمت را تعیین میکند خودرو ساز با کنترل تولید براحتی به قیمتهایی که دوست دارد دست پیدا میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
اگر همین عرضه در بورس کالا توسط چند شرکت اروپایی هم انجام می شد اونوقت معلوم می شد توان رقابت چقدر است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
دیگه همین مونده که این آشغالای از رده خارج بی کیفیت رو حتی با قیمت گرونتر از الان بخریم و مالیات هم بدیم. به جای این طرحهای الکی و خلق الساعه، از چند نفر کارشناس درست حسابی کمک بگیرین مشکل رو حل کنین نه اینکه دوتا مشکل هم خودتون اضافه کنین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
همون تصمیم چهارم ,همه چیز رو خراب کرد. سالی چهار مرتبه گرانی رسمی وتوقع ارزانی غیر رسمی!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
مسخره کردن مردم حدو اندازه ای داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
مسخره چرا میتونیم یه سهمی از پراید بخریم من آینه سمت شاگرد دوست داشتم از بچگی و حالا میتونم به این سطح از رفاه برسم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
احتمالا هر روز مثبت میخوره برعکس سهامی که هر روز منفی میشن
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
ببینید در کل دنیا و خصوصا کشورهایی که تولید کننده خودرو هستند، با چه شرایطی خودرو میفروشند!
چرا اجازه میدهیم یکسری افراد پرادعای بی عمل با طرحهای عجیب و غریب راههای جدید سفته بازی و سودجویی ایجاد کنند؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
تذکر جدی رو خوب اومدی . همه قیمتا دو برابر شده
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
هر موقع شرافت اینو داشتن که بگن ما تعرفه رو برمیداریم و واردات خودرو رو آزاد میکنیم خبر بذارید
چون واقعا این بحثها جز چرت و پرت و اعصاب خوردی برای ما ملت فلک زده بدبخت پر از خشم هیچی نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
جالبه خودرو ها تا ۱۳۰ درصد (بیش از دو برابر) گرون شدند . بعد بازگشت شورای رقابت را خبر خوب مینامید و رئیس شورای رقابت میآید و خبر از افزایش ۲۰ درصدی قیمت میدهد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
واردات خودرو را آزاد کنید همه چیز درست میشود . کجای اسلام آمده که مردم را مجبور به خرید کالای خاص کنید؟؟؟ آن هم با قیمتی برابر با خودروهای خارجی و کیفیتی برابر با گاری
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
هرچه از خون مردم مکیدید کافیست . انحصار خودرو باید تمام شود
ناشناس
|
United States
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
از اول هم معلوم بود که ایران بدون فروش نفت کشوری ورشکسته است . اقایان چهل سال فقط نفت فروختند و نه کارخانه ای نه صنعتی نه تکنولوژی و بعد هم گفتند ما میتوانیم . اگر میتوانید پس چرا وضع ماشین اینگونه است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
دقیقا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
صنعت و تکنولوژی فقط خودرو و صنایع عقب مانده نیست
باید دید مدیریت صنایع دست کیه
فرشاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
نرخ سهام و عرضه در بورس دست یه عده خاص هست.. تبریک میگم.. منتظر پراید 200 تومنی باشید
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
چند سال پیش همراه اول یکه تاز سیم کارت موبایل بود و یادم هست همین داستانها برای سیم کارت وجود داشت و مخابرات هرسال بر اساس قرعه کشی سیم کارت میفروخت و کلی منت سر مردم میذاشت و ملت هجوم می آوردن برای ثبت نام و دلالها هم بیستا بیستا ثبت نام میکردن و ارتزاق خیلی ها از همین راه بود تااینکه سرو کله ایرانسل و تالیا پیدا شد و بعدش هم رایتل که به اون انحصار پایان دادن و الان اگه شما به سیمکارت احتیاج داشته باشی حتی رایگان هم می تونی بگیری و اگه کسی خیلی ادعای کلاسش بشه میره سیمکارت همراه اول کد یک با قیمت میلیونی میگیره بازار یعنی این یعنی رقابت یعنی هرکس با هر وسعی بتونه از اون استفاده کنه خودرو تا زمانی که انحصاری هست و دولتی هیچ طرحی جواب نمیده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
چه گناهی کردیم اینجا به دنیا اومدیم، خدایا یه ماشین میخوام، چکار کنم؟
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
تاو قتی هرروز ریال بی ارزش و بی ارزش تر میشود یا به عبارتی هرروز دلار بالا و بالاتر میرود. خودرو .خانه و بطور کامل همه و همه چیز . هم هرروز و هر ساعت بالا و بالا و بالاتر میرود. تا وقتی ارزش ریال بالا نرود. همین اش و همین کاسه است. هرروز گرانی و گرانی و گرانی بیشتر . قیمتها هرروز بالا و بالا وبالا تر . حالا مسوولین هرروز صغری کبری بچینند که باید ال شود وبل شود. نرود میخ آهنین در سنگ.
پرویز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
تنها آرزوم این شده بتونم یک جوری ازاین مملکت فرارکنم
حتی راضیم توکشورهای جنگ زده زندگی کنم
چندسال پیش میگفتیم بیچاره مردم ونزویلا
چه عذابی میکشن بااین گرونیها
الان جوری شده حتی به زندگی مردم ونزویلاحسودیم میشه
زورمون که به مسولیین نمیرسه
ولی تودلال دلارنخر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
همش درده ............................. ولی دوا نداره !!!!!!!!!!!!!!!!!
h
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
خوده دولت داره بالا میبره که بتونه ماشین بالای 700 میلیون رو مالیات سالیانه بگیره مردم حالا هی برن بخرن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
خدایا، خودت عاقبت ما را با تصمیمات دقیقه ۹۰ ی مسئولین بخیر بکن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
تا وقتی در خصوص زیاندهی شرکت های زیانده تصمیمات اساسی گرفته نشود نباید انتظاری در خصوص کیفیت محصولات آنها داشت اولاً باید توجه کرد که آیا در گروه آن صنعت زیان وجود دارد و یا این زیان متوجه یک شرکت خاص است؟ ثانیاً باید بطور واضح و بر اساس اصول مهندسی و حسابداری مالی مشخص شود که آیا چه عاملی باعث زیان آنها شده است و در خصوص رفع آنها برنامه ریزی شود و بعداً در خصوص کیفیت و کنترل قیمت آنها تصمیم گیری شود و اتفاقاً دولت هم از این بابت دچار زیان و ضرر می شود چون با زیاندهی آنها مجبور می شود از مالیات آنها صرف نظر کند و قوانینی وضع کند که به ضرر بودجه عمومی منجر شود. بنظر من تا وقتی دلار در وضعیت نوسانی است و تا وقتی که شرکتی زیانده است باید با تساهل بیشتری در خصوص قیمت گذاری محصولات با او برخورد کرد چون با این کار بدلیل وضعیت دلالی در کشور افزایش قیمت کاذب اتفاق افتاده و مصرف کننده کالا را باقیمت بیشتر خریداری می کند. بطور مثال در زمینه خودرو همانطور که می بینیم پول ناشی از افزایش خودرو که از مصرف کننده دریافت می شود به جیب دلال می رود و ای کاش حداقل به جیب تولید کننده می رفت تا این امکان بوجود می آمد که در خصوص کیفیت خودرو از او حساب کشی کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
ما هرچه مصیبت می کشیم از پول نفت است و انصافاً پول نفت باید صرف سرمایه گذاری ها و اشتغال شود تا فقر در کشور کمرنگ تر شود. امروز ترکیه و کره جنوبی نه نفت دارند و نه گاز و از همه مهمتر مایحتاج نفت خود را هم خریداری می کنند اما در خصوص اشتغال و تولید محصولات ننگ روسیاهی را بر دل و چهره ما گذاشته اند. چرا باید بازار ما در دست کالاهای کره ای و اجنبی باشد و ما در حال تبدیل به یک کشور مصرف کننده و خام فروش محض شویم؟! متاسفانه دولت می خواهد با بستن مرزها به این مشکل فائق آید در حالی که کاملا اشتباه است و باید با حمایت از تولید و ایجاد فضای رقابتی این مشکل را حل نکند نه بالا بردن نجومی دلار و ... و بالا بردن دلار در حد 1 و دو درصد منطقی است نه 100 و 200 درصد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
من اگر در این کشور کاره ای بودم دستور می دادم 50 درصد از حقوق مدیرعامل به بالا و حقوق نمایندگان مجلس و مقامات ارشد را از سهام های شرکت های زیانده بدهند و اجازه فروش آنها را حداقل تا یک سال نمی دادم آنوقت می دیدید که چگونه شرکت های زیانده رونق می گرفتند و ما به جای مشکل اشتغال مجبور می شدیم از نیروهای کار دیگر کشور ها استفاده کنیم و مثل ژاپن از ایران و عربستان از دیگر کشورها کارگر وارد می کردیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
واقعاً متاسفم که در حالی که فاصله بین قیمت کارخانه ای خودرو و بازاری دوبرابر است و بجای اینکه مسئولین بفکر مصرف کننده و تولید کننده باشند بفکر این هستند که از این فاصله قیمتی کارخانه و بازار سهم خود را بردارند. مردم زیر تورم له می شوند آنوقت شما بجای حل مشکل می خواهید 20 درصد حاصل از بی تدبیری در جیب دولت صرف ریخت و پاش مسئولین شود؟ آیا وقتی دولت منبع درآمدی از این فاصله قیمتی بدست آورد کسی تضمین می کند که دولت از آن دل بکند و اگر دولت می خواست دل بکند دنبال چنین تصمیمی نبود که در هیچ کتاب اقتصادی نیامده است و در هیچ دینی مورد تایید قرار نگرفته است. راه حل را من می گویم محدودیت قیمت کارخانه ای را بردارید و واردات خودرو را آزاد کنید و کنترل قیمت را با حق گمرکی منطقی و بر اساس اصول اقتصاد (نه من درآوردی) کنترل کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
حرف درست و حسابی را امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو گفته است که محترمانه گفته است که مسئولین هیچ نگویند و به فکر حل مشکلات تولید و ارز و نظام پولی باشند. تا وقتی اقتصاد کشور بر اساس یک اصول استاندارد و تجربه شده و علمی نباشد هرگونه تصمیم و فعالیت در خصوص کنترل قیمت کالا و کیفیت کالا و بورس و ... محکوم به شکست است چنانچه که دیدیم این موضوعات در طول چهل سال صدها بار تکرار شد ولی دردی دوا نشد و کشور همچنان بر محور تورم و گرانی و نوسان که بلای جان اشتغال و تولید و کیفیت است همچنان می چرخد و نه تنها تورم حل نشد بلکه بدتر شد و همه مردم اذعان دارند که تورمی که در این دوسال اخیر تجربه شد در طول جنگ 8 ساله با آنهمه مشکلات تحریم وجنگ داخلی و ... تجربه نشده بود و زندگی مردم آسانتر بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
نابودی بورس وسهامدارانش نزدیک است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
با این قیمت خودرو تازه افزایش قیمت هم میدن
بعدش بره بورس اونجا هم گرون تر بشه
یهو علنی بگید میخوایم قشر ضعیف خودرو نداشته باشه
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
ربیع الاول مجید عشقی طرح صیانت از حقوق کاربران ولی الله سیف احمد عراقچی رسول جلیلی