بازدید 18996
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی»

بهتر است مسئولین هیچ چیزی درباره بازار خودرو نگویند / چالش وزارت صمت با آزادسازی قیمت خودرو/ چرا خودروسازان ۱۰۰ هزار خودروی ناقص تولید کرده اند؟

به گفته دکتر کاکایی: با این طرح‌ها و اظهارنظر‌های غیرکارشناسانه ـ که حتی هنوز اجرا شدن یا نشدن آن مشخص نیست ـ حال بازار خودرو خوب نخواهد شد. حتی این گونه طرح‌ها و اظهارنظر‌های غیرکارشناسانه، باعث ایجاد تنش در بازار می‌شود و خود یک پالس منفی به بازار برای افزایش قیمت است.
کد خبر: ۹۹۸۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴ 23 August 2020

بهتر است مسئولین هیچ چیزی درباره بازار خودرو نگویند/ چالش وزارت صمت با آزادسازی قیمت خودرو/ چرا خودروسازان ۱۰۰ هزار خودروی ناقص تولید کرده اند؟

تابناک اقتصادیمدتی است، قیمت خودرو در بازار بر مدار صعود قرار گرفته و قیمت هایی از بازار خودرو به گوش می رسد که بیشتر به رویا شبیه هستند تا واقعیت. این در حالی است که به گفته نمایشگاه داران اتومبیل، معاملات خودرو در این چند ماهه به صفر نزدیک شده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در این شرایط اما هرازچندگاهی از سوی مسئولین طرح های جالبی برای کنترل قیمت ها در بازار خودرو به گوش می رسد. یک روز صحبت از بستن سایت هایی است که قیمت خودرو از آن ها بیرون می آید و روز دیگر از شیوه قرعه کشی برای انتخاب مصرف کنندگان واقعی رونمایی می شود. حتی بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو هم در این چند ماه آزموده شد؛ اما گویا درمان درد بازار خودرو این طرح ها نیست، ولی مسئولین همچنان به ارائه راهکارها در مصاحبه های خود ادامه می دهند.

به عنوان نمونه، مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در مصاحبه‌ای در مورخه ۳۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ با بیان اینکه قیمت‌های فعلی خودروها در بازار مورد تایید وزارتخانه نیست، از طراحی طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داده که در صورت تصویب قرار است از مابه‌التفاوت قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار و از معامله‌گران خودرو مالیات اخذ ‌شود. وی در ادامه گفته است: ‌تصویب این مالیات ویژه ـ که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به ستاد اقتصادی دولت رفته ـ می‌تواند حضور دلالان و واسطه‌گران را در این بازار کمرنگ کند.

حالا پرسش این است: این طرح مالیات ستانی از مابه التفاوت قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار که هنوز هم تا مرحله اجرا فاصله زیادی دارد، واقعا چقدر می تواند به تنظیم قیمت در بازار خودرو کمک کند؟ آیا این طرح به نفع خریداران در بازار خودروست؟ درد بازار خودرو چیست و آیا این درد با این طرح ها دوا می شود؟

در پاسخ به این پرسش ها دکتر امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در ابتدا باید عرض کنم مالیات ستانی حق دولت است؛ اما باید گفت که مالیات برای رفاه مردم گرفته می شود و به شدت این مالیات ستانی به موقعیت اقتصاد کلان کشور وابسته است.

به عنوان مثال، در حوزه کشاورزی اگر در یک سال میزان بارش خوب و به اصطلاح ترسالی باشد، دولت می تواند مالیات بیشتری اخذ کند؛ اما وقتی خشکسالی باشد، دولت نمی تواند که طلب مالیات بیشتری از کشاورزان کرده یا مالیات جدیدی وضع کند. وی ادامه داد: شرایط کنونی بازار خودرو نیز مشابه همان شرایط خشکسالی در حوزه کشاورزی است.

دکتر کاکایی با بیان این پرسش که هدف از اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از خودرو چیست، ادامه داد: اگر هدف افزایش درآمدهای دولت است که در این مالیات ستانی حرفی نیست؛ اما اگر هدف مدیریت بازار خودروست مسلماً این کار اشتباهی است.

این مالیات ستانی باعث خواهد شد دردسر مردم و خریداران بیشتر شود و مردم از اقتصاد شفاف به سمت اقتصاد خاکستری و غیررسمی حرکت کنند. همچنین این نوع مالیات، هزینه ها و قیمت را حتما افزایش خواهد داد. به هر حال فروشنده قطعا این مالیات را از جیب خود پرداخت نخواهد کرد و از جیب خریدار برداشت می کند. این استاد دانشگاه گفت: اجرای این طرح در شرایط کنونی بازار، نه در اولویت و نه به صلاح بازار است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو گفت: در همه دنیا کسی که بیشتر پول درمی آورد، باید بیشتر مالیات پرداخت کند اما در اقتصاد ایران به دلیل نبود شفافیت لازم، این مردم عادی هستند که مالیات بیشتری می دهند و کسانی که پول بیشتری درمی آورند فرار مالیاتی دارند.

وی افزود: در طرح قرعه کشی خودرو هم مطرح شد که این طرح برای آسایش بیشتر مردم اجرایی می شود اما هم اکنون مسئولین از مردم بپرسند که آیا این طرح توانست آسایشی برای آن ها فراهم کند؟ قطعا پاسخ بیشتر مردم خیر است.

کاکایی گفت: اصل ماجرا و راهکار در بازار خودرو این است که باید مسئولین کاری کنند که خودروساز از زیان ده بودن خارج شود و این کار نیازمند آزادسازی قیمت هاست.

وی افزود: پرسشی که هم اکنون مطرح است این که چرا دولتمردان در این اوضاع در حال ارائه راهکارهای مختلف هستند؟ پاسخ مشخص است. اگر قیمت ها آزادسازی و مشکلات مالی خودروسازان رفع شد، باید وزارت صمت پاسخگوی تیراژ و کیفیت تولید باشد که این پاسخگویی سخت است؛ بنابراین، به دنبال حل این مشکل نمی روند و مدام سعی می کنند با طرح راهکارهایی که بعضا تا اجرا فاصله زیادی هم دارند، برای خود زمان بخرند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با این طرح‌ها و اظهارنظر‌های غیرکارشناسانه ـ که حتی هنوز اجرا شدن یا نشدن آن مشخص نیست ـ حال بازار خودرو خوب نخواهد شد. حتی این گونه طرح‌ها و اظهارنظر‌های غیرکارشناسانه، باعث ایجاد تنش در بازار می‌شود و خود یک پالس منفی به بازار برای افزایش قیمت است.

وی با انتقاد از دستوری کردن افزایش تولید گفت: اینکه مسئولین نشسته اند و دستور افزایش تولید می دهند، باعث افزایش هزینه های خودروسازان می شود. خودروسازان با دستور افزایش تولید، مجبورند تولید را به هر طریقی افزایش دهند و نتیجه این دستور به تولید، افزایش خودروهای ناقص کف انبارها می شود. عدم تجاری سازی خودرو و پارک شدن خودروی ناقص در کف پارکینگ ها خود به خودروساز هزینه انبارداری، جریمه پرداختی به خریداران و ... را تحمیل می کند. این در حالی است که مسئولین مدام از کاهش هزینه های خودروسازان می گویند؛ جالب اینکه مسئولین از بالا بودن هزینه های خودروسازان می گویند اما خودشان با سیاست هایی که می گذارند، باعث می شوند هزینه های خودروسازان بالاتر رود!

کاکایی گفت: قاطعانه عرض می کنم که هم اکنون هیچ کس نمی تواند در کوتاه مدت وضعیت بازار خودرو را سر و سامان دهد و بهترین کار این است که مسئولین هیچ چیزی درباره بازار نگویند.

وی افزود: بهتر است مسئولین وقت خود را برای حل مشکلات تولید بگذارند و به خود پاسخ دهند، چرا خودروسازان صدهزار خودروی ناقص تولید کرده اند؟ پاسخ این پرسش هم کاملاً مشخص است؛ نبود قطعه به دلیل مشکلات ارزی و گمرکی.

وی با بیان اینکه از سال گذشته چندین بار اعلام شد که نهضت داخلی سازی خودرو انجام شود، ادامه داد: نهضت داخلی سازی بسیار خوب است؛ اما پرسش این است که آیا این نهضت داخلی سازی سرمایه نیاز ندارد؟ مگر می شود بدون سرمایه مورد نیاز و کافی، داخلی سازی را توسعه داد؟ وقتی خودروساز در حال زیان دادن است، آیا داخلی سازی توسعه خواهد یافت؟ اینها پرسش هایی است که هیچ یک از مسئولین هم اکنون به آن ها پاسخ نمی دهند.

کاکایی در پایان سخنان خود گفت: وزرا و مسئولین دولتی ما به جای اینکه به فکر کنترل بازار باشند، بهتر است در حوزه تولید تمرکز و مشکلات تولید و عرضه را حل کنند و به رسانه ها هم گزارش دهند کدام مشکل تولید را حل کردند، نه اینکه هر دفعه مصاحبه می کنند که قرار است این کار را برای کنترل بازار انجام دهند.

بهتر است مسئولین هیچ چیزی درباره بازار خودرو نگویند/ چالش وزارت صمت با آزادسازی قیمت خودرو/ چرا خودروسازان ۱۰۰ هزار خودروی ناقص تولید کرده اند؟

به هر حال همان گونه که می بینید، درد بازار خودرو این است که مسئولین تمام فکر خود را روی کنترل بازار گذاشته اند و خبری از حل مشکلات تولید جهت افزایش عرضه خودرو به بازار و شکستن قیمت ها نیست. طرح هایی چون اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، طرح هایی است که شاید در کوتاه مدت بتواند بازار خودرو را آرام کند، اما طرح هایی برای کنترل بلندمدت بازار نیستند. برای بازگرداندن ثبات به بازار خودرو نیاز است که تولید افزایش یابد، البته تولیدی که منجر به تجاری سازی خودرو شود و نه اینکه منجر به انباشت خودروهای ناقص در کف پارکینگ های خودروسازان و افزایش هزینه آنها شود. افزایش تولید هم نیازمند این است که مشکلات از سر راه خودروسازان برداشته شود. برای برداشتن مشکلات از سر راه تولید خودرو هم نیاز است که در گام نخست مجلس با دولت همکاری لازم داشته باشد و یک وزیر برای وزارت صمت معرفی شود.

گفتنی است،وزارتخانه صمت، که از جمله مهمترین وزارتخانه ها محسوب می شود، مدت هاست با سرپرست اداره می شود و حتی مدرس خیابانی به عنوان گزینه تصدی این وزارتخانه هم نتوانست از مجلس رای اعتماد را جهت تکیه زدن به صندلی وزارتخانه صمت بگیرد و این وزراتخانه همچنان با سرپرست اداره می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
رشد بی دلیل و پی درپی قیمت ها به گونه ای است که همه بازارها کاملا ازکنترل خارج شده ومملکت به حال خودش رهاشده
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
چرا خودرو ساز اینهمه خودروی ناقص تولید کرده؟میگید به دلیل تحریم و ارز و نبود قطعه؟؟؟من میگم به خاطر منفعت و سود برای برهم زدن عرضه و تقاضا برای گرزانتر فروختن
هرچی مردم و کارشناسا بگن فایده ای نداره. تا وقتی سود هنگفتی از انحصار و تولید این آشغالهای از رده خارج بی کیفیت نصیب آقایون میشه، هیچ چیزی به نفع مردم تغییر نمیکنه.
الان با این روش فروش خریدار واقعی باید با قیمت بسیار بالا از دلال های بازار خودرو خود را با قیمت بسیار بالا تهیه کند و عمل خودروی با قیمت مناسب در بازار وجود ندارد فاصله بازار آزاد با قیمت درب کارخانه به دو برابر و بیشتر رسیده است !
واردات خودرو دست دوم خارجی با گمرکی کم رو آزاد گنید خود به خود میبینی مشکل خودرو ساز هم حل شد
قطعاتی که میگن نداریم هم یهو از این انبار و اون انبار پیدا شد
یهو میبینی قیمت ها از قیمتی فعلی که میگن نمی صرفه برامون هم خیلی کمتر شد تا بتونن خودروشون رو بندازن


الان رقیبی نداران ...چرا آقایی نکنن....چرا نتازونن....وقتی میتونه گرون بده و ما مجبوریم که بخریم چرا گرون نده لگن هاش رو؟
خودرو با فرغون فرقش زیاده,ما هم میخواهیم هم قیمت ازاد شه هم واردات اون وقت ببینم کی این اشغال ها رو نگاه میکنه.
فعلا که برنامه دیوار بخش "قیمت خودرهای صفر" تعیین کننده قیمت خودرو در ایران شده است و بر اساس آن نرخ مشخص می شود!!!
وقتی اقای روحانی به مناسبت هفته دولت ادعا میکند کرونا فقط ۳ درصد روی اقتصاد مان تاثیر گذاشته دیگر ادعاهای دولتی ها به جای خود!!!!!
تورم اعلامی توسط بانک مرکزی ۳۰ تا ۳۲درصد اعلام شده ان وقت اقای روحانی میفرمایند کرونا ۳ درصد تاثیر داشته
امیدوارم طرح جدید بنزین باعث مشکلات نظیر آبانماه نشود
اصل ماجرا اینه که مثل یه کشور نرمال با همه دنیا تعامل کنید ، تموم کنید این بازی رو
یک خودرو زیر معمولی رو قیمت میگذارن 200 میلیون , بعد یک جوان که میره سر کار ماهی دومیلیون دستمزدشه یعنی باید 100 ماه کار کنه تازه یک خودرو داغون بخره که البته این محاسبات درست نیست چون سه ماه یک بار خودرو رو گرون می کنن.

واقعا داریم بین یک کتاب داستان طنز زندگی می کنیم
یکی از راههای افزایش قیمت خودرو یا هر چیز دیگر پایین اوردن عرضه است تولید خودرو ناقص باعث پایین آوردن عرضه و افزایش قیمت میشود
آزادسازی قیمت در یک بازار انحصاری کاملا غیر منطقی است
چرا واردات خودرو آزاد نمیشود؟
آزادسازی قیمت چرا شامل تولیدات سایر صنایع نشود؟
چرا صنعت خودروسازی باید نورچشمی باشد؟
با تحریم های ترامپ مشخص شد که ما اصلا چیزی به نام خودرو ملی نداریم...
در همه جای دنیا که اقتصاد درستی دارند کسی که بیشتر از دو خودرو داشته باشد برای خودرو دومی باید هر ساله جدایی از مالیات دیگر مالیات ان را بپردازد در کنار ان هم هر کس در سال بیشتر از یک خودرو خرید و فروش کند مشمول مالیات است ان هم در حد 100 درصد به خاطر همین است که دلال جرا نمی کند ورود کند به این بازار و کالای سرمایه ای کند وقیمت ها را بالا بکشد
از اولش هم معلوم بود مقصر اصلی گرانیها خود دولت است
من ۵۰سالمه.اون موقع که دانش آموز بودم می گوفتند باید خودروی ملی رو حمایت کرد.تا خودمون که تولید کننده شدیم ضمن استقلال از خارج‌ خودروی ارزان قیمت تحویل مردم بدیم....
میشه بسه؟
چرا تعطیل نمیکنند
همین الان که افسار قیمت خودرو رو گرفتن وضع و اوضاع اینه! ملت قدرت خرید ندارن. وای به حال اینکه قیمتها رو آزاد کنن! فقط و فقط آزادسازی واردات خودرو با تعرفه و کمرگی پایین.
همین الان که افسار قیمت خودرو رو گرفتن وضع و اوضاع اینه! ملت قدرت خرید ندارن. وای به حال اینکه قیمتها رو آزاد کنن! فقط و فقط آزادسازی واردات خودرو با تعرفه و کمرگی پایین.
اخه اگر فروش خودرو صفر است ماهی ۵۰ هزار خودروی تولیدی کجا می روند؟نه برادر دولت روزی ۲۰۰۰ میلیارد تومان پول چاپ میکند و صاحبان این پول خریداران خودرو هستند میخرند خوب هم میخرند
حرفای خیلی علمی و قشنگی زده شده ولی فعلا بسیاری از مدیران و تصمیم گیرندگان مملکت ما خواهان حل اساسی مشکلات نیستن و درگیری کسب منسبها و درآمدهای نجومی و . . . هستند بر همین اساس خیلی ازاین زحمت کشان دلسوز انتظار نداشته باشید.
چون از هر خودرویی یه چیزی باز کردن گذاشتن صندوق عقب همون خودرو میگن نواقص داریم.گذاشتن به فصلش خودروها رو بدن بیرون.
هيچ كجاي دنيا اينجوري خودروسازان به مردم ظلم نميكنند
اونهایی که رانت داشتند حسابی از رشدبی منطق بورس خوردند ورفتند
ماندند سهامدارن تازه واردبیخبرازهمه جاکه گول سودهای روزانه ۴-۵ درصدی راخوردند وفکرکردند تاابد همین روند ادامه خواهدداشت !!!
همین روزاست که همین ها پلاکارد بدست جلوی تالار جمع بشن !!!
اوضاع بشدت فاراشمیشه
خودروسازان داخلی با حمایت دولت بیشترین ظلم را به ملت کرد
حالا هر چند مدت بگید ما هم بنویسیم هیچ چیر هم عوض نشود!!!

مگر خون خودروساز از خونه کارگر رنگی تراست هر سه ماه یکبار افزایش ولی کارگر چرا هر سه ماه حقوقش نباید بازنگری شود؟
یعنی واقعا نمی دونی چرا آب رو گل آلود می کنند!؟
منظورتان از خودرو همیون فرغون ساخت وطن است؟
اینقدر قیمت خودرو بالا ببرید تا فقط طبقه اشرافی قدرت خرید آن را داشته باشد

آریو در سوریه ۳۵ میلیون- تازه ۲۵ درصداول نقد الباقی قسطی

بیچاره مردم
نظرات مردم از همه مهم تر است .... به خوبی وضعیت رو منعکس می کنه
چهل ساله که در این مملکت قصه خودرو و قیمت ان مورد بحث و مناقشه است اما هیچ وقت در این 40سال در یک سمینار یا میزگرد یا برنامه رسانه ای پاسخ مسئولین صنعت خودرو و کارشناسان منتقد حتی برای یک بار به صورت جدی وارد تحلیل و انتقاد و بحث نشده اند تا افکار عمومی را اگاه سازند و حداقل مردم به صورت شفاف دریابند تقصیر کجاست البته در یک جواب خلاصه میتوان اشاره کرد وانهم در کل کشور و در تمام زمینه ها شفافیت و پاسخگویی وجود ندارد و نهادینه شده در نتیجه نه مشکلات حلاجی میشه و نه مردم به صورت شفاف درنمیابند ریشه مشکلات چیست و این چرخه در تمام مسائل کشور جریان و اینهمه مشکل پشت سرش و خود از این حرف حدیث مفصل بخوان
به نظرم یک کار خیلی اساسی برای بازار خودرو نیاز است. و در این شرایط شاید آزاد شدن واردات فقط کارساز باشد. طلا و دلار اینطور وحشتناک بالا رفت بازهم مصرفی نیست اما خودرو کالای مصرفی مردم است.
متاسفانه وزیر محترم صمت بجای اینکه نگران معیشت مردم باشند نگران خودروسازان هستندوقتی وزیر می گوید خودرو سازان با توجه به نرخ توم هر سه ماه می توانند افزایش قیمت بدهند یعنی چه؟
مگر ما کارگران و شاغل در کشور هر سه ماه حقوق ها بالا می رود در طی این دو سال قیمت خودرو در کارخانه 4 برابر شده ولی حقوق ها 30 تا 40 درصد افزایش یافته است...
مشکل شرکت های خودروساز متاثر در 4 عامل مهم است 1- انضباط مالی 2- نوسانات اقتصادی 3- قیمت گذاری نامناسب 4- دانش و بهره وری در زمینه ساخت خودرو
در شرکت های خودروسازی بخاطر بزرگی و پیچیدگی خاصی که دارد باید یک نظام مالی دقیق و هوشمند حاکم باشد بگونه ای که بدهی ها و قیمت خودرو با توجه به نوسانات اقتصادی بصورت آنی محاسبه و ارائه شود و یقیناً اگر چنین انضباط مالی در شرکت های خودروساز حاکم شود مسئولین دولتی هم به این سیستم اطمینان پیدا می کنند و نسبت به قیمت خودرو واقع بینانه تر تصمیم می گیرند و نمی گزارند دلالان از خودرو سود و خودروسازان زیان ببینند ضمن اینکه انضباط و شفافیت مالی باعث بهره وری در قسمت فنی و باعث کاهش هزینه ها و بدهی ها می شود و سرمایه های راکد داخلی و خارجی را به سرمایه های مفید و نقدی تبدیل میکند. مسلماً صنعت خودرو صنعتی است نه تنها باعث اشتغال بالا بلکه اگر درست پیش برود باعث جلوگیری از خام فروشی و ارزآوری بالا و کمک به اقتصاد کشور می شود و بی جهت نیست که کشورهای توسعه یافته به چنین صنعتی اهمیت و برای آن بدنبال بازار جهانی هستند. پیشنهاد می کنم خودروسازان با استفاده از کارشناسان مالی خبره و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و نرم افزار روی چنین سیستمی برنامه ریزی کرده و خود را از لحاظ مالی اصلاح و همگام از طریق دانش خودرو و نیروی انسانی ماهر دنبال بهره وری در قسمتهای فنی و تولید باشند و در زمینه سرمایه گذاری خارجی تا هنگامی که رضایت مشتریان داخلی تامین نشده و مشتریان خارجی خودشان پیشنهاد نداده اند اقدام نشود
بعضی وقتها باید مشکلات را بحال خود رها کرد تا خودش درست بشود مشکل خودرو هم از همین مشکلات است از یک طرف شرکت های خودروساز دچار زیان هستند و در هزینه های جاری خودشان مانده اند و از طرف دیگر دولت روی قیمت دستوری پافشاری می کند اما نه تنها سود آن به جیب مردم نمی رود بلکه به جیب دلالان می رود و مردم صاحب خودرو بی کیفیت و ناقص می شوند پس بهتر است که کلا دولت خودرو را رها کند تا قیمت خودرو در بازار عرضه و تقاضا به تعادل برسد و حداقل سود افزایش آن به جیب تولید کننده و خودوساز برود که در این شرایط بد اقتصادی و بدهی های سنگین بانکی کمر خم کرده است (البته بجز یک عده افراد که به نام تولید رانت خواری می کنند) و دولت بهتر است دنبال متعادل کردن قیمت سکه و دلار باشد که با نوسانات آن پدر اقتصاد کشور را درآورده و باعث تورم شده است و نسبت به مسائل مالی داخلی شرکت ها از طریق ساز و کار بورس نظارت بهتر و دقیق تر داشته باشد و یک شبه بنزین را 3 برابر نکند و فکر نکند با افزایش آن قیمت ها افزایش نمی یابد. یقین بدانید که اگر دولت آن جایی که نباید دخالت کند دخالت نکند و آن جایی که باید نظارت کند نظارت کند و بعبارتی نظارت خود را بر اساس هوشمندی و تعقل و کارشناسی انجام دهد اوضاع بهتر خواهد شد. اوضاع دولت شبیه شرکتی شده است که مدیرعاملش کار کارشناسی انجام می دهد و از کارشناسش توقع کار مدیریتی دارد.
سلام
چرا نهضت قطعه سازی داخلی راه نمی اندازند؟ با زدن نمایشگاههای زنجیره ای، دعوت از متخصصین و مصاحبه با آنها و گرفتن راه حل. تبلیغ در تلویزیون و بزرگ کردن نهضت داخلی سازی. چرا صدا و سیما هیچ حرکتی انجام نمی دهد؟ تبلیغ ما می توانیم و ما خودمان می سازیم را در صدا و سیما راه اندازی کنیم. این صدا و سیما دست کیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
اینکارو بکنند که تولید بالا بره و قیمت پایین بیاد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی