بازدید 18865
۵

بایدن سیاست خود در قبال ایران را تشریح کرد

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا طی یادداشتی، با بیان اینکه راه هوشمندانه‌ای برای فشار آوردن به ایران وجود دارد، مدعی شد کارزار فشار حداکثری برای ایران یک موهبت بود.
کد خبر: ۱۰۰۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷ 14 September 2020

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر آمریکا بامداد دوشنبه طی یادداشتی در وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن» به انتقاد از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده در قبال ایران پرداخته و نوشت وعده ترامپ برای توافق بهتر با ایران اما اظهاراتی توخالی بود.

بایدن در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، توضیح داد: «ماه گذشته نشان داد که سیاسی ترامپ در قبال ایران، یک شکست خطرناک است. در سازمان ملل ترامپ حتی نتوانست یکی از نزدیکترین متحدان آمریکا را برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران، با خود همراه کند. بعد از آن، ترامپ تلاش کرد یک‌جانبه تحریم‌های سازمان ملل را بر ایران احیا کند، که فقط باعث شد تمام اعضای شورای امنیت در جلسه مجازی این قمار [ترامپ] را رد کنند».

وی در ادامه با تاکید بر لزوم تغییر مسیر فوری آمریکا در قبال ایران، اظهار داشت: «هیچ توهمی درباره چالش‌هایی که رژیم ایران برای منافع امنیتی آمریکا، برای شرکای ما و برای مردم خودش دارد، ندارم. اما راه هوشمندانه‌تری برای سخت‌گرفتن به ایران وجود دارد... او (ترامپ) بارها تنش‌ها را افزایش داد و در نزدیک کردن ما به جنگی دیگر در خاورمیانه، بدون داشتن یک استراتژی واقع‌گرایانه یا راه پایان، خطر کرد».

این سیاستمدار آمریکایی اضافه کرد: «با هر معیار عینی [هم که بررسی کنیم]، کارزار فشار حداکثری ترامپ برای رژیم ایران یک موهبت و برای منافع آمریکا یک شکست بود».

بایدن با تکرار اتهامات بی‌اساس و نخ‌نما شده درباره احتمال ساخت سلاح اتمی توسط ایران طی چند ماه آینده، ادامه داد: «هیچ دیپلماسی هم برای به عقب راندن آن در جریان نیست. مهمترین نکته این است که ایران امروز بیشتر از زمانی که ترامپ زمام امور را در دست گرفت، به بمب اتمی نزدیک است. و ترامپ هم هیچ پاسخی برای این ندارد. پنج سال حتی روسیه و چین هم به همراه اروپایی‌ها پشت رویکرد آمریکا علیه برنام هسته‌ای ایران ایستادند».

وی در ادامه نوشت: «اکنون آمریکا تنها مانده است. سیاست‌های ترامپ، چین و روسیه را به سمت ایران نزدیک‌تر کرد، همزمان روابط فراآتلانتیک را به متنزل‌ترین سطح خود در دهه‌های گذشته رساند... به دلیل اینکه ترامپ توافقی را که خود آمریکا مذاکره کرده بود، نقض نموده و سپس بی‌پروایانه عمل کرد، دیگر قدرت‌های جهانی اکنون انرژی خود را برای مقابله با سیاست‌های آمریکا اختصاص داده‌اند،‌ به‌جای اینکه در کنار ما برای مقابله با تهران همکاری کنند».

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در توضیح این وضعیت واشنگتن تحلیل کرد: «این یعنی نه تنها هیچ محدودیت تسلیحاتی یا بازگشت تحریم‌های سازمان ملل در کار نخواهد بود، بلکه هیچ توافقی هم برای مهار کردن برنامه هسته‌ای ایران وجود نخواهد داشت».

بایدن با بیان اینکه ترامپ به جای پایان دادن به «جنگ‌های بی‌پایان» آمریکا، این کشور را به آغاز جنگی جدید نزدیک کرد، افزود: «خبر خوب اما این است که راه بهتری هم وجود دارد. اگر من رئیس‌جمهور شوم، ابتدا تعهد تزلزل ناپذیری برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی می‌دهم. دوم اینکه به تهران راهی معتبر برای بازگشت به دیپلماسی پیشنهاد می‌کنم».

وی ادامه داد: «اگر ایران به پایبندی محض به توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده هم دوباره به توافق می‌پیوندد تا نقطه شروعی برای مذاکرات متعاقب آن باشد. با متحدان خود همکاری می‌کنیم تا مفاد توافق هسته‌ای را تقویت و تمدید کنیم، همزمان دیگر مسائل مورد نظر را نیز برطرف کنیم. این شامل همکاری مُجدانه برای آزادی آمریکایی‌هایی که غیر عادلانه [در ایران] بازداشت شدند، می‌شود... همچنین با شرکای خود کار می‌کنیم تا تنش‌ها را کاهش داده و به مناقشات منطقه‌ای پایان دهیم که شامل جنگ در یمن نیز می‌شود».

بایدن در ژستی انسان‌دوستانه و حامی مردم ایران نیز مدعی شد: «همچنین گام‌هایی برمی‌دارم تا مطمئن شوم تحریم‌های آمریکا، مبارزه ایران با کووید۱۹ را مختل نکند. و در روز اول، ممنوعیت مسافرتی ننگین ترامپ علیه کشورهای مسلمان را لغو می‌کنم».

وی همچنین ادعا کرد: «سوم، به عقب راندن فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران، که دوستان و شرکای ما در منطقه را تهدید می‌کند، ادامه خواهیم داد... آمریکا با اسرائیل همکاری نزدیکی خواهد داشت تا مطمئن شود می‌تواند از خود در برابر ایران و گروه‌های نیابتی‌اش دفاع کند. ما به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می‌دهیم».

این سیاستمدار آمریکایی در پایان نوشت: «اگر ایران، تقابل را انتخاب کند، من آماده‌ام از منافع حیاتی و نیروهای خود دفاع کنم. اما من آماده‌ام تا مسیر دیپلماسی را بپیمایم اگر ایران هم گام‌هایی را که نشان‌دهنده آمادگی‌اش باشد،‌ بردارد. با بازگشت جهان به طرف آمریکا،‌دولت بایدن اصلاح سیاست در قبال ایران را اولویت خود می‌دارد».

باید پیش از این نیز با بیان اینکه رئیس‌جمهور کنونی این کشور برای رژیم صهیونیستی خطرناک است، گفت به جای آنکه ایران منزوی شود، اکنون آمریکا منزوی‌تر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۵
سگ زرد برادر شغال است
دلتونو به این ادعاه خوش کنید افزایش قیمت دلار با نزدیک شدن به اجرای ماشه نشان می دهد اتفاقا ترامپ نه تنها شکست نخورده بلکه خیلی هم خوب فسار وارد کرده است برابری دلار تا پیش از خروج آمریکا در برابر ریال 3500 تومان بود الان روزی ۱۰۰۰ تومان دارد افزایش پیدا می کند و به ۲۷ هزار تومان رسیده است یک قطره نفت هم که نمی توانید صادر کنید این یعنی شکست ترامپ؟!!!!!!!!
بیشین بینیم باااو
همتون سر و ته یه کرباسین
همه ش با اما و اگر... این که همون ترامپه
هر کسی در امریکا بقدرت برسه ایران با او توافق میکنه دیگه پولی باقی نمانده
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی