مقصد پول‌های خارج شده از بورس کدام بازار است؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد در حال حاضر به سبب ترس ایجاد شده در بازار سرمایه، شیفت به سمت بازار دلار اتفاق افتاده و نوساناتی در قیمت دلار ایجاد شده است.
کد خبر: ۱۰۰۱۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶ 09 September 2020

به گزارش بورس تابناک، علی عروج‌لو اظهار کرد: با توجه به شتاب بازار سرمایه از لحاظ سوددهی، زمانی که این بازار خوب و مساعد باشد، طبیعتا پول‌هایی که قرار است در بخش مسکن به عنوان بازار بلندمدت با سرمایه گذاری بیشتر و بازدهی پایین‌تر سرمایه گذاری شود وارد بازار سرمایه می‌شود، اما در صورتی که خروج نقدینگی از بازار سرمایه صورت گیرد در نتیجه بازار مسکن می‌تواند یکی از بازارهای موازی و هدف برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه باشد.

سرمایه گذاران در راه بازار ارز و مسکن

وی افزود: اما با توجه به اینکه بازار مسکن در سطح سرمایه گذاری بزرگتری قرار دارد، شاید سرمایه گذاری در این بازار در توان هرکسی نباشد، چراکه باید با اعداد بزرگتری وارد بازار مسکن شد، اما در مجموع افزایش قیمت حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی ایجاد شده در بازار مسکن در روزهای اخیر، می‌تواند متاثر از ریزش بازار سرمایه باشد.

این کارشناس مسائل بورسی تصریح کرد: ترس ایجاد شده در بازار سرمایه سبب خروج نقدینگی از این بازار شده، اما مسلما این پول وارد بانک نمی‌شود و به بازارهای موازی از جمله مسکن می‌رود، البته فعلا به نظر من با توجه به تقاضای ایجاد شده در بازار دلار، این بازار به عنوان بازار موازی و هدف برای خروج نقدینگی انتخاب شده است.

جذابیت های بازار سرمایه

عروج‌لو بیان کرد: یکی از جذابیت های بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی، مقدار مبلغ سرمایه گذاری محدود بود که همین عامل سبب اشتیاق و میل افراد به این بازار شد، با قوانینی که اخیرا تصویب شده این حداقل میزان سرمایه گذاری، ۵۰۰ هزار تومان مشخص شده که با این مبالغ محدود نمی‌توان در بازارهای دیگر سرمایه گذاری کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به تورم و علاقه مردم به حفظ ارزش ریالی سرمایه ها، طبیعتا تلاش بر سرمایه گذاری در این بازار شد و با توجه به تشویق و سیاست هایی که در راس دولت برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه و هدایت نقدینگی از بازارهای موازی به سمت بازار سرمایه صورت گرفت، سبب شد مردم تصمیم به سرمایه گذاری در این بازار بگیرند.

امتیازات بازار سرمایه

این کارشناس مسائل بورسی تاکید کرد: سرمایه گذاری در این بازار سبب ایجاد رونق تولید و حفظ ارزش ریالی می‌شود. بازار سرمایه با توجه به اینکه هر اتفاقی در شرکت را به صورت شفاف در سامانه اعلام می‌کند، بازاری شفاف و سالم است و از نظر شفافیت در رده‌های نخست قرار دارد.

عروج‌لو اضافه کرد: سرمایه اندک، تشویق دولتمردان با توجه به سیاست های کشور، شفافیت بازار سرمایه و بررسی آسان شرکت ها، سود مرکب در بازار سرمایه و ... از جمله امتیازهای این بازار جهت استقبال مردم از بازار بوده است.

ناآگاهی، زمینه ساز رفتار هیجانی در بازار سرمایه

این کارشناس مسائل بورسی با بیان اینکه هر کسب و کاری نیازمند علم و دانش است؛ گفت: علم و دانش اولیه به مرور زمان و کسب تجربه افزایش پیدا می‌کند. ورود به بازار سرمایه نیازمند اطلاعات و آگاهی و پرهیز از عملکرد چشم بسته و بدون آگاهی است، چراکه این ضعف ها و عملکرد هیجانی در خرید سبب عملکرد هیجانی در فروش هم می شود. اگر بازار خوب باشد، همه چیز خوب است، اما در صورتی که مقداری بازار از حالت فعلی خارج شود، فروش های هیجانی سبب آسیب رسیدن به شخص سهامدار و سایر سهامداران خواهد شد.

 حباب 10 درصدی بازار سرمایه

عروج‌لو ادامه داد: منکر این نیستیم که سود تعدادی از شرکت ها حباب بوده، اما در بسیاری دیگر از شرکت های مطرح حبابی وجود نداشته و ارزش خرید دارند، حباب را نمی‌توان به کل بازار تعمیم داد و شاید در بازار سرمایه تنها ۱۰ درصد حباب وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: شرایط فعلی ایجاد شده در بازار سرمایه، ناشی از ترس از ریزش است، سرمایه گذار تا یک حدی ضرر را تحمل می‌کند، اما زمانی که از حد معمول بگذرد از ترس ضرر بیشتر، تقاضا کاهش و عرضه افزایش پیدا می کند که این مهم به کاهش شاخص کل و قیمت دامن می‌زند، یکی از دلایل رفتار هیجانی ایجاد شده ورود و عملکرد بدون آگاهی افراد به بازار سرمایه است.

عروج‌لو اضافه کرد: در شرایط فعلی سهامداران با وجود برخورداری از سرمایه، خریدی انجام نمی‌ دهند، عرضه افزایش پیدا کرده و در نتیجه در حالت فعلی فروشنده ها نسبت به خریداران پیشی گرفته اند و قیمت سهام نیز کاهش پیدا کرده است، از طرفی رشد بازارهای موازی از جمله دلار، خودرو و طلا نیز سبب شده که افراد به سمت این بازارها حرکت کنند.

 

منبع: ایسنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان