بازدید 7726
روحانی در ششمین نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه مطرح کرد

ضرورت‌تصمیم‌واحد‌ایران‌و‌ترکیه‌درباره‌توافق‌امارات‌و‌اسرائیل

رییس جمهور با بیان اینکه ایران و ترکیه برغم تحریم‌ها و شرایط به وجود آمده در شیوع کرونا تلاش کرده‌اند روابط دوجانبه فعال و پرتحرک داشته باشند، گفت: اگر چه این شرایط موانعی را بر سر راه توسعه روابط به ویژه مناسبات تجاری و اقتصادی به وجود آورده، اما با تلاش مقامات دو طرف این موانع تا اندازه‌ای رفع شده که امیدواریم با تماس‌ها و رفت و آمد‌های بیشتر مقامات ایران و ترکیه به سطح قابل قبولی برسد.
کد خبر: ۱۰۰۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵ 08 September 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه ایران و ترکیه در ششمین جلسه شورای عالی همکاری‌های راهبردی دو کشور، اظهار داشت: توافقات ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف از جمله همکاری در حوزه انرژی و پتروشیمی، حمل و نقل و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گردشگری و نفت و گاز می‌بایست توسط کمیسیون مشترک دو کشور سرعت و وسعت بیشتری داشته باشد.

روحانی با بیان اینکه ایران و ترکیه همواره در حوزه‌های منطقه‌ای نیز همکاری‌های نزدیکی داشته‌اند، گفت:همانطور که بار‌ها اعلام کرده‌ایم این کشور‌های منطقه و همسایگان هستند که می‌توانند امنیت و ثبات و صلح را تأمین کنند و مداخلات خارجی می‌تواند مانع این مهم باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از جمله همکاری‌های مهم منطقه‌ای آنکارا و تهران، همکاری در روند آستانه برای ایجاد ثبات و صلح در سوریه است که توانسته‌ایم با همکاری کشور دوست روسیه به توافقات خوبی در مبارزه با تروریسم برسیم که امیدواریم این توافقات به شکل بهتری عملیاتی شود.

روحانی موضوع فلسطین را از جمله مسایل مهم منطقه‌ای که دو کشور نسبت به آن دغدغه دارند عنوان کرد و افزود: توافق خیانت‌بار کشور امارات با رژیم صهیونستی تهدیدی برای امنیت منطقه و لطمه به جهان اسلام و آرمان فلسطین است و از آنجا که ایران و ترکیه در بسیاری از مسایل جهان اسلام هم نظر و هم رأی هستند می‌بایست در این خصوص تصمیم واحدی را اتخاذ کرده و نسبت به مسایل امت اسلام همکاری نزدیکی داشته باشند.

رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست گفت: اراده ترکیه بر توسعه روابط همه جانبه با ایران بوده و آنکارا اصرار دارد که حجم روابط اقتصادی دو کشور افزایش پیدا کند.

"رجب طیب اردوغان" با محکوم کردن تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی آمریکا و اظهار تاسف از اینکه این تحریم‌ها به روابط تجاری و اقتصادی دو کشور لطمه و ضربه زده است، گفت: امیدواریم با تشکیل مداوم و مرتب کمیسیون مشترک همکاری دو کشور و تماس‌ها و رفت و آمد میان مقامات دو کشور این موضوع سرعت و وسعت پیدا کند.

اردوغان با بیان اینکه می‌بایست نسبت به اجرای تصمیمات کمیسیون مشترک با جدیت بیشتری عمل کنیم، گفت: ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور ایجاب می‌کند حجم روابط از این سطح بسیار بهتر شود و در همین راستا ترکیه همواره آمادگی سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل و گردشگری است و همکاری‌های نزدیک گمرکی نیز از جمله اهداف روابط ایران و ترکیه است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه با اشاره به توافق برخی کشور‌های منطقه با رژیم اشغالگر قدس، گفت: این توافقات یک خیانت آشکار به جهان اسلام است و قطعا خلاف مصالح ملت‌های مسلمان است و همه باید به آرمان فلسطین وفادار بمانیم.

اردوغان همچنین با تاکید بر همکاری‌های سه جانبه تهران – مسکو – آنکارا در قالب روند آستانه و همکاری برای مقابله با تروریسم در منطقه و ایجاد صلح و ثبات در سوریه، گفت: ترکیه آمادگی دارد با تسریع در توافقات، همکاری‌های خود با ایران را در مبارزه با تروریسم و همکاری‌های منطقه‌ای بویژه درخصوص کشور سوریه، گسترش دهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر