بازدید 8171
۱
معاون «تعاون» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

اشتغال ۲۶ هزار نفری طرح‌های هفته تعاون/ توسعه تعاونی‌ها راه هدایت منابع مردم است/ کاهش زمان ثبت تعاونی به یک هفتم

بحث تعاون نیازمند آن است تا اعتماد عمومی را نسبت به خودش جلب کند. در این زمینه ضرورت‌هایی وجود دارد که ما نیز آن‌ها را در دستورکار قرار داده‌ایم؛ برای نمونه در زمینه توسعه شفافیت، حمایت‌های هدفمند از طریق نهاد‌های اقتصادی بخش تعاون اقدامات نوینی در حال انجام است؛ از جمله این اقدامات، همکاری با اندیشکده توسعه شفافیت برای ایران، جهت احصای شاخص‌های مربوط به شفافیت تعاون است.
کد خبر: ۱۰۰۱۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷ 06 September 2020
تابناک اجتماعی
معاون «تعاون» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به‌ زودی تعاونگران می‌توانند از طریق سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون مجامع خود را به شکل مجازی و الکترونیکی برگزار کنند که دستاورد خوبی در بحث شفاف‌سازی و نظارت بر عملکرد مدیران و اعضای هیات‌مدیره‌ها و تحقق دولت الکترونیک خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، محمد کبیری در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت «هفته تعاون» برگزار شد، با بیان اینکه خود را متعهد به افزایش سهم تعاونی از جی‌دی‌پی کشور می‌داند، به ظرفیت بخش تعاونی برای مبارزه با آثار رکودی و تورمی اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: معاونت تعاون در هفته جاری از ۳۸۳ طرح تعاونی به ارزش سرمایه گذاری ۳ هزار میلیارد تومان که موفق به ایجاد ۲۶ هزار شغل شده است، رونمایی خواهد کرد.

وی که از سال ۹۶ عنوان جوانترین معاون وزیر را به خود اختصاص داده، افزود: در این راستا برنامه‌هایی داریم که از جمله آن‌ها توسعه تعاونی‌ها و SME‌ها؛ یکی از بهترین راه‌های مبارزه با آثار اقتصادی که دچار رکود تورمی است؛ شیوه‌ای که بهترین مسیر بازتوزیع عادلانه ثروت و توسعه رفاه اجتماعی از طریق خود مردم را فراهم می‌کند و همین طور بهترین راه جمع آوری و تجمیع سرمایه‌های خرد مردم در تعاونی‌ها با رویکرد اجتماعی و توسعه کار آفرینی به حساب می‌آید.
 
اشتغال ۲۶ هزار نفری طرح‌های هفته تعاون/ توسعه تعاونی‌ها راه هدایت منابع مردم است/ کاهش زمان ثبت تعاونی به یک هفتم

کبیری در ادامه گفت: منابع مالی که در حال حاضر در اختیار مردم قرار دارد، معمولاً به بخش‌هایی هدایت می‌شوند که باعث آسیب برای اقتصاد کشور خواهد بود، از جمله این بخش‌ها می‌توان به بازار ارز و طلا اشاره کرد. البته بازار سرمایه نیز بازار پر ریسک و البته پر فایده‌ای است و حمایت از آن جزو وظایف حاکمیت است. با این حال نظر ما این است که توسعه بخش تعاون و حمایت از سرمایه گذاری‌های مردم در این حوزه کمک می‌کند که منابع مردم به سمتی هدایت شود که به اقتصاد کشور کمک کرده و ارزش افزوده قابل توجهی فراهم کند.

وی با تاکید بر این که حدود ۳ میلیون تعاونی در دنیا فعالند و نزدیک به ۲۸۰ میلیون نفر را مشغول به کار کرده‌اند، شمار تعاونی‌های فعال در کشورمان را ۹۴ هزار تعاونی خواند و تاکید کرد که این تعاونی‌ها ده میلیون عضو داشته و ۷/۱ میلیون را در بخش تعاونی مشغول به کارکرده اند. تعاونی‌هایی که در سه حوزه تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالند و ۲۵ هزار مورد از آن‌ها در دولت تدبیر و امید ایجاد شده اند.

معاون دکتر شریعتمداری در ادامه افزود: اکنون بیش از آنکه به توسعه کمی تعاونی‌ها توجه کنیم، به توسعه کیفی و توانمند سازی تعاونگران و تعاونی‌ها توجه داریم، همچنان که در این راستا بودجه شکل گیری و توانمند سازی معاونت تعاون در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۶، دوازده برابر، تسهیلات بانک توسعه تعاون در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۶ نیز دو برابر و صندوق ضمانت سرمایه گذاری هم افزایش ۷۵ درصدی در صدور ضمانت نامه سرمایه گذاری داشته است.

کبیری با بیان اینکه بحث تعاون نیازمند آن است تا اعتماد عمومی را نسبت به خودش جلب کند، گفت: در این زمینه ضرورت‌هایی وجود دارد که ما نیز آن‌ها را در دستورکار قرار داده‌ایم. به عنوان نمونه در زمینه توسعه شفافیت، حمایت‌های هدفمند از طریق نهاد‌های اقتصادی بخش تعاون اقدامات نوینی در حال انجام است. از جمله این اقدامات، همکاری با اندیشکده توسعه شفافیت برای ایران، جهت احصای شاخص‌های مربوط به شفافیت تعاون است.

وی با تاکید بر این نکته که ایجاد سامانه جامع هوشمند بخش تعاون برای رسیدن به اهداف این بخش محقق شده، افزود: تعاونگران به زودی می‌توانند مجامع مجازی و الکترونیکی خود را از طریق «سامانه جامع هوشمند بخش تعاون» برگزار کنند و این دستاوردی مهم برای بخش تعاون به حساب می‌آید. هدف ما از ایجاد چنین سامانه‌ای، تبدیل بخش تعاون به یک اتاق شیشه‌ای است، به این ترتیب که اگر مردم بخواهند سرمایه گذاری کنند، اطمینان داشته باشند که از سرمایه آن‌ها در فضایی امن محافظت خواهد شد و می‌توانند مستمر بر آن نظارت کنند.
 
اشتغال ۲۶ هزار نفری طرح‌های هفته تعاون/ توسعه تعاونی‌ها راه هدایت منابع مردم است/ کاهش زمان ثبت تعاونی به یک هفتم

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام دیگر مجموعه تحت امر خود در این حوزه را پنجره واحد خدمات از طریق سرمایه جامع هوشمند بخش تعاون عنوان کرد و در تشریح آن گفت: این سامانه در چهار حوزه نظارتی، توانمند سازی تعاونی ها، ثبت تغییرات تعاونی ها، تأمین مالی تعاونی‌ها و کمک به توسعه بازار آن‌ها کار می‌کند. همچنین اکنون این امکان فراهم شده که برای ثبت تعاونی نیاز به رجوع به ادارات کل نباشد و پروسه آنلاین ثبت شود؛ تدبیری که موجب شده پروسه صدور مجوز از ۷۰ روز به ۱۰ روز کاهش پیدا کند.

از جمله دیگر اقدامات مهم معاون تعاون، ایجاد «مرکز نوآوری و توسعه تعاونی» در ده استان کشورمان است؛ نکته‌ای که کبیری در تشریحش گفت: در این مراکز میزبان و شتاب دهنده استارتاپ‌هایی خواهیم بود که خروجی شان تعاونی خواهد بود. مثل مرکز نوآوری و توسعه تعاونی (منتا) استان تهران که در مهرماه افتتاح خواهد شد و هشت خدمت به تعاونی‌های دانش بنیان از قبیل؛ اموربانکی، امور مالیاتی، تأمین اجتماعی مشاوره حقوقی و سایر خدمات ارائه می‌کند.

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تشکیل صندوق‌های خطرپذیر و جسورانه با همکاری صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و شرکت حامیان، دیگر اقدامی است که در دستور کار ایشان قرار داد. همچنین برای استفاده از ظرفیت تأمین مالی خرد تدبیری تضمین شده که به موجب آن طرح‌هایی که واجد شرایط باشند و تأیید شوند، از مزیت تضمین اصل سرمایه به مدت دو سال بهره‌مند خواهند شد.

وی با تاکید بر تدوین نقشه راه توسعه بخش تعاون، گفت: در این راستا اندیشکده بخش تعاون که با همکاری جهاد دانشگاهی تشکیل شد، با مراکز علمی و اقتصادی و اجتماعی کشور همراهی خواهند کرد تا نقشه راه توسعه بخش تعاون ترسیم شود. در این راستا قرار است اولین جشنواره پژوهشی مقالات برتر بخش تعاون برگزار شود که تا کنون بیش از ۱۲۰ مقاله به دبیرخانه آن رسیده و تا شهریور ماه نیز فرصت دریافت مقاله باقی است. نتیجه این جشنواره نیز همزمان با افتتاح مرکز نوآوری و توسعه تعاون در (منتا) در مهرماه اعلام خواهد شد.

کبیری به توسعه بازار تعاونی‌ها اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم در بخش تعاون به اهداف خود برسیم، باید حمایت از "اس ام ای"‌ها را در دستور کار قرار دهیم. به این وسیله می‌توانیم شعار جهش تولید را به واقعیت تبدیل کنیم. در این راستا هدفمان حمایت از تولیداتی است که در جهت برطرف کردن نیاز مصرف کننده نهایی فعال هستند و در این جهت تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم که طبق آن محصولات تعاونی‌ها در سکو‌های فروش فروشگاه‌های آنلاین زنجیره‌ای قرار گیرد.
 
اشتغال ۲۶ هزار نفری طرح‌های هفته تعاون/ توسعه تعاونی‌ها راه هدایت منابع مردم است/ کاهش زمان ثبت تعاونی به یک هفتم

وی افزود: ایجاد خط اعتباری با نرخ‌های ترجیحی برای تعاونی‌های دانش بنیان و ایجاد خط اعتباری ۸ تا ۱۲ درصدی برای تعاونی‌های جوانان، زنان و توانگران و ایجاد خط اعتباری ۲۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه عمران شهرستان‌ها، از جمله اقداماتی بود که برای حمایت از توسعه بازار تعاونی‌ها انجام شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اقدامات معاونت تعاون در حوزه کمک به تعاونی‌های مسکن نیز اشاره کرد و گفت: خط اعتباری ۱۵۰ میلیارد تومانی با اولویت پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی تعاونی‌هایی که با افزایش قیمت‌ها و تورم با مشکل تکمیل پروژه خود مواجه شده اند، به تعاونی‌های فعال در حوزه مسکن تخصیص یافته است.

کبیری در پایان به رونمایی از ۳۸۳ طرح تعاونی به ارزش سرمایه گذاری حدود سه هزار میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها که برای ۲۶ هزار تن، همزمان اشتغال ایجاد کرده اند با حضور مسئولین ذیربط افتتاح خواهد شد. همچنین در این هفته چند تفاهم نامه میان معاونت تعاون و سایر سازمان‌ها از جمله صندوق کارآفرینی امید، سازمان بسیج مستضعفان و معاونت اشتغال و کارآفرینی امضا خواهد شد که از فواید آن، بخش تعاون بهره مند می‌شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
جهت اطلاع اقای کبیری و وزیر مربوط و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی میرسانم تعاونی مرزنشینان بخش ... با 4234 خانوار عضو از سال 79 شروع بکار نمود و از سال 85 تا اکنون هر ساله با ضرر حساب مالی ان بسته شدو جالب است از بدو تاسیس تا کنون رئیس هیات مدیره همان یک نفر و مدیر عامل همان نفر اول است .
سوال این است:
1-قانون محدود سازی چرا تصویب نمی شود تا اکیپی لایق نبوده اند برکنار شوند
2-با کدام قانون میشود این افراد را برکنار کرد ؟
3- اقای کبیری و وزیر محترم تعاون برای مردم چه کاری میتوانند بکنند؟
4-نمایندگان محترم ورود کنند و از وزیر بخواهند چه کسانی این تعاونی را به خاک سیاه نشانند -
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی