بازدید 4213

دخالت سرویس اطلاعاتی فرانسه در تشکیل دولت لبنان

منابع لبنانی اعلام کردند که مدیرکل دستگاه اطلاعات خارجی فرانسه به روند تشکیل دولت جدید لبنان ورود کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸ 04 September 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری رویترز، منابع لبنانی پنجشنبه شب اعلام کردند که «برنارد امیه» مدیرکل اطلاعات خارجی فرانسه به تلاش‌ها برای فشار آوردن به لبنان در تشکیل دولت جدید و اجرای اصلاحات مورد حمایت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای نجات لبنان از بحران اقتصادی پیوسته است.

بر اساس این گزارش، سه مقام لبنانی گفتند: امیه با مقامات لبنانی تلفنی درباره موضوعاتی که در سفر اخیر «امانوئل مکرون» به بیروت مطرح شد، گفت‌ وگو کرده است.

به گزارش رویترز، ریاست جمهوری فرانسه در پاسخ به این سؤال که آیا مدیرکل اطلاعات خارجی در مسأله لبنان نقشی دارد، گفت: رئیس جمهوری پیگیر است و همه کسانی که در دولت هستند کارشان را انجام می‌دهند و وزیر (خارجه) تماس‌ها را برقرار خواهد کرد.

یک مقام ارشد لبنانی در این پیوند گفت: بله، مدیر اطلاعات فرانسه در حال پیگیری تمامی پرونده‌هایی است که مکرون در آخرین بازدید خود مطرح کرده است. برای این منظور، او در حال برقراری ارتباط با بسیاری از مقامات لبنانی از همه جریان‌هاست؛ آنها را گام به گام دنبال می‌کند و از آنها می‌خواهد که روند اصلاحات را تسریع کنند.

به گفته منابع لبنانی، امیه یکی از چندین مقامات فرانسوی است که روند امور مربوط به تشکیل دولت لبنان را از گروه های لبنانی پیگیری می‌کند و از دیگر مقامات فرانسوی، «امانوئل بن» مشاور ارشد دیپلماتیک مکرون و سفیر سابق فرانسه در بیروت هستند.

برنارد امیه پیش از این مشاور «ژاک شیراک» رئیس جمهوری پیشین فرانسه و همچنین از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ سفیر فرانسه در لبنان بود؛ اما پس از قدرت گرفتن مکرون در سال ۲۰۱۷ به عنوان مدیرکل اطلاعات خارجی منصوب شد.

امیه زمان ترور رفیق الحریری، نخست وزیر پیشین لبنان در سال ۲۰۰۵ در سمت سفیر فرانسه در لبنان بود.

رئیس جمهوری فرانسه برای دومین بار پس از حادثه انفجار بندر بیروت در ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹، روز دوشنبه گذشته برای دیدار با مقام‌های لبنانی وارد بیروت شد.

وی پیش‌تر در سخنانی، لبنان را از هرگونه جنگ و درگیری برحذر داشت و تأکید کرد که آماده تعامل با نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه و تمام احزاب سیاسی لبنان است.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: تلاش او برای جلوگیری از سقوط سیاسی لبنان، تنها یک ریسک است اما نتیجه چندانی از آن حاصل نخواهد شد.

وی در سفر ۱۶ مردادماه خود به لبنان، ضمن بازدید از مناطق آسیب دیده در بندر بیروت با مردم این کشور اعلام همبستگی و تأکید کرد: برای حمایت از ملت لبنان در اینجا هستم و کمک‌ها مستقیماً در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

این اظهارات وی به نوعی دخالت در امور داخلی لبنان تلقی شد و شماری از تحلیلگران لبنانی از آن انتقاد کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل