میلی صفحه خبر لوگو بالا
شاتل صفحه خبر لوگو بالا
میلی صفحه خبر موبایل

تصمیمی پرهزینه برای سازمان تأمین اجتماعی با دست فرمان آقای وزیر/ مجلس دوباره مخالفت می‌کند؟

با گذشت بیش از یک دهه از رد طرح ادغام صندوق بازنشستگی «آینده‌ساز» در سازمان تأمین اجتماعی، حالا دولت چهاردهم بار دیگر به سراغ همان مسیر رفته؛ تصمیمی پرچالش که در ظاهر هدفش ساماندهی صندوق‌هاست، اما در عمل بار مالی و مدیریتی یک صندوق زیان‌ده را بر دوش مردم و منابع عمومی می‌گذارد.
کد خبر: ۱۳۳۸۲۵۶
| |
10934 بازدید
|
تصمیمی پرهزینه برای سازمان تأمین اجتماعی با دست فرمان آقای وزیر/ مجلس دوباره مخالفت می‌کند؟

در حالی که هنوز زخم‌های ناشی از بحران‌های مالی صندوق‌های بازنشستگی کشور التیام نیافته، بحث ادغام «صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ ساز» در «سازمان تأمین اجتماعی» بار دیگر از سوی دولت مطرح شده است؛ تصمیمی که یادآور تجربه یک دهه قبل است، زمانی که مجلس شورای اسلامی با استناد به مغایرت‌های قانونی، این طرح را از دستور کار خارج کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک؛ صندوق آینده‌ساز طی سال‌های اخیر، یکی از پرچالش‌ترین نهادهای بازنشستگی کشور بوده؛ مدیریتی بحث‌برانگیز، عملکرد مالی غیرشفاف و اعتراض گسترده اعضا نسبت به نحوه هزینه‌کرد منابع و انتصابات داخلی، این صندوق را در مرکز توجه افکار عمومی قرار داده است. بازنشستگان بارها خواستار ورود سازمان‌های نظارتی و حسابرسی به بررسی عملکرد مدیران گذشته و حال این صندوق شده‌اند.

طرح دوباره ادغام آینده‌ساز در تأمین اجتماعی؟!

با وجود این واقعیت‌ها، در دولت چهاردهم دوباره طرحی با مضمون «ادغام و تجمیع صندوق آینده‌ساز در سازمان تأمین اجتماعی» در دستور کار قرار گرفته است. در ۲۳ مهرماه سال جاری، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه طی نامه‌ای رسمی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیشنهاد کرد این صندوق در ساختار سازمان تأمین اجتماعی ادغام شود. چندی بعد، وزیر رفاه نیز در نامه‌ای به معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی، بررسی راهکارهای اجرایی اصلاح ساختار و ادغام دو نهاد را خواستار شد.

اما بررسی سابقه این طرح نشان می‌دهد، چنین تصمیمی پیش‌تر نیز آزموده شده و بر اساس استدلال‌های حقوقی و مالی کنار گذاشته شده بود. ده سال قبل، نمایندگان مجلس با اشاره به اینکه صندوق آینده‌ساز یک مؤسسه خصوصی است و حقوق بیمه‌پردازان آن نمی‌تواند در قالب یک سازمان عمومی تعریف شود، طرح ادغام را مغایر اصول ۴۳، ۴۶ و ۴۷ قانون اساسی دانستند. در آن زمان هشدار داده شد که این اقدام، حقوق افرادی را که سال‌ها حق‌ بیمه پرداخت کرده‌اند تضییع خواهد کرد و موجب نارضایتی اعضا می‌شود.

کارشناسان اقتصادی امروز نیز بر همین نکته تأکید دارند که ادغام بدون اصلاح ساختار مدیریتی و مالی، نه درمان بلکه انتقال بیماری از یک بدن نیمه‌جان به بدن دیگر است. سازمان تأمین اجتماعی، یکی از بزرگ‌ترین نهادهای اقتصادی کشور است که بودجه‌اش مستقیماً از درآمد بیمه‌پردازان و منابع عمومی تأمین می‌شود. آیا منطقی است مشکلات مالی صندوق آینده‌ساز، با حدود ۲ همت کسری منابع، به بدنه‌ای افزوده شود که خود در وضعیت شکننده مالی قرار دارد؟

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد بودجه قابل وصول آینده‌ساز تنها حدود ۳.۱ همت است، در حالی که هزینه‌ها از مرز ۵.۱ همت عبور کرده‌اند؛ یعنی شکافی معادل دو هزار میلیارد تومان فقط در سال جاری. بر اساس تحلیل متخصصان حوزه صندوق‌های بازنشستگی، در صورت ادغام بدون اصلاح ساختار، این کسری مالی از منابع تأمین اجتماعی جبران خواهد شد؛ منبعی که سهم آن از صندوق بین نسلی و از جیب میلیون‌ها بیمه‌پرداز ایرانی تأمین می‌شود.

منتقدان این تصمیم، آن را نه یک اصلاح اداری بلکه نوعی «پاک‌کردن صورت‌مسئله» تعبیر می‌کنند؛ زیرا به جای پاسخ‌گویی درباره سوء‌مدیریت، زیان‌های انباشته و تصمیمات غلط گذشته، کل هزینه این ناکارآمدی‌ها به مردم و بیت‌المال منتقل می‌شود. برخی کارشناسان اقتصادی حتی معتقدند که اگر دولت واقعاً قصد ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی را دارد، باید ابتدا اصلاحات مدیریتی، حسابرسی مستقل و ارزیابی دارایی‌های صندوق‌ها را انجام دهد و سپس به ادغام ساختاری بیندیشد، نه برعکس.

اکنون، ده سال پس از رد رسمی این پیشنهاد توسط مجلس، همان طرح در لباس جدید و با ادبیاتی تازه دوباره مطرح شده است؛ با این تفاوت که بحران مالی صندوق‌ها گسترده‌تر و فشار اقتصادی دولت بیشتر شده است. از همین روست که تحلیل‌گران، این اقدام را نه سیاست اصلاحی، بلکه تاکتیک کوتاه‌مدت برای جابجایی اعداد در ترازنامه‌ها می‌دانند.

مسئله اصلی این است: آیا دولت به دنبال حل ریشه‌ای مشکلات صندوق‌های بازنشستگی است یا به دنبال انتقال بار سنگین آنها به نهادهایی است که از منابع مردم ارتزاق می‌کنند؟ پاسخ این پرسش تعیین خواهد کرد که ادغام پیش‌رو، تصمیمی برای اصلاح یا صرفاً حرکتی برای فرار از پاسخ‌گویی است.

 

میلی صفحه خبر موبایل
اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
اینکه دیگه آینده سوزه
نه آینده ساز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
تجربه ارزشمند و درخشان صندوقهای طلا در سازمان بورس نشان داد که میتوان صندوقهای بازنشستگی کشور را به همین روش اداره کرد و چقدر خوب است مردم یک تامین اجتماعی داشته باشند ثروتمند و قدرتمند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
صندوق نفت را بگیره کنید
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
قطعا قسمت دوم سوال مطرح است دولت هایی که تا به حال سر کار آمده اند کسری بودجه ناشی از بی کفایتی مدیریتی خود را از جیب مردم بدبخت تامین می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
!!!
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
به جای این کار، سازمان تأمین اجتماعی با کسر حق بیمۀ درمان (با مبلغ توافقی) هزینۀ درمان بازنشسته ها را خود به عهده بگیرد و بساط بیمۀ تکمیلی را برچیند تا بازنشسته خا با یک سازمان طرف باشند.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
این دولت ناتوان وفشل چرا اینقدر از کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی دل چرکین و متنفر است که میخواد تیشه به ریشه زندگی آنان بزند، قطعا کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی برعلیه این تصمیم ظالمانه دولت اعتراض شدید خواهند کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
خدا جا حق نشسته که اینقدر در حق مردم بد می کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
تامین اجتماعی مگر مال دولته که بخواد خلق الساعه درموردش تصمیم بگیره
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
تامین اجتماعی با حق بیمه کارگران ساخته شده و حق الناس است و دولت حق ندارد در ان مداخله کند.
برچسب منتخب
# آتش بس غزه # خروج از ان پی تی # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران # حمله اسرائیل به ایران # مکانیسم ماشه # اسنپ بک
نظرسنجی
از میان 5 بانک و موسسه مالی ناتراز کدامیک عملکرد بدتری دارند؟
مرجع جواهرات
الی گشت