
صورتهای مالی شش ماهه فرزندخوانده سایپا از عملکرد ضعیف مدیریت پارس خودرو بر خلاف شعار سال، یعنی جهش تولید با مشارکت مردم خبر میدهد.
به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»، پارس خودرو سومین خودروساز تقریباً دولتی است که چهار عضو از پنج عضو هیئتمدیرهاش، از شرکت سایپا و زیرمجموعههای آن انتخاب شده است و کارخانه سایپا نیز ۴۲ درصد از سهام پارس خودرو را در اختیار دارد.
بررسی عملکرد پارس خودرو به استناد اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال نشان میدهد این شرکت فرابورسی با نماد خپارس در بازار سهام، از ابتدای سال تا پایان شهریورماه؛ عملکرد ضعیفی در سوددهی و تولید داشته است.
بهگونهای که در دوره ششماهه منتهی به پایان تابستان ۱۴۰۳، پارس خودرو بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان زیان خالص به ثبت رسانده است که در مجموع منجر به زیان انباشته ۲۷ هزار و ۵۶۸ میلیارد تومانی تا پایان نیمه نخست سال شده است، رقمی نسبت به قبل، افزایش داشته است.


زیان ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی پارس خودرو در شش ماه فعالیت، بیان گر بازدهی منفی و ثبت زیان بیش از ۶۲۷ میلیون تومانی در هر ۶۰ دقیقه (معادل ۱۰ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان در هر دقیقه) فعالیت این کارخانه در مدت مذکور است.
این در حالی است که پارس خودرو در کنار زیان دهی بیش از ۱۵ میلیاردتومانی در هر روز فعالیت، با افت تولید نیز مواجه بوده است. چراکه اطلاعات منتشر شده در کدال نشان میدهد این شرکت از ابتدای سال تا پایان تابستان با افت تولید ۹ هزار و ۹۸ خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روبرو بوده و نتوانسته است در جهت تحقق شعار سال گام بردارد. روندی که باعث شده تا عبدالله سلطانی، مدیرعامل پارس خودرو که پیش از ورود به این کارخانه، در حوزه بیمه فعالیت داشت، کارنامه قابلقبولی در پارس خودرو نداشته باشد و شرکت را در وضعیت زیان دهی قرار دهد.
در کنار افزایش زیان در صورتهای مالی پارس خودرو، میزان بدهیهای این شرکت نیز قابلتأمل است. بهگونهای که تا پایان شهریورماه سال جاری، شرکت پارس خودرو بیش از ۴ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان بدهی غیرجاری داشته و از سوی دیگر ۳ هزار و ۳۶ میلیارد تومان نیز تسهیلات مالی دریافت کرده است.

تکمیلی: توضیحات شرکت پارس خودرو
پیرو درج این گزارش، شرکت پارس خودرو توضیحاتی ارائه کرده که وفق قانون عینا درج میشود. متن این جوابیه بدین شرح است:
عملکرد هر شرکتی بر اساس نتیجه عملکرد دورهای مشخص (نتیجه صورت سود و زیان) ارزیابی میگردد. بدیهی است پرداختن به سایر اقلام مانند تعداد تولید، مبلغ فروش و... بدون نگاه به نتیجه و مقایسه آن با نتایج دورههای مشابه قبل، نوعی سوگیری هدفمند و غیر منصفانه را در خود دارد. سوابق عملکرد شرکت پارس خودرو، در زیان انباشته ۲۴.۷۶۹ میلیارد تومانی در ابتدای سال ۱۴۰۳ منعکس میباشد.
جدول زیر روند افزایش زیان انباشته را طی ۵ سال گذشته نشان میدهد:

بی شک اولین برنامه برای بهبود عملکرد شرکتی با روند زیاندهی فزاینده فوق، کاستن از این روند منفی و نهایتاً توقف زیان آن میباشد. از ابتدای سال جاری، با تغییر رویکرد شرکت از تولید صرف به تولید اقتصادی از طریق تغییر در ترکیب سبد محصولات به سمت محصولات با حاشیه فروش بالاتر، کنترل بهای خرید مواد و... شاهد کاهش مبلغ ۱.۶۸۴ میلیارد تومان به میزان ۳۸ درصد در زیان خالص شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل میباشیم (زیان ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ مبلغ ۲.۸۰۰ و زیان دوره مشابه سال قبل مبلغ ۴.۴۸۴ میلیارد تومان میباشد).
این بهبود در حالی انجام گردیده که هزینههای ثابت دوره ۶ ماهه سالجاری نسبت به دوره مشابه سال قبل بدلیل افزایشهای قانونی و تورم موجود بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است؛ بنابراین آمار تولید برای ارزیابی نتیجه عملکرد، شاخصی گمراه کننده است، هر چند عدم افزایش تولید ریشه در مشکلات تامین مواد ناشی از محدودیتهای فضای کسب و کار فعلی (تحریمها) دارد، چرا که ظرفیت این شرکت به مراتب بالاتر از تولید فعلی آن میباشد، لیکن ترجیح شرکت افزایش تولید اقتصادی در چارچوب ظرفیت میباشد و نه صرفا تولید. اثر بخشی این رویکرد در مقایسه بالا آورده شده است.
همان طوری که از نام آن پیداست، ماهیت زیان انباشته بگونهای ست که با ادامه زیاندهی همواره به آن اضافه خواهد شد (حتی اگر زیان ۱ ریال باشد)، بهعبارتی نتیجه عملکرد دورههای قبل در آن انباشته میگردد؛ بنابراین اشاره به ثبت رکورد در میزان زیان انباشته (علی رغم کاهش در زیان دوره) نوعی نا آگاهی و عدم شناخت ماهیت زیان انباشته است. ارقام نسبی مقایسهای میزان تسهیلات در ساختار مالی شرکت نسبت به گردش مالی و داراییهای شرکت در مقایسه با شرکتهای هم تراز صنعت، نشاندهنده متعادل بودن آن میباشد. همچنین بدهیهای غیر جاری شامل مبلغ ۲.۲۱۷ میلیارد تومان بدهی به شرکت سایپا (سهامدار عمده) بوده که طی توافق سال ۱۴۰۰ مقرر بود در افزایش سرمایه استفاده گردد که با ممانعت سازمان بورس مواجه گردید و با توجه به برنامههای شرکت برای اصلاح ساختار سرمایه همچنان باقی مانده است. مبلغ ۱.۸۸۹ میلیارد تومان نیز ذخیره قانونی مزایای پایان خدمت کارکنان است که موضوعی قانونی و تعریف شده میباشد.»
 حالا اینها جلوی چشم هستند.
 							         		            حالا اینها جلوی چشم هستند.         		                     		         |
         		                            |         		                             تازه به سایپا و ایرانخودرو اجازه واردات خودرو داده اند؟؟؟؟؟؟
 									         		                    تازه به سایپا و ایرانخودرو اجازه واردات خودرو داده اند؟؟؟؟؟؟ |
         		                            |         		                             وقتی ده برابر نیاز کارخانه های خودرو سازها ، کارمندان سفارشی از طرف نمایندگان مجلس و دلت و نهادها به آنها تحمیل شده است
 									         		                    وقتی ده برابر نیاز کارخانه های خودرو سازها ، کارمندان سفارشی از طرف نمایندگان مجلس و دلت و نهادها به آنها تحمیل شده است |
         		                            |         		                             منطقا با این قیمتها نباید ضرر بدهند اگر حسابرسی دقیق شود علت ضرر شفاف میشود
 									         		                    منطقا با این قیمتها نباید ضرر بدهند اگر حسابرسی دقیق شود علت ضرر شفاف میشود         				                     		                 |
         		                            |         		                             پاداشهای میلیاردی مدیران و کارکنان زحمت کش رو هم میفرمودین بالاخره رکورد تاریخی رو ثبت کرده اند
 									         		                    پاداشهای میلیاردی مدیران و کارکنان زحمت کش رو هم میفرمودین بالاخره رکورد تاریخی رو ثبت کرده اند         				                     		                 ضررها بابت استخدام فک و فامیلیه که الکی تو کارخونه می چرخن و حقوق می گیرن
 							         		            ضررها بابت استخدام فک و فامیلیه که الکی تو کارخونه می چرخن و حقوق می گیرن |
         		                            |         		                             این زیان ها از جیب ملت جبران میشه
 									         		                    این زیان ها از جیب ملت جبران میشه |
         		                            |         		                             چرا جمعش نمیکنند؟!!!
 									         		                    چرا جمعش نمیکنند؟!!!         				                     		                 |
         		                            |         		                             حتی با دلار آزاد هم قیمتهای جهانی بسیار ارزانتر از تولیدات داخلی است
 									         		                    حتی با دلار آزاد هم قیمتهای جهانی بسیار ارزانتر از تولیدات داخلی است         				                     		                 سکه 56,100,000 تومان، دلار 64,700 تومان !
 							         		            سکه 56,100,000 تومان، دلار 64,700 تومان ! |
         		                            |         		                             عملا اقتصاد دولت و  کشور ورشکسته و دچار فروپاشی شده و  تا سقوط کامل فاصله زیادی نمانده است
 									         		                    عملا اقتصاد دولت و  کشور ورشکسته و دچار فروپاشی شده و  تا سقوط کامل فاصله زیادی نمانده است         				                     		                 |
         		                            |         		                             قیمت ها به کنار خرید و فروش کم شده از عید تا الان 60 درصد کاهش یافته
 									         		                    قیمت ها به کنار خرید و فروش کم شده از عید تا الان 60 درصد کاهش یافته         				                     		                 نتیجه اقتصاد کاملا دولتی و دستوری و بدون ثبات زیان های کلان در بخش های مختلف است که در نهایت از جیب مردم با ایجاد و گسترش فقر جبران می شوند
 							         		            نتیجه اقتصاد کاملا دولتی و دستوری و بدون ثبات زیان های کلان در بخش های مختلف است که در نهایت از جیب مردم با ایجاد و گسترش فقر جبران می شوند         		                     		         |
         		                            |         		                             دادن ضرر د زیان از جیب و سفره مردمی که شاید در تمام عمرشان هیچوقت صاحب خودرو نبوده و نیستند و نخواهند شد و گرسنه و لنگ حتی ادامه زندگی محقرانه خود هستند
 									         		                    دادن ضرر د زیان از جیب و سفره مردمی که شاید در تمام عمرشان هیچوقت صاحب خودرو نبوده و نیستند و نخواهند شد و گرسنه و لنگ حتی ادامه زندگی محقرانه خود هستند         				                     		                 کشور درگیر جنگ است. نباید انتظار دیگری داشت.
 							         		            کشور درگیر جنگ است. نباید انتظار دیگری داشت. |
         		                            |         		                             وضع خودروسازهای چهل ساله که همین شکلیه ربطی به جنگ و تحریم و ... نداره
 									         		                    وضع خودروسازهای چهل ساله که همین شکلیه ربطی به جنگ و تحریم و ... نداره         				                     		                 خودروهای تولیدی رو با چندین برابر ارزش واقعی در انحصار کامل به مردم میفروشند و بعدش هم دم از زبان میزنند
 							         		            خودروهای تولیدی رو با چندین برابر ارزش واقعی در انحصار کامل به مردم میفروشند و بعدش هم دم از زبان میزنند         		                     		         |
         		                            |         		                             واقعا" جای تعجب است که خودرو را با بیست برابر قیمت واقعی به مردم می دهند باز هم در حال ضرر هستند!!!!!!!!!چگونه مدیریت می شود؟
 									         		                    واقعا" جای تعجب است که خودرو را با بیست برابر قیمت واقعی به مردم می دهند باز هم در حال ضرر هستند!!!!!!!!!چگونه مدیریت می شود؟         				                     		                 من که همه زند گیم دست بانکها بود و اب شد چی بگم ؟
 							         		            من که همه زند گیم دست بانکها بود و اب شد چی بگم ؟         		                     		         ای کاش میزان پاداش پرداختی به هیات مدیره و مدیران این خودروساز در سالهای 1400 و 1401 و  1402 رو هم شفاف سازی کنند
 							         		            ای کاش میزان پاداش پرداختی به هیات مدیره و مدیران این خودروساز در سالهای 1400 و 1401 و  1402 رو هم شفاف سازی کنند         		                     		         ارزش ریال رو کاهش بدید ارزش بدهی هم کاهش می یابد!!
 							         		            ارزش ریال رو کاهش بدید ارزش بدهی هم کاهش می یابد!! شرکتی که ریان میدهد باید بسته شود زیان از ریخت و پاش زیاد میباشد با بسته شدن مردم هم راراحت میشوند
 							         		            شرکتی که ریان میدهد باید بسته شود زیان از ریخت و پاش زیاد میباشد با بسته شدن مردم هم راراحت میشوند