بازدید 4246

نصف مردم ایران خودرو ندارند

 با وجود ۲۴ میلیون دستگاه خودرو در کشور، در نگاه اول به نظر می‌رسد بیشتر ۲۷ میلیون خانوار ایرانی دارای خودروی شخصی هستند، با این حال در عمل چنین نیست.
کد خبر: ۱۱۵۵۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲ 15 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، با در نظر گرفتن ارقام خودرو‌های موجود و تعداد خانوار، در وهله اول گمان می‌رود حدود ۹۰ درصد خانوار‌های ایرانی دارای خودرو هستند، اما عملا ۵۰ درصد از ۲۷ میلیون خانوار فعلی هیچ خودرویی ندارند. این موضوع نشان دهنده پدیده چند خودرویی در جامعه ایران است، حال آنکه در آن طرف ماجرا نصف خانوار‌های ایرانی مالک هیچ خودرویی نیستند.

در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی منتشر کرده، خانوار‌های ایرانی از منظر داشتن یا نداشتن خودروی شخصی به پنج گروه تقسیم شده‌اند. در این نمودار که از دل آمار‌های پایگاه رفاه ایرانیان استخراج‌شده، پنج گروه موردنظر عبارتند از: «خانوار‌های فاقد خودرو»، «خانوار‌های دارای یک خودرو»، «خانوار‌های دارای دو خودرو»، «خانوار‌های دارای سه خودرو» و «خانوار‌های دارای بیش از سه خودرو.» در این بین، سهم خانوار‌های فاقد خودرو با ۵۰‌درصد، از همه بیشتر است و از آن‌سو خانوار‌های دارای بیش از سه خودرو کمترین سهم را دارند.

مرور ارقام موجود در این آمار، نشان‌دهنده این موضوع است که عملا ۸۵‌درصد از خانوار‌های ایرانی یا خودرو ندارند یا نهایتا دارای یک خودرو هستند. از آن‌سو، اما ۱۵‌درصد از خانوار‌های ایرانی بین دو و بیش از سه خودرو دارند.

بنابر آماری که در خرداد امسال منتشر شد، ۲۴‌میلیون خودرو در ایران وجود دارد که با فرض جمعیت ۸۵‌میلیونی، سرانه خودرو در کشور بیش از ۵/ ۳ است. به‌عبارت بهتر، به‌طور متوسط به ازای هر ۵۴/ ۳ شهروند ایرانی یک خودرو در کشور وجود دارد. با لحاظ‌کردن اینکه بعد خانوار در ایران ۱/ ۳ نفر است و با درنظر گرفتن آمار ۵۰‌درصدی خانوار‌های فاقد خودرو، نزدیک به ۵۵‌ میلیون شهروند ایرانی دارای خودرو نیستند.

همچنین با توجه به آمار ۳۵‌درصدی خانوار‌های دارای یک خودرو و با لحاظ‌کردن بعد خانواده ۱/ ۳ نفری، کمی بیش از ۲۹‌میلیون نفر ایرانی دارای یک خودرو هستند.

اینکه چرا نصف خانوار‌های ایرانی دارای خودرو شخصی نیستند، در حالت کلی دلایل مختلفی دارد، اما بدون‌تردید مهم‌ترین علت، عدم‌قدرت خرید بخش عظیمی از شهروندان است.

خودروی شخصی آنقدر جذاب هست که اگر به اندازه کافی موجود بوده و قدرت خرید آن وجود داشته باشد، کمتر کسی قید خرید آن را می‌زند. در بسیاری از کشور‌ها نیز اکثر خانواده‌ها دارای خودرو شخصی هستند، زیرا اولا اکثریت جامعه از قدرت خرید حداقلی در بازار برخوردارند و ثانیا قیمت خودرو‌ها به شکلی محدود و منطقی بالا می‌رود؛ در واقع در بیشتر کشور‌ها خودرو به‌عنوان یک کالای مصرفی شناخته می‌شود و به همین دلیل تحت‌تاثیر مسائل غیرتولیدی با جامپ قیمتی مواجه نمی‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۱
عریزم نصف مردم خودرو ندارند معادل کل واردات کشور ۸۰ میلیونی بنزین و گازئیل مصرف می کنیم که سوژه خنده است مثل اینکه یکی ۱۰ میلیون حقوق بگیرد و ماهی ۱۰ میلیون هم کت شلوار بخرد اونم وضع ترافیک الودگی هوا و تصادفات ۷۰ درصد همین خودرو ها هم زیادی هستند خدا اتوبوس و قطار و دوچرخه را هم خلق کرده است برای ممالک پرجمعیت فقیر
وقتی بحث دادن یارانه است دولت تمام اعضای خانوار را بدقت بررسی میکنه و درآمدش را کنترل میکنه
وقتی بحث دادن خودرو توسط اسران خودرو و ... با قیمت مناسبه اصلا مهم نیست خودرو به خانواده ای داده میشه که دوتا خودرو داره فقط شخص خودرو به اسمش نباشه حالا میگیره با سود میفروشه دیگه !!!!!!
نصف مردم ایران چی دارند؟؟؟؟؟

مردم ایران نه دنیایی دارند و نه آخرتی

این جمله بهترین و ساده ترین تحلیل وضعیت جامعه حاضر ایران است
بفکر زیاد کردن خطوط بیشتر اتوبوسرانی باشید و بجای اینکه خیابانها در اثر ازدیاد ماشین و ترافیک سنگین و اعصاب خرد کن و اتلاف وقت مردم وسایل نقلیه عمومی زیاد و با کیفیت برای حمل و نقل راحت تر و بصرفه و با خطرات کمتر باشید همش بیراهه میروید و حتما سودتان در زیاد بودن ماشین در خیابانهاست
بنده در ایام بیکاری و کرونا خودرو سراتو رو فروختم و گذاشتم تو بورس تا بشه منبع درآمد الان بواسطه کارم حدود یه وانت وسیله رو میذارم رو موتور جابجا میکنم چون عملا اگه قیمت خودرو نصف قیمت الان هم باشه توانایی خرید ندارم علت این نابسامانی هم احتکار خودرو ساز و دلال بازی در فروشه که خودرو به مصرف کننده واقعی نمیرسه
نصف مردم ايران خودرو ندارند ، خيلي هاشون كار ندارند و اكثراً رفاه ندارند . اما ماشالله تا دلت بخواهد ، غصه و دغدغه دارند
ارزونی کی میاد تا بشه کاری کرد و نفس کشید خودرو پیشکش
پدرم در سال 89 سمند خرید به قیمت 15 میلیون تومان و من پس از ازدواج خودرو تیبا در سال 94 خریدم به قیمت 22 میلیون تومان . ما کلا به خودرو به عنوان سرمایه نگاه نمی کنیم و هدف فقط استفاده از خودرو است و معمولا بعد از 5 سال خودرو را با یک خودرو نو جایگزین میکنیم. این دو خودرو مدت هاست که به دلیل استفاده روزانه و گذشت زمان مستهلک شده اند و برای نو کردن همین خودروها حداقل 200 میلیون پول لازم است که با درامد فعلی به سختی امورات روزانه می گذرد چه رسد به اینکه خودرو را عوض کنیم. اگر هم فروختیم که دیگر عمرا بتوانیم خودرو حتی دست دوم هم بخریم!
دولت هم از این مسئله سواستفاده می کند ومی گویدخانواده هایی که خودرو دارند قشر مرفه هستند چون خودروشان گران شده!
قطب تولید و فناوری خودرو دنیا که ژاپن باشه کمتر از نصف جمعیت خودرو دارن و اصلا اهمیتی براشون نداره ..

چرا باید هر ایرانی یک خودرو داشته باشه ؟؟؟؟؟
در تمام دنیا سوخت گران است وخودرو ارزان ومیتوان حتی با حقوق قسطی خودرو تهیه کردولی در ایران برعکس خودرو. گران است وسوخت ارزان. مورد دیگر اینها بهانه رانت خوران است از طرفی خودرو وارد نمیکنند یا با گمر کی بسیار بالا ووقتی هم مثل الان وارد میکنند انقدر قیمتها را بالا میبرند تا سود هنگفتی بدست اورند مگر دلار چقدر بر روی یک خودرو تا ثیر میگذارد این یک نوع جیب مردم را خالی کردنه که متاسفانه دوگروه سایپا وایران خودرو در سالیان متمادی با همین فرمان جلو میروند وهزینه را مردم میدهند میگویند خودروی پراید کاملا داخلی است اگر داخلی چرا اینقدر با دلار نوسان پیدا میکند اینها سیاست چاپیدن مردم است
اگر وسایل رقت و امد عمومی در شهرها خوب بود لازم نبود هرکس ماشین شخصی سوار شود.
هم هوا را الوده می کند و همه خرج زیادی دارد.
در تهران نسبتا وسایل نقلیه عمومی خوب است ولی در شهرهایی مثل یزد مجبوریم از ماشین شخصی استفاده کنیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست