کارشناس خودرو در گفتگو با بورس تابناک مطرح کرد:

افزایش زیان انباشته خودروساز‌ها با روش‌های غلط عرضه خودرو

امیرحسن کاکایی کارشناس خودرو با اشاره به اینکه عرضه خودرو به روش قرعه‌کشی یک لاتاری محسوب می‌شد و باعث افزایش قیمت آن خواهد شد، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا روشی منسجم‌تر نسبت به فروش متمرکز است، اما برخی روش‌ها اشتباه است و باعث افزایش زیان انباشته خودروساز‌های کشور می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۲۴۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲ 14 June 2022

به گزارش بورس تابناک، امیرحسن کاکایی در گفتگو با مرضیه یاسی خبرنگار بورس تابناک در رابطه با نحوه عرضه خودرو گفت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که دولت نگاهی غلط نسبت به رقابت‌پذیری دارد و به اسم رقابت‌پذیری، از طریق قیمت‌گذاری دستوری و همچنین، کنترل بازار این رقابت‌پذیری را سرکوب می‌کند که در این راستا سایت مدیریت متمرکز فروش خورو را راه‌اندازی کرده است و این روش مدیریت متمرکز است که دولت خود را به جای بازار می‌گذارد.

قرعه کشی خودرو در دنیا شکست خورده است

وی با اشاره به اینکه روش قرعه‌کشی و فروش از طریق دولت چندین بار در چند نظام کمونیستی دنیا مورد استفاده قرار گرفته و شکست آن قطعی است، افزود: این روش حداقل به مدت ۴ سال در مورد بازار دو خودروساز بزرگ امتحان شده است که نتیجه آن زیان بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، بازار به هم ریخته و عقب افتادن مصرف‌کننده واقعی از امکان خرید از خودروساز و در نهایت افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها بود.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: دولت نه تنها از این مسئله عبرت نگرفته است، بلکه آن را گسترش هم داده است تا خودروسازان خصوصی هم وارد این چهارچوب شوند. از طرف دیگر، دولت برای ایجاد شفافیت در معاملات، عرضه خودرو در بورس کالا را مطرح کرد که این اقدام می‌تواند، حرکت خوبی باشد.

شفافیت، تفاوت عرضه خودرو در بورس کالا و فروش متمرکز

کاکایی درباره تفاوت دو روش فروش خودرو توسط دولت گفت: تفاوت عرضه خودرو در بورس کالا با فروش متمرکز این است که در فروش متمرکز دولت خود را در جای بازار می‌گذارد، اما در روش عرضه در بورس کالا فقط شفافیت در بازار ایجاد می‌کند. روش اول، یک شیوه فروش دولت‌های کمونیستی به حساب می‌آید که باعث به هم ریختن بازار‌ها می‌شود، اما عرضه در بورس کالا روشی مبتنی بر بازار است.

وی اضافه کرد: در هیچ نقطه از جهان، خودرو در بورس کالا عرضه نمی‌شود، اما در ایران، با توجه به وضعیت موجود و شرایط فعلی اقتصاد داخلی کشور، بورس کالا می‌تواند یکی از روش‌های قابل قبول و بازارمحور باشد.
بازار خودرو به شدت از تعادل خارج شده است

کاکایی با اشاره به تناقض سیاست‌گذاری فروش خودرو توسط دولت گفت: دولت باید تا مدتی عرضه خودرو را با روش‌های مختلف آزمون و خطا کند و ضرر‌های بیشتری به این صنعت وارد کند تا بتواند نتیجه بگیرد که چه روشی برای عرضه خودرو در بازار بهتر است.
وی تأکید کرد: متأسفانه بازار خودرو به شدت از تعادل خارج شده است و با روش فروش متمرکز و قیمت دستوری خودرو تعادل بیش از پیش به هم خواهد خورد لذا بازار خودرو دچار تلاطم‌های سنگین خواهد شد چراکه این روش فروش، یک نوع لاتاری رایگان محسوب می‌شود، چون برخی از افراد ممکن است با فروش خودرو در بازار آزاد ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان سود کنند.

مزیت های عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: یکی از مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا این است که کسی باید برای خرید خودرو اقدام می‌کند که خودرو ندارد و پول شخص در بانک بلوکه است که در این صورت، حجم زیادی از افراد نمی‌توانند همزمان برای خرید خودرو صف بکشند، اما در روش وزارت صمت متأسفانه افراد زیادی در این لاتاری رایگان شرکت خواهند کرد، اما فعلا دولت روش قرعه‌کشی را برای فروش خودرو در نظر گرفته است که تنها نتیجه این کار افزایش زیان انباشته شرکت‌ها خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل