بازدید 11772

آخرین خبرها از بورسی شدن خودرو/ طرح عرضه خودرو در بورس به کجا رسید؟

پس از آن که طرح‌های مختلف نتوانست آرامش را به بازار خودرو بازگرداند، نمایندگان مجلس طرحی مطرح کردند که در آن، عرضه خودرو از طریق بورس کالا انجام می‌شود. به گفته یک نماینده، در این طرح فروش خودرو‌های خریداری شده از بورس کالا تا سه سال پس از زمان خرید، مشمول مالیات به میزان ۳۰ درصد قیمت خریداری شده، می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۴۷۰۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱ 19 April 2021

آخرین خبرها از بورسی شدن خودرو/ طرح عرضه خودرو در بورس به کجا رسید؟

تحولات در بازار خودرو از مهرماه سال ۹۸ آغاز شد و قیمت‌ها در بازار خودرو روز به روز افزایش یافت و این روند تا بهمن ماه همان سال ادامه داشت تا سرانجام با ورود رئیس قوه قضائیه، اندکی ترمز افزایش قیمت خودرو‌ها کشیده شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، با شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن ماه سال گذشته و متعاقب آن کساد و بسته شدن بنگاه های معاملات خودرو، قیمت ها در فضای مجازی و سایت ها تعیین شد و کار به جایی رسید که قیمت های نجومی خودرو از سایت ها بیرون آمد.

به هر صورت با بازگشایی بنگاه های معاملات خودرو از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، امید آن می رفت که قیمت های کاذب فضای مجازی، به قیمت های واقعی تبدیل شوند اما این اتفاق رخ نداد.

راهکارهایی که بازار خودرو را آرام نکرد: از بازگشت شورای رقابت تا تعیین شروط برای فروش

بعد از این ماجرا، تصمیمات و راهکارها برای کنترل وضعیت در بازار خودرو آغاز و در ابتدا تصمیم گرفته شد تا شورای رقابت به گردونه قیمت گذاری خودروها بازگردد. سپس فرآیند قرعه کشی برای انتخاب متقاضیان خودرو در پیش گرفته شد.

همچنین برای ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش یک ساله خودرو، شروط و محدودیت‌های گذاشته شد که به شرح زیر بود؛

-   هر کد ملی مجاز به ثبت نام یک دستگاه خودروست

-   حداقل سن خریدار ۱۸ سال در نظر گرفته شده است.

-   داشتن گواهینامه الزامی است.

-   در ۳۶ ماه اخیر متقاضی نباید از ایران خودرو یا سایپا خودرو خریداری کرده باشد.

-   متقاضی نباید پلاک انتظامی فعال داشته باشد.

-   شماره کارت و حساب بانکی باید متعلق به مشتری باشد.

-   سند خودرو به مدت یک سال در رهن شرکت خودروساز خواهد ماند.

-   مشتری ملزم است حداکثر تا سه ماه نسبت به سرویس اولیه خودرو اقدام کند.

مجلسی ها طرح دادند؛ خودرو را به بورس ببرید

در مجموع همه این راهکارها، راه به جایی نبرد تا اینکه از سوی مجلسی‌ها طرح ورود خودرو به بورس کالا مطرح شد.

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک در مورخه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ درباره این طرح گفت: طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک، با همکاری اندیشکده‌ها و منتقدین، در مجلس آماده شده و بعد از اعلام وصول در زمان حاضر در کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی است.

 

  • عرضه خودروی صفر فقط در بورس کالا

وی گفت: مبنای این طرح، اصلاح روش توزیع و فروش خودروست و این امر با عرضه این محصول در بورس کالا محقق می‌گردد. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضاست که قیمت را تعیین می‌کند و عملاً قیمت‌گذاری دستوری به‌دلیل ناکارآمد بودن حذف می‌شود.

  • مالیات ستانی از خودرو

ایزدخواه در ادامه نشست با اشاره به کشف قیمت تعادلی خودرو در بازار بورس، گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام‌شده باشد، از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام‌شده، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به‌جای این که به جیب دلالان یا خودروساز رود، در اختیار دولت قرار گیرد و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمت‌ها پایین بیاید.

  • ایمنی بالاتر سود بیشتر

ایزدخواه با اشاره به اینکه در این طرح کیفیت خودرو دغدغه نمایندگان است، گفت: در شاخص‌هایی که برای فرمول جدید قیمت‌گذاری قیمت تمام‌شده خودرو پیشنهاد شده است، مؤلفه‌هایی مانند ایمنی، مصرف سوخت و صادرات خودرو هم در نظر گرفته‌ شده است؛ با این روش در صورتی که خودرویی ایمنی بالایی داشته باشد، خودروساز با اجازه قانون می‌تواند سود بیشتری از فروش خودرو به‌ دست آورد و عملاً مجبور به افزایش کیفیت خودرو می‌شود.

  • صدور کد رهگیری یکتا برای فروش خودرو تنها در بورس

در طرح پیشِ‌رو، به‌ ازای فروش هر خودرو در بورس، کد رهگیری یکتا برای خریداران ایجاد می‌شود و مواردی همچون شماره‌گذاری، کارت خودرو و کارت سوخت صرفاً توسط این کد یکتا صادر می‌شود، از همین روی، امکان فروش در خارج از چارچوب بورس برای خودروسازان از بین می‌رود.

  • گزارش تخلف و فساد بدهند پاداش بگیرند

همچنین در این طرح از ظرفیت گزارش‌دهی برای کشف فساد و تخلفات در این صنعت استفاده شده است و قوه قضاییه مکلف شده دستورالعملی برای حمایت از کاشفان و گزارشگران فساد تهیه نماید.

  • هر کد ملی فقط یک خودرو در سال

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین گفت: بر اساس این طرح، به هر کد ملی فقط یک خودرو در سال تعلق می‌گیرد و پیشنهادی هم مطرح شده است که اگر فردی تا دو سال بعد از خرید خودروی صفر، اقدام به فروش کرد، مالیاتی گرفته شود تا تقاضای سرمایه‌ای به حداقل برسد. با این روش، قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد بلکه قیمت تمام‌شده کارخانه که با فرمول شورای رقابت تعیین می‌گردد، ملاک قرار می‌گیرد و این فرمول قیمت‌گذاری نیز شفاف، اعلام می‌شود.

آخرین خبرها از بورسی شدن خودرو

روز گذشته ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس طی گفت‌وگویی اظهار داشت: در جلسه امروز کمیسیون مصوب شد در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه شده و تقاضا برای انواع خودرو بیشتر از عرضه است، خودروسازان انواع خودرو‌های تعیین و قیمت گذاری شده از سوی شورای رقابت را از طریق بورس کالا عرضه کند.

وی افزود: در این طرح فروش خودروهای خریداری شده از بورس کالا تا مدت ۳ سال پس از زمان خرید، مشمول مالیات به میزان ۳۰ درصد قیمت خریداری شده، می‌شوند.

حجت اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز درباره تعیین قیمت پایه گفت: قیمت پایه عرضه خودرو در بورس در این پیشنهاد توسط شورای رقابت تعیین می‌شود؛ شورای رقابت مکلف است قیمت مبنا مورد استفاده در قیمت گذاری نهایی خودروهای مشمول این ماده را مستقیم بر مبنای محاسبه قیمت تمام شده در همان سال، با لحاظ هزینه های تحقیق و توسعه، هزینه های مالی موضوع تبصره ۲ ماده (۹ مکرر) و هزینه های مالی تولید با تایید حسابرس رسمی در قیمت تمام شده اعمال و تصویب کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مابه التفاوت حاصله از قیمت مصوب شورای رقابت و فروش خودروها در بورس کالا، به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و در اختیار ستاد نهضت قطعه‌سازی متشکل از یک عضو نماینده وزارت صمت، یک عضو نماینده معاونت علمی ریاست جمهوری، یک عضو نماینده شورای رقابت، یک عضو نماینده شورای عالی عتف و یک عضو انجمن قطعه سازان قرار می‌گیرد.

ایزدخواه نیز با بیان اینکه ۳۰ درصد از منابع حاصل از مابه التفاوت قیمت پایه و فروش خودروها در بورس کالا، صرف توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت خرید داخل و جایگزینی خودروهای فرسوده خواهد شد، گفت: ۷۰ درصد از منابع باقی مانده نیز به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه و با یارانه تسهیلات با موعد باز پرداخت حداکثر پنج ساله با ترتیب اولویت در اختیار طرح‌ها و نهادهای دانش بنیان قرار می‌گیرد.

وی در توضیح این طرح‌ها و نهادها گفت: طرح‌های افزایش شمارگان تولید خودروهای مشمول این ماده، اعطای مشوق های صادراتی، طرح‌های اعلامی خودروسازان به منظور کاهش وابستگی به واردات قطعات خودرو، طراحی و تجاری سازی پلتفرم‌های خودرویی با حداقل مشارکت مالی ۳۰ درصدی خودروسازان، توسعه فناوری های جدید خودرویی به‌ویژه خودروهای تمام برقی و ترکیبی (هیبریدی) و طرح‌های بومی سازی قطعات در تمامی رشته‌های صنعتی که با تضمین خرید محصول همراه هستند در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان با حداقل ۵۱ درصد سهام بخش خصوصی ایرانی جهت تحقیق، توسعه و تجاری سازی قرار می‌گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
بورس، بازار سرمایه است. اینا رو از کجا آوردند!؟
پاسخ ها
فامیل دور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
خیر..عزیز جان بورس کالا هم داریم همین الان.. یه کمی تحقیق کنید..
تعرفه گزاف خودرو خارجی هم نرمال شود.
چی کاردارین میکنین توهمین هفته با چشمهای خودم شاهد بودم یه آقایی سه تایخچال خریده بود داشت میبردتوخونش چند تاخونه کنارما یه ماشین از اینایی که اثاث منزل جابجا میکنن جاروبرقی خالی میکردن توپارکینگ یه خونه قدیمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
گزارش دهید این احتلکار است
یه ماشین درست حسابی با قیمت خوب نتونستین بندازین زیر پا مردم فقط حرف حرف حرف و ادعا
ببینیم تعریف کنیم مافیای خودرو اجازه خواهد داد یانه
التماستون میکنیم خودروهای تولیدی سایپا و ایرانخودرو قابل قیمت گذاری نیستن نفروشید حیفه
دنیا داره سر و دست میشکنه واسه این ابوطیاره ها
دست نگه دارید رحم کنید
کلا بورس بر خلاف تورم در حال حرکت است همه چیز رو به افزایش قیمت هستند از خودرو و مسکن و کالا و حقوق و دستمزد ولی بورس در حال افت است و این نشان می دهد که ما کشور سالمی نداریم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
اکثر مردم دارن رو ارز های دیجیتال سرمایه گذاری میکنند، یکی از دلایل افت بورس همینه، اعتماد مردم از بین رفته دیگه، به جای این که روی یک شرکت سرمایه گذاری کنند دارند روی هیچی سرمایه میذارند و عاقبتش رو فقط خدا میدونه.
کجای دنیا خودرو را در بورس می فروشند اخه چه کنیم از دیت شما
مشکل خودرو مشکلی نیست که با آمدن در بورس کالا حل شود و این تصمیم هم مثل تصمیمات قبلی با شکست مواجه خواهد شد.
ظاهراً در شرکت های خودروسازی چیزی با نام اصلاحات وجود ندارد
در اصلاحات خودرو پس از طی آزمایشات متعدد و بازخوردهایی که از مصرف کننده گرفته می شود بازطراحی و اشکلات آن برطرف و در قالب یک مدل بالاتر ارائه می شود. در واقع خودرو همان خودرو است ولی اشکالات آن برطرف و ظاهر آن مشتری پسند می شود.
مشکل دوم این است که خودرو گرفتار مدیریت و نفوذ مقامات دولتی و مجلسی است و باید مدیریت و تصمیم سازی های آن کاملا از طریق سهامداران واقعی آن که دولتی نیستند انجام شود.
خودرو بازار بسیار بزرگی است که هم مشتریان دم دستی دارد و هم بازار قطعات آن داغ است و هم بازار تعمیرات دارد و متاسفانه علی رغم مشتریان زیادی که در این بازار وجود دارد ولی بدلیل عدم سیستم مدیریتی کارآمد شاهد زیاندهی در خودرو و قیمت های نامتعادل و بالا و عدم کیفیت هستیم و در حالی که باید برای تمام طیف جامعه از پول دار و فقیر محصول داشته باشد ولی اکثر قشر متوسط به بالا ترجیح می دهند از خودروهای با کیفیت خارجی استفاده کنند و از روی ناچاری و محدودیت ها به سمت تولید تولیدات داخل می آیند و یا ترجیح می دهند چندین برابر قیمت واقعی خودرو خارجی که به خاطر محدودیت ها بوجود آمده است پول بدهند و آنرا بخرند
خخخخخ
داداش مس جهانی داره میره بالا و فملی صف فروش
داداش یخواین خودرو تو بورس صف فروش باشه
بیرون صف خرید
خراب کردین داداش با بورس دستوری
خرید یه ماشین که توو کل دنیا ساده ترین و در دسترس ترین چیزه توو این مملکت شده گره کور. چرا؟ چون آقایون حاضر نیستن از سود هنگفت تولید این ابوقراضه های از رده خارج بی کیفیت بگذرن
موندم فروش خودرو این همه سودآوری برای شرکت های سازنده داره ولی چرا سهامش این قدر افت می کنه؟! کاش یکی جواب بده
بطور اصولى طرح خوبى بنظر ميرسد. شايد منطقى تر باشد كه كل منابع حاصل از مابه التفاوت قيمت پايه و قيمت بازار بصورت وام هاى بهره زير ١٠٪؜ در اختيار قطعه سازان و شركت هاى توليد خودرو ( متناسب با تعداد خودروهاى فروش رفته هر شركت ) قرار بگيرد تا با تامين نقدينگى لازم امكان افزايش توليد فراهم شود. بديهى أست با اين روش قيمت ها در بورس بنفع خريداران رقابتى و تعديل ميشود. بعبارت ديگر با حذف رانت ده ها هزار ميليارد تومانى كه در حال حاضر نصيب شبكه مافيائى واسطه ها و دلالان ميشود قيمت خودروها بنفع سازنده و مصرف كننده تعديل و واقعى خواهد شد.
یکی نیست بگه آخه کسی که این طرح ها رو میدی
وقتی سقف آرزو و پولی که طرف میخواد برای یک داشتن یک ماشین با قیمت نازل باشه
و له له اون رو میزنه چطور خودرو ساز باید به فکر افزایش کیفیت باشه
وقتی خودروساز میتونه هر آشغالی رو تواین بازار بفروشه چرا بیاد کیفیت رو بالا ببره - چیه دو قرون گرون تر کنن خودرو را !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل