بازدید 12927

جـزئـیـات طـرح سـهـمـیـه‌بـنـدی بـنـزیـن

کد خبر: ۸۷۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴ 21 January 2019
طراح طرح سهمیه بندی بنزین با تشریح جزئیات این طرح گفت که در صورت تصویب نهایی این طرح یک لیتر بنزین به هر ایرانی در روز تعلق می‌گیرد.

به گزارش «تابناک» حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با ایسنا، در توضیح طرح پیشنهادی خود در خصوص سهمیه بندی بنزین، اظهار کرد: پیش‌بینی ما بر این بود که اگر بنا است سهمیه بندی صورت بگیرد ارزش اصلی به انسان‌ها داده شود نه به خودرو و سرمایه. دولت ممکن است بگوید که کارت سوخت احیا شده است و به ازای هر کارت سوخت سهمیه بنزین داده شود، اما ما می‌گوییم این سهمیه را به خودرو ندهید، بلکه سهمیه بر اساس کد ملی به سرپرست خانوار اختصاص یابد. فارغ از این که آن خانواده خودرو دارد یا خیر.

وی اضافه کرد: بنزینی که به قیمت هزار تومان ارائه می‌شود بر اساس فوب خلیج فارس بین ۵۰ تا ۵۵ سنت قیمت گذاری شده که حدود شش هزار تومان می‌شود؛ بنابراین افراد با خرید یک لیتر بنزین هزار تومانی پنج هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. ما معتقدیم این یارانه باید به فقرا داده شود.

وی با بیان این که بر اساس بررسی‌ها ۲۰ درصد از مردم کشور اصلا خودرو و موتورسیلکت ندارند، خاطرنشان کرد: همچنین ۲۰ درصد از مردم بیش از سهمیه تعیین شده بنزین مصرف می‌کنند. ما می‌خواهیم این ۲۰ درصد سهمیه اضافه روی آن ۲۰ درصد قبلی سرشکن شود. در چنین شرایطی اگر قیمت بنزین احیانا افزایش پیدا کند این به ضرر افراد ضعیف نیست، بلکه به نفع آن‌ها خواهد بود، زیرا هر قدر قیمت بالاتر برود مابه التفاوتی که آن‌ها می‌توانند دریافت کنند بیشتر است و در اندوخته شان قرار می‌گیرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه یادآور شد: در این طرح پیش‌بینی شده است که به ازای هر کد ملی در روز یک لیتر به حساب سرپرست خانوار واریز شود که بر این اساس یک خانواده چهار نفره در ماه ۱۲۰ لیتر بنزین سهمیه دارند و می‌توانند هر قدر می‌خواهند از این سهمیه مصرف کنند. طبق پیش‌بینی‌ها این سهمیه‌ها در کارت افراد قرار می‌گیرد و می‌توانند تمام یا بخشی از آن را به قیمت آزاد بفروشند و یا صادر کنند. در واقع بر اساس این طرح سهمیه بنزین قابل نقل و انتقال است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در پایان، تصریح کرد: پیش‌بینی دیگری که در این طرح داشتیم این بود که وزارت نفت سامانه‌ای به عنوان بورس معاملات بنزین ایجاد کند. ما معتقد هستیم که در صورت اجرایی شدن این طرح صرفه جویی در مصرف بنزین هم صورت می‌گیرد، زیرا مابه التفاوت میزان مصرفی بنزین به جیب خود فرد می‌رود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶۰
انتشار یافته: ۳۱
احتمالن هم فقرا با خر و الاغ خواهند رفت اینور و اونرو و اجناسشون هم با وسیله نقلیه نمیاد و تورم گرونی بنزین و هم ندارن خداییش .... احتمالن هم تو تلویزیون نشون میدن یارو با پول این چیزا گاو و گوشفند خریده تازه خرج بچش و تو دانشگاه ازاد هم داده...... ایول
واقعا مسخره است و باند قاچاق و خرید و فروش غیر قابل کنترل خواهد شد
حالا که دولت داره یارانه ها رو یکی یکی قطع میکنه بهتره که همه ایرانی ها چه پولدار چه فقیر از صرفه جویی در یارانه ها بهره مند شن. اونی که پولداره و ماشین داره یارانه بنزینشو صرف خرید بنزین آزاد میکنه و میسوزونه و اونی که ماشین نداره بنزینشو به قیمت آزاد میفروشه و خرج خونوادش میکنه.
اونی که گوسفند و گاو داره سرانه یارانه بابت حذف یارانه های دامداریشو صرف خرید علوفه کنه و گوشتشو به هر قیمت خواست بفروشه و اونی که دام نداره یارانشو هر جور دوس داره مصرف کنه. به همین ترتیب کل یارانه ای رو که دولت به بخش های مختلف میده رو حذف کنه و بدون چشم داشت به پولش بین همه ایرانی ها تقسیم مساوی کنه.
ما حساب کنیم که یک خانواده چهار نفره اصلا ماشین نداشته باشه (بهترین حالت ممکن) ، ما بنزین رو هر چند برابر کنیم تجربه نشون داده قیمت ها هم به همون نسبت چند برابر میشه ، یعنی ما اگر 3 برابر کنیم بنزین رو 360 هزار تومان از محل فروش بنزین گیرشون میاد . حال با توجه به اینکه هزینه پایه یک خانواده 4 نفره در حال حاضر حدود 3 میلیون تومان میشه ( خوش بینانه). و افزایش دو برابری قیمت ها در ازای افزایش 3 برابری بنزین لحاظ بشه ، هزینه های پایه خانوار شش میلیون میشه که سه میلیون افزایش پیدا می کنه . ینی 360 هزار تومان تقدیم می کنیم تا متحمل هزینه اضافی سه میلیون تومان برای خانواده چهار نفره عزیز بشیم.
حالا اگر در نظر بگیریم که این خانواده 4 نفره یک ماشین پراید هم داشته باشند که از طرح پیش فروش خودرو سازها با خوش شانسی گیرش اومده باشه ، اونوقت با توجه به جمعیت بالای خانواده و حجم تردد زیاد این مقدار بنزین کفایت نمی کنه که هیچ ، باید دو 120 تا دیگه بنزین 3 هزار تومانی هم بزنند .
فقرا اگر نخواهیم شما به فکر فقرا و مستعضعفین باشید کی رو باید ببینیم!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باید به کی بنزینمونو بفروشیم ،چون وقتی پمپ بنزین به قیمت کمتر یا در دسترستر بده کی میاد دنبال فروشنده بنزین . کاش وقتی طرحی را می دهید به جوانب آن هم فکر کنید تا ملت بدبخت تر از اینی که هست نشوند.
صد رحمت به احمدی نژاد . مردم ما همیجوری دلال صفتن که به این روز افتادیم وای به حال اینکه رسما همه بشیم دلال.
داریم به روزهایی نزدیک میشیم که در شان ما نبوده.
مسئولان !
مگه شما همان کسانی نبودید که میگفتید در تولید بنزین خودکفا هستیم !!!!!!
حقوق من بازنشسته براساس فوب خلیج فارس چقدر میشه؟
تابناک جان دستمان به دامانت. یک گزارش تخصصی با کارشناسان اقتصادی تنظیم کنید عواقب این اشتباه را متذکر شوید. یارانه حمل و نقل برای شهرهایی مثل تهران و کرج و اصفهان و دیگر کلانشهرها واجب است ولی برای روستاها نه تنها ضرورتی ندارد بلکه سم است. نمایندگان مجلس فراموش کرده اند که مفهوم یارانه چیست. همین الان مترو و بی آر تی جواب نیاز مردم تهران را نمیدهد. مردم اگر مجبور بشوند خودرو شخصی سوار نشوند، ناوگان عمومی جواب نمی دهد. این آقایانی که چنین تصمیماتی میگیرند معلوم است که اصلاً و ابداً خودشان و اطرافیانشان از حمل و نقل عمومی استفاده نمیکنند تا بدانند اوضاع چگونه است.
چه شود در دلال بازی، با سامانه های بی حساب کتاب ایرانی جماعت احتمالا عین سیمکارت موبایل باید منتظر دلال بازیهای محشری باشیم
به عبارت دیگر باز هم دلال بازی و بازار حاشیه راه اندازی خواهد شد. مردم را به سمت دلال بازی دیگری سوق می دهند.
شما ماشین آزاد کنید بعدش هر.... خواستید انجام بدید
چرا کیفیت، مصرف بنزین و آپشن ماشین های خارجی نمیبنید فقط پول بنزین ... به قیمت دلار حساب میکنید
اگه تایین مزد حقوق بگیران براساس فوب خلیج فارس بود اونموقع راجب نرخ فوب بنزین صحبت کنن
بسیار عادلانه و عقلانی است. و حتی مردم سعی میکنند در این صورت مصرف را کم کنند و بیشتر عرضه کننده باشند تا هم به افزایش سرمایه ملی کمک کنند و هم به دارایی خود. احسنت.
ما معتقدیم این یارانه باید به فقرا داده شود.واقعا؟پس چرا این همه فقیر تو کشور هست؟الان خیلی از متئسط ها هم فقیر شدن بااین گرونی هایی که بوجودآوردین.
تا حالا هر چي بنزين گران شده چيزي به نفع فقرا نبوده . از اين به بعد هم همينه . ميخوان گرون كنن نميدونن چي بگن . تا حالا چي گرون شده به نفع فقرا بوده؟؟؟؟؟؟
آیا شرایط زندگی و حقوق ما در ایران با این شرایط در حوزه خلیج فارس یکسانه. یک معلم در ایران حداکثر 300 دلار حقوق می‌گیره ولی همین معلم در حاشیه خلیج فارس 3000 دلار حقوق می‌گیره
ماشینی که ما سوار می شیم با ماشینی که تو حوزه خلیج فارس سوار می‌شن یکسانه.

تو رو به خدا این قدر باعث زحمت و رنج نشید
داریم زجر می‌کشیم
یکی از نعمت های ارزشمندی که این سرزمین از آن برخودار است، نفت و فرآورده های نفتی است. پس بر ما شکر گذاری در استفاده درست و به جا از همه منابع خدادادی امری واجب! آیا ما مردم شکر گذار هستیم، آیا ما در استفاده از منابع خدادادی علاوه بر قدردانی، شایسته و نیکو از آن نعمت استفاده می کنیم؟ آیا به فکر آیندگان در برخورداری از سرزمینی آباد، سر سبز و پایدار و برخودار از تنوع نعمات هستیم؟ آیا سود استفاده از بنزین برای همه مردم ایران به یک اندازه است؟ آیا مصرف کننده سوخت بنزین و نفت گاز می تواند خسارت های ناشی از استفاده از این فرآورده ها برای دیگران جبران کند؟ آیا مصرف سوخت در خودروها و صنایع ما بهینه است؟

عملکرد ما در استفاده از سوخت های فسیلی مایع (بنزین، نفت گاز و نفت کوره) بیانگر شهرهایی آلوده، ترافیک های خسته کننده شهری و جاده ای، نامهربانی وحشتناک با طبیعت و قاچاق لجام گسیخته سوخت در مرزها و مصرف وافر این فرآورده ها است.

تا به حال طرح های نظیر اختصاص سهمیه بنزین ماهیانه و دریافت نفت گاز بر اساس پیمایش خودرو دارای سوابق چند ساله هستند و تا حدودی توانستند مصرف سوخت و رواج قاچاق از مرزها را کنترل کنند. از نظر نگارنده این طرح ها، راه حل های موقت هستند و تنهاترین و بهترین راه عرضه سوخت بر اساس آزاد کردن قیمت واقعی در کشور است. واقعی کردن قیمت عرضه سوخت باعث مصرف بهینه، کاهش قاچاق، بهینه سازی صنایع و خودروها در مصرف سوخت، کاهش آلاینده های هوا و افزایش سلامتی و تندرستی در جامعه می شود.

عده ای عقیده دارند که آزادکردن قیمت سوخت باعث ایجاد تورم وحشتناک و گرانی کالا و خدمات می شود. در جواب می توان گفت: که اگر توزیع فرآورده های سوختی بر اساس عدالت باشد، نه تنها تورمی ایجاد نمی شود، بلکه سود و فایده آن نصیب همه ایراینان ساکن در روستاها و شهرها می شود.

در حال حاضر سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) از آیندگی بسیار کمتری نسبت به سوخت مایع برخودار است، خوشبختانه گاز طبیعی فشرده قابل قاچاق به دیگر کشور نمی شود. مجلس شورای اسلامی باید قوانین مصوب نماید که با توجه به کمبود جایگاه های CNG عرضه گاز طبیعی فقط به خودروهای عمومی درون شهری نظیر اتوبوس های درون شهری، تاکسی ها، آژانس ها و سرویس های مدارس، وانت بارها و ... اختصاص یابد. به منظور تشویق استفاده خودروهای عمومی از CNG گاز طبیعی با قیمت فعلی عرضه شود.

دولت باید از شرکت های خودرو ساز بخواهد که خودروهای عمومی (تاکسی و اتوبوس) با پایه گاز سوز تولید و عرضه نمایند و بدین وسیله به تدریج زمینه ساز کاهش آلودگی شهر و توسعه حمل و نقل عمومی شود. شرکت های خودرو سازی داخل کشور باید با استفاده از تجربه و فناوری شرکت های ژاپنی یا کره ای در طراحی بدنه و موتور خودروهای تولیدی خود بازنگری اساسی داشته باشند، و تولید خودروهای سبک (از نظر وزنی)، آئرودینامیک، محکم (از نظر سوپر آلیاژی) و ایمن با حداقل مصرف سوخت را، از الزام های خود در دوره زمانی سه ساله قرار دهند.

در حال حاضر قیمت اندک بنزین باعث ایجاد مشکلات نظیر: قاچاق وحشتناک در مرزها، مصرف بی رویه و جبران ناپذیر، ترافیک زجر آور و آلودگی هوا در درشهرها شده است. در ضمن سود استفاده از بنزین ارزان فقط نصیب قاچاق چیان سوخت و ثروتمندان برخوردار از چندین ماشین می شود. بهره افراد فقیر و مستمند ساکن در روستاها و حاشیه شهر، نصیب این دو گروه می شود. هزینه تولید هر لیتر بنزین از مرحله استخراج نفت خام از چاه تا تحویل نفت کش به جایگاه دار، حدود چهل هزار (40000) ریال می شود، بنابراین مصرف بیهوده و قاچاق بنزین روزانه خسارت هنگفتی به دولت وارد می کند.

در حال حاضر میزان بنزین تولیدی ادعا می شود که حدود 90 میلیون لیتر در روز است، اگر رقم قطعی تولید روزانه بنزین و میزان مصرف بنزین (تا حدود زیادی بیهوده) را 80 میلیون لیتر بدانیم و جمعیت ایرانیان ساکن را در کشور را 80 میلیون فرض نماییم، یعنی هر ایرانی متوسط روزانه 1 لیتر بنزین مصرف می کند و عمکردی بدور از عدالت اجتماعی، قاچاق وحشتناک و شرایط بحرانی فعلی نتیجه چنین برنامه ریزی غلطی در مصرف است.

عدالت اجتماعی در گرو ایجاد رفاه و سود برای همه ایرانیان و با در نظر گرفتن حقوق معنوی دیگر موجودات است و این امر میسر نمی شود مگر اینکه :

یک – قیمت عرضه بنزین در کشور به قیمت روز آزاد(جهانی) آن ( یا حداقل معادل FOB خیلج فارس ) باشد، این امر باعث جلوگیری از قاچاق این فرآورده استراتژیک به کشورهای همسایه و ترحیح مصرف کنندگان در استفاده از خودرو های مصرف بهینه، و رایج تر شدن استفاده از ماشین های گاز سوز و هیبردی و چاره اندیشی خودرو سازان کشور در اصلاح کیفیت خودروهای تولید می شود.

دو - اگر نصف تولید( حدود 40 میلیون) را به صورت سهمیه به جمعیت زنده کشور اختصاص یابد، سهم بنزین روزانه هر شخص حدود نیم(0.5) لیتر می شود و مقدار سهمیه ماهیانه هر ایرانی 15 لیتر می شود. دولت محترم می تواند پول 15 لیتر بنزین را به قیمت متوسط آزاد(جهانی) ماه قبل، به صورت یارانه اول هر ماه به حساب همه ایرانیان ساکن کشور واریز کند.

سه – وزارت نفت می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه( حدود 40 میلیون لیتر) را با قیمت آزاد(جهانی) به صورت ارزی به کشورهای همسایه صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی(مترو در شهرهای بزرگ، اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس گاز سوز یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی نمایید.

در حال هزینه هر لیتر بنزین از مرحله از صفر( دریافت نفت خام از چاه ) تا صد آن(تخلیه بنزین از تانکر در جایگاه) حدود 40000 ریال برای دولت هزینه دارد؛ در حالی که مصرف کننده فقط 10000 ریال برای هر لیتر بنزین می پردازد؛ ارزش آن با دلار دولتی( 42000 ریال) حدود 60000 ریال می باشد و ارزش واقعی آن با دلار آزاد(120000 ریال) حدود 130000 ریال می باشد و قاچاق آن به مرزها حدود 1200 درصد سود دارد.
اگر نرخ عرضه بنزین 60000 ریال باشد در این صورت قیمت 30 لیتر آن( با لیتری 60000 ریال) 1800000 ریال می شود، دولت پول 15 لیتر آن یعنی 900000 ریال را به حالت یارانه به حساب هر ایرانی ساکن در ایران، زنده و دارای کارت ملی هوشمند به صورت یارانه در ابتدای هر ماه( اوّل هر ماه) واریز می کند و مصرف کننده واقعی باید پول 15 لیتر دیگر را خود می دهد؛ در این صورت هر لیتر بنزین برای مصرف کننده واقعی 30000 ریال تمام می شود.

طراحی بالا بردن قیمت بنزین به لیتری مثلاً 60000 ریال و اختصاص سهمیه ماهیانه 15 لیتری به هر ایرانی و واریز ارزش ریالی آن به حساب هر ایرانی( زنده و ساکن در کشور)در ابتدای هر ماه : باعث ایجاد عدالت اجتماعی، جلوگیری از قاچاق سوخت، بالا رفتن سلامتی و تندرستی جامعه, مصرف بهینه فرآورده، رایج شدن فرهنگ استفاده از دوچرخه، خودروهای برقی و استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی و تا حدود جلوگیری از آلودگی هوا و مهم تر از همه؛ صادرات بنزین به کشورهای همسایه می تواند یک منبع قوی ارزی برای دولت باشد و ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی را باعث شود.

*دکتری مکانیک – گرایش تبدیل انرژی
این طرحهای مسخره از کجا میاد؟
ای داد .....بابا جان چرا کسی نمیتونه بفهمه تفاوتی هست بین اون دامپزشکی که مثلا برای بازدید مرغداری مرتب سفر میره...مهندسی که برای کار فنی مرتب میره شهرکهای صنعتی با اون کسی که میره سر زمین و برمیگرده....یه عده ای از نیروهای کار را که یارانه بگیر کردید...بقیه را هم بنزین فروش کنید که فقط به تولید مثل مشغول باشند و شما هم شعارهای عوام فریبانه بدهید.....یارانه هم مال همه بود بعد شد مال فقرا الان برای بنزین همین کار را بکنید
سرگرمی جدید
اميدوارم اين طرح تصويب نشود .از گرانيها فقط دولت سود ميبرد و كارگر و كارمند ضرر ميكنند .در حالي كه درامد دولت دلاري است حقوق ما كارگران به ريال است.
همه مردم به اندازه هم مصرف می کنند حساب کنید آنی که وسیله نقلیه ندارد از وسیله دیگر مانند آژانس استفاده می کند پس همه یک می شوند بایستی پول بیشتر ی به آژانس بدهد
این طرح خوبیه ، فقط سوال این هست که چه ضمانتی وجود داره که همچون یارانه ها یکی دوسال دیگه یا چند سال دیگه عده ای در دولت یا مجلس یا غیره نیان و ایراد بگیرن که طرح باید متوقف بشه و واقعی بشه و ... . حالا بهر بهانه ای و توجیهی . آخه توی ایران قانون اساسی هم بنابر تشخیص یه عده تغییر میکنه این که دیگه سهله. در بحث یارانه ها هم تا اونجایی که من یادمه قرار بود مجلس طرحی داد که با هر افزایش قیمت حاملهای انرژی و نان ، واریزی یارانه های نقدی هم افزایش پیدا کنه و بصورت قانون هم درآمد. ولی بنزین از 400 تومن 2/5 برابر شد و همچنین قیمت دیگر حاملها ونان ، اما بنابر یاوه گویی سخنگوی دولت در مشکل عظیم پرداخت و منفعل کردن مردم حتا 1000 تومن هم روی یارانه ها نیومد. این درحالیه که یارانه 45000 تومن برای افزایش بنزین از صد تومن به چهارصد تومن بود .500 تومنش هم برای بار اول افزایش قیمت نان بود. حالا ینظر خود آقای دلیگانی من شهروند یه فرهنگی ساده چطوری اعتماد کنم و بگم فریبکاری در کار نخواهد بود.
شما بیایید قیمت های کالاها و حقوق ها را با قیمت جهانی یکسان سازی کنید تا وادار به سهمیه بندی نشوید
خدای ایجاد سامانه های مختلف با کارایی صفر درصد هستید
بنزينی که 6000 تومان است وداخل مملکت 1000 تومان ارزش دارد 5000 اختلاف باعث قاچاق می شود وب هر نفر 30 ليتر سهميه دارد را با يارانه 150000 تومان در ماه جبران کنيد وجلوی قاچاق سوخت را بگيريد چون ديگر با ليتری 6000 تومان توجيه قاچاق ندارد و مشغوليات جديدی برای مردم درست نمی شود
خبر جدی بود؟
این طرح بسیار خوبی است وباعث گرانی مواد مخدر میشود همین الان بیشتر یارانه سرپرستان معتاد خانواده ها به جیب ساقی های مواد مخدر سرازیر میشود دقیقا روزهایی که یارانه واریز میشود جنس هم گران میشود چون بخشی از معتادها پول دار شده اند
خب حقوق ملت رو هم بر اساس فوب خلیج فارس حساب کنید
با اجراي اين طرح پس از مدتي قيمت بنزين توسط دولت گران ميشود و سپس شروع به حذف سهميه ها ميكنندو طرح و لايحه ها دوباره ايجاد ميشود و سخنراني ها و...دوباره سيكل معيوب يارانه ها كه اول به همه پرداخت شد و اجناس گران شد و يارنه ها قطع شد و.....اينجا ايران است!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار