وزیر
راه و شهرسازی در دیدار با اعضای کمیسیون عمران مجلس گفت : وزارت راه و
شهرسازی برنامههای مهمی برای توسعه صنعت ریلی کشور دارد.
به گزارش صدا و سیما ، اعضای کمیسیون عمران مجلس اواسط هفته در نشست مشترکی با وزیر راه و
شهرسازی و مدیر عامل راه آهن، در جریان برنامه ها و سیاست های اصلی صنعت
حمل و نقل ریلی و دیگر اهداف پیش بینی شده این حوزه در برنامه ششم توسعه
قرار گرفتند.
در ابتدای جلسه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هر اندازه
اطلاعات درباره راه آهن و عملکرد آن در بخش های مختلف بار، مسافر، پروژه
های عمرانی، روند اختصاص بودجه برای اجرای پروژه ها، وضعیت سرمایه گذاری و
تامین بودجه در اختیار نمایندگان کمیسیون عمران قرار گیرد، از حمایت و
پشتیبانی بیشتر آنها بهرهمند خواهیم شد.
وی گفت : افزایش سرعت و ارتقای فناوری در راههای کشور یکی از برنامهها است که امید میرود با حمایت و پشتوانی مجلس عملیاتی شود.
وزیر راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه این وزارتخانه
برنامههای مهمی برای توسعه صنعت ریلی کشور دارد، اظهار کرد: افزایش سرعت و
ارتقای فنآوری در راههای کشور یکی از برنامههاست که گام اول آن شروع
عملیات اجرایی قطار سریعالسیر و گام دوم آن برقیسازی قطار تهران- مشهد
است.
وی با اشاره به بهره برداری از سیستم تراک بندی بلاکها در محور مشهد گفت:
با اجرایی شدن این سیستم، امکان تردد بیش از یک قطار در بلاک حدفاصل بین دو
ایستگاه متوالی و براساس سیستم تراکبندی میسر شده است.
بنابر گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ وی افزود: با
توجه به این موضوع و طبق بررسی های به عمل آمده تراکبندی بلاک های محور
تهران -مشهد موجب افزایش ظرفیت محور به میزان 2 تا 3.5 برابر شده است
بطوریکه قبل از تراک بندی فاصله بین اعزام و پذیرش قطارها 20 تا 25 دقیقه
بود.
وی اضافه کرد: امروز فاصله اعزام و پذیرش قطارها به کمترین حد رسیده است و
ما بر این باوریم که با سرمایه گذاری به سمت بهره وری در زمان و هزینه پیش
می رویم.
خروج ناوگان بالای 35 سال از سال آینده
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به موضوع جوان سازی ناوگان ریلی اشاره کرد و
گفت: هم اینک سن ناوگان ریلی ایران بسیار بالا است، به طوری که تا سال
گذشته حتی قطارهای با سن 64 سال هم در این ناوگان در سیر و حرکت بودند.
وی بیان داشت: مطابق برنامه ریزی انجام شده، آذرماه سال گذشته قطارهای
بالای 55سال کنار گذاشته شدند و آذرماه امسال قطارهای بالای 45 سال سن از
ناوگان حمل و نقل ریلی جمع آوری و سال آینده بالای 35 سال از ناوگان ریلی
خارج می شوند.
حمایت مجلس برای تشکیل شرکتی مستقل برای قطارهای حومهای
وی در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه قطارهای حومهای اشاره کرد و گفت:
در کلان شهری همانند تهران، طبق برآوردهای کارشناسان حمل و نقل، سالانه
550میلیون مسافر وارد و سپس خارج میشوند که به این معناست که بزرگراههای
آن باید حجم بسیار زیاد خودرو را تحمل کنند و به دنبال آن آلودگی هوا از
دیگر موضوعاتی است که در کلان شهرهای بزرگ افزایش مییابد.
وی عامل اصلی افزایش خودرو، آلودگی و دیگر مسائل زیست محیطی را تردد
مسافران با خودروهای شخصی از اطراف کلان شهرها به داخل شهرها عنوان کرد و
افزود: در همه کشورها سازمانی را برای قطارهای حومه ای ایجاد کرده اند که
خطوط آن با دیگر خطوط حمل و نقل درون شهری متصل شده و مسافران با آرامش
خاطر بیشتری مسیر مبدا به مقصد خود را طی و در کمترین زمان به مقاصد خود
میرسند.
وی تاکید کرد: امیدواریم با حمایت مجلس موضوع تشکیل شرکتی مستقل برای
قطارهای حومه ای که متولی آن راهآهن باشد، عملیاتی شود تا در آیندهای
نزدیک شاهد جابجایی حجم بالای مسافران اطراف کلان شهرها از طریق قطارهای
حومه ای باشیم.
این گزارش می افزاید؛ مهرداد تقی زاده عضو هیات مدیره راه آهن در ادامه
درباره راه آهن و مساله قطارهای حومه ای و مقایسه آن با کشورهای توسعه
یافته گزارشی را ارائه و در ادامه تحولات بنیادین ساختار راه آهن به صورت
پاورپوینت ارائه شد.
گفتنی است؛ در ادامه اعضای کمیسیون با حضور در مرکز کنترل قطارهای راه آهن
در جریان سیر قطارها و کنترل آنها در شبکه سراسری راه آهن قرار گرفتند.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.