بازدید 20350
جریمه ۶۰ میلیارد تومانی بابت یک تخلف در روز؛

وقتی هدف «جریمه» است و پلیس، «راهنمایی» را فراموش کرده!

کافی است به این آمار تعجب‌برانگیز، تلاش بی‌مثال پلیس راهنمایی و رانندگی تهران برای مجهز کردن محدوده طرح زوج و فرد به دوربین‌های کنترلی که از ابتدای سال جاری به مرحله بهره‌برداری رسیده را اضافه کنیم تا بتوان حدس زد، ‌جریمه ۶۰ میلیارد تومان در روز تهرانی‌ها بابت تردد غیر مجاز در محدوده‌های ترافیکی، به زودی رشد چشمگیری خواهد یافت و حتی ممکن است چند برابر شود.
کد خبر: ۴۹۱۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ 16 April 2015
چند نفر را دور و اطرافتان می‌شناسید که تا به رانندگی فکر می‌کنند، مدام یاد جریمه می‌افتند و با روش‌های مختلف، سعی دارند ‌خلافی خودرویشان را چک کنند؟ دلیل این همه اضطراب چیست؟

به گزارش «تابناک»، هرچند تغییراتی که طی سالیان گذشته در حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی کشور رخ داده، ‌توانسته به بهبود رانندگی ایرانیان و کاهش تخلفات حادثه‌ساز، به ویژه آن دسته تصادفاتی که به جرح و فوت می‌انجامند، منجر شود، ‌به جهاتی به رضایت شهروندان نرسیده است.

از جمله دلایل شکل دهنده نارضایتی‌ها، افزایش نرخ جریمه‌های راهنمایی و رانندگی است که با کنترل هوشمند بسیاری از محورهای ترافیکی به کمک دوربین‌ها، موجب شده کمتر راننده‌ای از ثبت تخلفاتش قسر در برود؛ اتفاقی که در کلان شهر تهران به دلیل وجود بزرگ‌راه‌ها و مناطق ویژه ترافیکی (محدوده طرح ترافیک و محدوده طرح زوج و فرد) و کنترل بسیار دقیق حریم این طرح‌ها با دوربین‌های نصب شده، به ماشین چاپ پول پلیس تبدیل شده است!

این را می‌شود از سخنان اخیر مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران دریافت که از ثبت روزانه ۳۰۰ هزار تخلف ورود غیرمجاز به طرح ترافیک این شهر خبر داده که با استناد به آن ـ بر این مبنا که جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک ساعتی ۲۰ هزار تومان است و به این شرط که ۳۰۰ هزار تخلف ثبت شده، به بیش از یک ساعت نرسیده باشد و افزایش نیافته باشد ـ‌ می‌توان گفت تهرانی‌ها روزانه ۶ میلیارد تومان فقط برای ورود به طرح ترافیک جریمه می‌شوند.

اکنون کافی است به این آمار تعجب‌برانگیز، تلاش بی‌مثال پلیس راهنمایی و رانندگی تهران برای مجهز کردن محدوده طرح زوج و فرد به دوربین‌های کنترلی که از ابتدای سال جاری به مرحله بهره‌برداری رسیده را بیفزاییم تا بتوان حدس زد که جریمه ۶۰ میلیارد تومان در روز تهرانی‌ها بابت تردد غیر مجاز در محدوده‌های ترافیکی، به زودی رشد چشمگیری خواهد یافت و حتی ممکن است چند برابر شود.

اما همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که به اندکی تأمل در فلسفه شکل گیری پلیس راهنمایی و رانندگی ـ‌‌ همان گونه که از عنوان این نهاد پیداست ـ درخواهیم یافت که «جریمه» جایی در آن ندارد و تنها‌ ابزاری برای بازدارندگی متخلفان به کار گرفته شده است؛ ابزاری که ظاهرا اصل شده که اگر غیر از این بود، نقش «راهنمایی» پلیس پر رنگ‌تر دیده می‌شد.

ماجرا هنگامی تعجب‌آور‌تر می‌شود که می‌بینیم دولتمردان هم برای درآمدهای ناشی از جرایم راهنمایی و رانندگی نقشه می‌کشند و همه شواهد حکایت از آن دارند که کسی دوست ندارد از شمار متخلفان کاسته شود، زیرا در سایه تخلفات ایشان، سود هنگفتی به نهادهایی که از محل جریمه‌ها‌ بودجه می‌گیرند (مانند خود پلیس راهنمایی، وزارت راه، شهرداری و...) می‌رسد.

البته سال‌هاست ‌بسیاری از رانندگان چنین ادعایی را مطرح می‌کنند و تأکید دارند که طرح افزایش نرخ جرایم و طرح‌های مشابه آن، تنها راهی برای کسب سود بیشتر از شهروندان است و برای مدعایشان، مثال‌های فراوانی ‌هم مطرح می‌کنند؛ از جمله این مثال‌ها، روند سخت و تقریبا بی‌نتیجه پیگیری جرایمی است که مالکان خودرو معتقدند اشتباهی برایشان صادر شده است.

کافی است سری به مراکز پلیس +۱۰ بزنید تا با شمار رانندگانی مواجه شوید که با دیدن برگه چاپ شده خلافی خودرویشان، متعجب شده، برافروخته و ‌گاه بسیار عصبانی هستند و بر این باورند که پیگیری‌ها برای حذف این جرایم راه به جایی نخواهد برد؛ ادعایی که به نظر نزدیک به واقعیت است!

کافی است به این نکته بدیهی دقت کنیم که اگر در برگه خلافی خودرویی جریمه‌ای ثبت شده باشد، ولو برای راننده آن خودرو و دیگران قابل اثبات باشد که آن تخلف هرگز به وقوع نپیوسته (مثلا خودرو در پارکینگ جایی مانند فرودگاه بوده، ولی بابت تجاوز از سرعت مجاز جریمه شده باشد) پروسه پیگیری این اجحاف بسیار وقت گیر و دشوار است؛ به این صورت که باید به دفا‌تر خدمات الکترونیک رفته و اعتراض کنید و سپس فردای آن روز برای پیگیری اعتراضتان بار دیگر به آن دفتر مراجعه کرده و اگر اعتراض مقدماتی شما وارد دانسته شده بود، مستندات را گرفته و راهی مرکز اجراییات پلیس در آن سوی شهر شوید تا پروسه اعتراض رسمی شما آغاز شود.

در این مسیر تا اینجا هم هزینه مادی به شما تحمیل شده، هم وقتتان گرفته ‌و هم با اعصابتان بازی شده است، حال آنکه هنوز مشکل رفع نشده است. عجیب اینجاست در صورتی که همه چیز خوب پیش برود و جریمه‌تان لغو شود، باز نمی‌دانید چرا مستحق پیمودن این فرایند شناخته شده‌اید، چه کسی قصور کرده و چه مجازاتی در انتظار وی است و از همه بد‌تر اینکه نمی‌‌دانید دفعه بعدی که باید این مسیر را بپیمایید، چه زمانی از راه خواهد رسید؟!

به این اشکالات دردناک، نارضایتی‌‌ که از مسئولان و حتی نظام در دل برخی رانندگان رنج دیده پدید می‌آید را هم می‌توان افزود، ولی اشکال خیلی بزرگ‌تر آنجاست که می‌بینیم ابزار «جریمه» ماهیت خود را از دست می‌دهد و هیچ «راهنمایی» و «آموزشی» در کل پروسه به چشم نمی‌خورد. اینجاست که به نظر، کل روند ناقص و معیوب جلوه می‌کند و نیازمند بازنگری به نظر می‌رسد.

براستی آیا وظیفه ذاتی پلیس راهنمایی و رانندگی این است؟ آیا تخلفی بزرگ‌تر از ورود به طرح ترافیک وجود ندارد که برای اصلاحش بسیج شویم و با نصب دوربین، پلاک‌های زوج و فرد را یک روز در میان جریمه کرده و آن‌ها که مجوز ندارند را، هر روز، آن هم ساعتی یک بار جریمه کنیم؟ آیا با این همه جریمه، هدف در نظر گرفتن محدوده طرح ترافیک محقق شده است؟!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۳۴
انتشار یافته: ۵۸
بودجه سال 1394 قسمتی از آن باید از جریمه
تامین شود
بله هدف جریمه است
این تیتر کاملا متین است و خوشبینانه اش اینه که نشانه نا آشنایی مقامات با فلسفه جریمه است بدبینانه فکر کنیم موضوع مافیایی می شود
نظر من این است اسم این اداره را بگذاریم اداره صدور جریمه
واقعا من نمي دانم شكايت از پليس را به كجا ببرم!!!
...
همین امروز یک مامور جلوی من راگرفت وبدون اینکه مدارک من را ببیند گفت چقدر جریمه بنویسم .از اخر با کلی خواهش 20تومان نوشت.
راه حل فروش خودرو بصورت غیررسمی است
واقعا هیچ هدف اصلاحی تو برخورد پلیس راهنمایی به چشم نمیخوره و گاهی خیلی واضحه که به هرطریقی فقط دنبال بهونه برای جریمه ست
جالبه اسم پلیس هست راهنمائی و رانندگی ! اگر هدف پلیس رعایت قوانین و درست رانندگی کردن هست با جریمه هیچوقت درست نمیشه و آمار تصادفات و مرگ میر تصادفات با درصدی کم متاسفانه هست
آقا 6 میلیارد رو چجوری کردین 60 میلیارد؟!
خداییش چند وقت پیش پلیس تو اتوبان من رو با سرعت 70 کیلومتر گرفت و جریمه کرد . هرچی اسرار کردم فایده ای نداشت و جریمه ام کرد .... توجه داشته باشید در اتوبان سرعت 70 کیلومتر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جریمه بکنن یه ایرادی مگیریم....

جریمه نکنن بازم ایراد میگیریم..

فقط امیدوارم قانون درست اجرا بشه و کمی از این جریمه ها برای بهبود سیستم حمل و نقل عمومی هزینه بشه ..
اگر ربع مبالغ جریمه رو به کسایی میدادن که خوب و ایمن رانندگی میکردن الان ما بهترین کشور در رعایت قانون و کاهش تصادفات میشدیم
مطلب به جا و قابل تاملی ست. مدیریت شهر و راهنمایی و رانندگی ، فقط در گرو جریمه نیست. آموزش سال هاست که از این مرکز رخت بر بسته. بسته های آموزشی، تشویق همگان به بازخوانی ِ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، بمباران تبلیغاتی ِ آموزشی از صدا و سیما و .....
احسنت خداییش تابناک حرف دل من رو زدی من که دیگه واقعا از برخورد پلیس آزردده ام،چند وقت پیش دو دفعه بفاصله 50 کیلومتر به خاطر 5 کیلومتر اضافه سرعت پلیس جریمم کرد که اونهم بخاطر شیب جاده حواسم نبود وقتی بهش گفتم شما اصلا راهنمایی نمیکنید آنچنان با لحن بدی جوابم رو داد که از گفته خودم پشیمون شدم
واقعا تابی جون حرف دل من رو زدی افسره داخل شهر من رو نگه داشته و میگه سرعتت زیاد بوده میگم از 50 مجاز بوده من 60 رفتم اونم توی خیابون یه طرفه سه لاینه خیلی اذیت نکن تهدیدم میکنه میگه میتونم نمره منفی هم بهت به غیر از جریمه بدم بهت حال میدم نمره منفی نمی دم .... بهش میگم پس وظیفه راهنماییت کو ... .....
پلیس راهنمایی خیلی هم خوب راهنمایی میکنه ، اخطار میکنه اگر جریمه را بموقع ندهند ، دو برابر میشه!
اول 6 میلیارد تومان بود یه دفعه شد 60 میلیارد : لطفا یکم دقت کنید.
بنويسيد پليس محدوديت ها و جرائم به واقعيت نزديك تره
موثرترین را بازدارندگی بعد از سالها تذکر و تبلیغ های مختلف همین جریمه است رانندگی در کشورهای با سابقه چند دهه از کشور شدن را ببینید بعد گزارشی چنین یک طرفه بنویسیددر کشوری با قدمت چند هزار ساله.
حالا که طرح زوج فرد اجرا میشود و اتومبیلها یک رو ز در میان در پارکینگها هستند و برای هر روز حق بیمه پرداخت شده است پس منطقی است که بیمه را هم نصف کنید
هر جا پول باشد تكنولوژي همانجاست !
مردم اصراف کار حقشون بهتر ازین نمیتونه باشه.
پليس جريمه
حالا کی و چی درسته؟؟!!! که این یکی درست باشه! فقط در محکمه ذات پاکش میتوان احقاق حق کرد و لا غیر
امیدوارم روزی برسه که جریمه خلاف اندازه قیمت خود ماشین بشه تا اونوقت مجبور بشین برگردین به دوران اسب سواری.
در یکی از خبرها آمده بود که دولت در بودجه سال 94 بطور سرانه 150000 تومان برای هر خودرو جریمه در نظر گرفته است.
روحانی مچکریم!!
احسنت
راهنمایی و رانندگی فقط تبدیل یه یک موسسه پول ساز برای دولت شده برای همین طی این سالها تغییری در رانندگی مردم مشاهده نمیشه.
تنهاچیزی که درپلیس نیست راهنمایی است بهتر است اسم ان را جریمه گررانندگی بنامند
شما خبرنگاران خوب می دانید که حذف جریمه نزدیک به واقعیت حداقل برای شماها است .
الان برای ماشین خودم تخلف زده معلوم نیست کی و کجا جریمه شدم تازه دوبرابرش هم کرده
نه .
بهتر است نام راهنمايي و رانندگي را به اداره جريمه هاي آني و رانندگي تغيير بدهند
لطفا بازبینی درتغییرنام (راهنمایی ورانندگی )به (جریمه ورانندگی)مدنظرباشد.
قانون را رعایت کن مشکلی نیست.می فرمایید متخلفین را جریمه نکنند؟اونا هم که گفتی به ندرت پیش میاد.
پول یارانه هارو باید از یه جا برگردونند دیگه......
یه لبخند و صحبت محبت آمیز پلیس بسیار تاثیر گذار تر از جریمه های بغض آور است.
وقتی بخشی از بودجه کشور بر مبنای جریمه باشه همین نتیجه رو هم داره
هر خلافکاری باید کیفر شود نه راهنمایی!
گزارش خوبی بود
یعنی افزایش تعداد دوربینهای ثابت از480به 2280 معنی دیگری جزنگاه درآمدی به جریمه ها دارد?
تو همه جای جهان پلیس وامیسته سرخیابون ورود ممنوع که کسی وارد نشه تو ایران وامیسته وسط که بیان و جریمه کنه
همه چیز تو کشور ما برعکسه
میگم حالا که وزارت نفت رو با آموزش و پرورش ادغام نکردین لااقل زاهنمایی و رانندگی رو با آموزش پرورش یکی کنید شاید مشکل عدم درامدزایی این وزازت حل شه ...
من خونه ام تو طرح زوج و فرد و اصلی..گناه که نکردیم! این همه فشار..باید به سبک خودمون عمل کنیم.....!
احسنت
عالي بود! مطالب اينچنینی تکرار شود در اصلاح جامعه بی تاثیر نیست
وقتی کسانی که باید الگو و راهنمای مردم باشند مشتاق عدم رعایت قانون باشند چه بر سر جامعه می اید.
پول جریمه ها رو نیگا چه تپله بقیه اش اهمیتی نداره.
دقیقا حرفاتونو قبول دارم. متاسفانه جریمه تبدیل به هدف شده وراهنمایی مردم اصلا تودستور کار شون نیست.
به این ترتیب بهتر است اسمش را اصلاح کنیم به -پلیس جرائم و رانندگی-
بالاخره یک مطلب بدرد بخور هم نوشتی.
مقاله بسیار دقیق و خوبی بود که باید دستگاه پلیس راهنمائی به آن پاسخ دهد
جانا سخن از زبان ما میگویی...
اسم آن را بگذارید اداره جریمه و رانندگی
با سلام و تشکر . درد دل ما را به نهو احسن گفتید .
...خب اینجوری یارانه ها بر میگرده....راه حل خوبی انتخاب کردند
تخلف نکن تا جریمه نشی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر