تجارت میلیاردی نماز و روزه میت!
وقتی فرد مسلمانی فوت میکند، مساله ادای تکالیف ادانشده وی مطرح میشود. اغلب مواقع، نزدیکان فرد فوتشده، متوسط سالی را برای ادای نماز و روزه قضا شده آن فرد، در نظر میگیرند که این زمان متوسط بین یک تا سه سال است.
وقتی فرد مسلمانی فوت میکند، مساله ادای تکالیف ادانشده وی مطرح میشود. اغلب مواقع، نزدیکان فرد فوتشده، متوسط سالی را برای ادای نماز و روزه قضا شده آن فرد، در نظر میگیرند که این زمان متوسط بین یک تا سه سال است.
«اقتصادنیوز» با این مقدمه ادامه داد: در این میان آنطور که بسیاری از مراکز مرتبط با مراجع تقلید در مورد نرخ واجباتی که به گردن اموات است میگویند، نرخ نماز قضا برای هر یک سال حداقل حدود 700 هزار تومان و نرخ هر یک ماه روزه قضا، حداقل 500 هزار تومان است. این بدان معنی است که هزینه هر یک سال نماز و روزه ادانشده از سوی فرد فوتشده، حداقل یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه دارد.
در نظر گرفتن زمان یک سال، زمانی متوسط برای ادای واجباتی است که در طول حیات فرد فوتشده از سوی خود او ادا نشده است.
بر اساس آماری که پیش از این سازمان ثبت احوال به صورت تفکیکشده در مورد اموات سال 91 عنوان کرده بود، در سال مزبور 307 هزار و 839 نفر فرد بالغ، فوت شدهاند. هر یک از این افراد بالغ با فرض مسلمان بودن، هزینه حداقل یک میلیون و 200 هزار تومانی برای یک سال واجبات ادانشده خود دارند.
در واقع با احتساب فوت حدود 308 هزار نفر در سال و پرداخت نماز و روزه یکساله آنها به میزان حداقل یک میلیون و 200 هزار تومان، گردش مالی این بازار حدود 370 میلیارد تومان برآورد میشود.
به عبارتی این عدد نشان از گردش مالی واجبات یکساله فوتشدگان سال 91 دارد. البته این عدد در صورتی است که کلیه این فوتشدگان مسلمان باشند و بستگانشان برای ادای تکالیف ادانشده آنها اقدام کرده باشند.
البته نرخ ادای نماز و روزه قضا در برخی از شهرهای استان گیلان در حدود یک میلیون و 400 هزار تومان و در شهری مانند مشهد همان یک میلیون و 200 هزار تومان است. در شهر قم نیز توسط یکی از مراکز مذهبی اجرت یک سال نماز 900 هزار تومان و یک ماه روزه 500 هزار تومان نرخگذاری شده است.
تورم 250 درصدی اجرت نماز و روزه
موضوع قابل توجه دیگر در این تجارت، تورم آن است. در سال 89 اجرت یک سال نماز قضا در حدود 250 هزار تومان و یک ماه روزه 150 هزار تومان بود که اکنون این نرخ در برخی مناطق به یک میلیون و 400 هزار تومان رسیده است. تفاوت این دو نرخ حاکی از تورم 250 درصدی نرخ ادای نماز و روزه در سالهای 1389 تاکنون است.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۱
انتشار یافته: ۱۱۵
فکر کنم محاسبات اشتباه هستش
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
ناشناس
| ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
ادم مریض میشه فراموش میکنه گناه می کنه مسافر و ....
بابا بی خیال حداقل یه سال که هست من که 24 سالمه 6 سال نماز قضا دارم ادای مسلمونی ام میشه
آخه مسلمون وقتی خود فرد نماز و روزه ی واجبشو ادا نکرده، چند درصد وراث میان یه همچین پولایی بدن؟ تازه اگرم بدن مگه کار راحتیه؟ حاضری یک ماه روژه بگیری 500 هزار تومان
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
بی نام
| ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
ناشناس
| ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
در ضمن نماز و روزه ی استیجاری ، چه اینکه خود بچه ها برای پدر و مادر بگرند و چه اینکه پولشا بدهند به کسی که بگیره ، یک جور هدیه است برای اونها که دستشون از دنیا کوتاهه
مگه همه نماز و روزه قضا دارن؟
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
ناشناس
| ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
اولا بسیاری ازمردم اعتقادی به ادای واجبات فوت شده متوفا ندارند ثانیا نده هاخودشان درفکر ادای واجبات نیستند به خداقسم ازاین خبرهانیست که شما بااین آب وتاب درامدروحانیون بیچاره راازمحل ادای نمازوروزه قضا میلیاردی فرض می کنید لابدمی فرمایید این موضوع درتورم وبیکاری وهمه معضلات اجتماعی نقش دارد؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
nini
| ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
شما در نظر بگیرید که
1. همه برای امواشان این پرداختهارو نمیکنند
2. همه به این مساله اعتقاد ندارند
3. اگر کسی مراجعه کند برای این مهم، همه به یک شخص مراجعه نخواهند کرد که در نتیجه تقسیم میشود بین عاملان، که در نهایت بسیار ناچیز میشه.
ناشناس
| ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
يعني قضاي نماز روزي 1900 تومن
روزه روزي 16/600 تومن
خداييش شما با اين قيمت ، انجام مي ديد
بسم الله ...
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
ناشناس
| ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
ناشناس
| ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
ناشناس
| ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
ثانیا بدان و آگاه باش کسانی که روزه و نماز استیجاری می گیرند ، مستحق بوده اند که چنین می کنند
ثالثا ادای نماز و روزه ی استیجاری در اول تکلیف پسر بزرگتر است که اگر حالشا نداشته باشه می تواند کسی دیگر را اجیر کنه که خب علی القاعده باید یه پولی بده که کسی براش انجام بده به نیت میت
ثالثا این احکام ، احکام خدای متعاله و ربطی به من و شما نداره که در حکم خدا دخالت می کنی
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟







