برداشته شدن تحریمهای خودرو چه نتایجی خواهد داشت؟
وضعیت سالهای اخیر، نشان داده که وابستگی خودروسازان داخلی به خارج تا چه میزان شدید است. سالهاست مصرفکنندگان داخلی، خودروهایی با کیفیت پایین را با بهایی بالا میخرند. توافق هستهای اخیر این احتمال را زنده کرده که دور باطل فروش نفت و وارد کردن اتومبیل و قطعات آن، بار دیگر آغاز شود. به نظر شما، برداشته شدن تحریمهای خودرو چه نتایجی خواهد داشت؟ این گزارش با دیدگاههای شما کامل خواهد شد.
آمار سال گذشته، نشان میدهد که تولید خودرو در ایران در نتیجه قطع ارتباط ایران با بازار جهانی تقریبا نصف شده است، حال آن که سالهاست که مصرفکنندگان داخلی، خودروهایی با کیفیت پایین را با قیمتی بالا میخرند. از سوی دیگر، وضعیت قیمت حاملهای انرژی و کیفیت خودرو در ایران، آسیبهای بسیاری به محیط زیست زده است.
گویا توافق اخیر ایران و ۵+۱ در مورد مسأله هستهای تا اندازهای شرایط را تغییر داده است. عبدالله شهبازی از مشهورترین مورخان ایرانی در این باره نوشته است: «دو طبقه شدن پل صدر که هیچ، اگر ده طبقه هم بشود، دردی از ترافیک روزافزون و آلودگی هوای تهران دوا نخواهد کرد. همین الان، در اولین روزهای افتتاح، طبقه دوم پل صدر مملو از اتومبیل است. کمپانیهای خودروسازی قرار است در تهران جمع شوند. تحریم خودرو برداشته میشود. دور باطل فروش نفت و گاز و وارد کردن اتومبیل، به صورت قطعات مجزا برای سرهم کردن در ایران یا به صورت کامل، ادامه خواهد یافت. با این سیاستها تهران هم اکنون مرده است. در این شک نکنید».
خوانده میشوید امروز به همین موضوع اختصاص دارد: * تا چه اندازه با نظر آقای شهبازی موافقید؟
* به نظر شما، این بار صنعت خودروی ایران در ایجاد توانایی بومی موفق عمل خواهد کرد؟
* برای جلوگیری از آلودگی بیشتر شهرهای ایران چه میتوان کرد؟
تا وقتی که خودروسازی ما دولتی هست هیچ امیدی برای بهبود وضعیتش نیست، با برداشته شدن تحریم ها فقط وضع خودروسازان بهتر می شود و مردم همچنان باید ماشین های بی کیفیت را با بهای گرانتر بخرند.
پاسخ ها
ناشناس
||
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
در رابطه با الودگی باید دولت در تهران پارکینگ های چرخ درست کند و چرخ با ارائه کارت ملی به مردم بدهد و از طرفی این چرخ ها دارای امکانات جدیدی باشد که قابلیت حرکت تا یک ساعت یا نیم ساعت را داشته باشد و البته مسیر های دو چرخه هم به صورت پل ایجاد کند که هم از نظر سلامت خوب هست و هم از طرفی با جلوگیری از مصرف سوخت این سرمایه ها باز گشت. یادمان باشد باید همه راه حل ها را چک کرد تا یکی به نتیجه برسد
احمد
||
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
آقا سامان , این شرکتهای خصوصی که خودروهای چینی و کره ای رو بوسیله انواع رانت وارد کشور می کنن آیا قیمتاشون رو کاهش دادن ؟؟! آیا باعث ارزونی شدن ؟؟! اتفاقا" خصوصی سازی توی کشور ما فقط باعث افزایش قیمتها و تورم شده پس بهتره دولتی بمونن و ما طبقه متوسط همون پراید 16 میلیونی رو سوار بشیم که همینم قنیمته . باتشکر
فرهاد
||
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
بنظرم مردم بادیدن تحریمها از حال احوال خودروسازها که ادعای خودکفایی میکردن باخبرشدن ودر دروغهای خودروسازان آشکار شد
ناشناس
||
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
شرکت هایی که به بخش خصوصی واگزار شدن چه گلی به سر ملت زدن که اینها اگه خصوصی بشن یک حرکتی میزنند؟
فرهاد
||
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
میشه لطفا یه شرکت نام ببری که واقعا به بخش خصوصی واگزار شده؟؟؟ نون توش نیست عزیزم...
ناشناس
||
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
تا زمانیکه حکومت از جیب خودروسازها میخوره و خودروسازها هم دوبرابرش را از جیب مردم پس میگیرن وضعیت خودرو در ایران بهتر نخواهد شد
پسر
||
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
همینه که آقا سامان میگه.مگر اینکه واردات خودرو آزاد بشه.مردم ایران چی از مردم حالا کشورای عربی کم دارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الیاس کریمی
||
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
با نظر شما موافقم ولی مشکل اصلی حمایت بی جهت و خلاف قوانین اسلامی( منظور حمایت گمرکی برغم حرمت آن در اسلام) از خودرو سازان است که به آنها امکان می دهد هر بنجلی را به هر قیمت به مردم بفروشند
حرف حق
||
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
آقایون راه حل این مشکلات فقط رقابتی کردن بازار خودرو است ، تا وقتی این خودرو سازان با مدیران دولتی و سیاست ها دولیت قرار است کار کنند همین می شود که هست ، اصلا تا به حال شنیده اید کسی از گرانی یا بی کیفیتی موتور سیکلتی بنالد ؟! خب مصلم است در این صنف که کارخانه های خصوصی آنهم در تعداد فراوان در حال کار هستند مردم خود جنس بهتر و باکیفیت تر را تشخیص میدهند و آنرا میخرند و کارخانه های کم کیفیت دیر یا زود محکوم به ورشکستگی و فنا هستند ، اما در صنعت خودرو ایران خودرو و سایپا هر دو دولتی هستند ، مدیران این دو خودرو ساز بعضا بین هم جا به جا میشوند ، این یعنی این ها اصلا بنای رغابت ندارند ، البته واگذاری سهم درصدی اقتصاد مملکت که در تملک خودروسازان است به بخش خصوصی کار ساده ای نیست ولی از آن کارهایی است که باید بشود . چاره ای هم نداریم جز اینکه بگذاریم خودروسازهای خارجی با ما وارد رینگ شوند ، اگر این خودروسازها بیایند و خطوط تولید خود را در ایران با قوانین محکم جلوگیری از واردات ( مثلا با شرط 70 درصد تولید داخل ) تولید کنند ( مثل زمان قبل از انقلاب که خودروهایی مثل آریا ، جیپ ، شورلت و غیره در بازار ایران فعال بودند ) آنوقت ابر خودروسازی مثل ایران خودرو هم باید خود را جمع کند و به مشتری بیشتر از مدیران خود بها دهد تا جایگهاش سقوط نکند .
ورود به عرصه رغابت در همه ی زمینه های مثبت ، باعث پیشرفت می شود . این اصلی است که مسئولان خواه ناخواه باید بپذیرند .
ناشناس
||
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
هیچ تغییری مگه قبل تحریم چه فرقی میکرد
ایران باید مونتاژ کننده خودرو های روز بشه و نه تولید کننده
ناشناس
||
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
پیشنهاد :طی مدت 3 سال می توان این صنعت بی کیفت را بهبود بخشید 1-قرارداد با شرکتهای معتبر بصورت ورود تکنولوژی تولید به داخل کشور و راه اندازی و تولید حداکثری تا 3 سال2- در طول مدت راه اندازی صنعت جدید خودرو از طریق واردات تامین گردد 3- در طول مدت این سه سال کارگران بیکار شده تا باز گشت به کار دستمزدشان از عوارضات گمرکی واردات خودرو تامین گردد 4- پس از بهبود صنعت وجهانی سازی آن قیمت خودرو هم بصورت جهانی عرضه گردد اما اگر .........
ناشناس
||
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
فقط باید انحصار خودرو شکسته شود.غیر این هیچ دردی را درمان نمیکند
علی
||
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
اگر درست نگاه کنید در ایران هیچ شرکت بزرگ خصوصی نداریم، همینطور در بخش خودرو. شرکتها خودمانی سازی شده اند نه خصوصی، اگر خصوصی بودند که دولت از آنها حمایت نمیکرد
ناشناس
||
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
لينك بخونيد
http://www.entekhab.ir/fa/news/97194
ناشناس
||
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
فرقی به حال مردم نمیکنه سودش به جیب دیگران میره
مرتضي
||
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
براي الاح الودگي هوا وكيفيت خودرو هاي داخلي بايد قيمت سوخت وخودرو ازاد وحتي ماليات نيز بر ان اضافه شود واردات اتومبيل نيز با تعرفه و ماليات منطقي باشد . غير از اينها هيچ راه ديگري جواب نمي دهد .
محسن
||
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
با هم هی اینها مشکل اصلی قانونه
این قانونه چرنده که داره از اینا حمایت میک نه وقتی جلوی ورود خودروهای خارجی با گمرک معقول به کشور باز بشه اون موقع معلوم می شه که دنیا دسته کیه
جناب ناشناس اول راه حلی که فرمودیده چرنده محضه چون چرخ و دوچرخه در روزهای برفی و بارانی و سرد به درد خودت میخوره جانم
ضمنا کسی که میخواد خریدی چیزی کنه هم باید گاری بخره درسته؟
قانون بی کیفیت =خودروی بی کیفیت و بنزین بی کیفیت=آلودگی هوا = مرگ و میر بیشتر زندگی بهتر برای اونایی که
احسان
||
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
آقا باید پایتخت ایران تغییر کنه ....
یا اینکه ایران ایالتی بشه...
یا اینکه فدرال های اقتصادی وجود بیاد...
حالا مونده تا به حرف من برسید...
نتیجه اش هر چی باشه به نفع پولدارها است. ما مردم عادی باید همون بنجولهای سابق را سوار بشیم !!
پاسخ ها
ناشناس
||
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
کاش یک ذره نظر بلند بودید اگر پولدارها بتوانند ماشین مثلا آلمانی سوار شوند به من بی پول ماشین کره ای خواهد رسید و مجبور نیستم سوار تابوت متحرک چینی یا پراید شوم
تا زمانی که سیاست گذاری های غلط فعلی حاکم است هیچ ...
پاسخ ها
hadad
||
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
در جریان تحریم ثابت شد که خودروسازان فقط شعار خودکفایی و دریافت تکنولوژی را داده اند و منافع بخشی را به منافع ملی ترجیح داده اند. باید با کاهش عوارض گمرکی واردات را تسهیل نمود تا رقابت تشدید شود. همین خودرو تندر را بنگرید؛ نمی خواهند به حداکثر تولید برسد چون تولیدات قدیمی خود را چه کنند؟ در ضمن مدل فول را نیز تک کیسه هوا کرده اند تا ایمنی را افزایش دهند!!!
محمدجعفر ثانی
||
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
سیاست های غلط عبارتند از : صیاست ، ثیاصط ، سیاثط ، ثیاثت ، و ...
ما لزومی نداره که دار و ندار زندگیمونو جمع کنیم و بریم و یه خودرو بی کیفیت بخریم آخرش هم سر یه حرف سیاستمداری سرمایه رو دچار تزلزل کنیم! عاقلانه ترین سرمایه گذاری دولت این است که با ایجاد حمل نقل عمومی واقعاً با کیفیت و ارزان قیمت جلوی اشتهای خرید خودرو مردم رو بگیره!
پاسخ ها
ناشناس
||
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
همه جای دنیا خودرو کالای مصرفیه و اینجا سرمایه ای.چی میخواستیم چی شد.
چه قدر ساده ای اقازاده های سرمایه گذار تو خودرو مگه میذارن تغییر نوع تولید هزینه دارد ضرر میکنن الان هم با پزو و رنو باز قرار داد بستن ضرر نکنن با ماشینهای رده خارج تولید کنن تحریم دشمن یه طرف تحریم اینها طرف دیگه تو دنیا هنوز برده داری هست نظر خودشون مهمه؟
پاسخ ها
ناشناس
||
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
خداوکیلی بیاد یه بار هم که شده به خاطر کشورمون به خاطر خودمون و آیندمون و برای اینکه هم به این عهد شکنها نتیجه کارشون رو نشون بدیم هم به متولیان خودروسازی خودمون بفهمونیم.
دیگه ماشینهای این دوتا شرکت رو نخریم. باور کنید حتی اگه بدون ماشین هم بمونیم طوری نمیشه ولی حساب کار دست بعضی ها میاد.
تا زمانی که سیاست یک طرفه عدم رقابت با سایر شرکت های بزرگ خودرو سازی دنیا ادامه داشته باشه، امیدی به بهبود وضعیت که نیست، بلکه باید منتظر گرون تر شدن و بی کیفیت تر شدن هم باشیم. این خانه از بنیاد ویران است.