علی رغم تکذیبیه غیر واقع مسئولین میراث فرهنگی استان اصفهان، متاسفانه تصاویر ارسالی خبرنگار معماری نیوز حکایت از تخریب و ایجاد شکاف بر بدنه سی و سه پل دارد.
به گزارش معماری نیوز، داربستهایی که چند روز است بر شانههای سی و سه پل اصفهان سنگینی میکند به ظاهر از آغاز یک دوره مرمت برای این پل خبر میدهد.
اما نکته ای که باعث نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده است، پُر کردن ترک ها و شکافهایی است که طی چند ماه اخیر بر بدنه و تاقهای پل پدیدار شده است و میتواند نشانهای از نشست نامحسوس پل به خاطر حرکت دستگاه حفار مترو از نزدیکی آن و رانش لایههای خاک یا عوارض ناشی از خشک کردن زایندهرود باشد. در هر حال آنچه که برای سی و سه پل خطرناک به نظر میرسد، چشم پوشی از علت اصلی این ترکها و پر کردن آن ها با ماله است.





 این میراث زیبا چند صد سال است که به ما رسیده اما حالا با یک کار کارشناسی نشده (مثل هزاران کار دیگمون ) داره از بین میره بخاطر حفاری مترو!!!!!!!
 							         		            این میراث زیبا چند صد سال است که به ما رسیده اما حالا با یک کار کارشناسی نشده (مثل هزاران کار دیگمون ) داره از بین میره بخاطر حفاری مترو!!!!!!!         		                     		         |
         		                            |         		                             امیدوارم تمام چیزهای زیبای ایران نابود و نیست شود!مثل دریاچه ارومیه.مثل سی سی پل عزیز.مسئولان ما کجا هستند و چه می کنند؟چه کسی به داد این مرز و بوم و مردمش خواهد رسید.
 									         		                    امیدوارم تمام چیزهای زیبای ایران نابود و نیست شود!مثل دریاچه ارومیه.مثل سی سی پل عزیز.مسئولان ما کجا هستند و چه می کنند؟چه کسی به داد این مرز و بوم و مردمش خواهد رسید.         				                     		                 |
         		                            |         		                             يكي از دلايل اصلي از بين رفتن اين پل ، نبود آب است . چون مصالحي در پلهاي اصفهان بكار رفته كه با وجود آب محكمتر ميشه . حالا آب زاينده رود كجا ميره ؟
 									         		                    يكي از دلايل اصلي از بين رفتن اين پل ، نبود آب است . چون مصالحي در پلهاي اصفهان بكار رفته كه با وجود آب محكمتر ميشه . حالا آب زاينده رود كجا ميره ؟         				                     		                 لازم است هرچه سریعتر جریان آب حداقل برای اشباع نگاه داشتن بستررودخانه برقرارشود تاادامه نشست فونداسیون پل متوقف شود.
 							         		            لازم است هرچه سریعتر جریان آب حداقل برای اشباع نگاه داشتن بستررودخانه برقرارشود تاادامه نشست فونداسیون پل متوقف شود.         		                     		         میمردن اگه به جای خیابون تاریخی چهار باغ از خیابون شمس آبادی مترو میکشیدن؟؟ مدرسه جهار باغ هم آسیب میبینه. خدا ازشون نگذره
 							         		            میمردن اگه به جای خیابون تاریخی چهار باغ از خیابون شمس آبادی مترو میکشیدن؟؟ مدرسه جهار باغ هم آسیب میبینه. خدا ازشون نگذره |
         		                            |         		                             در نزدیکی سی و سه پل میره طرف شمس آبادی، اما مشکل اینجاست زود برمیگرده طرف سی و سه پل!
 									         		                    در نزدیکی سی و سه پل میره طرف شمس آبادی، اما مشکل اینجاست زود برمیگرده طرف سی و سه پل!         				                     		                 حفاظت از مليت و آثار نياكان را بايد از ايتاليايي ها ياد گرفت كه براي پايدار ماندن برج پيزا چه هزينه هايي كردند و ميكنند و چگونه از آن مراقبت مي كنند . حتي افراد بازديد كننده از فاصله دو متري بايد مواضع برج را ببينند و حق دست زدن به آن را ندارند. در صورتيكه زير سي وسه پل ما محل خواب و معامله و استعمال مواد براي معتادان است و حراست از ابنيه آن هم همين است كه مي بينيد و مي خوانيد.
 							         		            حفاظت از مليت و آثار نياكان را بايد از ايتاليايي ها ياد گرفت كه براي پايدار ماندن برج پيزا چه هزينه هايي كردند و ميكنند و چگونه از آن مراقبت مي كنند . حتي افراد بازديد كننده از فاصله دو متري بايد مواضع برج را ببينند و حق دست زدن به آن را ندارند. در صورتيكه زير سي وسه پل ما محل خواب و معامله و استعمال مواد براي معتادان است و حراست از ابنيه آن هم همين است كه مي بينيد و مي خوانيد.  متاسفانه به جای اینکه مسئولان کشور ما تلاش کنند تاریخ و آثار گذشتگان را زنده نگه دارند با تصمیمات کارشناسی نشده و با ساخت مسیر مترو در نزدیکی بناهای تاریخی از جمله سی و سه پل در فرسایش این بناها کمک بسیار می کنند .
 							         		            متاسفانه به جای اینکه مسئولان کشور ما تلاش کنند تاریخ و آثار گذشتگان را زنده نگه دارند با تصمیمات کارشناسی نشده و با ساخت مسیر مترو در نزدیکی بناهای تاریخی از جمله سی و سه پل در فرسایش این بناها کمک بسیار می کنند .         		                     		         اینها هیچ ربطی به مترو ندارد الکی جریان سازی نکنید
 							         		            اینها هیچ ربطی به مترو ندارد الکی جریان سازی نکنید         		                     		         |
         		                            |         		                             چشم شما ببخشید
 									         		                    چشم شما ببخشید         				                     		                 |
         		                            |         		                             پس به چي ربط داره عزيز؟ چطور توي چهارصد سال نريخت حالا يك دفعهاي يادش اومده كه بايد ترك بخوره و تكهتكه ازش بيفته؟
 									         		                    پس به چي ربط داره عزيز؟ چطور توي چهارصد سال نريخت حالا يك دفعهاي يادش اومده كه بايد ترك بخوره و تكهتكه ازش بيفته؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             آره،حتما همین طوره کا تو میگی،زمین کجه!!
 									         		                    آره،حتما همین طوره کا تو میگی،زمین کجه!!         				                     		                 اينهايي كه نمي فهمند ميراث يعني چي و اينگونه با احداث تونل مترو در نزديكي يكي از بهترين آثار پيشينيان كه براي همگان مخصوصا" نسلهاي آينده خيلي جالب است باعث تخريب و از بين رفتن آن مي شوند و يا آن بي كفايتي كه براي نصب داربست ديوارهاي آين آثار را تخريب ميكند را کنار گذاشته و براي كارهاي كليدي از متخصصان زبر دست و حرفه اي استفاده كنيد ولو اينكه دستمزد بيشتري هم بدهيد چرا كه آثار قديمي را نميشود با هيچ هزينه اي احداث كرد .
 							         		            اينهايي كه نمي فهمند ميراث يعني چي و اينگونه با احداث تونل مترو در نزديكي يكي از بهترين آثار پيشينيان كه براي همگان مخصوصا" نسلهاي آينده خيلي جالب است باعث تخريب و از بين رفتن آن مي شوند و يا آن بي كفايتي كه براي نصب داربست ديوارهاي آين آثار را تخريب ميكند را کنار گذاشته و براي كارهاي كليدي از متخصصان زبر دست و حرفه اي استفاده كنيد ولو اينكه دستمزد بيشتري هم بدهيد چرا كه آثار قديمي را نميشود با هيچ هزينه اي احداث كرد .         		                     		         لطفا اينقدر نگوييد نظر كارشناسي ، نظر كارشناسي . براي رسيدگي به اين موارد يك دل عاشق و سوخته نام ايران هم كافي است تا ديگر شاهد اين اتفاق ها نباشيم . هر وقت ارزش اين گونه آثار براي مردم و نام ايران و ايراني درك شود آنوقت است كه خود به خود اجازه نميدهند كسي از دو متر نزديكتر شود و بدون نظر كارشناسي هم از يك كيلومتر نزديكتر تونل نميزنند. شهرهاي ما امكانات رفاهي و به روز نياز دارند ، به خصوص در زمينه حمل و نقل ، ولي بهاي آن ، اين چيزي نيست كه دارند از ايرانيان ميگيرند.
 							         		            لطفا اينقدر نگوييد نظر كارشناسي ، نظر كارشناسي . براي رسيدگي به اين موارد يك دل عاشق و سوخته نام ايران هم كافي است تا ديگر شاهد اين اتفاق ها نباشيم . هر وقت ارزش اين گونه آثار براي مردم و نام ايران و ايراني درك شود آنوقت است كه خود به خود اجازه نميدهند كسي از دو متر نزديكتر شود و بدون نظر كارشناسي هم از يك كيلومتر نزديكتر تونل نميزنند. شهرهاي ما امكانات رفاهي و به روز نياز دارند ، به خصوص در زمينه حمل و نقل ، ولي بهاي آن ، اين چيزي نيست كه دارند از ايرانيان ميگيرند.         		                     		         من 4 سال پيش براي زندگي به اصفهان اومدم. زيبايي چهار باغ عباسي و پل خواجو و سي و سه پل مسحورم كرد. اما حالا ديگه چيزي از چهارباغ عباسي باقي نمونده. سي و سه پل و پل خواجو هم كه خودتون بهتر مي دونيد.
 							         		            من 4 سال پيش براي زندگي به اصفهان اومدم. زيبايي چهار باغ عباسي و پل خواجو و سي و سه پل مسحورم كرد. اما حالا ديگه چيزي از چهارباغ عباسي باقي نمونده. سي و سه پل و پل خواجو هم كه خودتون بهتر مي دونيد.         		                     		         بابا حالا اگه اين پل قديمي نباشه هيچ طوريييييييييي نميشه بابا دنيا پيشرفت كرده ما دنبال چه چيزايي هستيماااااااااااا بذار ترك بخوره يكي ديگه قشنگترشو ميسازيم
 							         		            بابا حالا اگه اين پل قديمي نباشه هيچ طوريييييييييي نميشه بابا دنيا پيشرفت كرده ما دنبال چه چيزايي هستيماااااااااااا بذار ترك بخوره يكي ديگه قشنگترشو ميسازيم