بازدید 1758

شیوه آموزش تاریخ مناسب نیست

کد خبر: ۱۰۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۱ 07 June 2010
معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری همایش رویکرد اسلامی در مدیریت مدارس خبر داد و گفت: این همایش با هدف اسلامی تر کردن مدارس و همسو با اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام دکتر محی الدین بهرام محمدیان در نشست خبری که پیش از ظهر دوشنبه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش برگزار شد، در تشریح اهداف همایش ملی رویکرد اسلامی در مدیریت آموزش و پرورش، نوآوری‌ها و تجربه‌های موفق در مدارس افزود: بیش از سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، اما متاسفانه نتوانسته ایم تجارب مدیریتی موفق و ناموفق خود را ثبت کنیم تا بتوانیم یک بستر مدیریتی داشته باشیم و از آن مدل مناسبی را استخراج کنیم.

وی ادامه داد: در تمام این سالها مدیریت‌های ما براساس آزمون و خطا جلو رفته و بیشتر متکی بر سلیقه بوده است و برای آنکه این نقیصه را در آموزش و پرورش برطرف کنیم به دنبال برگزاری همایشی با عنوان ایجاد رویکرد در مدیریت اسلامی هستیم تا پس از آن پیش نیازهای تحقق مدیریت اسلامی را با استفاده از تجارب مدیران موفق و تعریف یک چشم انداز واحد ایجاد کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به فعالیتهای نظری انجام شده در این زمینه گفت: ابتدا تجارب مدیران مدارس به خصوص مدارس اسلامی را از طریق مصاحبه مستند سازی کرده ایم و حتی مشاهده عینی از این مدارس داشته ایم. همچنین نشستی با مدیران موفق آموزش و پرورش در این زمینه برگزار کرده ایم تا ببینیم آنها مدیریت را چگونه تعریف می‌کنند.

حجت الاسلام محمدیان افزود: این کمیته پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا در این زمینه را جمع آوری کرده و اکنون بانک اطلاعاتی مناسبی را در اختیار داریم.

وی سفارش مقاله را یکی دیگر از فعالیت‌های کمیته رویکرد اسلامی در مدیریت آموزش و پرورش، نوآوری‌ها و تجربه‌های موفق در مدارس عنوان کرد و گفت: 564 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که 71 عنوان را برای ارائه در همایش برگزیده‌ایم.

مدیریت اسلامی همسو با تحول بنیادین در آموزش و پرورش

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیریت اسلامی همسو با اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اجرا می‌شود، افزود: اگر در 30 سال گذشته مدیران ما تجارب خود را ثبت می‌کردند و آنها را در یک مرکز علمی بررسی می‌کردیم، اکنون دانش مدیریتی ما توسعه می‌یافت و مجبور نبودیم از دانش مدیریت غیر بومی استفاده کنیم. اما معتقدیم جلوی ضرر را از هرکجا بگیریم منفعت است و این کمیته و همایش می‌توانند نقش خوبی را در این زمینه ایفا کنند.

محمدیان اظهار داشت: اگر تجارب مدیریتی ثبت نشود قطعا انقطاع مدیریتی در کشورشکل می‌گیرد که برای آینده کشور اصلا خوشایند نیست.

مدیریت اسلامی گسسته داشته‌ایم

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مدیریت مدارس در 30 سال گذشته اسلامی نبوده که به دنبال اسلامی کردن آن هستید؟ گفت: این دانش وجود داشته اما به شکل گسسته بوده است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تنها برخی از مدارس علوم و معارف اسلامی مدیریت اسلامی دارند و بقیه مدارس کشور تا کنون غیر اسلامی اداره می‌شدند که فقط از تجارب مدیریتی آنها استفاده کرده‌اید؟ گفت: این طور نبوده است که ما فقط به سراغ مدارس معارف برویم، بلکه از مدیران همه مدارس موفق کسب تجربه کرده‌ایم.

دل نگران شرایط موجود آموزش و پرورش هستیم

محمدیان درباره اینکه آیا آموزش و پرورش از خروجی‌های خود ناراضی است که به دنبال اسلامی کردن مدیریت‌ها است؟ گفت: نظر شخصی بنده این است که خروجی‌های آموزش و پرورش نسبت به هزینه‌ای که هم اکنون می‌کند، باید ارتقا یاید.

وی افزود: برخی نقیصه‌ها از سوی جامعه به آموزش و پرورش وارد می‌شود که به عنوان مثال می‌توان حافظه محوری را نام برد یا افت تحصیلی در برخی از پایه‌ها وجود دارد که ما دل نگران آن هستیم و باید آن را اصلاح کنیم.

محمدیان تصریح کرد: آموزش و پرورش باید در سه مؤلفه وحدت ملی، اقتدار ملی و حاکمیت ملی در زمان کنونی که هجمه‌های فرهنگی زیاد شده است، نقش موثرتری را ایفا کند.

شیوه آموزش تاریخ در مدارس مناسب نیست

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش درباره سرانجام موضوع حذف پادشاهان از کتب تاریخ نیز گفت: روش آموزش تاریخ در کشور ما مناسب نیست و ذهن دانش آموزان را با اطلاعات مفید و غیر مفید پر می‌کنیم. در برنامه درس ملی به دنبال این هستیم که روشی را انتخاب کنیم که دانش‌آموزان وقایع تاریخی را تحلیل کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر