تحقيقات در خصوص زمان صرف شده براي يافتن جاي پارک در 11 شهربزرگ ديترويت، واشنگتن، نيوهان، لندن، فري بورگ، بيت المقدس، کمبريج، کيپ تاون، نيويورک، سانفرانسيسکو و سيدني در فاصله بين سالهاي 1927 تا2001 نشان ميدهد که 74.8 درصد حجم ترافيک در اين شهرها مربوط به رانندگاني بوده که دنبال جاي پارک بوده اند.
به گزارش سايت «شهرنوشت»، ميانگين زمان براي يافتن جاي پارک در محدودههايي که قيمت جاي پارک در آنها پايين و حجم ترافيک بالا بوده، بين 3 تا 14 دقيقه است که با احتساب ميانگين زمان صرف شده ( 8.5 دقيقه) براي يافتن جاي پارک توسط 10 راننده در يک روز، 85 دقيقه زمان براي گشتن جاي پارک در بر خواهد داشت.
حالا اگر توقف در کنار خيابان ارزان تر از توقف در پارکينگهاي خارج از خيابان نيز باشد، گشتن به دنبال جاي پارک از ديد فردي، انتخابي عقلاني است اما از ديد خرد جمعي اين کار موجب افزايش ترافيک، اتلاف سوخت، افزايش تصادفات و آلوده سازي هوا ميشود و اين موضوع وقتي ايجاد ميشود که شهرها کرايه ارزاني براي جاپارکهاي کنار خيابان وضع کنند.
بر اساس تحقيق ديگري که در فاصله سالهاي 2001 تا 2003 در 20 شهر بزرگ ايالات متحده صورت گرفت، اين نتيجه حاصل شد که صرفه جويي ناشي از توقف کنار خيابان به طور متوسط 4.70 دلار است. در شهر نيويورک قيمت يک ساعت توقف خودرو در کنار خيابان 1.5 دلار است و همين مبلغ در صورت پارک در خارج از خيابان 14.38 دلار که صرفه جويي ناشي از توقف خودرو در کنار خيابان براي راننده گان 12.88 دلار و در شهرهاي شيکاگو (12.25)، لس آنجلس (1.80)، فيلادلفيا (2) و سانفرانسيسکو(0.5) دلار است. اما اختلاف قيمت توقف در کنار يا خارج خيابان شهري مثل لانگ بيچ دو دلار است و هيچ فرقي براي رانندگاني که ميخواهند خودرو خود را در کنار خيابان يا خارج از آن پارک کنند در بر ندارد.
در شهر برکلي وضع به گونهاي متفاوت است و هزينه توقف يک ساعته در کنار خيابان 0.75 دلار است درحالي که توقف در خارج از خيابان هيچ هزينهاي براي رانندگان در بر ندارد و قطعا رانندگان به پارک خودروهاي خود در خارج از خيابان مبادرت ميورزند.
پاركينگ در تهرانبراساس آمارهاي ارائه شده از سوى برخي از كارشناسان امور شهري در تهران روزانه بيش از يك ميليون خودرو براى پيدا كردن جاي پارك مناسب بين15 تا 45 دقيقه وقت صرف ميكنند که اين ميزان بيش از دو برابر سهم جهاني است.
همچنين سالانه بيش از 360 هزار خودرو جديد به شهر تهران افزوده ميشود که قطعا بر متوسط ميزان صرف وقت براي پيداکردن جاي پارک در محدوده شهري در آينده ميافزايد.
بر اساس تحقيقات صورت گرفته، بسياري از شهروندان تهراني افزايش بيرويه ماشين در شهر تهران را از مهمترين دلايل كمبود فضاي پاركينگ در اين شهر ميدانند و كمبود پاركينگ در شهر تهران را دليلي براي كمتر رعايت كردن برخي از مقررات راهنمايي و رانندگي عنوان ميكنند. اين درحالي است که به عقيده کارشناسان حمل و نقل و ترافيک، شهر تهران با كمبود بيش از يك ميليون پاركينگ در سطح شهر رو به رو است و با وجود صدور مجوز براي بيش از 16 پاركينگ طبقاتي و عمومي درنقاط مختلف تهران با مجموع ظرفيت شش هزارو 786 باب پاركينگ در سال گذشته همچنان پاركينگسازي به عنوان يكي ازمهمترين اولويتها در شهرداري تهران در حال پيگيري است.
درخصوص قيمت پارکينگها نيز در تهران وضع مشابهي با بعضي ازشهرهاي بزرگ جهان قابل مشاهده است و بر اساس نوع توقف خودرودر معابر تحت کنترل طرح موسوم به پارکبان به ازاي هر ساعت، سه هزار ريال و براي موتورسيکلت نيز به ازاي هر ساعت، يک هزار ريال است و براي توقف بيش از دو ساعت، در مجموع دو هزار ريال از رانندگان اخذ ميشود. به بياني ديگر با توجه به آنکه متوسط هزينه پارک در کنار خيابان براي برخي کلانشهرها 1.11 دلار در سال 2000 بوده، هزينه پارک در تهران يک و سوم متوسط قيمت اين کلانشهرهاست.
پارکينگهاي خارج از خيابان از قبيل پارکينگهاي طبقاتي نيز نسبتا مشابه عمل ميکنند و قيمت هر ساعت پارک ماشين در اين پارکينگها بسته به محل پارکينگ، از 5 تا 10 هزار ريال است و در بعضي ديگر از اين پارکينگها اين مبلغ به صورت 24 ساعته 10 هزار ريال محاسبه ميشود.