صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل

جهرمي: به احمدي‌نژاد نوشتم، مثل خاتمي رفتار كن

من و آقاي مظاهري تقريبا هر روز در دولت با هم جلسه داريم ولي تاکنون جلسه‌اي خصوصي براي حل مشکل نداشتيم کما اين‌که بنده چندين بار پيشنهاد برگزاري چنين جلسه‌اي را داده‌ام ولي آقاي مظاهري تعلل کرده‌اند.
کد خبر: ۱۸۳۶۳
| |
26760 بازدید
اين حرف را کاملا قبول دارم و معتقدم بايد از افزايش پايه پولي جلوگيري کرد. بانک مرکزي همين امروز (سه‌شنبه) گزارش داد که پايه پولي از طريق هزينه‌هاي دولت افزايش پيدا نکرده است. بنا بر گزارش بانک مرکزي، در سال گذشته پايه پولي افزايش نيافته اما تورم بالا رفته است.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، وزير كار و امور اجتماعي در ادامه با اشاره به تورم 23.3 درصدي مرداد ماه افزود: امسال نقدينگي کاهش يافته اما باز هم تورم افزايش يافته است. در ابتداي سال جاري نرخ تورم 18.6 درصد اعلام شد اما در مرداد ماه اين رقم به 22.3 درصد مي‌رسد. علت اين افزايش نرخ تورم چيست؟ در حالي که نه تنها پايه پولي افزايش نيافته بلکه نقدينگي هم در حدود ده هزار ميليارد تومان کم شده است.

جهرمي در ادامه با طرح اين پرسش كه در حال حاضر واقعا در بانک‌هاي دولتي و خصوصي چند کارشناس متخصص پولي و اعتباري براي شناخت و توجيه فني و اقتصادي طرح‌ها و پروژه‌ها داريم؟ گفت: چرا به دنبال اين نيستيم که مشاوران موجود را ساماندهي کنيم و در بخش غير دولتي از آن‌ها استفاده کنيم.مطمئن باشيد اگر همين ميزان پول و نقدينگي را درست مديريت کنيم، نرخ تورم در کشور کاهش خواهد يافت و ميزان توليد و اشتغال افزايش پيدا مي‌کند.

جهرمي در ادامه گفت‌وگو با «شهروند امروز» با اشاره به نامه اخير خود به احمدي‌نژاد گفت: اختلاف من و مظاهري مبنايي است از همين رو به آقاي رئيس‌جمهور نوشتم که اختلاف ما در نوع ديدگاه و نوع تقابل با تورم است. آقاي مظاهري با الگوي مکتب پولي به دنبال استفاده از سيستم انقباضي و مهار نقدينگي براي کنترل تورم قدم جلو گذاشته است ولي من معتقدم که اگر نقدينگي مديريت شده وبه سمت توليد هدايت شود باعث افزايش توليد خواهد شد و تورم به صورت پايدار کاهش خواهد يافت. بنابراين من از رئيس‌جمهور خواهش کردم که خودشان بررسي کنند و تصميم بگيرند يا اين که مثل آقاي خاتمي عمل کنند و هر دوي ما را از كابينه حذف کنند. درست مثل زماني كه آقاي خاتمي، وزير اقتصاد ورئيس سازمان مديريتش را ناهماهنگ با مجموعه كابينه ديد و هردو را حذف كرد. اگر هم قرار به حذف يک طرف باشد بنده را حذف کنند.

وي كه معتقد است به غير از او ديگر وزرا از جمله وزراي صنايع، كشاورزي و بازرگاني هم با سياست‌هاي انقباضي مظاهري مشكل دارند، در ادامه افزود: سياست‌هاي بانک مرکزي به طور شديد انقباضي است. من قبلا هم گفتم بحث جمع کردن يکباره چک‌پول‌ها که آقاي مظاهري دنبال مي‌کند باعث ايجاد بن بست شديد بازار مالي شده است. اين اشتباهي است که مرتكب شده‌اند هنوز هم موفق به حل آن نشده‌اند. بانک‌ها ظرف چند سال طبق مصوبه شوراي پول وعتبار اقدام به خلق پول کرده‌اند. ميزان سپرده‌هاي مردم هم که مشخص است بعد بانک‌ها به ميزان سپرده‌ها تسهيلات اعطا کرده‌اند. حالا شکافي بين ميزان سپرده‌ها و ميزان تسهيلات در بانک‌ها بوجود امده است. اين شکاف الان در حدود چهل هزار ميليارد تومان است که مربوط به خلق چک‌پول‌هاست. برخي از تسهيلات در مدت زمان کوتاهي به بانک بر مي‌گردد اما تسهيلاتي که به احداث کارخانه‌هاي بزرگ اعطا شده يا تسهيلات بخش مسکن زمان زيادي طول مي‌کشد تا دوباره به بانک برگردد. جبران خلق پول ايجاد شده از طريق انتشار اشتباه چک پول‌ها به مدت زمان زيادي نياز دارد. از طرف ديگر ذخيره قانوني حساب‌هاي دولتي را از 88 درصد به 100 درصد افزايش دادند. اگر اين سياست انقباضي است چرا ذخيره حساب‌هاي دولتي 12 درصد افزايش يافته است.

وي در پاسخ پرسش «شهروند امروز» كه از وي پرسيد، آيا تا کنون در جلسه‌اي خصوصي با آقاي مظاهري به اختلاف ديدگاه‌هايتان پرداخته‌ايد، اظهار داشت: من و آقاي مظاهري تقريبا هر روز در دولت با هم جلسه داريم ولي تا کنون جلسه‌اي خصوصي براي حل مشکل نداشتيم کما اين‌که بنده چندين بار پيشنهاد برگزاري چنين جلسه‌اي را داده‌ام ولي آقاي مظاهري تعلل کرده‌اند.

من زياد به اين جريان نمي‌پردازم فقط هر جا ببينم به توليد ضربه مي‌خورد، وظيفه خودم مي‌بينم پيگيري كنم. اعتقاد من براين است كه خرج پول بايد به جا وبه موقع باشد و درنهايت منجر به بهره‌وري شود. آقاي ناطق نوري و برخي دوستان اعلام كرده‌اند كه با پول پخش كردن، اشتغال ايجاد نمي‌شود. من هم اين حرف را قبول دارم. بخشي از اشتغال، پول و سرمايه است. در بخش آموزش هم مشكلات جدي داريم. اصلا آموزش ما به هيچ عنوان معطوف به بازار كارنيست وبه همين دليل است كه مي‌بينيم نرخ بيكاري فارغ‌التحصيلان ما بسيار بيشتر از نرخ بيكاري افراد زير ديپلم و دانشگاه نرفته است. در بسياري از استان‌ها با توجه به رونق ساخت‌وساز دچار كمبود كارگر ساختماني هستيم.
 
متن کامل گفت‌وگو را در ستون سمت راست بخوانيد.
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۸۷/۰۶/۲۵
آقای وزیر چرا قبول نمی کنید ، هرکس که وام با مبلغ بالا گرفته صرف مسکن و ملک کرده نه تولید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۸۷/۰۶/۲۵
چند میلیاردی بازازصندوق ذخیره ارزی بدهید دست این آقا اسکناس چاپ کنند بدهند یک عده بیچاره بنام اشتغالزائی ملک واملاک بخرند راحت شوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۸۷/۰۶/۲۵
نکته در این است که سخنی از مخالفت وزیر اقتصاد با رئیس بانک مرکزی نیست! آیا سیساتهای آنان هماهنگ است؟ آیا آقای وزیر کار (و چند وزیر دیگر) هم با وزیر اقتصاد و سیاستهایش مشکل دارد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۸۷/۰۶/۲۵
جناب وزير شما گفتيد در امر پرداخت تسهيلات به بنگاههاي زود بازده تنها 4 درصد انحراف وجود داشته. كدام عقل سليمي اين را قبول ميكند؟ شما به خودتان كه نميتوانيد دروغ بگوييد. تعارف را كنار بگذاريد و مردانه وار مشكلات كشور را مرتفع كنيد. تا كي با عدد و رقم بازي ميكنيد. حقيقت چيز ديگري است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۸۷/۰۶/۲۵
ابن درد 30ساله است نه مختص دوره آقاي مظاهري .آقاي جهرمي چرا تورم را باركود نمي بيند اگر فكر مي كند سياست انبساطي قبلي درماني بوده اشتباه مي كند اين آثار آن رونف و رشد كاذب است
نقدينگي را دست افراد كم تجربه دادن و به نتيجه نرسيدن آن و پر شدن زندانها از ورشكستگي مكانهاي توليدي ما چيز بهتر ي نديديم اگر ايشان فكر مي كند راه حلشان درست است چرا مكان توليد ي ايجاد نكردن كه فرزند خودشان در آن اشتغال زاي نمايد و از هنر ايشان در بند پارتي استخدام در شركت نيكو استفاده شد
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۸۷/۰۶/۲۵
با دليل و برهان قاطع اعلام مي كنم كه اگر آقاي مظاهري نبودند تورم در حال حاضر بالاتر از 50 درصد بود . اگر ايشان طرفدار مكتب پولي هستند اما جناب وزير پاسخ دهند كه چگونه مي خواهند نقدينگي لجام گسيخته را هدايت كنند و چرا تاكنون چنين هدايتي صورت نگرفته است . اگر گزارش بانك مركزي عدم افزايش پايه پولي را نشان ميدهد دقيقا ناشي از سياست اخير بانك مركزي است ضمن اينكه اثر نقدينگي بر تورم با تاخير زماني صورت مي پذيرد . بهر حال آقاي احمدي نژاد براهين آقاي مظاهري را قانع كننده مي دانند و الا شك نداشته باشيد كه در بركناري ايشان تعلل نمي كردند . وزراي محترم نامبرده مخالف با سياستهاي بانك مركزي تماماً دوستاني هستند كه فكر مي كنند تنها پول مشكل را حل مي كند در حاليكه مديريت در درجه اول قرار دارد . بهرحال اين نظر بنده جهت اطلاع دادن به دوستان است كه در صورت بي توجهي به سياستهاي فعلي بانك مركزي بايد منتظر اقتصادي به مثابه زيمبابوه بود . با تشكر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۸۷/۰۶/۲۵
وي كه معتقد است به غير از او ديگر وزرا از جمله وزراي صنايع، كشاورزي و بازرگاني هم با سياست‌هاي انقباضي مظاهري مشكل دارند، در ادامه افزود: سياست‌هاي بانک مرکزي به طور شديد انقباضي است. من قبلا هم گفتم بحث جمع کردن يکباره چک‌پول‌ها که آقاي مظاهري دنبال مي‌کند باعث ايجاد بن بست شديد بازار مالي شده است. اين اشتباهي است که مرتكب شده‌اند هنوز هم موفق به حل آن نشده‌اند. بانک‌ها ظرف چند سال طبق مصوبه شوراي پول وعتبار اقدام به خلق پول کرده‌اند. ميزان سپرده‌هاي مردم هم که مشخص است بعد بانک‌ها به ميزان سپرده‌ها تسهيلات اعطا کرده‌اند. حالا شکافي بين ميزان سپرده‌ها و ميزان تسهيلات در بانک‌ها بوجود امده است. اين شکاف الان در حدود چهل هزار ميليارد تومان است که مربوط به خلق چک‌پول‌هاست. برخي از تسهيلات در مدت زمان کوتاهي به بانک بر مي‌گردد اما تسهيلاتي که به احداث کارخانه‌هاي بزرگ اعطا شده يا تسهيلات بخش مسکن زمان زيادي طول مي‌کشد تا دوباره به بانک برگردد. جبران خلق پول ايجاد شده از طريق انتشار اشتباه چک پول‌ها به مدت زمان زيادي نياز دارد. از طرف ديگر ذخيره قانوني حساب‌هاي دولتي را از 88 درصد به 100 درصد افزايش دادند. اگر اين سياست انقباضي است چرا ذخيره حساب‌هاي دولتي 12 درصد افزايش يافته است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۸۷/۰۶/۲۵
افزایش تورم نتیجه سیاست های طرح های زود بازده که میگویند سراز زمین ومسکن و.... دراورد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۶/۲۵
مدیریت پول درایران با هیچ یک ازنظریهای پولی مکاتب معمول دراقتصادقابل کنترل نیست بنظربنده تزدکترجهرمی برمبنای مصرف به جای تسهیلات راهکارمثبتی خواهدبوددرعوض بایستی اعتراف کردانتصاب آقای مظاهری وانتصابهای ایشان دربانکهای دولتی بیشتر جنبه گروه گرایی وفامیلی دارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۸۷/۰۶/۲۵
به جای این همه دعوا سر نحوه مصرف وامها به این فکر کنید چرا اقتصاد ما نامن است که کسی جرات ندارد سرمایه اش را در صنعت و تولید وارد کند.
برچسب منتخب
# آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
آیا جام جهانی می‌تواند مانع جنگ آمریکا با ایران شود؟