بازدید 51180

ناصر ملک مطیعی درگذشت

ناصر ملک مطیعی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در اولین ساعات پنجم خرداد 97 پس از مدتها تحمل رنج نارسایی کلیه و تنگی نفس، دار فانی را وداع گفت. وی متولد 1309 بود و در 98 فیلم پیش از انقلاب اسلامی نقش ایفا کرده بود، ولی پس از انقلاب در ایران ماند و تنها یک فیلم با حضور او در سال 92 روی پرده نقره ای رفت.
کد خبر: ۸۰۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۴ 26 May 2018

ناصر ملک مطیعی درگذشتناصر ملک مطیعی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران ساعتی پیش پس از مدتها تحمل رنج بیماری در هشتاد و هشت سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش «تابناک»؛ ناصر ملک مطیعی که هفته گذشته به دلیل نارسایی کلیه و تنگی نفس در بیمارستان بستری شده بود، بدرود حیات گفت. وی متولد ۱۳۰۹ در خیابان بهارستان تهران و دیپلم رشتهٔ تربیت بدنی از دانش‌سرای عالی تهران را داشت و قبل از اینکه به سینما راه پیدا کند، معلم ورزش دبستان‌های تهران بود. ملک مطیعی پس از ورود به سینما در سال 1328 و کسب محبوبیت، به فعالیت در تئاتر (از ۱۳۳۵) و دوبلهٔ فیلم (۱۳۳۸) نیز پرداخت.

او 99 فیلم سینمایی را در کارنامه کاری خود داشت که 97 فیلم قبل از انقلاب ساخته شده بود. ملک مطیعی، دوران پس از انقلاب را دوران سختی توصیف کرده ‌است، زیرا دچار انزوا و تنهایی شده بود و از طرفی، عشق و علاقه مفرطی که به فیلم و سینما داشت، قابل تحقق نبود و امکان کار هنری برای او فراهم نبود.

اما وی پس از مدتی، به دعوت عوامل تولید «برزخی‌ها» محصول سال 1362، نقش مثبت و کوتاهی را بازی می‌کند. با وجود این، نام او در تیتراژ پایانی فیلم به نمایش درنیامد و روزنامه‌ها نیز خبری در خصوص حضور مجددش منتشر نکردند و همین، موجب دلسردی مفرطش شد اما او ایران را ترک نکرد.

ناصر ملک مطیعی درگذشت

او در ادامه، مجوز فعالیت برای سه دهه دریافت نکرد و همچون بسیاری از دیگر بازیگران سینما از این عرصه دور شد و به شغل‌هایی همچون قنادی و مشاوره املاک روی آورد. دومین فیلمی که پس از انقلاب با بازی او به روی پرده نقره‌ای رفت، «نقش نگار» نام داشت که در سال 92 به کارگردانی علی عطشانی اکران شد. او در سال‌های دور در سینما، نقش جوان عاشق پیشه‌ای را بازی می‌کرد که چرخ روزگار، تلاش او برای رسیدن به آرزوهایش را بر باد می‌دهد و به واسطه میزان مخاطبی که جذب می‌کرد، یکی از گران‌ترین دستمزدها را در دوران پرکاری‌اش به خود اختصاص داده بود.

آنچه باعث شد ملک مطیعی به اوج شهرت برسد، بازی در فیلم قیصر، ساخته مسعود کیمیایی است. پرویز دوایی، منتقد سینمایی، دربارۀ بازی او در قیصر می‌نویسد: «بازی کوبنده و منقلب‌کننده و گرم و گدازان او لحظاتی را که وی در فیلم ظاهر می‌شود، از شور و حال سرشار می‌کند. بازی او فوق‌العاده است؛ دقیقأ متناسب با لحظه و ریتم لحظه‌ها عکس‌العملی را نشان می‌دهد که لازم است. بی هیچ فشار و تأکید و اغراقی لحظۀ ورود حماسی او به درام، موی را بر بدن راست می‌کند.»

ایفای نقش امیرکبیر در سریال «سلطان صاحبقران» ساخته علی حاتمی در سال ۱۳۵۴ از نقش‌های به یادماندنی ملک‌مطیعی بود. او بر خلاف بسیاری از بازیگران پیش از انقلاب حاضر به بازی در نقش‌های مستهجن در آن دوران اوج گیری فیلم‌فارسی نشد و همواره این خطوط قرمز را برای خود حفظ کرد.

همچنین یکی از قسمت‌های برنامه «دورهمی» شبکه نسیم و برنامه «من و شما» شبکه شما که چندی پیش با حضور او ضبط شده بود، به دلایل نامشخصی پخش نشد و حواشی زیادی را در پی داشت که موجب گلایه ملک مطیعی از مسئولین تلویزیون و واکنش‌های بسیاری از سوی هنرمندان و مردم شد.

او در مصاحبه‌ای در سال ۹۰ گفته بود: «من مال این مملکت هستم؛ کجا بروم؟ درو دیوارها و کوچه های این مملکت برای من آشنا هستند؛ کجا بروم؟ آدم با خاطراتش زنده است و همه خاطرات من اینجاست. بعضی‌ها قدر اینها را نمی‌دانند. غربت پدر آدم را درمی‌آورد. ممکن است یک وقت‌هایی مشکلاتی به وجود بیاید اما اینها دلیل نمی‌شود که من ناراحت بشوم.»

سایت تابناک درگذشت این پیشکسوت سینمای ایران را به جامعه هنری کشور، دوستداران سینما و خانواده این هنرمند نامی تسلیت می گوید.

برش‌هایی از فیلم نقش نگار با بازی این بازیگر را در تابناک می‌بینید؛

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۱۳۲
زنده باد ملت مرده پرست.از فردا چه سینه ها چاک و چه فغانها بر آسمان خواهد بود
خدا رحمتش کنه. روسیاهیش برای صدا و سیمای میلی و کیهانیان !
روح بزرگش شاد.
صدا و سیما، شرمنده باش که زمانیکه ناصرخان ملک مطیعی مهمان دورهمی بود اجازه پخش ندادی
حیف!
خدا رحمتشان کند
روحشون شاد
خجالتش براي صداي و سيما
تابناک تو هم از اون شناگرهای قهاری! تا حالا سینمای مبتذل و فیلمفارسی بازی می‌کرده حالا با موج شنا می‌کنی و میگی هنرمند نامی کشور!!!!
روحت شاد مرد !
باز دم شما گرم که یه تسلیت گفتین.بعضی سایتهای معلوم الحال فقط یه تیتر دوخطی زدن که ناصر ملک مطیعی درگذشت.اسطوره سینمای ایران فوت کرده.کسیکه ملتی باهاش خاطره دارن و همیشه توقلبها جاودان میمونه.نه مثل خیلیا که همیشه بعد مرگشونم لعن ونفرین نصیبشون میشه
روحش شاد پهلون تنگ نظران خانه نشینت کردن اما خودت هم میدونستی که در تک تک خونه دل ملت ایران جای داشتی و داری .
بت رفتنت مردم ایران را غمگین کردی.
خدايش بيامرزد.
درست است كه در فضاي پرشور انقلابي دهه شصت، افرادي چون ناصر ملك مطيعي نميتوانستند جذب سينماي آن دوران شوند، ولي از اواسط دهه هفتاد اي كاش فرصت جذب اين هنرپيشه ي توانا فراهم ميشد و او نيز ميتوانست به اين خواسته ي هميشگي اش جامه ي عمل بپوشاند.
بسیار متاسف و متاثر شدم. شرم و ذلت ابدی بر آنان که با او نامهربانی ها کردند. روانش شاد. هنرمند ارزشمندی بود.
روحش شاد.
بد کردیم به هم! به هم وطن ها، هم ریشه ها، هم خون هامون بد کردیم. همه ما مقصریم!
اگر بگیم این مرد بزرگ را کشتن اقراق نکردیم،خیلی بی وجدانیه که یه انسانو بی دلیل از عشقش دور کنی...
(قیصر کجایی که داشتو کشتن)
روحش شاد
روحت شاد مرد تنها. وای از این طایفه زنده کش مرده پرست...
روحش شاد
روحش شاد
دق کردو مرد
داریم به کجامیریم
خدا رحمت کند او را که بهترین دوران طلایی سینمای خاص ایرانیان را تداوم بخشید و پایدارکرد و عژت نفس خاصی به بعضی از اخلاق ورفتارهای خوب ایرانیان بخشید.وومهدی موش ومهدی سیاه از بهترین و اصیلترین نقش های ماندگار اوست در سینما. چقدر جای او خالی بود در سیننای بعد از انقلاب. برویم تشییع پیکر پاک او تا انرزیده ها را همراهی کنیم.
زمستون رفت و رو سیاهیش موند به ذغال...
خدا رحمتش کنه، چشم صدا و سیما روشن.
واقعا حيف شد .اقاي ملك مطيعي بازيگر برزگي بودن به ويژه در قبل از انقلاب كه جز ستاره هاي سينماي دهه ي 40و50 حساب ميومدن.در چند دهه اخير با نامهرباني ها و بي توجهي هاي زيادي ..... روبه رو شدن كه واقعا غير منصفانه بود. فيلم هاي قيصر . اقا مهدي وارد ميشود . قلندر . پاشنه طلا و رقاصه شهر از بهترين فيلماشون هست .روحشون شاد.
خداوند رحمتش کند. بعضیها وطن دوستی و عشق به کشور و ایران را از ایشان یاد بگیرند.
خدا بیامرزه، روحش شاد
خدا رحمتش كنه مرد شريفى بود و بسيار محبوب تر از مسىولينى كه سال ها ممنوع التصويرش كرده بودند
روحش شاد.دلم گرفت..
خدا رحمتش کنه واقعا" درسته که در حقش بدی شد ولی باز خداروشکر که حداقل نیمی از عمرشو به خواسته ها و آرزوهاش رسید و تونست در اوج عدالت زندگی کنه، ما چی بگیم که تا به دنیا اومدیم جنگ بعدش خرابی و ویرانیش و الانم که تحریم و....
روحت شاد بزرگ مرد سینمای ایران
اینجا بازارچه ی آب منگلیاس
یه خجالت دیگه برای آقایون ....
بسيار متاسف شدم. فقدان خاطره سازترين هنرمند سينماي ايران را به تمام هنردوستان ايران تسليت عرض ميكنم. بينظير بود و يادش تا ابد در دل ماست. روحش شاد.
خدا رحمتش کنند ...عالی ترین فرد در ارثه سینما بود.....با هم بازی بهروز وثوق در فیلم بسیار زیبای قیصر حرفی در سینما نذاشت....روحت شاد....همیشه به یاد مردم ایران می مانی.....
روحش شاد فقط کاش اینقدر براش حاشیه درست نمی کردند و مثل خیلی ها که بعد ار انقلاب ماندند و فیلم بازی کردند ایشان هم بازی میکردو بیشتر برای این نسل جوان شناخته تر میشد
روحت شاد، فرمون خان...
قیصر کجایی که داداشت مرد
روسیاهی به ژغال موند حالا آن کسی که اجازه نداد مصاحبه یک پیرمرد پخش بشه بره خچالت بکشه
خداحافظ فرمون خان.......روحت شاد
متأسفم بعضى ها نگذاشتن بعد از انقلاب هنر نمايى كنه. آب و با آتش سزوندين مثل خيلى چيزاى ديگه
روحش شاد یادش گرامی
به همه مردم ایران به جز عوامل صدا و سیمای میلی تسلیت میگم
جناب ناصرخان عزیز برای همیشه در خاطر مردم خواهند بود.
حالا هر چقدر می تونید سانسور کنید
یادت همواره پایدار فرمون خان
قیصر کجایی که فرمونتو کشتن
مرد دوست داشتنی سینمای ایران روحت شاد
خاطرات فراوانی از فیلم های او داریم او هم مثل بسیاری دیگر مورد ظلم واقع شد روحش شاد
همه خواهند مرد فقط نام نیک است که می ماند . روحش شاد.
روحش شاد . ما قدیمیا خاطرات زیادی با فیلم های او داریم. که با او دفن خواهندشد ولی یادش همیشه زنده خواهد بود
روحش شاد یادش گرامی
خدار رحمتش کندچون در دل مردم جای داشت
خدا رحمتش کنه. ایشون به مرگ طبیعی نمرد بلکه زجرکش شد.
دق كرد، روحش شاد
خدا بیامرزدش
خدا بیامرزدش
روانش شاد
بسیار هنرمند فرهیخته ای بود . روانش شاد.
ناصرخان شما در دل تک تک ایرانی های با صفا جای داری واز یادها نمیروید . روحش شاد یادش گرامی
خداوند ناصر ملک مطیعی را بیامرزد . خداکند که او هم مسئولین فرهنگی کشوررا حلال کرده باشد .چون به ایشان ظلم کردند . متاسفانه گاهی ما بی دلیل به دیگران سخت میگیریم وجایی که خداهم اگر خطایی داشته باشیم می بخشد ما باادعای نماینده خدا در اینجا و هرجای دیگر حاضر به بخشش نیستیم.
روحش شاد. یادش همیشه مانا و زنده
تاتاریخ زنده است ناصرخان زنده است
پاشنه طلای بامعرفت روحت شاد
خداوند ایشان را رحمت کند، تسلیت به خانواده محترم ایشان
تک تک افرادی که مانع ادامه فعالیت این اقا شدند باید هم این دنیا و هم آن دینا پاسخ بدهند
اینکه شما در یک مقطع قبل انقلاب کاری بکنه دلیلی بر این نمیشه که بعدش کلا محدود بشه
ای وای ای وای
روحت شاد مرد راحت شدی از دست این جماعتی که اینقدر اذیتت کردن و نذاشتن حتی توی تلویزیون یه مصاحبه کنی
یاران موافق همه از دست شدند
روحش شاد .خدا رحمتش کند یادش گرامی
با تشكر از تابناك به خاطر اين مقاله و نمايش بخش هايي از فيلم بعد از انقلاب اين مرحوم و ابراز تسليت به جامعه هنري و خانواده ايشان.
تبریک میگم به کیهان
وطن و خاک آدم هر جایی که اونجا شاد باشی و بتونی در آرامش زندگی کنی و یک زندگی در خور یک انسان داشته باشی. شما هم باید مثل بقیه 40 سال پیش مهاجرت میکردی. موندنت یک اشتباه بزرگ بود.
روحش شاد ، یادش گرامی .... صدا و سیما دوباره شرمنده شد .
باعث تاسف است و مایه خجالت صدا و سیما که نتوانست اخرین مصاحبه او را نشان دهد هرچند که صدا و سیما دیگر مخاطبی ندارد
روحش شاد
داش فرمون خدا رحمتت کنه .
تشییع جنازه یک برگ دیگر از شناسنامه های ملت ایران است که باید درخور ایران و ایرانی برگزارش کنیم به کوری چشم آنهایی که این هویت هایمان را به فراموشی فرمایشی سوق داده و میدهند
فردین جان دیگه تنها نیستی ..روحش شاد و یادش گرامی
روحش شاد.از اینکه اجازه ندادند در برنامه دورهمی حضوریابد خیلی ناراحت شدم .شایسته بود سن وسال وی را در نظر می گرفتند واجازه پخش برنامه را می دادند
خدا رحمتش کنه و ننگی هست برای افرادی که از حضور ایشون رو پرده سینما ترس داشتند
چرا هیچ خبری از خانواده ناصر خان نیست؟
روح بزرگش قرین آرامش حق.....
خدا رحمتش کنه ، چه خاطره هایی با فیلماش داریم .
روحش شاد
روحش قرین رحمت الهی.
هنرمند بزرگی بود. روحش شاد
بقای عمر مدیر سیمای میلی باشه
خدایش رحمت کند
خدا رحمتش کنه خیلی دوستش داشتم و بعد از بهروز وثوقی یکی از هنرمندان مورد علاقه من بودن روحش شاد یادش گرامی
درود بر روح بزرگ استاد ناصر ملک مطیعی.هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
روحش شاد. مرد بود. مرد ماند و مرد رفت
روحش شاد
ناگهان چه زود ، دیر میشود......خطابم صداو سیما است ....
متاسفانه هنرمند دیگری از این مملکت پر کشید و رفت جای تاسف داره که با هنرمندا اینگونه برخورد میشود جای ایشون در قلب مردم است و این گرفتنی نیست
روحش شاد و تسلیت به جامعه هنری، خانواده محترم ایشان
بدون ترديد بازخورد و انعكاس رفتارهاي خوب و بد ما با انسانها و ساير موجودات به خودمان باز خواهد گشت و مسببين و عاملين كوتاهي و ناديده گرفتن حقوق هنرمنداني همچون ملك مطيعي و... جزاي رفتار و عملكرد غلط خود را خواهند ديد.
خدا روحش را شاد کند
خدا رحمتش کند.
روحش شاد
لیک خواهم نام نیک جاودان ماند از آنکه
مرد از نام نکو زنده است جاویدان همی
ناصر خان روحت شاد
حالا چون بنده خدا به رحمت خدا رفته راجع بهش مطلب منتشر میکنید؟!!
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را... که دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
چقدر غم انگیز و ناراحت کننده که آخر هم به آرزوی خودش که فعالیت مجدد در سینما بود نرسید.. آقایونی که مسئول این کار بودید، خدایی هم هست که حساب و کتابش با من و شما خیلی فرق داره.. پس منتظر بمونید..
خدایش بیامرزد. اگر بقیه بازیگران شرف داشتند و متحد بودند ایشان و بهروز وثوق و غیره الان هنرنمایی میکردند.
خدارحمتش کنه. وقتی برای خود خط قرمز قائل بود در اوج آزادی، این واقعا مایه احترام میباشد.
روحت شاد فرمون خان.
راستی چرا بعضیها اینقدر تو قلب یه ملت جا میگیرن
روحت شاد . یاد دوران گذشته بخیر . از شنیدن این خبر دلم گرفت.
توی دل مامردم کوچه بازاری جا داشتی ..... واقعان جات تو اون رسانه میلی !!!!!!!! نبود .. خدا رحمتت کنه که مردم دوست داشتن و دارن...........
مرحوم ناصر ملک مطیعی یکی از بازماندگان نسل بازیگران جوانمرد فیلم های ایرانی بود که در ذهن اکثر ما ایرانی ها نقش بسته است ضمن عرض تسلیت به خانواده ایشان آرزو میکنم که روحشان شاد و غرین رحمت باشد.
خیلی با معرفتی تابناک لااقل از بعضی سایتهای دیگه متفاوت عمل کردی
روحش شاد و یادش گرامی، حقش نبود و نمی دونم ما مردم چرا قدردان او و امثال او نبودیم، راستی چقدر قدر ناشناس شدیم این روزها، دلیلش چیست؟!
تبریک به صدا و سیمای میلی
که با عدم نمایش آن مرحوم از بروز بزرگترین خسارت به کشور در طی 100 سال اخیر جلوگیری کردند.
خدارحمتش کنه ، مرد خاطره های ایرانی ها.
چقدر حیف!
کاش می گذاشتیم فیلم بازی کند، اما حیف که نگذاشتیم.
روانشان شاد باد
روحش شاد. بزرگ بود و بزرگ منشانه زیست. درود بر غیرتش.
یادش گرامی
هنرمندی با عزت و بلند مرتبه که به واقع در قلب مردم برای ابد ماندگار شد و
خود را تسلیم آشفته بازار ارزانی نکرد #فرمون خان
...ياد و خاطره اش گرامي باد هميشه اسطوره جواني من بود....به خانواده محترمشان و جامعه هنري عميقا" تسليت عرض ميكنم.
سلطان بود سلطان
ناصرخان خسته نباشی سفرآخرتت خوش
خداوند رحمت کند این بازیگر محبوب رو
روحت شاد
در يادها زنده اى
خدا بیامرزدش
اوهم مثل فردین از غصه دق کرد روحش شاد
بعد عمری خودتون یه خبر منتشر کردین اونم که تکذیب شد.
روانش ارام.
خدارحمتش کنه . ای وای بر مردمی و دولتی که از اسم یه نفر هم بترسه .
روحش شاد
متاسفانه صدا و سیمای ده درصدی هیچ وقت مصاحبه ای با ان ابر مرد تاریخ انجام نداد . متاسفم برای ایران
خدا رحمتش کنه... در نهایت تنهایی در بین علاقه منداش فوت کرد .. چرااااااا ما با هنرمندانمون اینطوری رفتار میکنیم
آن مرد













رفت
خداحافظ فرمون خان! حیف که قدرتو نونستن ولی تو قلب ما جا داری.
خدایش بیامرزد.
مرد باش نظرات مردم را بزار
روحش شاد راحت شد از کینه توزیها
روحش شاد و یادش گرامی باد.
روحت شاد ای بزرگمرد. چی می شد صدا و سیما این همه بغض آلود و کینه توزانه با این پیرمرد دلخون برخورد نمی کرد و الا قل به احترام میلیونها نفری که منتظر دیدن برنامه دورهمی بودند، برنامه رو پخش می کرد. افسوس و صد افسوس که اینبار هم صدا سیما شرمنده شد.
روحش شاد و یادش گرامیباد
روحش شاد مجلس ختم باشکوه ومردمی این هنرمند باعث خواهدگردید خیلی از افراد در حاکمیت غبطه بخورند که چنین تشییع جنازه ای داشته باشند
ملت مرده پرست
خدا رحمتش كنه كاش تا زماني كه زنده هستن قدرشونو بدونيم امثال آقاي ملك مطيعي شناسنامه سينماي ايران هستن
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی