بازدید 21234
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت؛

امضای نماینده ناموس اوست، آقایان دقت کنند!/ ائتلاف با هنر لابی‌گری/ جزئیات هفت وام ضروری/ هشدار زیباکلام به روحانی همراه با بازگشت معین

در آخرین روز هفته و پیش از دو روز تعطیلی، مطالب خواندنی روزنامه‌ها کمتر شده است. ادامه حواشی جعل امضا در مجلس، برنامه‌ریزی جناح‌ها برای انتخابات امسال مجلس همراه با هشدارهایی به دولت در این باره، سرنوشت مذاکرات هسته‌ای و مسائل منطقه، مطالب مهم روزنامه‌های پنجشنبه هستند.
کد خبر: ۵۰۰۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 14 May 2015
امضای نماینده ناموس اوست، دقت کنید!/ ائتلاف با هنر لابی‌گری/ جزئیات هفت وام ضروری/ هشدار زیباکلام به روحانی همراه با بازگشت معیندر آخرین روز هفته و پیش از دو روز تعطیلی، مطالب خواندنی روزنامه‌ها کمتر شده است. ادامه حواشی جعل امضا در مجلس، برنامه‌ریزی جناح‌ها برای انتخابات امسال مجلس همراه با هشدارهایی به دولت در این باره، سرنوشت مذاکرات هسته‌ای و مسائل منطقه، مطالب مهم روزنامه‌های پنجشنبه هستند.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های پنجشنبه بیست و چهارم۲۴ اردیبهشت را مرور کنید
.

امضای نماینده ناموس اوست، دقت کنید!/ ائتلاف با هنر لابی‌گری/ جزئیات هفت وام ضروری/ هشدار زیباکلام به روحانی همراه با بازگشت معینشهروند «هشدار ایران به عربستان» در ماجرای کشتی حامل کمک‌های ایرانی به یمن را ‌تیتر نخست و تصویری از بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب را به عنوان تصویر صفحه اول خود انتخاب کرده است. مصطفی عابدی در این روزنامه یادداشتی با تیتر «هر ایرانی یک پورشه» نوشته که موضوع تکراری آن، افزایش شکاف طبقاتی در دوره دولتی است که مدعی عدالت‌محوری بود. رئیس انجمن روانپزشکی ایران هم در همین رابطه پای گفت و گویی با شهروند با عنوان «واکنش‌های تند جامعه به مسائل اجتماعی قابل فهم است» نشسته است.

شهروند در صفحه نخست خود به ‌«اعلام جزییات ٧ نوع وام ضروری با شرایط تازه» نیز پرداخته و نوشته: به دنبال اعلام پیگیری تسهیلات خرد به‌عنوان سیاست تسهیلاتی بانک مرکزی در ‌سال ٩٤، شاهد تغییرات گسترده‌ای نیز در این بخش هستیم که البته قضاوت درخصوص اجرایی شدن آن را به زمان می‌سپاریم. در این زمینه نخستین گام بانک مرکزی تعیین و اعلام نرخ‌های سود بانکی بود که در دو بخش سپرده و تسهیلات با کاهش مواجه شد. اما به غیراز کاهش نرخ سود تسهیلات آنچه از اهمیت بالایی نزد متقاضیان وام به‌ویژه وام‌های خرد برخوردار بود، افزایش سقف سه نوع وام پرطرفدار و تعیین سقف دو وام دیگر بود. بنابراین در نشست پانزدهم اردیبهشت‌ماه جاری شورای پول و اعتبار وام خرید کالا از ٤ به ٨‌میلیون تومان، وام خرید خودروی سواری تولید داخل از ٧ به ١٥‌میلیون تومان و وام کارت اعتباری برپایه عقد مرابحه یا همان فروش اقساطی از ٤ به ٥‌میلیون تومان افزایش یافت و دو وام خودروهای فرسوده و جعاله مسکن همانند گذشته به ترتیب ٢٠ و ١٠‌میلیون تومان به تصویب رسید.

دیگر مطلب مهم شهروند در باره ادامه حاشیه‌های طرح سه‌فوریتی برای متوقف کردن مذاکرات هسته‌ای و با تیتر «کاظم جلالی: امضای نماینده به منزله ناموس اوست، آقایان بیشتر دقت کنند» است که در ابتدای آن آمده: اعتراض نمایندگان به اقدام جواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس برای گرفتن امضا از آنان در موضوع توقف مذاکره با آمریکا در مذاکرات هسته‌ای روز چهارشنبه هم ادامه یافت. صحن علنی مجلس روز چهارشنبه تاحد زیادی متاثر از همین موضوع بود. کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی به میان خبرنگاران آمد و در نشستی خبری به موضوع امضای نمایندگان پای طرح سه‌فوریتی جواد کریمی‌قدوسی هم پرداخت و گفت: من شنیده‌ام برخی دوستان در مورد این طرح سه‌فوریتی گفتند به عناوین دیگری از ما امضا گرفته شده و در قالب این‌که حمایت از بیانات رهبر معظم انقلاب است از ما امضا گرفتند. کاظم جلالی در ادامه اظهاراتش به نمایندگان هشدار داد که در جایگاه نمایندگی بیشتر مراقب امضای خود باشند زیرا «امضای یک نماینده به منزله ناموس او است

امضای نماینده ناموس اوست، دقت کنید!/ ائتلاف با هنر لابی‌گری/ جزئیات هفت وام ضروری/ هشدار زیباکلام به روحانی همراه با بازگشت معینمسائل مربوط به انتخابات امسال مجلس، باز هم در روزنامه ابتکار پررنگ است. سرمقاله این روزنامه را فؤاد شمس با عنوان «ضرورت برنامه‌محوری در انتخابات مجلس» نوشته است.

ابتکار در مطلبی با تیتر «ائتلاف با هنر لابی‌گری» با طرح این ادعا که «باهنر رسماً یار انتخاباتی جبهه پایداری شد» نوشته: به نظر می‌آید که باهنر برای به دست آوردن جایگاهی ویژه در جریان اصولگرایی وارد قمار بزرگی شده است؛ قماری که می‌تواند به از دست رفتن جایگاه فعلی وی نیز منجر شود. ورود به انتخابات در لوای ائتلاف با گروهی که آخرین عملکردش در مجلس، جمع‌آوری امضاهای مخدوش و با تقلب برای طرح توقف مذاکرات هسته‌ای است، به نظر نمی‌آید خوشنامی به همراه داشته باشد. این در حالی است که با رویکرد جامعه به اعتدال، به احتمال فراوان تنها بخش کوچکی از طیف‌های تندرو می‌توانند به رای مردم امیدوار باشند. باهنر پس از این انتخابات ممکن است به جایگاهی که انتظار دارد دست پیدا کند، اما باید بداند که در صورت شکست شاید دیگر لابی‌هایش به کار نیاید.

ابتکار همچنین در گزارشی با تیتر «خشکسالی شوخی ندارد» به بررسی بحران کم آبی در سی سال آینده ایران پرداخته است.

امضای نماینده ناموس اوست، دقت کنید!/ ائتلاف با هنر لابی‌گری/ جزئیات هفت وام ضروری/ هشدار زیباکلام به روحانی همراه با بازگشت معینبیشتر مطالب مهم روزنامه جوان به رهبر انقلاب اختصاص دارد. این روزنامه بخشی از سخنان ایشان در دیدار با رئیس‌جمهور عراق را به عنوان تیتر نخست انتخاب کرده و با درج تصویر بازدید رهبری از نمایشگاه کتاب، گزارشی نیز با عنوان «همه کتاب‌هایی که آقا خرید» منتشر کرده است.

سرمقاله جوان را سردار یدالله جوانی با تیتر «امنيت ملي و كمينگاه نظارت هاي غيرمتعارف» نوشته که در ابتدای آن ویژگی‌های یک توافق خوب هسته‌ای مرور شده است. جوانی در ادامه نوشته: شواهد بسياري وجود دارد كه بر اساس اين شواهد مي‌توان با اطمينان گفت، امريكاييها به همراه متحدين اروپايي خود در تلاش هستند از طريق يك توافق هسته‌اي با ايران، به بهانه نظارت بر تأسيسات هسته‌اي ايران از طريق آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي، با گسيل داشتن جاسوسان خود به سيستم دفاعي ـ امنيتي كشورمان نفوذ كنند. بر اساس چنين ايدهاي آنان از هم‌اكنون از بازرسي‌ها و نظارت‌هاي سختگيرانه و بي‌سابقه در تاريخ سخن ميگويند. آقاي اوباما با چنين اهدافي در مصاحبه با روزنامه تايمز مي‌گويد: «بايد ساز و كاري ايجاد كنيم كه بازرسان آژانس بتوانند هر جايي بروند

نویسنده سرمقاله جوان در پایان آورده: به طور قطع پذيرش چنين توافقي، يعني فرستادن «امنيت ملي» به «كمينگاه نظارت‌هاي غيرمتعارف»، آن هم كمينگاهي كه از سوي دشمنان اصلي ملت ايران شكل مي‌گيرد. ثروتی از نمایندگان مجلس تیز یادداشتی با تیتر «روایت یک دو فوریتی» در این باره نوشته است.

امضای نماینده ناموس اوست، دقت کنید!/ ائتلاف با هنر لابی‌گری/ جزئیات هفت وام ضروری/ هشدار زیباکلام به روحانی همراه با بازگشت معیندر روزنامه آرمان نیز انتخابات مجلس دهم اصلی‌ترین موضوع است. تیتر اول این روزنامه به گفت‌و‌گویی با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده سابق مجلس اختصاص دارد که ماجرای جعل امضا در مجلس را این گونه تحلیل کرده است که «دلواپسان دغدغه انتخاباتی دارند.»

صادق زیباکلام نیز برای آرمان یادداشتی با تیتر «دود مجلس بعدی در چشم دولت خواهد رفت اگر ...» نوشته که در آن با مقایسه کیفیت کار وزرا و معاونان رئیس‌جمهور، نسبت به تأثیرپذیری وزیر کشور از نمایندگان مجلس در موضوع انتصابات هشدار داده شده است. آرمان گفت و گویی نیز با وزیر علوم دولت اصلاحات و با عنوان «معین بازگشت؟» دارد.

در حوزه مسائل منطقه‌ای نیز یادداشت‌های هرمیداس باوند و صباح زنگنه با عناوین «در انتظار عقلانیت سعودی» و «آینده عربستان» قابل توجه هستند.

امضای نماینده ناموس اوست، آقایان دقت کنند!/ ائتلاف با هنر لابی‌گری/ جزئیات هفت وام ضروری/ هشدار زیباکلام به روحانی همراه با بازگشت معینروزنامه دولتی ایران، انتقاد از مخالفان دولت را باز هم به آفرین چیت‌ساز اول سپرده است. او در یادداشتی با تیتر «چه کسانی مذاکره را برنمی‌تابند» از جمله نوشته: رفتار برخی از محافل یا نمایندگان مخالف دولت از این تصور نشأت می‌گیرد که سیاست خارجی میدان زورآزمایی است آنها برخلاف اندیشه دیپلمات‌ها که سیاست خارجی را عرصه تعامل و داد و ستد می‌دانند میز مذاکره را محل قدرت‌نمایی می‌خوانند با همین نگاه گمان می‌کنند که هر اندازه شدت عمل و شدت لحن نشان دهند هر اندازه سیاست‌ها تند و ضربتی باشد طرف مقابل بیشتر احساس ترس کرده و دچار ضعف و انفعال خواهد شد.

این تفکری بود که در دوره گذشته به صورت تمام و کمال از سوی دولت وقت و همفکرانش در برخی نهادها و رسانه‌ها دنبال شد اما نتیجه‌اش آن چیزی شد که امروز در وضع اقتصادی و معیشت جامعه دیده می‌شود در آن مقطع تندترین طرح‌ها از سوی دولت و برخی از متحدان آن در مجلس ارائه شد اما نتیجه‌اش عقب‌نشینی طرف مقابل و افزایش قدرت ایران نبود بلکه فشارها و تحریم‌ها بیشتر شد تا مرحله‌ای که حتی متحدان ایران مثل چین و روسیه هم در صف امریکا و اروپا قرار گرفتند. تجربه دوران سخت تحریم روشن کرد که موفقیت سیاست خارجی هیچ‌گاه در انجام رفتارهای ضربتی و هیستریک یا انتشار بیانیه‌ها و نطق‌های آتشین نیست بلکه عرصه بین‌المللی قواعد بازی خاص خودش را دارد که هر دولتی برای تحصیل منافع ملت و کشور ناگزیر از به‌کار بردن این قواعد است.

همزمان با اوج گرفتن مباحث مربوط به آینده آموزش و پروش، هدی هاشمی نیز در گزارشی میدانی برای روزنامه ایران با تیتر «شهریه‌ مدارس دارا و ندار نمی‌شناسد» به موضوع شهریه مدارس پرداخته است.

امضای نماینده ناموس اوست، آقایان دقت کنند!/ ائتلاف با هنر لابی‌گری/ جزئیات هفت وام ضروری/ هشدار زیباکلام به روحانی همراه با بازگشت معینسرمقاله کیهان به قلم سعدالله زارعی و با تیتر «توطئه بین‌المللی کردن پرونده سیاسی یمن» با این مقدمه آغاز شده است که‌ مطبوعات درون‌مرزی و فرامرزی آل‌سعود از چند روز قبل، ایران را به عنوان کشوری مسلمان و موثر که خیر مسلمانان را می‌خواهد، مورد خطاب قرار داده و از رهبری معظم آن خواسته‌اند که برای متوقف کردن جنگی که شعله‌ور ماندن آن به نفع رژیم صهیونیستی است، اقدام نماید! همزمان با این لحن مسلمان‌دوستانه و آشتی‌جویانه، هواپیماهای جنگی رژیم عربستان طی یک هفته اخیر که بحث برقراری آتش‌بس مطرح شده است، بر شدت حملات علیه منازل، اماکن و شهروندان مظلوم یمنی افزوده و طی 48 ساعت گذشته به اوج خود رسانده‌اند.

زارعی پس از مرور وضعیت می‌دانی یمن در پایان نوشته: با توجه به اینکه عربستان، شورای همکاری و اتحادیه عرب عملاً نمی‌توانند نقش مؤثری در روند سیاسی داشته باشند، بین‌المللی شدن پرونده اگر چه یک فرصت محدود به حساب می‌آید ولی برای آل سعود مغتنم است. هر چند بین‌المللی کردن پرونده یمن با روح و اصول حاکم بر قطعنامه ۲۲۱۶ و اهداف منطقه‌ای آل‌سعود در مغایرت کامل می‌باشد و از این جهت بزرگ‌ترین ضربه به این قطعنامه به حساب می‌آید، اما عربستان بین حل یمنی- یمنی پرونده و حل بین‌المللی پرونده، دومی را کم ضرر‌تر می‌داند. درباره اینکه آیا پرونده سیاسی یمن بین‌المللی می‌شود یا نه تردید جدی وجود دارد چرا که جریانات پیروز صحنه یمن از جمله انصارالله هیچ تمایلی به خارج شدن پرونده سیاسی از داخل یمن ندارند. بین‌المللی شدن باعث زمانبر شدن حل پرونده می‌شود. سابقه گفتگوهای بین‌المللی درباره سوریه، ‌کره و پرونده هسته‌ای ایران به خوبی بیانگر آن است که بین‌المللی کردن، یک پروسه فرسایشی است و حال آنکه یمنی‌ها همین الان به یک «دولت مسئول» که معرف کل جغرافیای یمن باشد احتیاج دارند! شاید روسیه اولین کشوری بود که بحث «حل بین‌المللی» رامطرح کرد اما درباره اینکه نگاه روسیه به یمن چیست هم ابهامات زیادی وجود دارد. چینی‌ها معتقدند برای روسیه که نیازی به باب‌المندب، دریای سرخ و خلیج عدن ندارد، طولانی شدن پرونده‌ای که یک طرف آن آمریکا و رژیم‌های وابسته به آن باشد، فرصتی مهم به حساب می‌آید. بسیاری از تحلیلگران آشنا به مسایل روسیه نیز «رأی ممتنع» نماینده مسکو به قطعنامه ۲۲۱۶ را ناشی از این نگرش می‌دانند. به هرحال طرح بین‌المللی کردن پرونده سیاسی یمن به نفع یمنی‌ها نیست و ایران بعنوان صادق‌ترین حامی مردم مظلوم یمن باید مانع شکل‌گیری یک روند سیاسی بین‌المللی بنام حل بحران سیاسی یمن شود.

امضای نماینده ناموس اوست، آقایان دقت کنند!/ ائتلاف با هنر لابی‌گری/ جزئیات هفت وام ضروری/ هشدار زیباکلام به روحانی همراه با بازگشت معینتأکید بر گستردگی جنایات سعودی در یمن موضوع اصلی وطن امروز است. این روزنامه، نیم تای بالای صفحه اول خود را به تصویر کودک یمنی مجروحی اختصاص داده و در ذیل آن در ابتدای مطلبی با تیتر «بوی عیدی بوی خون» نوشته: اگر فکر می‌کنید قصد ما از نوشتن این شرح عکس، عذرخواهی از شما مخاطبان عزیز است، سخت در اشتباهید! و اگر در عصری به سر می‌بریم که هیچ چیز به اندازه تصاویر تکان‌دهنده، قادر به تکان دادن وجدان آدمی نیست، ما را بابت انتشار این عکس در صفحه نخست «وطن امروز» ملامت نکنید! دیری است سعودی‌ها حق این دخترک یمنی را با بمب و گلوله و سرب و درد و داغ کف دستش گذاشته‌اند. او اما با این همه غم و رنج، هیچ جایی در صفحه نخست رسانه‌های جهان ندارد. ما از عمد و البته در اینجا استثنائا خلاف قواعد مرسوم رسانه، تصویر این دختربچه را در صفحه نخست خود منتشر کردیم تا کودکان مظلوم یمنی بدانند که ازدیاد تاول‌های صورت‌شان نه باعث فراموشی‌‌شان می‌شود نه بهانه سانسور حقیقت. ما اگر نام خود را «روزنامه‌نگار متعهد» گذاشته‌ایم، لاجرم به تک‌تک زخم‌های این دخترک تعهد داریم. ای فرزند خردسال یمن! خوب می‌دانیم همدستی لات و عزی با بت‌های آخرالزمانی چه بلایی سر صورت زیبای تو آورده اما دیر نیست «ابراهیم» دوباره تبر بردارد. ای عقیق سرخ! نزد خدای خودت شاهد باش که ما تو را سانسور نکردیم. راستی، «ولا حسین»! چه اسم قشنگی داری. به خون خدا قسم، دنیایی «روضه» در اسم والای تو نهفته است!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست