بازدید 18352
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت؛

هاشمی امیرکبیر است یا دنگ شیائوپینگ؟/ سکوت جناحی در برابر تقلب مجلسی/ دو نگرانی اصلی یک اقتصاددان دلواپس/ باهنر و رد استراتژی مصباح

جنجال بر سر طرح سه فوریتی برخی نمایندگان مجلس برای متوقف کردن مذاکرات هسته‌ای، مهم‌ترین مسأله روزنامه‌های هوادار دولت است. نگرانی‌ها از وضعیت فعلی اقتصاد و همچنین اقتصاد دوران پساتحریم افزایش یافته است. مذاکرات هسته‌ای، مسائل منطقه و انتخابات مجلس آینده، دیگر مسائلی است که امروز هم سهمی از روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۴۹۹۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 13 May 2015
هاشمی امیرکبیر است یا دنگ شیائوپینگ؟/ سکوت جناحی در برابر تقلب مجلسی/ دو نگرانی اصلی یک اقتصاددان دلواپس/ باهنر و رد استراتژی مصباح

جنجال بر سر طرح سه فوریتی برخی نمایندگان مجلس برای متوقف کردن مذاکرات هسته‌ای، مهم‌ترین مسأله روزنامه‌های هوادار دولت است. نگرانی‌ها از وضعیت فعلی اقتصاد و همچنین اقتصاد دوران پساتحریم افزایش یافته است. مذاکرات هسته‌ای، مسائل منطقه و انتخابات مجلس آینده، دیگر مسائلی است که امروز هم سهمی از روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت را مرور کنید.

در سکوت روزنامه‌های اصولگرا در برابر تقلب و جعل امضای صورت گرفته در مجلس در جریان ارائه طرحی سه فوریتی برای توقف مذاکرات هسته‌ای، روزنامه‌های اصلاح‌طلب و حامیان دولت، این ‌را ‌موضوع اصلی امروز خود انتخاب کرده‌اند.

هاشمی امیرکبیر است یا دنگ شیائوپینگ؟/ سکوت جناحی در برابر تقلب مجلسی/ دو نگرانی اصلی یک اقتصاددان دلواپس/ باهنر و رد استراتژی مصباحقانون در شروع گزارش خود از این ماجرا با تیتر «تقلب براي قطع مذاكرات» نوشته: ماجرا از یک مصوبه آغاز شد. مصوبه‌ای که کیلومتر‌ها و حداقل دو قاره آنسو‌تر و در مجلس سنای دیگری به سنا رفت و در گیرو دار تصویب است. مصوبه مجلس سنای آمریکا، جنجالی در میان دولتمردان آمریکایی به راه انداخت و تهدید رئیس جمهور آمریکا را داشت که اخطار داد که اگر لازم شود مصوبات سنا را وتو خواهد کرد. اما همین مصوبه و طرح آن در تهران و مجلس شورای اسلامی ایران کار دست تعدادی از نمایندگانش داد. تلاش سناتورهای آمریکایی برای نظارت کنگره بر نتیجه مذاکرات هسته‌ای به عنوان رکن چهارم نشست‌های ایران و گروه ۱+۵ محسوب، سبب ساز بهانه‌ای شد که تندروهای ایرانی، دست به جعل مفاهیم در نهاد قانونگذاری، بزنند. پس از مصوبه سنای آمریکا، وکلای ملت در قوه مقننه برای مقابله با این مصوبه به دنبال راه‌های نظارتی و حتی توقف مذاکرات هسته‌ای رفتند. اما از آنجا که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در دو نشست فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و هیات رئیسه مجلس مخالفت خود را با هر گونه اقدام مقابله به مثل با مصوبه سنا اعلام کرد تا آتش خشم اکثریت نمایندگان فرو کش کند. این نمایندگان با این توجیه که پیش از مصوبه سنا، مجلس شورای اسلامی ایران، طرح یک فوریت الزام دولت نسبت به حفظ حقوق هسته‌ای ایران را در دستور کار داشت، از مطرح کردن راه‌حل‌های خود عقب نشینی کردند. اما تندروهای همیشه آتشین مجلس، روز گذشته، برای بر هم زدن آرامش قوه مقننه و مقابله با مخالفت هیات رئیسه با ارائه هر گونه طرح برای نظارت یا توقف مذاکرات دست به اقدامی عجیب زدند.

قانون پس از مرور ماجرای جعل طرح و نقل اظهارات برخی از نمایندگانی که قربانی این ماجرا شده‌اند، در پایان آورده: علاوه بر اقدام نادرست کریمی قدوسی در تغییر نام طرح و فوریت آن این نکته حائز اهمیت است که چرا نمایندگان مردم بدون مطالعه و آگاهی کامل از موضوع بیانیه و طرح، حاضر به امضای آن می‌شوند. به نظر می‌رسد آن‌ها توجهی به بار حقوقی امضا‌ها و تاثیر گذاری آن در سرنوشت کشور ندارند. از سوی دیگر امضای بدون آگاهی در بسیاری موارد باعث شده است طرح‌ها و بیانیه‌هایی که چارچوب درست ندارد در صحن علنی مجلس قرائت شود و برای رسانه‌های معاند با جمهوری اسلامی ایران سوژه‌سازی کند.

سه یادداشت در‌باره درگذشت محمدعلی سپانلو و گفت‌و‌گویی با میر جلال‌الدین کزازی به مناسبت روز فردوسی، به صفحه اول قانون رنگ و بوی ادبیات هم داده است.

هاشمی امیرکبیر است یا دنگ شیائوپینگ؟/ سکوت جناحی در برابر تقلب مجلسی/ دو نگرانی اصلی یک اقتصاددان دلواپس/ باهنر و رد استراتژی مصباحجوان ترجیح داده، سخنان رئیس مرکز حقوق بشر قوه قضائیه ‌با تیتر «نوبت تغییر ریل و امتیازگیری ایران است» را به عنوان تیتر اول خود مورد استفاده قرار دهد. جوان گزارش جالبی نیز از میزگردی با حضور پنج اقتصاددان دارد که به طور کلی از شیوه اداره اقتصاد توسط دولت چندان راضی نیستند و توصیه‌هایی را برای وضعیت کنونی و نیز دوره پس از برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها ارائه کرده‌اند.

عبدالله گنجی مدیر مسئول جوان، سرمقاله این روزنامه را با تیتر «از اميركبير تا دنگ شيائوپينگ» نوشته و در ابتدا گفته: اسطوره‌سازی، اسطوره‌سوزی و «خوداسطوره‌نامی»، از خصایص مشترک بعضی از نخبگان و توده‌ها در جامعه است که در ۲۰۰ سال گذشته، بیشتر از قبل خودنمایی کرده است. اسطوره‌سازی، اسطوره‌سوزی و «خوداسطوره‌نامی»، از خصایص مشترک بعضی از نخبگان و توده‌ها در جامعه است که در ۲۰۰ سال گذشته، بیشتر از قبل خودنمایی کرده است. علت این امر را باید در حوزه روان‌شناختی جست‌وجو کرد، چراکه تحقیر ایرانیان در دو سده اخیر (جنگ‌های ایران و روس، دو جنگ جهانی) از یک سو و بحران‌های ملی که نیازمند منجی بوده از سوی دیگر در این فرهنگ‌سازی مؤثر است.

در روزهای گذشته آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با یک شخصیت و اسطوره ملی (امیرکبیر) و یک شخصیت چینی (از جانشینان‌مائو) به نام دنگ شیائوپینگ مقایسه شد. مقایسه اول همزمان با سخنرانی ایشان در دانشگاه امیرکبیر انجام شد که محتوای جلسه و سخنان وی تحلیل‌های متفاوتی را از نسبت وی با امیرکبیر به همراه داشت و متعاقب آن هفته‌نامه صدا وی را با دنگ شیائوپینگ از رؤسای جمهور پس از انقلاب چین مقایسه کرد. آیا این مقایسه‌ها به صلاح آیت‌الله هاشمی است؟ آیا از این دو مقایسه می‌توان کلاهی برای آیت‌الله دوخت؟

نویسنده پس از مرور مقایسه‌های مورد اشاره، در پایان آورده: هفته‌نامه صدا قبلاً نیز برای پیدا کردن ما به ازای خارجی برای دوگانه سلیمانی- ظریف به سراغ بیسمارک- بناپارت در آلمان رفت و امروز نیز برای اثبات عدول هاشمی از آرمان‌های امام، دنگ شیائوپینگ را مثال می‌زند. شاید مثال آوری و مقایسه شیائوپینگ با هاشمی برای تجدیدنظرطلبان و برگشتگان از راه امام واجد کف و سوت باشد، اما نیروهای مؤمن به انقلاب نمی‌توانند این تلخی‌ها را هضم کنند، لذا در دل خود می‌گویند کاش نتوان بین امام و هاشمی فاصله دید. هرچند فاصله ۱۸۰ درجه‌ای بین مائو و دنگ شیائوپینگ قطعی و حتمی است.

هاشمی امیرکبیر است یا دنگ شیائوپینگ؟/ سکوت جناحی در برابر تقلب مجلسی/ دو نگرانی اصلی یک اقتصاددان دلواپس/ باهنر و رد استراتژی مصباحاعتماد مانند دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب و در سکوت روزنامه‌های اصولگرا، مطالبی را به بزرگداشت سپانلو اختصاص داده است. سهم احمدی‌نژاد از مطالب امروز اعتماد، گفت‌و‌گویی با سیدحسین مرعشی است که گفته: «احمدی‌نژاد شانسی ندارد». مصطفی معین در مقابل در گفت‌‌و‌گویی در‌باره چرایی حضور در انتخابات سال 84 به نوعی به اظهارات چند روز پیش مرعشی پاسخ داده است. اعتماد ماجرای تقلب در مجلس را هم، مفصل پوشش داده است.

محسن رنانی علاوه بر مطالبی که روزنامه جوان از وی نقل کرده است، سخنانش مفصل در اعتماد گزارشی شده و از جمله در بخشی با تیتر «فساد اداري و بحران آب چالش هاي اصلي پيش رو» آمده است: وی در ادامه به تببین بایسته‌های ایران در دوران پسا تحریم پرداخت و گفت: ایران با بحران‌های به تعویق افتاده بسیاری روبه رو است. در حوزه ناکارآمدی نظام اداری به مرحله بحران رسیدیم. تمام درآمدهای نفتی دولت در حال حاضر صرف حقوق کارمندان، بازنشستگان و یارانه‌ها می‌شود. این مصداق یک بحران است. در حوزه اشتغال شش میلیون بیکار داریم و در سه، چهار سال آتی چهار میلیون نفر دیگر هم به بازار کار می‌آیند. در نتیجه باید ١٠ میلیون شغل ایجاد شود وگرنه تنش‌های اجتماعی ناشی از بیکاری تمام جامعه را در بر خواهد گرفت. در حوزه سیاست خارجی هم با یک تصمیم خطا به ورطه تنش‌های دراز دامن می‌افتیم. در حوزه اجتماعی بحران‌های متعددی در حال از راه رسیدن است. سه تا چهار میلیون زنان بی‌همسری داریم که هیچ شانسی برای ازدواج ندارند. موجی از مسائل اخلاقی و رفتاری روبه روی ما قرار دارد. جز مشکلات شهری در حوزه کشاورزی و آب هم به بحران رسیدیم و باید فکری به حال این وضعیت کنیم.

هاشمی امیرکبیر است یا دنگ شیائوپینگ؟/ سکوت جناحی در برابر تقلب مجلسی/ دو نگرانی اصلی یک اقتصاددان دلواپس/ باهنر و رد استراتژی مصباحشرق، پرونده ویژه‌ای را به کاهش تیراژ کتاب اختصاص داده و در صفحه اول خود به ماجرای تقلب در مجلس و نیز درگذشت سپانلو نیز پرداخته است. سرمقاله شرق را حسین عبده‌تبریزی با عنوان «ما را که به‌جز توبه‌شکستن هنری نیست» نوشته و حرف خود را در همان پارگراف اول زده و نوشته: در دهه ٦٠، هرازگاهی از میدان امام پیاده به‌سوی حجره مرحوم پدرم در سرای امیر بازار بزرگ می‌رفتم. دو بار در خیابان ناصرخسرو شاهد «گران‌فروشانی» بودم که درازکش شلاق می‌خوردند. مطالعه بخش‌نامه کنترل قیمت‌های معاون‌اول، تصویر آن صحنه‌های هولناک را بار دیگر در مقابل چشمانم زنده کرد. فرود آن شلاق‌ها و صدور این‌ بخش‌نامه‌ها، هر دو به‌معنای نادیده‌گرفتن کامل امکانات علمی به‌نام «علم اقتصاد» است. تهدید صاحبان کالاها و خدمات با قانون تعزیرات حکومتی، بر تمامی ادعاهایی خط بطلان می‌کشد که دولت یازدهم در پایبندی بر عقل و علم ارائه کرده است. آیا به‌راستی دولت یازدهم معتقد است با قانون تعزیرات، می‌توان «تورم» را کنترل کرد؟

راشل آرامیان دبیر گروه اقتصاد شرق نیز در شروع یادداشتی با عنوان «فراخوانی برای دخالت» یک دخالت دیگر دولت در اقتصاد را مردود دانسته و نوشته: این دومین‌بار در دولت یازدهم است که وزیر اقتصاد شخصا به حمایت از بازار سرمایه برمی‌خیزد. دیروز به دستور علی طیب‌نیا پنج بانک بزرگ و شناخته‌شده کشور بسیج شدند تا مانع از افت شاخص کل شوند. آخر فروردین سال‌ گذشته هم شاخص نزولی شد و وزیر اقتصاد جلسه اضطراری با مدیران عامل بانکی و مسئولان بورس برگزار کرد. در آن جلسه مقرر شد، چهار هزار میلیارد تومان از طریق چهار بانک به بازار سرمایه تزریق شود. حتی آن هنگام از بیمه مرکزی و بیمه ایران، تنها شرکت‌های بیمه‌ای دولتی خواسته شد که به حمایت از بازار سرمایه وارد عمل شوند. حمایت دولت از بورس به این شکل در نوع خود بی‌نظیر است. تاکنون دیده نشده دولت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها را برای جلوگیری از افت شاخص ترغیب کنند و حتی نمی‌توان خبری از اعتراض سهام‌داران با پلاکاردهای اعتراضی یافت که دولت را به حمایت از خود فراخوانند؛ چراکه اگر درست بود، اقتصادهای پیشرفته، زودتر از اینها دست به دامن دولت شده بودند.

شرق که در دو صفحه به موضوع مشارکت سیاسی زنان پرداخته، در بخشی از مطلبی با عنوان «رد استراتژی انتخاباتی مصباح‌یزدی توسط باهنر» به نقل از نایب رئیس مجلس نوشته: ما می‌گوییم مشاور اصلی اصولگرایان و جبهه پیروان خط امام و رهبری جامعتین هستند، لذا با آنها در جلسات خصوصی شرکت می‌کنیم و ممکن است با آنها در این جلسات، بحث‌وجدل کنیم، اما درنهایت، اگر به تفاهم برسند، از آن تبعیت خواهیم کرد. بعضی‌ها سؤال می‌کنند شما با پایداری‌ها می‌توانید زیر یک چتر باشید؟ به قول مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی که می‌فرمودند «این کار یک ائتلاف است نه وحدت فلسفی و موضعی». ما در چنین ائتلافی حضور خواهیم یافت. اصولگرایان در انتخابات مجلس گذشته یک رقیب جدی به نام اصلاح‌طلبان نداشتند، ولی الان دارند؛ بنابراین می‌توانیم با حفظ مواضع، در بخش‌هایی با جبهه پایداری و سایر اصولگرایان ائتلاف کنیم. تلاش می‌کنیم نقطه هدفمان صددرصد باشد، اما ممکن است به صد نرسیم.

هاشمی امیرکبیر است یا دنگ شیائوپینگ؟/ سکوت جناحی در برابر تقلب مجلسی/ دو نگرانی اصلی یک اقتصاددان دلواپس/ باهنر و رد استراتژی مصباحخراسان سرمقاله خود با عنوان «بورس با دوپينگ به جايي نمي رسد» را به وضعیت این روزهای بازار سرمایه اختصاص داده و در پایان نوشته: تداوم روند منفي بورس موجب شد که براي دومين بار در سال جاري برخي سهامداران در تالار بورس دست به تجمع اعتراضي بزنند. اگرچه نبايد فراموش کرد که بخش قابل توجهي از اين سهامداران طي سال هاي گذشته سودهاي بسيار شيريني در بازار بورس تجربه کرده اند و بايد اکنون قواعد بازي بورس که هم سود و هم زيان است را پذيرا باشند، اما بايد به آن ها حق داد که نگران طولاني شدن تصميمات معطل مانده مسئولان و اقدامات مقطعي و زودگذر آن ها باشند. اين که متوليان، براي خروج بورس از بحران بار ديگر مانند چند ماه پيش دست به دامن بانک ها شوند و به مدد شرکت هاي زيرمجموعه بانک ها در بورس سعي در تزريق منابع به بازار سرمايه داشته باشند، انفعالي ترين اقدام ممکن است و به نوعي تقويت و مشروعيت دادن به شرکت داري بانک هاست. در هر صورت سالم ترين بازار براي سرمايه گذاري بازار بورس است و بايد فضاي سرمايه گذاري در بورس تسهيل شود. چنان که نه رانت ها و سودهاي کلان قله هاي ثروت در بورس ايجاد کند و نه سقوط هاي بي پايان، برخي سهامداران جزء را به خاک سياه بنشاند.

هاشمی امیرکبیر است یا دنگ شیائوپینگ؟/ سکوت جناحی در برابر تقلب مجلسی/ دو نگرانی اصلی یک اقتصاددان دلواپس/ باهنر و رد استراتژی مصباحسرمقاله رسالت با عنوان «كليد توازن قوا در دنيا!» را کاظم انبارلویی با این مقدمه نوشته که: ريچارد نيكسون رئيس جمهور اسبق آمريكا يك وقتي گفته بود: "ايران كليد توازن قوا در كل دنياست و اگر كشوري ايران را در اختيار داشته باشد مي‌تواند توازن قوا در دنيا را در دست داشته باشد." نيكسون همان كسي است كه شاه در 16 آذر 32 به ميمنت ورود او به تهران 3 دانشجوي مبارز دانشگاه تهران را قرباني كرد. نمي‌دانم آن وقت كه نيكسون اين حرف را زده بود مست بود يا هوشيار؟ در عالم مستي چنين يافته‌اي محال است!

عضو موتلفه در پایان مدعی شده که: صورت مسئله مناسبات و مناقشات ما با قدرت‌هاي بزرگ، موضوع هسته‌اي، حقوق بشر و تروريسم نيست. ما موقعي اعتماد آمريكايي‌ها را جلب مي‌كنيم كه «كليد» را تحويل بدهيم. اين تحويل و تحول يك پوشش مذاكراتي مي‌خواهد و مذاكرات هسته‌اي بهترين پوشش است. آمريكايي‌ها و قدرت‌هاي بزرگ به مذاكرات از اين منظر نگاه مي‌كنند و با طولاني كردن مذاكرات مشغول شخم زدن افكار عمومي در تهران و پايتخت‌هاي خود هستند.

هاشمی امیرکبیر است یا دنگ شیائوپینگ؟/ سکوت جناحی در برابر تقلب مجلسی/ دو نگرانی اصلی یک اقتصاددان دلواپس/ باهنر و رد استراتژی مصباحجمهوری اسلامی تحلیل بلومبرگ مبنی بر این که «فروپاشی تحریم‌های ایران آغاز شده است» را به عنوان تیتر اول خود انتخاب کرده و امروز هم در سرمقاله خود با عنوان «دلواپسان عرب در کمپ دیوید!» به مسائل منطقه پرداخته و از جمله نوشته: آنچه در این سال‌ها به عنوان سیاست محوری کاخ سفید باعث سوء استفاده دولتمردان آمریکائی از شرایط منطقه شده، دشمنی ارتجاع عرب با انقلاب اسلامی بوده که همواره سرمایه‌گذاری‌های مالی، نظامی، سیاسی و حیثیتی هنگفتی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده و اکنون نیز دلواپس توافق هسته‌ای احتمالی ایران هستند که با لغو تحریم‌های اقتصادی ایران و آزاد شدن ده‌ها میلیارد دلار دارایی مسدود شده کشورمان مبادا باعث افزایش قدرت جمهوری اسلامی شود. سران رژیم‌های دلواپس که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بر اثر القائات استکباری، به ایران بدگمان بوده و سرمایه‌های ملی خود را برای مقابله با این دشمنی ساختگی به جیب کارخانه تسلیحاتی غربی ریخته‌اند، این روزها با مسائلی داخلی دست به گریبان بوده و آشفتگی‌هایی را در درون تجربه می‌کنند که حتی روزنامه‌های آمریکایی را نیز به واکنش واداشته است.

هاشمی امیرکبیر است یا دنگ شیائوپینگ؟/ سکوت جناحی در برابر تقلب مجلسی/ دو نگرانی اصلی یک اقتصاددان دلواپس/ باهنر و رد استراتژی مصباحابتکار در کنار گزارشی با عنوان «موازنه مثبت آمریکا به نفع توافق با ایران»، مطالب اصلی امروز خود را به ماجرای تقلب در مجلس اختصاص داده است. علاوه بر تیتر اصلی «یارکشی جعلی دلواپسان»، شایان ربیعی در سرمقاله این روزنامه با عنوان «مصایب نخوانده امضا کردن یک طرح» نوشته: با این همه موضوعی که درباره اعلام جعلی بودن برخی از امضاهای طرح نامبرده اهمیت بسیار دارد، چیز دیگری است! در واقع بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، خواسته‌های نمایندگان در قالب‌های مشخصی قابلیت ارائه به هیئت رییسه و صحن علنی مجلس را دارد.بر همین اساس هرگونه طرحی از سوی نمایندگان مجلس با شیوه مرسوم و مشخصی نوشته و به هیئت رییسه تقدیم می شود. از این نظر موضوع جعلی بودن برخی امضاهای سه فوریت طرح توقف مذاکرات هسته‌ای، افزون بر این که موجب سست شدن پایه‌های اندیشه دلواپسانه در قوه مقننه و بدنه جامعه می شود، از سویی نیز این پرسش را در ذهن تــداعی می کند که با توجه به مشخص بودن سازکار ارائه طرح نمایندگان در مجلس، چگونه امکان جعل امضا وجود دارد.به نظر می رسد معادلات این موضوع می تواند دربردارنده شایبه تسامح و تساهل برخی از نمایندگان در امضای برخی از طرح‌ها باشد. به این معنی که برخی از نمایندگان بدون دقت نظر کافی در مطالعه طرح‌ها و قالب ارائه آنها به صحن علنی، اقدام به امضای آنها می کنند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست