بازدید 21906
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۲۱ اردیبهشت؛

فهرست جدید مهمانان احمدی‌نژاد/ مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت آیت‌الله/ مخالفت لاریجانی با یک طرح/ فسادها برای براندازی بود!

مذاکرات هسته‌ای همچنان موضوع اصلی بیشتر روزنامه‌های تهران است؛ در کنار تحولات در مجلس، سخنان صالحی نیز مورد توجه بیشتر روزنامه‌ها قرار گرفته است. روزنامه‌های اصلاح‌طلب از هیچ فرصتی برای یادآوری دوره احمدی‌نژاد و طرح ادعای فعالیت انتخاباتی وی نمی‌گذرند و در مقابل، عارف به تدریج به سیبل مخالفت‌های اصولگرایان تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۴۹۹۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 11 May 2015
فهرست طولانی مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ اعلام مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت یک آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!

مذاکرات هسته‌ای همچنان موضوع اصلی بیشتر روزنامه‌های تهران است؛ در کنار تحولات در مجلس، سخنان صالحی نیز مورد توجه بیشتر روزنامه‌ها قرار گرفته است. روزنامه‌های اصلاح‌طلب از هیچ فرصتی برای یادآوری دوره احمدی‌نژاد و طرح ادعای فعالیت انتخاباتی وی نمی‌گذرند و در مقابل، عارف به تدریج به سیبل مخالفت‌های اصولگرایان تبدیل می‌شود.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های دوشنبه ۲۱ اردیبهشت را بخوانید.

فهرست طولانی مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ اعلام مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت یک آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!جمهوری اسلامی، تیتر اصلی خود را به مخالفت شدید رئیس مجلس با طرح توقف مذاکرات هسته‌ای اختصاص داده و در سرمقاله خود با تیتر «آموزش تروریست‌ها با پوشش دموکراسی!» به شروع مرحله جدیدی از آموزش مخالفان دولت سوریه پرداخته و در پایان نوشته است: طرح جدید، توطئه‌ای است که پشت آن رژیم صهیونیستی قرار دارد که با کارگردانی آمریکا اجرا می‌شود و برخی حکام مزدور و مرتجع منطقه از جمله عربستان، قطر و ترکیه نیز نقش پادو و پیاده نظام آن را برعهده دارند. با اینحال نکته‌ای که آمریکا و همدستانش درک نمی‌کنند و یا نمی‌خواهند درک کنند این است که اولاً این گروه‌ها اگر قادر به برآورده ساختن خواست و هدف اربابانشان بودند در طول چهار سال گذشته این ماموریت را به نتیجه می‌رساندند، درحالی که برخلاف انتظارات دولت‌های مذکور، ارتش سوریه در همه جبهه‌ها درحال پیشروی است. نکته دوم این است که آمریکا و متحدان آن، به خصوص حکومت‌های مرتجع منطقه که با شرکت در توطئه صهیونیست‌ها، بر آتش فتنه و تروریسم در سوریه می‌دمند باید بدانند دیر یا زود شعله‌های این آتش دامن خود آنها را نیز در بر خواهد گرفت.

فهرست طولانی مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ اعلام مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت یک آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!وطن امروز، تیتر اول خود را به اعزام کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به یمن اختصاص داده و در گزارشی با تیتر «قانون‌نمایی در شهر!» به موضوع نمای آشفته ساختمان‌ها و معابر پرداخته است.

سرمقاله امروز مهدی محمدی با تیتر «چرا یک توافق خوب امکان‌پذیر نیست» نوشته که در آن به طور خلاصه آمده: به دلایل زیر، من تصور می‌کنم یک توافق خوب نه‌تنها در راه نیست بلکه اساسا امکان‌پذیر هم نیست.

۱- دلیل نخست این است که این مذاکرات بر یک مبنای فنی اشتباه بنا نهاده شده است. ۲طرف به جای اینکه درباره شیوه‌های اطمینان یافتن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بحث کنند، در این باره مذاکره می‌کنند که برنامه فعلی به چه نحو باید محدود شود تا اگر روزی تغییر ماهیت داد، آمریکایی‌ها زمان کافی برای بمباران کردن آن را داشته باشند!

۲- دومین دلیل این است که این مذاکرات- همچون مذاکرات سال‌های ۸۲ تا ۸۴- بر اصل سیاسی بی‌سر و تهی به نام اعتمادسازی استوار شده است.

۳- دلیل دیگری که ما را متقاعد می‌کند یک توافق خوب هسته‌ای در راه نیست، این است که هر دو طرف ایرانی و آمریکایی، این مذاکرات را به عنوان بخشی از یک کمپین انتخاباتی در نظر گرفته‌اند.

۴- دلیل بعدی که به ما می‌گوید یک توافق خوب در راه نیست این است که دولت هیچ مذاکره مجددی درباره ۴ موضوع آینده غنی‌سازی، تحریم‌ها، تحقیق و توسعه و بازرسی‌ها، ورای آنچه در لوزان انجام شده را در برنامه ندارد.

۵- و در ‌‌نهایت، توافق خوبی در کار نیست، چرا که هیچ نشانه‌ای از اینکه در نیات بشدت خصمانه آمریکا علیه ایران کوچک‌ترین تغییری حاصل شده باشد مشاهده نمی‌شود.

فهرست طولانی مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ اعلام مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت یک آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!ابتکار مخالفت رئیس مجلس با طرح سه فوریتی کریمی قدوسی برای توقف مذاکرات هسته‌ای را در مطلبی با تیتر  «واکنش قاطع به جوزدگی دلواپسان» پوشش داده ‌و دیدگاه‌های مختلف در‌باره پوشش مهمانان سیاسی ایران را در گزارشی با تیتر «حجاب دیپلماتیک در چند روایت» ‌بررسی کرده است. مهدی روزبهانی در سرمقاله ابتکار «استانی شدن انتخابات را طرحی ناآشنا با فرهنگ ایران» دانسته است.

در کنار گزارشی از فروش فست فود در نمایشگاه کتاب، ابتکار یادداشتی نیز با تیتر « غلط دیروز، شکاف امروز!» به قلم حسین راغفر دارد که در ابتدای آن آمده: شکاف طبقاتی موجود در جامعه امروز، حاصل سیاست‌های غلط اقتصادی به ویژه سیاست‌های دهه ۷۰ است که اکنون نتایج آن را می‌بینیم اما متاسفانه برخی سعی دارند از پذیرش مسئولیت آن فرار کرده و طبقات مختلف اجتماعی را در مقابل هم قرار دهند. نکته این است که تبعات شکل گیری فاصله طبقاتی فاحش در همه جای دنیا روشن است، طبقات پایین‌تر نسبت به طبقه غنی و ثروتمند خشمگین می‌شود در حالی که آن طبقه نیز خود قربانی سیاست‌های و رویکرد غلط اقتصادی در کشور است. طبقه ثروتمند نیز در فضایی که فرد برای به دست آوردن موقعیت و منزلت اقتصادی و اجتماعی چاره ای جز استفاده از خودروهای گران قیمت و... ندارد به این سبک از زندگی گرایش پیدا کرده و با ریسک‌ها و خطرات حاصل از آن زندگی خواهد کرد. افزون بر این گروه‌های مختلف تبهکار به سادگی صاحبان خودروهای لوکس و مناطق زندگی آنان را شناسایی می‌کنند و این به معنی ناامنی برای این طبقه است. متاسفانه نادیده گرفته می‌شود که شکاف طبقاتی موجود ماحصل ساختار اقتصادی نئولیبرالی است که از دهه ۷۰ گسترش پیدا کرده و علی رغم تغییر دولت ها- فراموش نکنیم که در دولت‌های نهم و دهم همه چیز به آن سمت به شیوه فاجعه باری هدایت شد ـ ادامه یافته است. به اعتقاد من مسئولیت اصلی در این مساله به عهده حاکمیت و دولت‌ها است.

فهرست طولانی مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ اعلام مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت یک آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!راغفر با این ادعا که «هدف فسادهای دوره احمدی‌نژاد براندازی بود» بر گرفته از گزارش همایش «بررسی صفرهای گمشده» در اقتصاد ایران است، در کنار اکبر ترکان که ادعاهای دیگری را در این باره مطرح کرده، تیتر اول روزنامه قانون را به خود اختصاص داده است.

قانون در مطلبی دیگر با تیتر «غصه‌های «قصه‌ها»» تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد که حدود نظارت مجلس بر سینما کجاست؟

فهرست طولانی مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ اعلام مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت یک آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!کیهان سخنان دیروز رئیس سازمان انرژی اتمی را با تیتر «اعتراض به دبه آمریکا؛ صالحی هم دلواپس شد» به تیتر نخست خود تبدیل و در ستون اخبار ویژه خود، دو خبر را علیه محمدرضا عارف تنظیم و از سخنرانی دیروز اکبر ترکان نیز برداشت جالبی کرده است. این روزنامه در بخشی از خبری با تیتر «‌روایت مشاور روحانی از رانت ارزی دولت سازندگی و اصلاحات» نوشته: مشاور رئیس‌جمهور تأکید کرد: برخی می‌گویند ورود کالایی ممنوع است؛ مگر اینکه مجوز بدهند. همین صحبت باعث شده قلم کارمند ارزش میلیاردی به خود بگیرد. افراد کمی هستند که در این بین نمی‌لغزند. هر کجا رانتی تعبیه شود، نمی‌توان گفت فرد رانت‌جو مشکل داشته است. به هر حال افراد به دنبال منافع خود هستند، فردی که این رانت را ایجاد کرده، مقصر است. اشاره ترکان به دهه 70، اشاره به دوره مدیریت دولت‌های سازندگی و اصلاحات است که خود وی نیز جزو وزرای دولت بوده است.

محمد ایمانی سرمقاله کیهان با تیتر «همه دلواپس دولت شده‌اند» که موضوع آن ضرورت توجه تغییر راهبرد کلان دولت نسبت به مردم و نظام است را این گونه آغاز کرده است که: میان نامه ۲۲ اسفند شهید بهشتی و ۲۵ بهمن آقای هاشمی به امام در سال ۱۳۵۹ کمتر از یک ماه فاصله است. در نامه هاشمی «سلام» از صدر و «احترام» از مضمون جا افتاده است تا آنجا که حضرت روح‌الله (ره) را متهم به بی‌خط بودن، آسایش طلبی، تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفتن و قاطعیت نداشتن می‌کند! و نظرات امام از جمله درباره «مخالفت با ورود افراد متظاهر به فسق و تارک الصلوهًْ در کارهای مهم را «نظرات نسبتاً سخت مکتبی» که «با تعدیل‌هایی اجرا می‌کردیم» می‌خواند. اما نامه آیت‌الله بهشتی که آن نیز از سر دلواپسی است، مالامال از ادب و احترام و حوصله است. این نامه پس از ۳۵ سال همچنان تازه است. شهید بهشتی از دو جریان عمده در کشور سخن می‌گوید؛ دو جریانی که پس از ۳۵ سال همچنان وجود دارد اما گویا برخی از همراهان جریان حزب‌اللهی و انقلابی آن روز اکنون در طیف مقابل ایستاده‌اند.

فهرست طولانی مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ اعلام مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت یک آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!جوان نیز از جمله روزنامه‌هایی است که سخنان صالحی در‌باره دبه کردن آمریکایی‌ها را ‌تیتر اول خود ‌کرده است. محمدرضا اسکندری وزیر کشاورزی دولت نهم در دفاع از بخش کشاورزی به صحنه آمده و در مطلبی با تیتر «بحران واقعی در مدیریت آب است» با بيان اينكه طرح نكاشت، خيانت به كشور است، عنوان كرده: پیشنهاد من این است که وزرای جهاد کشاورزی بعد از جنگ تحمیلی در دولت‌های آقایان هاشمی، خاتمی و احمد‌ی‌نژاد مورد بازخواست قرار گیرند تا معلوم شود چه کسی در مدت وزراتش خیانت و چه کسی خدمت کرده است. این موضوع در قالب یک مناظره، به خوبی روشن می‌شود. اعتقاد ما این است که با افزایش بهره‌وری آب با حدود ۴۵ میلیارد مترمکعب می‌توان حدود ۲۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی برای تأمین غذای ۲۵۰ میلیون نفر تولید کرد.

در میان یادداشت‌های امروز جوان، نوشته هادی محمدی اما با تیتر «‌موازنه‌سازي فعال و مؤثر مذاكراتي» مهم‌تر است.

فهرست جدید مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!در روزنامه شهروند، مطلب مهم گزارشی با تیتر «کشت پنهانی خشخاش برای تولید تریاک خانی» است که در ابتدای آن آمده: تریاک «خانی» نه از مزارع افغانستان می‌آید و نه توسط پیچیده‌ترین باندهای موادمخدر از میانمار و آزمایشگاه‌های پیشرفته قاچاقچیان. تریاک خانی را در استان فارس عمل می‌آورند، در استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، یزد یا کرمان. کشاورزان خلافکار ایرانی می‌کارند و می‌فروشند، در ارتفاعات، لابلای مزارع گندم یا هرکجا که دور از چشم ماموران باشد. می‌کارند و بهترینش را به اسم تریاک «خانی» می‌فروشند. یک برند معروف ایرانی که طرفداران بسیاری هم دارد، آن‌قدر که یک مقام مسئول که نمی‌خواهد نامش فاش شود، می‌گوید: «با وجود شدت مبارزات پلیس و نیروهای امنیتی با کاشت غیرقانونی خشخاش، متاسفانه این نوع کشت درحال افزایش است». او البته تأکید می‌کند که روند افزایش بسیار ناچیز و کم است، جمله‌ای که چندان طرفدار ندارد. از جمله مخالفان این جمله، یک کشاورز کازرونی است، کسی که می‌گوید، کشاورزان و دامداران بسیاری را می‌شناسد که به‌تازگی گوشه‌ای از مزارع یا مراتع خود را به کشت خشخاش اختصاص داده‌اند.

مصطفی عابدی نیز در یادداشتی با تیتر «ترجیح داشت که شایعات حقیقت باشد» در این روزنامه تلاش کرده به چرایی انتشار و پذیرش شایعات در موضوعی مانند حادثه مهاباد پاسخ دهد. دیگر مطلب مهم روزنامه سازمان هلال احمر گفت و گوهایی با عنوان «‌لزوم بازگشت به ١٠‌ سال پیش» در باره روند تدوین برنامه ششم توسعه است.

فهرست جدید مهمانان احمدی‌نژاد/ مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت آیت‌الله/ مخالفت لاریجانی با یک طرح/ فسادها برای براندازی بود!در روزنامه شرق و در جوابیه کیوان مرادیان‌کوچک‌سرایی مدیرعامل سابق صندوق رفاه دانشجویی درباره ادعای فساد ٣٢ میلیاردی چند نکته قابل توجه وجود دارد. وی از جمله گفته است:

ـ اتهام واهی و سراسر دروغ روزنامه «شرق» در متن خبر مورداشاره مبنی بر اینکه «فساد میلیاردی در دوره ریاست کیوان مرادیان بر صندوق رفاه انجام شده» در حالی صورت گرفته که تاکنون از مراجع ذی‌صلاح قضائی هیچ توضیحی از اینجانب خواسته نشده است.

ـ چطور است که در مواردی که پرونده‌های قطور فساد اقتصادی و نفتی و امنیتی آقازاده بزرگ و اعضای خانواده حامیان سیاسی و مالی امثال روزنامه «شرق» که در دادگاه مطرح و منجر به صدور حکم هم شده است برای نام‌بردن از متهم آن از حروف اختصاری همچون «م. هـ» و «ب.ز» و... استفاده می‌‌شود ولی حال که اتهام متوجه فردی است که نه آقازاده است و نه از حاشیه امن رسانه‌ای و مالی برخوردار است، به گونه‌ای دیگر عمل می‌شود.

شرق تلاش برای تکرار هر روزه یک خبر در‌باره فساد در دولت قبل را در مطلبی با عنوان «ردیابی پول‌های کثیف» ادامه داده ‌و سرمقاله خود با عنوان «طرح سه‌فوریتی اعلام موضع سیاسی بود» را به حشمت‌الله فلاحت‌پیشه سپرده است.

دیگر مطلب مهم شرق، گزارشی با تیتر «پرسش از سکوت» در‌باره موسوی خوئینی‌هاست که انگیزه اعلامی شرق از یادآوری نام وی این است که انتشار یک‌ نامه از مجمع روحانیون مبارز با امضای دبیرکل آن مجمع، خطاب به رئیس‌جمهوری دوباره نام «سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها» را روی خط خبرها آورده است.

فهرست جدید مهمانان احمدی‌نژاد/ مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت آیت‌الله/ مخالفت لاریجانی با یک طرح/ فسادها برای براندازی بود!مفاهیم آزادی و احساس امنیت در روزنامه دولتی ایران پررنگ‌تر از دیگر روزنامه‌ها است. ایران از «نامه ۷۰۰ استاد به سران قوا» و تصویر جنتی همراه با تی‌تر «دفاع صریح جنتی از آزادی رسانه‌ها» به عنوان مطالب اصلی صفحه اول خود استفاده کرده است.

صفحه دهم روزنامه دولت، امروز هم گفت‌و‌گویی مفصل و قابل توجه دارد. عنوان گفت‌و‌گو با محمد سعیدی، معاون رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، «دیکته پر اشتباه منتقدان لوزان» است.

فهرست جدید مهمانان احمدی‌نژاد/ مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت آیت‌الله/ مخالفت لاریجانی با یک طرح/ فسادها برای براندازی بود!«۲۰۰ فرصت پولساز صنعتی» تیتر اصلی روزنامه دنیای اقتصاد است که در ابتدای آن آمده: وزارت صنعت، معدن و تجارت طبق سنت هر ساله اقدام به باز نشر فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی برای سال‌جاری کرد. این وزارتخانه برای سال‌جاری ۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری صنعتی را مدنظر قرار داده؛ این در حالی است که سال گذشته ۲۱۵ فرصت در ۱۵ گروه در لیست پولسازهای صنعتی قرار گرفته بودند، ظاهرا مشکلات به‌وجود آمده در جذب سرمایه‌گذاری در سال گذشته موجب شده تا این وزارتخانه ۱۵ فرصت را از لیست صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاری خارج کند. حمایت قانونی و فرهنگی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، ایجاد زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، همکاری در بازنگری و توسعه مناطق آزاد تجاری سه محور مدنظر قرار گرفته است. کمک به سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد برندهای تجاری ایرانی، همکاری برای ایجاد و تقویت نهادهای مالی، پولی و توسعه‌ای، تسهیل و کمک به سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع مختلف و تحت برندهای معتبر برای اتصال تجارب عملی، مدیریتی و فناوری سرمایه‌گذاری سایر محورهای پیش‌بینی‌شده است. «محصولات کانی غیرفلزی»، «فلزات اساسی»، «محصولات فلزی فابریکی»، «مواد و محصولات شیمیایی»، «پتروشیمی»، «صنایع پیشرفته»، «تجهیزات صنعتی»، «اکتشاف و استخراج برخی از صنایع معدنی»، «خودرو» و «صنایع حمل‌و‌نقل» ۱۰ رشته فعالیت صنعتی هستند که طرح‌های دارای اولویت سرمایه‌گذاری برای آن‌ها مشخص شده است.

سرمقاله دنیای اقتصاد با عنوان «ضرورت ورود بانک‌های خارجی» را پویا جبل عاملی نوشته است.

فهرست جدید مهمانان احمدی‌نژاد/ مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت آیت‌الله/ مخالفت لاریجانی با یک طرح/ فسادها برای براندازی بود!پس از مطلب روز گذشته روزنامه دولت در باره برنامه‌های احمدی‌نژاد در ولنجک و پس از دو روز گفت و گوی مفصل شرق با میرتاج‌الدینی و سید هادی خامنه‌ای، امروز اعتماد فعالیت‌های احمدی‌نژاد را به موضوع مطلب اصلی خود تبدیل کرده و در شروع گزارشی با عنوان «كاروان سه هزار نفره ياران احمدي نژاد» نوشته: هر چقدر اطرافيانش تلاش كنند و مصاحبه پشت مصاحبه بياورند كه احمدي نژاد براي مجلس هيچ برنامه اي ندارد، باز خبري از ولنجك درز مي كند كه خلاف اين گفته را ثابت مي كند. روز پنجشنبه هفته گذشته احمدي نژاد در دفتر ولنجك پذيراي استانداران دوره رياستش در دولت بود. او در طول دولت هاي نهم و دهم با ٥٥ استاندار كار كرد كه از اين تعداد تنها هفت نفر به دليل اتخاذ مواضعي مخالف با احمدي نژاد دعوت او را قبول نكردند. اگرچه از محتواي اين جلسه خبري در دست نيست اما شنيده هاي «اعتماد» حاكي از آن است كه اطرافيان رييس دولت هاي نهم و دهم طي هفته آينده ميزبان فرمانداران دولت خود خواهند بود. بر اساس آمارهاي وزارت كشور در دوران رياست احمدي نژاد بر دولت حدود ٨٠٠ فرماندار منصوب شده اند. پيش بيني احمدي نژادي ها براي اين جلسه اين است كه حدود ٦٠٠ نفر در اين جلسه حضور خواهند داشت. آنها براي برگزاري اين جلسه در تهران به دنبال سالني با گنجايش ٦٠٠ نفر هستند و تلاش مي كنند تا آن را در سكوت خبري برگزار كنند و محتوايش را در اختيار رسانه ها قرار ندهند. اين در حالي است كه احمدي نژاد هر هفته حدود ١٦ نفر از مديران دولتي زمان خود را به طور خصوصي ملاقات مي كند كه اين رقم به ٦٤ نفر در ماه مي رسد. البته اين تنها يك بخش از شبكه مديران احمدي نژادي در سراسر كشور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست