بازدید 31166
مرور روزنامه‌های دوشنبه چهارم خرداد؛

فریاد مشاجره بر سر مذاکره/ باز هم بنزین/ دلیل جدید برای گرانی خودرو/ ترجیح اصلاح‌طلبانه لاریجانی بر عارف/ فرق سودجویان و منتقدان هسته‌ای

چند نماینده مجلس با فریادهای خود در صحن مجلس به موضوع اصلی روزنامه‌ها تیدیل شده‌اند. گران و تک‌نرخی شدن بنزین، روایت‌های مختلف از جنگ نیابتی در مرزهای ایران، حوادث منطقه و ماجرای ادعای خصوصی‌سازی سرخابی‌ها دیگر مطالب مهم روزنامه‌های دوشنبه است.
کد خبر: ۵۰۳۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 25 May 2015

فریاد مشاجره بر سر مذاکره/ باز هم بنزین/ دلیل جدید برای گرانی خودرو/ ترجیح اصلاح‌طلبانه لاریجانی بر عارف/ فرق سودجویان و منتقدان هسته‌ایچند نماینده مجلس با فریادهای خود در صحن مجلس به موضوع اصلی روزنامه‌ها تیدیل شده‌اند. گران و تک‌نرخی شدن بنزین، روایت‌های مختلف از جنگ نیابتی در مرزهای ایران، حوادث منطقه و ماجرای ادعای خصوصی‌سازی سرخابی‌ها دیگر مطالب مهم روزنامه‌های دوشنبه است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های دوشنبه چهارم خرداد را مرور کنید.

فریاد مشاجره بر سر مذاکره/ باز هم بنزین/ دلیل جدید برای گرانی خودرو/ ترجیح اصلاح‌طلبانه لاریجانی بر عارف/ فرق سودجویان و منتقدان هسته‌ایچکیده حواشی بعد از جلسه غیرعلنی دیروز مجلس را روزنامه ابتکار در گزارشی با تیتر «فریاد آقای مشاجره بر سر آقای مذاکره» آورده که در بخشی از آن آمده: رفتار دیروز کوچک‌زاده در مجلس باعث شد که پرویز اسماعیلی معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس‌جمهوری نیز در یادداشتی با عنوان «فریاد» در صفحه اینستاگرام خود به این ماجرا واکنش نشان دهد. وی با انتشار عکس کوچک‌زاده در حال فریاد زدن نوشت: «یک. امام خمینی رحمت‌الله علیه: هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید. دو. رهبر معظم انقلاب: هیچ کس نباید مذاکره‌کنندگان را سازش‌کار بداند و یا مورد تضعیف و توهین قرار دهد (۹۲/۸/۱۲). اطمینان داریم تیم مذاکره‌کننده اجازه دست‌اندازی به حقوق ملت را نمی‌دهند (۹۳/۴/۱۶). مذاکره‌کنندگان ما حقا و انصافا، و با منطق ایستادگی می‌کنند (۹۳/۹/۶). و.... سه. جان کری: در طول خدمتم تنها دیپلماتی که در مذاکرات سر من بار‌ها داد کشیده، جواد ظریف است. به او گفتم در طول عمرم هیچ فردی اینگونه سرم فریاد نکشیده و مرا اینگونه متهم به سوءنیت و بی‌اعتمادی نکرده بود. چهار. آقای کوچک‌زاده جانباز دفاع مقدس و انسان دلسوزی است. ان‌شاءالله هدفش از اینگونه سخن گفتن با «فرزند انقلاب» این است که او این حرارت و فریاد را در دور بعدی مذاکرات بیشتر به طرف آمریکایی منتقل کند».

ماجرای مجلس تنها چالش دیروز دلواپسان با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نبود. به جز حمله اینستاگرامی حمید رسایی به ظریف که اعتقاد داشت برخی سوالاتی که ادعاهای تکراری دلواپسان در میان آن‌ها به چشم می‌خورد، از سوی وی بی‌پاسخ مانده است، دیروز عباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز ایران، با انتشار تصویری از صفحه اول مجله اینترنتی خبرگزاری فارس با تصویر خود عراقچی و تی‌تر «بازدید از مراکز نظامی را پذیرفته‌ایم» به این شایعه‌پراکنی واکنش نشان داد. وی در اینستاگرام خود نوشت: «جز آنکه آقای کریمی قدوسی و خبرگزاری فارس را به خداوند بزرگ واگذار نمود چه می‌توان کرد؟... الهی لا تکلنی الی نفسی طرفته عین ابدا». به نظر می‌رسد با توجه به نگارش متن توافق نهایی «برجام» در هفته‌های جاری و آتی و نزدیک بودن روز به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، چالش‌سازی‌های دلواپسان برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای روزبه‌روز بیشتر شود و از این پس نیز بیش از گذشته شاهد هجمه‌های دلواپسانه به ظریف و یارانش باشیم.

ابتکار همچنین گزارشی با تیتر «هیچ جنگی به ایران نمی رسد» در‌باره تحولات منطقه و تلاش برای ایجاد جنگ نیابتی با ایران دارد. سرمقاله ابتکار را شایان ربیعی با عنوان «ظریف در منگنه!» نوشته است. این روزنامه همچنین با درج یادداشتی با تیتر «سناریوسازی برای زیر سؤال بردن رشد علمی کشور» از کارنامه وزارت علوم دولت یازدهم دفاع کرده است.

فریاد مشاجره بر سر مذاکره/ باز هم بنزین/ دلیل جدید برای گرانی خودرو/ ترجیح اصلاح‌طلبانه لاریجانی بر عارف/ فرق سودجویان و منتقدان هسته‌ایقانون در مطلبی با تیتر «بنزین طغیان کرد» به بررسی دو دیدگاه در باره تک‌نرخی شدن بنزین پرداخته و از جمله نوشته: راغفر تأثیر این موضوع روی رفاه خانوار را منفی ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «این بهترین بهانه خواهد بود که بنگاه‌ها قیمت محصولات خود را افزایش بدهند و گروه‌های متوسط و پایین درآمدی بیشترین آسیب را خواهند دید چرا که فرصت‌های جایگزینی فشار درآمدی را نخواهند داشت.» او در گفت‌وگو با «قانون» تأکید می‌کند: «علت اصلی اینکه من هیچ پیامد مثبتی برای این تصمیم نمی‌بینم این است که ما یک مارپیچ تورمی افزایش هزینه‌ها را شاهد خواهیم بود اما هیچ سیاست کنترل تورمی نداریم.» با این حال بسیاری از اقتصاددانان نظر متفاوتی دارند. مهدی پازوکی با بیان اینکه «من قطعا موافق تک نرخی شدن بنزین هستم» به «قانون» می‌گوید: «در شرایط فعلی این تغییر قیمت هیچ تاثیری روی تورم نخواهد داشت و اعتقاد دارم اگر دولت جلوی رانت‌ها را بگیرد و مدیریت اقتصادی کند، قیمت بنزین تفاوت چندانی در قیمت‌ها ایجاد نخواهد کرد، چرا که اکنون هم شاهد هستیم قیمت بنزین در حامل‌های سوخت کمتر از ۲۰ درصد هزینه آنان است.» او با بیان اینکه «به عنوان شخصی که در حوزه اقتصاد فعال هستم معتقدم مدت‌ها بوده که بنزین احتیاج به تک‌نرخی شدن داشته است» می‌گوید: «توجه کنید که دولت هم اکنون رقم بالایی در حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان هزینه یارانه پرداخت می‌کند و درآمد حاصل از حامل‌های انرژی قطعا کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد. در این میان دولت یا مجبور بوده است کسری بودجه را تحمل کند یا از طریق بنزین این کسری را جبران کند‌».

حسین راغفر یادداشتی هم با تیتر «خريد تيم ورزشي يعني افزايش قيمت خودرو» برای شرق نوشته که در ابتدای آن آمده: اصل ۴۴ قانون اساسی در ایران در هیچ مقطعی به صورت واقعی اجرا نشده است. به تعبیر دیگر خصوصی‌سازی در کشور نتیجه‌ای به جز شکل‌گیری فسادهای بزرگ اقتصاد ایران در بر نداشته است. درواقع اصل ۴۴ به نوعی بستر لازم را برای توزیع نا‌برابر درآمدهای کلان وشکل‌گیری ناکارآمدی‌های بزرگ در اقتصاد ایجاد کرد. این اواخرهم موضوع خرید باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از سوی دو خودرو ساز بزرگ مصداق دیگری برای اجرای ناقص خصوصی سازی درایران است. این نوع از واگذاری به هیچ عنوان نمی‌تواند خصوصی‌سازی تلقی شود؛ این مسئله هم مغایر با اصل ۴۴ قانون اساسی است و هم اینکه هزینه‌های خرید این دو باشگاه بدون شک به هزینه‌های تولید خودرو اضافه خواهد شد که در ‌‌نهایت به ضررمصرف‌کننده تمام می‌شود.

دیگر مطالب مهم قانون تحلیلی در باره «چرایی بلند بودن صدای اقلیت مجلس» و نیز گفت‌و‌گویی با نماينده حزب‌الله در ايران در باره «خاستگاه اجتماعي و منابع مالي حزب الله لبنان» است.

فریاد مشاجره بر سر مذاکره/ باز هم بنزین/ دلیل جدید برای گرانی خودرو/ ترجیح اصلاح‌طلبانه لاریجانی بر عارف/ فرق سودجویان و منتقدان هسته‌ایروزنامه جوان توجه ویژه‌ای به مسائل منطقه دارد و با درج تصویری از تظاهرات مردم قطیف عربستان از تیتر «قدرت‌نمایی قطیف علیه انتحار سعودی» استفاده کرده است. جوان در کنار درج سخنان نصرالله در باره بی‌فایده بودن تکیه به آمریکا در جنگ با داعش، سخنان مشابه سردار سلیمانی را در مطلبی با تیتر «سردار سليماني: هيچ غلطي در عراق انجام ندادي آقاي اوباما !» پوشش داده است.

در حوزه مسائل داخلی، روزنامه جوان باز هم سرنوشت ائتلاف‌های احتمالی در انتخابات مجلس دهم را مورد توجه قرار داده و این بار در مطلبی با تیتر «عارف روي گسل‌‌ فعال دروني اصلاحات» تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد که اصلاح‌طلبان چرا ناطق و لاريجاني را ترجيح مي‌دهند.

فریاد مشاجره بر سر مذاکره/ باز هم بنزین/ دلیل جدید برای گرانی خودرو/ ترجیح اصلاح‌طلبانه لاریجانی بر عارف/ فرق سودجویان و منتقدان هسته‌ایدر صفحه نخست روزنامه ایران، تصویری از حضور وزیر خارجه در اجرای یک کنسرت همراه با تیتر «شبی به یاد آزادی خرمشهر و به پاس موفقیت‌های هسته‌ای» کار شده است که و در توضیح این تصویر آمده است: ارکستر سمفونیک «البرز» به رهبری سهراب کاشف در نخستین برنامه «شب آهنگسازان ایرانی» یاد و خاطره دلاورمردان هشت سال دفاع مقدس را در حضور وزیر امور خارجه گرامی داشت. در این کنسرت که شنبه شب دوم خرداد ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور تعداد زیادی از تماشاگران، هنرمندان، وزیر امور خارجه کشورمان و معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد رهبری ارکستر را سهراب کاشف برعهده داشت. مجموعه ارکستر البرز که با حمایت بخش خصوصی برگزار شد در قالب برنامه «شب آهنگسازان ایرانی» ضمن اجرای چند قطعه کلاسیک در بخش اول، قطعاتی ساخته شده توسط هوشنگ کامکار آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی را با مضامین حماسی اجرا کردند. «اور تور کارمن» ساخته ژرژ بیزه، «شبی بر فراز کوه سنگی» ساخته مودست پتروویچ موسورگسکی، «فنلاند» ساخته ژان سیبلیوس و آریو کنسرتینو برای سنتور ساخته هوشنگ کامکار قطعاتی بودند که در بخش اول کنسرت اجرا شدند.

ایران جلسه دیروز مجلس را با تیتر «انزوای پایداری‌ها در روز هسته‌ای مجلس» پوشش داده است. محمدمهدی مظاهری سرمقاله ایران را با تیتر «مبارزه نمایشی با دشمن واقعی» در باره رفتار جامعه جهانی در برابر داعش نوشته است. سرمقاله روزنامه دولت را آفرین چیت‌ساز اول با تیتر « صف سودجویان را از منتقدان هستهای جدا کنیم» نوشته که در بخشی از آن آمده: در مرور عملکرد ۲۰ ماهه مخالفان مذاکره هسته‌ای، نشان چندانی از تاکتیک و طرح جدید به چشم نمی‌خورد. محافل و تریبون تندرو‌ها از‌‌ همان کلیدواژه‌ها و نمادهای تبلیغاتی برای القای ناامیدی میان مردم بهره می‌گیرند، با این تفاوت که این بار تابلو‌هایی را که آن‌ها برای تخطئه و بدگویی به مذاکره در امتداد اتوبان‌های تهران نصب کرده بودند به صورت مستندهای تلویزیونی یا می‌تینگ‌های توجیهی برای هواداران خویش پیش می‌برند. بارز‌ترین ویژگی رفتار مخالفان مذاکره در این مرحله دمیدن آن‌ها در فضای التهاب و به عبارتی غبارآلود کردن فضا برای تیم مذاکره‌کننده است. این بخش از تاکتیک مخالفان اساس سیاست دولت اعتدال را نشانه رفته است. پرواضح است عزم دولت روحانی در ۲۰ ماه گذشته بر ایجاد آرامش و فضایی عقلانی بویژه در روابط ایران و قدرت‌های بزرگ استوار بوده و مهم‌ترین وجه تمایز دوران دولت فعلی، همانا عبور از شعارزدگی‌ها و تندروی‌های دولت قبل بوده است.

فریاد مشاجره بر سر مذاکره/ باز هم بنزین/ دلیل جدید برای گرانی خودرو/ ترجیح اصلاح‌طلبانه لاریجانی بر عارف/ فرق سودجویان و منتقدان هسته‌ایبعد از حمایت شرق از افزایش قیمت بنزین در روزهای اخیر، امروز هم سیدحمید حسینی عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی سرمقاله شرق را با عنوان «باز هم بنزین» نوشته که در ابتدای ان امده: یکسان‌سازی قریب‌الوقوع نرخ بنزین سهمیه‌ای و آزاد از چند منظر قابل بررسی است. سال گذشته دولت با افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای به ٧٠٠ تومان و آزاد به ١٠٠٠ تومان و افزایش ١٦ درصدی بهای گازوئیل، بخشی از کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها را که بیش از ١٢هزار میلیارد تومان بود، جبران کرد. در هنگام بررسی لایحه بودجه سال جاری نیز صحبت از افزون بر شش هزار میلیارد تومان کسری بودجه هدفمندی به میان آمد که دو راه بیشتر برای آن وجود ندارد؛ یا با حذف یارانه متعلق به قشرهای متوسط به بالا، این کسری تأمین شود یا دولت، قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد. همچنین در قانون برنامه پنجم توسعه که در سال آخر آن هستیم، مقرر شد تا پایان برنامه، بهای فراورده‌های نفتی در کشور به ٩٠ درصد «فوب خلیج فارس» برسد، بنابراین از نظر قانونی دولت در جهت برنامه پنجم و برنامه آزاد‌سازی قیمت انرژی حرکت کرده است. در حال حاضر که بهای نفت خام کاهش یافته است، هزینه تولید هر لیتر بنزین حدود ٦٠ سنت، یعنی معادل هزارو ٨٠٠ تومان است که فاصله قابل ‌توجهی با قیمت‌های نرخ سهمیه‌ای و آزاد فعلی دارد. یارانه داده‌شده به بنزین، از یک‌سو به مصرف بی‌رویه دامن می‌زند و از سوی دیگر، قاچاق را افزایش می‌دهد. با نزدیک‌شدن به فصل تابستان، برخی پالایشگاه‌های کشور به سمت تعمیرات اساسی می‌روند و ممکن است حدود دو ماه تعطیل باشند. فشارهای منطقه‌ای و ماجرای یمن، تأمین و خرید بنزین را برای دولت دشوار و حجم یارانه‌ها و مسائل دیگر، شرایط را با گذشته متفاوت کرده است. اجرای بخشی از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال گذشته نشان داد با توجه به شرایط رکودی اقتصاد، آثار تورم‌زا بر آن مترتب نیست و تورم در حدود ٥/١٤ درصد تثبیت شد. ممکن است تک‌نرخی‌شدن بنزین، مغایر با عدالت دانسته شود. البته دولت گذشته که داعیه عدالت‌محوری داشت، آثار مشخصی بر اقتصاد برجای گذاشت، اما دولت فعلی اعلام کرده به ‌جای شعار، در پی کار کارشناسی و علمی است.

گفت‌وگو با اکبر هاشمی رفسنجانی درباره مک فارلین با عنوان «یک گروگان یک محموله جنگی» و گزارش حضور روز گذشته ظریف و فرمانده نیروی زمینی ارتش در مجلس نیز در صفحه اول شرق جای گرفته است. آخرین انتخابات هیأت رئیسه مجلس و تحلیلی با عنوان « پایدار بر سنت» در‌باره گذشت ٥ دهه از تأسیس مؤتلفه اسلامی، دیگر مطالب مهم شرق هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل