بازدید 42254

واکنش تأمل برانگیز وزارت علوم برای رفع تخلفات دولت گذشته +اسناد

عجیب اینکه روند طراحی شده توسط طراحان آن دور زده می‌شد؛ کافی است به تصاویر نامه‌های پیوستی دقیق شوید تا دریابید‌ رئیس سابق مرکز جذب اعضای هیأت علمی، چگونه برخی را به هیأت‌های جذب دانشگاه‌ها‌ ‌معرفی می‌کرد و به کل روندی را که خود باید پاسدار رعایت آن باشد، ندید می‌گرفت!
کد خبر: ۳۷۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸ 28 January 2014
از رخدادهای شگفت‌انگیزی که در گزینش علمی دانشجویان دکترا روی می‌داد تا تبدیل‌ غیرقانونی بورس خارج برای برخی نورچشمی‌ها در سال‌های اخیر و عملکرد وزارت علوم در دولت دهم، آنقدر عجیب و غریب بود که رتق و فتق آن زمان زیادی می‌برد، ولی به نظر گاهی پاک کردن صورت مسأله آسان‌ترین راه است!

به گزارش «تابناک»، مسئولان وزارت علوم پس از آنکه پذیرش متقاضیان بورس خارج را منوط به شرکت در آزمون دکترا کرده و منع قانونی برای تبدیل آن قائل شدند و پس از آنکه به حاشیه‌هایی مانند واکنش‌ها متعدد به برکناری یکی دو تن از رؤسای دانشگاه‌ها و شکایت چند نماینده از وزیر بابت بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به تحصیل برخوردند، در گام بعد به سراغ یکی دیگر از مشکلات بر جای مانده از قبل رفتند و البته این بار ساده‌ترین راه را برگزیدند.

متقاضیان ورود به جرگه هیأت علمی دانشگاه‌ها، به ویژه دانشجویان دکترایی که فراخوان بهمن ماه «مرکز جذب اعضای هیأت علمی» را دریافت کردند، با کمال ناباوری دریافتند، تقریبا خبری از بورس در میان نیست، زیرا از 3291 ردیف اعلام شده امسال (فایل فراخوان را از اینجا دریافت کنید)، تنها هشت ردیف به این مقوله اختصاص یافته که در قیاس با ۲۷۴۹ ردیف اختصاص یافته (از ۱۱۱۴۲ردیف) بورس در فراخوان سال گذشته (اینجا)، عددی بسیار کوچک و قابل صرف‌نظر است.

این تغییرات شدید که حتی می‌تواند به لغو بورس در جذب هیأت علمی تعبیر شود، از این روی جالب توجه است که روند جذب دانشجویان دکترا به صورت بورس در دولت گذشته، از جمله مواردی بود که هر بار اعتراضات بسیاری به دنبال داشت و با توجه به اقدامات اخیر وزارت علوم در اصلاح روند نادرست گذشته، بسیاری بر این باور بودند که این مشکل نیز به زودی مرتفع خواهد شد؛ اما گویا سرانجام ‌به جای حل مسأله، صورت مسأله پاک شده است!

واکنش تامل برانگیز وزارت علوم برای رفع تخلفات دولت گذشته +اسناد

از بنای یک شورا برای مبارزه با رانت‌خواری تا رانت‌خواری به کمک همان شورا!

ماجرا از آنجا آغاز شد که انبوه متقاضیان ورود به دکترا در چند سال گذشته، دولت دهم را به فکر طراحی راهکارهایی برای برون رفت از چالش انداخت که یکی از آنها، افزایش ظرفیت ورودی بود. همین افزایش ظرفیت بعد مشکل ساز شد و برای حل آن، آزمون نیمه متمرکز دکترا در دستور کار قرار گرفت و پیرو آن، میزان تأثیر آزمون و گزینش علمی در پذیرش ‌متقاضیان مطرح شد و ... .

به موازات این روند تغییرات قانونی، روند تغییرات فراقانونی هم در جریان بود؛ به این صورت که گاه برخی دانشگاه‌ها به کمک روسای با نفوذ خود، مانع از اجرای قانون شده و سلیقه مدیران خود را اعمال می‌کردند و گاه طرح‌های شگفت‌آوری به کار بسته می‌شد که شاهکار ورود سه هزار دانشجوی دکترا به دانشگاه بدون آزمون ورودی را رقم می‌زد.

از جمله تغییر و تحولاتی که رقم خورد، چگونگی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بود؛ به این صورت که از سال 90  به بعد، روند جذب هیأت علمی به کل متحول شد و «شورای عالی جذب» سربرآورد تا این بار نیز چیزی شبیه کنکور طراحی شود!

بدین ترتیب روند جذب عضو هیأت علمی که تا آن سال از گروه‌های آموزشی آغاز شده و با تأیید ایشان به دانشکده و مسئولان دانشگاه رسیده و از آنجا به اطلاع وزارت علوم می‌رسید، به ‌نام‌نویسی سراسری و اعلام واجدین شرایط به دانشگاه و گزینش نهایی ایشان در هیأت جذب دانشگاه تبدیل شده و به شکلی عجیب، راه عضویت در هیأت علمی یک گروه آموزشی بدون حضور در آن گروه هم قابل طی کردن باشد!

این روند که در دولت یازدهم هم برجا مانده، از این رو به کار بسته شد که مسئولان پیشین وزارت علوم بر این باور بودند که روند قبلی (جذب هیأت علمی توسط دانشکده‌ها) نوعی رانت در اختیار گروه‌ها قرار داده بود که شرایط را برای متقاضیان ناعادلانه می‌کرد؛ اما در پایان اتفاقی که رقم خورد، سپردن حق جذب به دست هیأت عالی جذب در دانشگاه‌ها، کمرنگ شدن نقش بار علمی در انتخاب‌ها و سرانجام سپردن همه چیز به سلیقه هیأت بود.

ماجرا هنگامی دردناک می‌شود که بدانیم همین روند ناقص نیز دور زده می‌شد؛ آن هم به کمک رانتی که از طریق بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار برخی دانشجویان قرار می‌گرفت. کافی است به تصاویر نامه‌های پیوست شده دقیق شوید تا دریابید که مردانی، رئیس سابق مرکز جذب اعضای هیأت علمی، چگونه برخی را به هیأت‌های جذب دانشگاه‌ها‌ معرفی می‌کرد و به کل روندی را که خود باید پاسدار رعایت آن باشد، ندید می‌گرفت!


یعنی آن کاج سنگ دل را نیز‌ با تبر تکه تکه بشکستند

آنچه از عملکرد وزارت علوم دولت جدید در این زمینه می‌توان دریافت، بسته شدن راه تکرار خطر است؛ بستن به شیوه همان شعر معروف دو کاج که سیم بانان درخت سالمی را به دلیل مجاورت با خطوط انتقال برق با تبر از جا کندند نه اصلاح عملکرد.

می‌شد جذب دانشجویان دکترا به صورت بورس اصلاح شود؛ می‌شد روند جذب علمی تر شده و از سلیقه افراد خارج شود؛ می‌شد مانع رانت‌خواری در شیوه کنونی شده و یا با اصلاح شیوه قبلی همراه شود؛ می‌شد به سراغ شیوه‌های جواب پس داده در دیگر کشورها رفت و خلاصه بسیاری کارهای دیگر می‌شد انجام داد، ولی این بار ظاهرا متولیان امر راه راحت‌تر را برگزیدند و به کل بورس هیأت علمی را از جا کندند!

تکمیلی

در پی درج این خبر، روابط عمومی وزارت علوم در توضیحاتی که در اختیار تابناک گذارد (اینجا) و ضمن رد لغو بورس جذب هیأت علمی، اعلام کرد که متقاضیان این بورس می‌توانند در فراخوانی جدا ـ که اردیبهشت ماه سال بعد صورت خواهد گرفت ـ شرکت کنند.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۶۹
انتشار یافته: ۶۸
به نظر من دولت جديد كار خوبي كرده است. شما فكرش را بكنيد كه يك ليوان آب براي نوشيدن داريد كه ناگهان شخصي مي آيد و داخل آن خاك مي ريزد. ديگر اين ليوان آب گل آلوده شده است و قابل برگشت نيست تنها راه اين است كه كل آب گل آلوده دور ريخته شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
این چه حرفیه؟ یعنی تصفیه آب تا الان به گوشت نخورده؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
تابناک تا کی دروغ
فقط دو رییس دانشگاه برکنار شد؟
در زمان خاتمی چن هزار نفر نور چشمی بورس شدند؟
ودر زمان احمدی نژاد چن صد نفر؟
نکنه میترسین .....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
فکری به حال افرادی که بدون کنکور در دوره دکتری پذیرفته و فارغ التحصیل نیز شده و هم اکنون در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی مشغولند و حقوقهای انچنانی گرفته و به ریش افراد درستکار میخندند نیز بکنید .هر چند باتوجه به تجربه ای که داریم به بهانه اصلاح امور چند نفر نیروهای سطح پائین را قربانی کرده و خانمها و اقایان هیات علمی در ناز و نعمت و عافیت خواهند بود .
سما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
ناشناس جان، گیریم در دوره ای خطایی شد، آیا دلیل مناسبی ست برای تکرار آن در دوره های بعدی؟؟
بسیار اقدام مثبتی است. من ده سال است که دارم فریاد می زنم بورس داخل و خارج کشور اتلاف بیت المال است. بورس بدرد دوره قاجار می خورد که آدم واجد شرایط وجود نداشت. با این همه فارغ التحصیل بورس بی معنی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
چقدر راحت به تعداد زیادی از دانشجویان بورس کشور که نخبگان هم در میان آنهاست بی احترامی کردید!
اگر چه من هم به عنوان یک دانشجوی بورسیه معتقدم متاسفانه تخلفاتی بوده و احتمالا خواهد بود! نظیر همین اسناد و اگر چه بنده هم که پس از 18 ماه از همین جناب دکتر مردانی بالاخره تایید صلاحیت گرفتم ولی به عملکرد (اصطلاحا) ارزشی ایشان شاکی هستم منتهی این بدین معنی نیست که همه بورسیه شدگان تخطی کرده اند.
بهترین کار این هست افرادیکه با رانت وارد هر مقوله ای اعم از بورس خارج یا داخل یا هیات علمی شده اند را از سمت هایشان برکنار کنیم منتهی امیدوارم جرات این کار را دولت داشته باشد که بعید می دانم.
دانشگاه .... از آن دانشگاه هایی است که همه کارکنان و اعضای هیات علمی اش با رانت جذب و مشغول شده اند و محیط و عوامل آن کاملا وابسته به جناحی خاص و وحشت ناک سیاست زده اند . در یک کلمه می توان گفت اصلا به دانشگاه نمی ماند . بروید بازرسی بفرمایید تا معلومتان شود چه خبر است ...
به هر حال بیچاره اون هایی که نمی خوان خلاف کند و کسی را ندارند (خدایا توکل ما فقط به خودته).
بدبخت ورودی های 89 که این داستان از اون سال شروع شد.
پاسخ ها
دانشجو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
رييس محترم دانشگاه .... هم يكي از همون آدم هايي ه كه كلي از اساتيد جذب شده جديد رو با پارتي داشتن وآشنا بودن باهاشون استخدام كرده. اين همه فارغ التحصيل دكتري داريم ايشون دو نفر فوق ليسانس كه دانشجوي دكترا نبودن رو بورس كرد و الان اين دو تازه ترم اول دكتري پولي هستن و....
خواهش مي كنم انتشار بديد
مثلا دکتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
منم ورودی 89 ام و متاسفانه با دانشگاه ها اعلام نیاز میکنن ولی خبری از بورس نیست... رانت خواری بیداد میکنه
مصاحبه علمی قبول میشم توو عقیدتی رد میکنن...
جالب اینجاست توو یه دانشگاهی کسی توو هیات جذب هست که خودش دانشجوی دکتری هست و بخاطر اینکه موقعیتش به خطر نیفته اجازه اعلام نیاز نمیده با اینکه شدیدا نیرو نیاز دارن....
یعنی نمیدونم واقعا چقدر فکر کردی تا این مثال رو بزنی. مشخصه که نخبه هستی. آخه چه ربطی داشت
به نظر من کار بسیار خوبی کردند.
بورس برای زمانی بود که قحطی دانش جوی دکتری بود و برای آنکه معدود دانشجوی توانمند نیز از دست دانشگاه هها نرود از همان ابتدا آنها را بورس می کردند. الان که عرضه صدها برابر تقاضاست بهتر است بدون بورس آنهایی را که با شرایط علمی بهتری فارغ التحصیل می شوند جذب هیات علمی کنند. هزینه اضافه یعنی رانت برای نور چشمی هایی مثل نیرویهای ......
خدا فرجی دانا را توفیق دهد تا جلوی رانتخواران بیاستد
پاسخ ها
amin
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
عزیز آیا تو تمام رشته ها دانشجو دکتری ریخته؟مگه چندتا دکترا فیزیک هسته ای یا کامپیوتر ریخته شما بیاد جمعشون کنید. نخیر هنوز تو بعضی رشته ها نیاز به بورس احساس میشه
ضمنا بدبخت دانشجو دکتری گذران زندگیش رو از کجا بیاره؟ لااقل اندک مقرری بورس برا زنده موندن کفایت میکنه
nashenas
| Russian Federation |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
آقایی که بورس هستی ماهیانه این همه خرجتون می کنن ( برای زنده موندن )‌واقعا که ....
همین بورسیه ها دارن با این مقرری که می گیرن تو ایران خونه میخرن بهتر چشمای مبارکت رو باز کنی و واقعیت رو ببنی نه چیزی که میشنوی رو ...
ناشناس
| Austria |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
البته به شما قصوری نیست چون تا زمانیکه بنده هم در ایران بودم فکر می کردم نخبه هستم و با داشتن مقالات کذا و کذا بعله!!
ولی وقتی بورس شدم و اومدم خارج تازه فهمیدم ما تو ایران با رویه پژوهش اصلا غریبه ایم! من رو ببخشید ولی وقتی مقاله ای نوشته میشه برای کسب پول (تشویقی) یا ارتقاء، دیگه شما حسابش رو بکن!!
اینجا پژوهش می کنن برای رفع یک مشکل بعد اگر براشون جذاب بود یک گزارشی هم تحت عنوان مقاله می نویسن که دیگران بدونند چیکارهایی صورت گرفته بنابراین بدیهی است در علوم پیشرفته و خیلی حساس به این سادگی ها اطلاعاتشون رو درز نمیدهند در حالیکه وقتی تو سیستم شون باشی دریافت این علوم اجتناب ناپذیر است.
بنابراین پیشنهاد می کنم کمی بیشتر از جلوی پایتان را ببینید!!!
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
آقایی که گفتی با پول بورس خونه می خرن و ... . اولا خود شما از اون دسته دانشجوهای دکترای 15000 نفری هستی که بالا اومدی حالا که میبینی نمیتونید بورس شید میگید واسه هه بده. دوما خود من 4 سال پیش وارد دانشگاه شدم یک سال بورس شدم. یعنی واسه کل 4 سال 8 میلیون تومن. من همین پولو بهت میدم اگه تونستی باهاش یک زاغه تو یه دهکده واسه خودت بخری! الان تو شهرستان کوچک فقط زمین 50 متری 50 میلیونه بی انصافی هم حدی داره. سوما: صد در صد تقصیر مسئولاست که بجای ایجاد اشتغال که بودجه مملکت رو میبرن .... چهارما: خیلی از بورسی ها نور چشمی نیستن تابی جون. من خودم بچه روستام بابام هم کشاورزه. لطفا به مسئله بورس که محل امرار معاش چند هزار جوون مجرد زحمت کش رو با بورس چندصدتا نورچشمی قاطی نکن. یا حق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
اقای بنده خدا اگر واقعا با استعدادی و با تلاش خودت و بدون پارتی بازی بورس شدی جای نگرانی نداره دوباره امتحان میدی و اگر واقعا استعدادداشتی دوباره بورس میشی
تابناک هم فکر کنم کسی از بچه هاش تو این روند ناکام بوده که هربار سر این موضوع را باز می کنه .بابا برید ببینید قبل از دولت سابق ....همه بصورت بورس دکتری گرفتن چرا فقط به دولت سابق گیر میدید؟
من اطلاع دقیق دارم در دولت اصلاحات چقدر بورس شدن و به چه شیوه هایی
برید تحقیق کنید
تبدیل بورس خارج به داخل با جذب هیات علمی از طریق بورس دو مقوله متفاوت هست. در تبدیل فرد به عنوان متقاضی بورس برای تحصیل در خارج تقاضا داده و بدون آزمون پذیرفته شده و معمولا به داخل تبدیل می شد که فرد باید پذیرش از یکی از دانشگاهها را دریافت می کرد. یعنی فرد ضمن هیات علمی شدن از طریق بورسیه موفق به ورود به دانشگاه نیز می شد. اما جذب هیات علمی از طریق بورس فرد از طریق آزمون وارد دانشگاههای داخل شده و در حال تحصیل می باشد. بعضا سال دوم تا چهارم دوره دکترا می باشد که تقاضای بورس داده و در صورت موافقت جذب می گردد. این نوع جذب معمولا در جذب شهریور صورت می گیرد و در جذب بهمن فقط فارغ التحصیلان دکترا جذب می شوند. همانطور که وزارت علوم اعلان کرده که جذب از طریق بورس در اردیبهشت 93 صورت می گیرذ.
اختلاط این دو موضوع در این مقاله ایجاد ابهام می کند.
سلام
من در سال 86 دكتراي خود را از دانشگاه تهران دريافت كردم. در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد شاگرد اول بودم كه تائيديه آنها را هم دارم. در فراخوان جذب بهمن ماه 89 شركت كردم. در بين شركت كنندگان حائز رتبه برتر شدم كه تمام مدارك آنها را الان دارم. اين در حالي بود كه دانشگاه تهران در دو گرايش نيرو مي‌گرفت و من در يك گرايش و بقيه شركت كننده ها در گرايش ديگر بودند. اما در نهايت دو نفر را كه هم امتياز كمتري داشتند و هم هر دو در يك گرايش بودند جذب كردند و بنده با پيگيري هاي متعدد به نتيجه نرسيدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
احتمالا از اون نامه های صلواتی دستشون بوده!!
چهار سال داریم دور ایران می گردیم و می ریم مصاحبه.

حداقل هفت جا رفتم مصاحبه
1- هیچ خبری نشد اصلاً دعوت به مصاحبه نکردند.
2- اصلاً دعوت به مصااحبه نکردن. اونهای را هم که دعوت کردند اخرش هیچ کدوم را نگرفتند. گفت ما هیأت علمی زن می خواستیم.
3- اصلا دعوت به مصاحبه نکردند.
4- رفتیم مصاحبه دو سه ساله رفتن خبر بدن.
5- دعوت کردن مصاحبه. دو نفر دیگه را فرستادن مرحله بعد اخرش هم هیچ کس را نگرفتن. ضاهراً رئیس دانشکده یا دانشگاه گفته بود گروه شمت اصلا نیاز نداره.
6- دعوت کردن مصاحبه، اخرش نفهمیدم دقیق چی شد.
7 - دوباره شماره 5: این بار برا مرحله دوم ( گزینش عمومی گفتند مدرک بفرستید، البته 16 نفر احتمالا که یکی را بگیرند).
نباید یک طفه شرایط را ارزیابی کرد، برای نوشتن چنین اخباری صرف دانش خبرنگاری کفایت نمیند.
اگر فردی آشنا به مسایل آموزش عالی این خبر را مینوشت حداقل یک نکته را ذکر میکرد و آن خیل عظیم متقاضیان ورود به جرگه هیات علمی با مدارک آماده از داخل و بعضاً دانشگاه های معتبر انگلیس، آمریکا استرالیا کانادا فرانسه و ... است که دیگر بورس کردن دانشجوی دکتری در بسیاری از رشته ها را توجیه ناپذیر کرده و اتفاقاً اگر این اتفاق افتد مشخص میشود حتماً رابطه ای بوده که بر ضابطه چربیده
بنده بعنوان عضو هیات علمی با 6 سال سابقه مشخصا دلیل این کار را وجود افراد فارغ التحصیل دوره دکتری با مدرک آماده میدانم بنابراین برای دانشگاه ها و. وزارت علوم توجیهی در بورس کردن دانشجویان دکتری و دادن هزنه 4 ساله بورس و انتظار برای آمدن آنها (که در بسیاری از موارد هم اتفاق نمی افتد) میدانم.
اتفاقا فکر خوبی است
وزارت علوم الان بدتر از قبل هم شده است. در خصوص جذب اینجانب که دچار همین رانت بازیها شده ام متاسفانه وزارت علوم بیش از 9 ماه است که به یکی از دانشگهها نامه زده ولی رئیس یا مسیولین آن دانشگاه اصولا وزارت را به رسمیت نمی شناسند و تا چه برسد به اینکه جواب نامه را بدهند بارها به مسئولین بازرسی ، جذب و دفتر دکتر فریدون هم مراجعه نمودم ولی متاسفانه مثل اینکه کسی نبایستی در این وزارت خانه جوابگو باشد جالب اینکه وقتی به ستاد جذ آقای حکیم و آقای شیروانی مراجعه می کنم میگن نامه فرستادیم منتظر باش تا جواب بیاد آیا پس از 9 ماه نبایستی جواب یه نامه داده شود ؟ آیا نبایستی به متن تظلم خواهی اینجانب توجه شود جواب قانع کننده و عادلانه ای داده شود آیا پاسکاری بین ساختمان وزارت علوم در میدان صنعت و ستاد جذب در ساختمان علامه میدان هفت تیر ( آبان شمالی) کاری انسانی و خداپسندانه است؟ ما اگر از روی دین به کارهایمان توجه نمی کنیم حداقل باید از روی انسانیت نگاه کنیم آیا نباید مسئولان به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص پاسخگویی به مردم توجه کنند و چنین خلق خدار نیازارند که 1000 کیلومتر راه را طی کند و لی هیچکس پاسخگو نباشد و همه صندلی خود را چسبیده باشند که نکند آنه را جابجا نمایند. پس حق الناس که ارجح من ا... حق ا... کجا رفت.
سیستم فراخوان جذب واقعا ناعادلانه قضاوت کرد ، می کند و خواهد کرد و ما سوختگان این بازی هستیم و سوختگان این راه که ادمه تحصیل دادیم و بقول دوست واستادی که تازه گیها به ستاد جذب آمد آقای م . پور باید برم گوسفند بگیرم و شبانی کنم و حیف که عمرم را در راه علم و به قصد خدمت در این سنگر طی کردم که چنین مورد بی حرمتی این افراد قرار گرفتم
شهدا و ایثار گران مارفتند تا.....
اگر خواستد مصاحبه هم خواهم نمود با ارئه مستندات فقط سانسور نکن
افسوس افسوس افسوس
بازم کاش دانشجوی بسیجی واقعی و واجد شرایط بوده باشه. مطمئن باشید آن افراد هم با تظاهر به بسیجی بودن و استفاده از رانت این کار را انجام دادند. حالا من که از فراخوان شهریور 89 منتظر قرارداد بورسم تو امسال بودم وضعیتم چی میشه! همه مراحل جانفرسا بورس داخل طی کردم فقط امضا قرارداد و تعهدم مونده که نزدیک به 5 ماه از مصاحبه علمی نهایی میگذره اصلا معلوم نیست مسئولش کیه بری پیگیری کنی. داخل ساختمان بورس راهت نمیدن. متاسفم برای خودم که باید با چنین مدیرانی گذران عمر کنم. افسوس، افسوس که آدم خارج رفتن نیستم
با سلام
ببخشید بعد از دو سال و گذر از هفتاد خوان (مبالغه ای نزدیک به واقع) و رسیدن به مرحله امضاء مسئول اداره بورس، اینگونه پاک کردن صورت مسأله، به نظر شما موافق با اعتدال است یا تدبیر؟
امان از این پسوند ......... که .............

نه همین لباس زیباست نشان آدمیت ....
حیف شد، اینطوری نمی توان نیروهای مورد تایید را به دانشگاه ها فرستاد.
تابناک عزیز نامه ای به شماره 47533/23/2 با عطف به نامه شماره 11101 در هیئت جذب اعضای هیئت علمی برای جذب غیرقانونی افراد آشنا وجود دارد که عمق فاجعه رو بیشتر از این نشون میده. میتونید پیگیر بشید
موفق باشید
درسته است كه سيستم جذب داراي اشكلاتي كه بعضا كوچك هم نيستند مي باشد ولي بايد در نظر داشت كه وضع استخدام در دانشگاه ها قبل از راه اندازي سيستم هيات جذب به مراتب بدتر بود. كم نيستند تعداد گروه هاي آموزشي كه سال هاي سال كسي رو جذب نكردند و افرادي كه ساليان زيادي از نظر علمي درجا زده و فسيل شده اند جلوي استخدام خيلي از جوان ها رو گرفتند و دانشگاه هايي كه با پول بيت المال اداره مي شوند رو با ملك شخصي اشتباع گرفته اند. دانشكده هاي در دانشگاه هاي مطرح تهران وجود دارند كه 10 سال هيچ عضو جديدي استخدام نكرده اند. كاري كه بايد در دولت جديد به اون توجه بشه، قانون مند كردن سيستم جذب همراه با نظارت بر گروهاي آموزشي هست تا جلوي پير و ضعيف شدن دانشگاه ها گرفته بشود.
نویسنده محترم چزا وقتی یه مطلبی رو نمیدونی مینویسی؟
من متقاضی بورس بودم اونم سال 90 از طریق سایت فراخوان جذب هیئت علمی اقدام کردم . بعد از به قول شما فرستادن مدارک واجدین شزایط به دانشگاها برای مصاحبه علمی دقیقا به گروه آموزشی مربوطه دعوت شدیم و توی مصاحبه علمی و تخصصی که اعضای هیئت علمی گروه برگزار کردن قبول شدم بعد هم مصاحبه های عقیدتی و ... و استعلام ها . .... همه قبول...
حالا 2 سال گذشته من همچنان منتظر جواب نهایی...
بعد شما راحت بدون اطلاع از شرایط بدون درک این همه استرس و فشار مقاله مینویسید....
واقعا جای تاسف داره
من که همه کارام قانونی بوده چرا باید بهم ظلم بشه؟
من در دانشگاه پیام نور تهران مرکز دانشجوی ارشد بودم.موارد بسیاری از پارتی بازی و نمره دادن را با چشمهای خودم دیدم وبعد از چند میلیون پول دادن انصراف دادم.آخه تبعیض هم اندازه ای داره!
پاسخ ها
مونا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
چه ربطی داشت؟!
وقتی همه چیز مملکت از جمله ثروت ، شرکتها و اراضی را ملک خصوصی افراد ...شود چاره جز این نیست که این امتیاز بظاهر قانونی نیز به اعوان و انصار ... بنام بورس داده نشود
بي عدالتي خيلي وقته توي اين مملكت نهادينه شده ، شما تازه از خواب بيدار شدين .
آیندگان در مورد این دوره تاریخی چه قضاوتی خواهند داشت، مصرف گرایی . مدرک گرایی . اتلاف منابع خدا دادی ، علم زدگی. رانت و رانت خواری. دروغ ، بی اخلاقی ، توحش، تمام این مسائل از عدم تقواست، مدرکی که با رانت ایجاد شده ، چه علمی تولید خواهد کرد ؟؟؟؟!!!!، سر منشا ء تمامی اخلاقیات جامعه از معلمی آغاز می شود ولی معلم بی اخلاق ..... وا اسفا. ولی یک موضوع در هر زمینه ای همیشه صادق است. بار کج هیچگاه به منزل نمی رسد. این مطلب را بوضوح دیده ایم . دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نخواهد داشت.
بورس خارج را خوب کاری کردند که از شکل سابق تغییر دادند.اما در مورد بورس داخل، اگر قرار بر حذف کامل باشد، ظلم به دانشجوهای دکتراست. چرا که تنها راه گذران زندگی که یک دانشجوی دکترا با حدود سی سال سن می تواند برای خودش متصور شود، همین بورس هاست که حتا دیده می شود گاهی یک دانشجو مجبور است برای بورس در جایی پایین تر از شان علمی خود اقدام کند، تنها و تنها برای اینکه تحت فشار مالی است ...
یک نفر ما بخت برگشتگان را دریابد :(
انصاف داشته باشیم وراستگو باشیم ...کاری به آن دولت واین دولت ندارم،من برای کارهیات علمی چندین بار به مرکز جذب درسال گذشته رفته بودم بسیارمودب وخوب کارمی کردندالبته برخی تاخیرات بود که ربطی به کارکنان مرکز نداشت بلکه دانشگاهها پاسخگو نبودند.مشکل ازدانشگاههااست.که آقایان برج عاج نشین شده اند.وسلیقه اشخاص شده علم والا ...
مشکل دردانشگاهها که قشر روشنفکروتاثیرگذار اینطور وای بحال دیگر سازمانهاوارگانها دلایل ناکارامدی کشور که یک شبه صورت نمیگیرد همین برنامه ریزیان بظاهر انقلابی مشکل نظام راروزبه روز پیچیده و سخت می کنند که افراد سالم حاضر به قبول مسولییت نیستند واگر هم فبول نمایند دیر یا زودیا باید همسو وگرنه فاتحه ........امیدوارم بورسیه دانشجویان به دورازمسائل حاشیه وغرض وبااگاهی صورت گیرد وازتبعیض جلوگیریشود و ازدانشجو یان باسواد بهرگیری واستفاده شود
با توجه به ابلاغیه شماره 92/9472/د ش مورخ 1392/08/13 هیأت عالی جذب، از این پس فراخوان بورس در ماه اردیبهشت هر سال انجام خواهد شد
افتضاح در دانشگاه .... رخ داده که هر کسی که دوست داشته اند را جذب کردند. بنده با داشتن 40 مقاله بدلیل عدم کسب نمره علمی حتی به مصاحبه هم دعوت نشدم
هنوز کجاش رو دید، افرادی بدون داشتن حتی فوق لیسانس در رشته ای که در دانشگاه پذیرش شدند دارند تدریس میکنند چه برسه به دکترا!!!!!!! آدرس دانشگاه ....
ای که هر دم دم زحیدر می زنید
بر یتیمان علی سر می زنید
بر یتیمان علی پرداختن
بهتر از هفتاد مسجد ساختن
یا علی امروز تنها مانده ایم
در هجوم اهرمن ها مانده ایم
یا علی شام غریبان را ببین
مردم سر در گریبان را ببین
گردش گردونه را بر هم بزن
زخم های کهنه را مرهم بزن
مشک ها در راه سنگین می روند
اشک ها از دیده رنگین میروند
مشکهای خسته را بر دوش گیر
اشک ها را گرم در آغوش گیر...

آقاسی
یک سوال دارم....؟
چرا با تمام این تفاسیر ، این آقایون محترم پای میز محکمه آورده نمی شوند ؟
...... این سوال را در ایران از همه پرسیدم اما بعد از 25 سال هنوز جوابی دریافت نکردم.....شما بگوید تابناک جان.............
بورس باتبعیض سابقه اش به دوره وزارت .... باز میگردد دراین باره اطلاعات زیادی وجود دارد وبسیاری از مسولان نیز از ان موقع تا حالا ازاین رانت حداکثر بهره برداری را کرده ومیکنند.همین امرموجب شده وزارت علوم ازیک وزارتخانه علمی وپژوهشی به وزارتخانه سیاسی تبدیل شود چون به راحتی میتوان ازطریق این وزارتخانه هرفردی که سابقه تحصیل در دانشگاه ها رادارد شناسایی کردونقاط ضعف اورا نیز برملا ساخت.ارادتمند کارمند بیست پنج سال سابقه وزارت علوم
در سایت جذب نوشته:
قابل توجه متقاضیان بورسیه

با توجه به ابلاغیه شماره 92/9472/د ش مورخ 1392/08/13 هیأت عالی جذب، از این پس فراخوان بورس در ماه اردیبهشت هر سال انجام خواهد شد.

مرکز جذب اعضای هیأت علمی
الان این 3000 تا رو میخوان چیکار کنن . نباید اخراج کنن بنظر شما .
با سلام
بنده برای حل این معضل به صورتی که نه رانتی برای گروههای آموزشی دانشگاهها ایجاد شود و نه مسئولین ناپاک بتوانند در روند جذب هیات علمی دخالت کنند در نظر دارم. این راهبرد به صورتی است که منجر به انتخاب علمی ترین و شایسته ترین افراد خواهد شد. اگر مسئولین محترم تابناک قول مطرح کردن آن با وزیر علوم را بدهند نظرم را مطرح نمایم.
با تشکر
belaldvm@yahoo.com
من هم یک شاغل لیسانس هستم با 25 سال سابقه و شغل کارشناسی و طی این مدت هنوز هم بصورت کارگر روز مزد بیمه ای در دانشگاه فردوسی .
بورس خارج را خوب کاری کردند که از شکل سابق تغییر دادند.اما در مورد بورس داخل، اگر قرار بر حذف کامل باشد، ظلم به دانشجوهای دکتراست. چرا که تنها راه گذران زندگی که یک دانشجوی دکترا با حدود سی سال سن می تواند برای خودش متصور شود، همین بورس هاست که حتا دیده می شود گاهی یک دانشجو مجبور است برای بورس در جایی پایین تر از شان علمی خود اقدام کند، تنها و تنها برای اینکه تحت فشار مالی است ...
یک نفر ما بخت برگشتگان را دریابد :(
سلام
هر چند همیشه از منتقدین دولت قبلی بودم. اما یک کا ردرست آنها جذب دانشجوی دکتری بدون آزمون و با توجه به سوابق علمی و تحقیقاتی دانشجو وبود. آیادر خارج از کشور آزمونی است؟ همه چیز براساس سوابق علمی می باشد. چرا باید جوان برای هر دوره تحصیل استرس فراوانی بهش وارد بشه. پس سوابق تحصیل 10 سال قبلش چی؟
پس مانند گذشته یک گروه با آزمون و تعداد معدودی با توجه به سوابق تحصیلی و علمی جذب شوند.
چرا باید بورس قطع شود. آیا دانشجو در سن 26-27 سالگی قادر است علاوه بر انجام پرژه دانشجویی و دروس در هفته چند روز هم اختصاص به کاری خارج از حیطه علمی جهت هزینه های خود انجام دهد.
هزینه پرداختی بورس برای هر دانشجو چه مبلغی است و چه تعداد هستند و به نظر شما آیا عدد معنی داری دربرابر این همه حیف و میلی که در بیت المال به عناوین مختلف می شود حداقل میدانیم این هزینه برای چند دانشجو که عاشق تحقیق و پیشرفت علمی کشور هستند انجام شده است.
این نامه ها که گفتید معنایش آن نیست که طرف را اسخدام کنید! به این معنی است که ایشان مشکل گزینشی عمده ای ندارند و اگر از نظر علمی مورد تایید هستند از نظر وزارت علوم هم مورد تایید می باشند. ما هم از این نامه ها گرفتیم ولی چون پسرخاله رییس دانشگاه ... نبودیم به آن توجه نشد. فساد گسترده دانشگاههای شهرستان را نمی توان تماما" به پای وزارت علوم نوشت. لطفا قدری به جای کوبیدن وزارت علوم (چه قبلی چه فعلی) به این نکته توجه کنید که فقدان شفافیت و فامیل بازی شهرستانی عامل مقدار زیادی از این مشکلات است و خود وزارت علوم نقش مستقیم نداشته، بلکه تقصیر آن نظارت ناکافی و ناموثر و میدان دادن به عناصر ضعیف بله قربان گو بوده که البته در جای خود کم هم نیست. ولی لطفا" گوشه نگاهی هم به فسادهای وزارت نفت، وزارت اقتصاد و وزارت نیرو هم بکنید. وزارت علوم با وجود همه تنگناها یکی از درخشان ترین کارنامه ها را دار.
آقاجون هم تعهد داشتن هم تخصص، خیلی هم آقای مردانی کار درستی کرده. باید یه مشت سکولارو حتماً معرفی میکرد؟؟؟؟ تابناک نذار بگم ....
سیستم جذب وزارت علوم واقعا ناعادلانه در این سالها عمل کرده است. دانشگاه ها که با پارتی و نامه دکتری می گیرند ، جذب هم که شده پاتوق افراد پارتی دار پس ما باید چه کار کنیم؟ در دانشگاهی زن هیات علمی همان شهر را میگرند و سالهاست همه را سر کار می گذارند؟ در دانشگاهی هر بار اعلام نیاز می کنند اما منتظر فرد خاصی هستند؟ واقعا این همه ظلم تا کجا؟
سلام
متاسفانه از این نمونه استخدام ها در همه جای کشور داریم. رئیس سابق دانشگاه صنعتی .... با گرفتن حق نظر از دانشکده ها و سپردن آن به هیات منسوب شده از طرف خودش افرادی را استخدام کرد که حتی در خواب هم نمی دیدند که استخدام شوند. جالب اینکه بعضی اول استخدام شدند و بعد برای آنها فراخوان زدند و برای برخی از دوستان فعال در برخی ارگانها نیز بدون هیچ فراخوانی به استخدام دانشگاه در آمدند و الان در پژوهشکده های تحقیقاتی مشغول به کار هستند. به خدا سزاوار نیست که بعضی از افراد به خاطر فعال در ارگانهای خاص به استخدام درآیند و افراد با سواد به دنبال کار در شهر های ذور افتاده باشند. من از وزیر خواهشمندم که یک بار دیگر توانمندی علمی افراد استخدام شده در سالهای قبل را از طریق مصاحبه مورد ارزیابی قرار دهد تا حقی از کسی ضایع نشود و افراد شایسته سرخورده نشوند. از طرف دیگر خواهشمندم که برای امتیاز مقاله علمی نیز محدودیت قائل شوند و بجای آن نوآوری را مد نظر قرار دهند. در همین دانشگاه صنعتی... افرادی را داریم که با کارهای تکراری و بی ارزش بیش از 30 مقاله در دکتری خود به چاپ رسانده ولی حتی نمی تواند کوچکترین مشکل صنعت این مملکت را حل کند. همه چیز شده دروغ دروغ دروغ
علوم پايه .... در رديف جذب دانشجوي بورس افراد فارغ التحصيل رو استخدام مي كنه و كرده
هيچ كسي هم پاسخگو نيست!!!
قانون قبلی که درآن مستقیم جذب هیأت علمی و دانشجوی دکتری در اختیار گروهها بود بسیار بهتر بود. علیرغم برخی نواقص که در هر قانونی غیر قابل اجتناب است، درآن چارچوب اساتید عمدتأ سعی می کردند که اشخاص ممتاز و علمی را برگزینند. اگر به قانون قبلی برگردیم بسیار بهتر خواهد بود
سلام
من عضو هیئت علمی وزارت علوم هستم الان که این همه فارغ التحصیل دکتری در تمام رشته های تحصیلی داریم اصلا دلیلی برای بورس وجود ندارد. گروه های علمی باید اعضای هیئت علمی مورد نظر را از بین فارغ التحصیلان ارزیابی و انتخاب نمایند. اگر این مکانیزم اساسی و قانونی باشد قطعا نتیجه بهتری از بورس خواهد داشت. بورس فقط برای برگزیدگان المپیادهای جهانی و حمایت از نخبگان واقعی مناسب است
...! من 7 ترم الکی داشتم پول واریز میکردم و درخواست میدادم. این ها حق الناسه
تابناک جون از دانشگاه آزاد هم بنویس که چطور افراد با مدرک کارشناسی ارشد هیات علمی می شدند همش بلدی به دانشگاه های سراسری گیر بدی
تا پیش از این سوالات آزمون کنکور در میدان تجریش فروخته میشد! ظاهرا جلوی آن گرفته شد، راه قانونی برایش یافته اند!!
بیچاره من محصل ...
این ... این نامه ها رو برای همه میزد اکه مسوولین وزرات علوم مراجعه کنند به بایگانیها هزاران نمونه از این نامه ها می بینند پس برادر دروغگو نباش به قول برادر قبلی مان نگنه شما از بورس و قافله جا موندی .........
حذف بورس کار بسیار به حق و منصفانه ای است. کسی که بیکار است برود دنبال کار و به تحصیل در مقطع دکتری به چشم کار نگاه نکند. من صبح تا شب در مدارس غیر انتفاعی درس می دهم و دانشجوی دکتری هم هستم. چون افرادی با فامیل بازی وارد سیستم شده اند معنایش این نیست که وزارت جدید یک عده دیگری را برای مقابله به مثل وارد سیستم کند. راه درستش تجدید نظر در قراردادهای نیروهای به ناحق جذب شده و دقت در گزینش علمی و اخلاقی است. تمام
خبر فوق کامل نیست تابناک
من مسئول جذب در یکی از دانشگاهها هستم. وزارت علوم پذیرش هیات علمی پیمانی را از بورس جدا کرده نه اینکه بورس را حذف کرده باشد. وزارت علوم طی نامه ای اعلام کرده که فراخوان بورس بصورت مجزا در اردیبهت انجام خواهد شد. لطفا خبر را اصلاح کنید
من دانشجوی دکترای روانشناسیم
شش ساله میخوام ازدواج کنم اما نمیتونیم
بعدشم که دکترا قبول شدم فکر کردم فراخوان میزنن و بورس میشم روزومم خوبه
اما فراخوانو که دیدم نزدیک بود سکته کنم
چرا به داد ما نمی رسین؟
بابا چه بورسی چه کشکی؟؟؟ من بعد از سه سال دوندگی برای 6 ماه آخر دوره 4 ساله مجاز تحصیلی بورس شدم. حالا بعد از فارغ التحصیلی برای تبدیل وضعیت به دانشگاه نامه دادم، دانشگاه با درخواست مخالفت کرده و دلیلش را مشکلات مالی دانشگاه اعلام کرده... حالا من بدبخت متاهل دارای بچه و آواره در شهر غریب باید به کی مراجعه کنم برای حل این مشکل...؟؟؟؟؟!!!!
تابناک جان دستت درد نکنه که این موضوع رو پیگیری می کنی. امیدوارم این اقدامات شما منجر به گرفتن هزینه دکتری و سخت گیری جذب برای افرادی بشه که تنها به دلیل نورچشمی بودن بورس شدن.
تا کنون در همه فراخوان های وزارت علوم شرکت کرده ام. دکترای تخصصی از دانشگاه دولتی دارم و لی هیچ گاه حتی به مصاحبه علمی راه نیافته ام. آخرین پاسخی که در خصوص فراخوان شهریور 92 به من داده اند این است که پرونده زیاد است، نمی رسیم بررسی کنیم ، به همین دلیل تصمیم گرفتیم فقط به پرونده کسانی رسیدگی کنیم که دانشگاه ما را به عنوان اولویت اول انتخاب کرده اند. هر چه نامه نوشتم و شکایت کردم به هیچ جایی نرسید. من که نه آشنای کله گنده سیاسی دارم و نه آشنایی در وزارت علوم یا دانشگاه؛ فقط تکیه ام به توان علمی ام است هیچ گاه به مصاحبه علمی هم نمی رسم باید دردم را به که بگویم.
من در 35 سالگی افسرده و ناامید شده ام. کجاست آن آینده روشنی که نشانش را در تحصیل می جستم. آیا انصاف است که الان دوباره به روستای خود برگردم و برای تامین مخارجم دست به سوی یکی از دوستان سابقم که دیپلم هم ندارد دراز کنم؟
سال 86 دکترا قبول شدم و سال 91 دکترا گرفتم از هیچ نوع سهیمه ای هم استفاده نکرده ام . هنوز هیچ دانشگاهی برای هیئت علمی مرا دعوت نکرده است کاش حتی ذره ای عدالت در برخوردها بود پر کردن فرمها فقط برای فریب است و فریب
اینجانب دانشجوی دوره دکتری ورودی 89 هستم. که تو همه مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکتری تو دانشگاه رتبه اول بودم حدود 16 مقاله در ژورنالها بین المللی با ایمپکت بالا دارم عضو استعدادهای برتر بنیاد نخبگان هم هستم. من متقاضی بورس شهریور 90 بودم از طریق سایت فراخوان جذب هیئت علمی اقدام کردم . بعد از فرستادن مدارک به دانشگاها برای مصاحبه علمی به گروه آموزشی مربوطه دعوت شدیم و توی مصاحبه علمی و تخصصی که اعضای هیئت علمی گروه برگزار کردن بالاترین نمره رو کسب کردم بعد هم مصاحبه های عقیدتی و ... جمعا 7 بار مصاحبه شدم تا الان فعلا منتظر اینم که حکمم زده بشه ولی هنوز خبری نیست وقتی هم مراجعه میکنم میگن فعلا چون تو وزارت تغییر تحولات هست همه پرونده ها راکده. متاسفم که همه رو به یه چشم میبینید امثال من که همه کارامون قانونی بوده چرا باید بهمون ظلم بشه؟ از تابناک تقاصا داره و ضعیت دانشجویانی مثل من رو پیگیری کنه که سه ساله تو نوبت بورسیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست