بازدید 30540
اقدام در‌خور تقدیر وزارت علوم برای بستن راه قانون‌گریزی؛

بالاخره قرار است یکی از اهداف آزمون ورودی دکترا محقق شود!

این تغییر به ظاهر ساده که با افزودن یک بند به دفترچه ‌نام‌نویسی آزمون امسال صورت گرفته، با توضیحاتی همراه شده که حکایت از تصویب تصمیماتی در وزارت علوم دارد؛ مصوبه‌ای که می‌توان حدس زد تغییراتی در شیوه جذب متقاضیان دریافت بورسیه خارج از کشور پدید خواهد آورد تا شاهد حضور افرادی که ‌گاه گذرنامه هم نداشتند، به عنوان دانشجوی بورسیه خارج در مقطع دکترای دانشگاه‌های ممتاز کشور نباشیم.
کد خبر: ۳۶۱۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۲ 02 December 2013
آزمون ورودی دکترای سال ۱۳۹۳‌ تغییراتی یافته که هرچند ممکن است کوچک به نظر برسد، بسیار بنیادین بوده و آنچنان اثرگذار است که می‌توان گفت، ‌قرار است نخستین هدف تعریف شده برای این آزمون محقق شود!

به گزارش «تابناک»، هرچند «عدالت آموزشی و فرصت برابر برای متقاضیان ورود به دوره دکترا» سال‌هاست ‌نخستین هدف مسئولان در برگزاری آزمون ورودی دوره دکترای تخصصی (همان PhD) تعریف شده است، این مهم در سال‌های گذشته، همواره مغفول مانده و با دست آویختن به شیوه‌ای خاص،  به سخره گرفته می‌شد.

بالاخره قرار است یکی از اهداف آزمون ورودی دکترا محقق شود!

ماجرا از این قرار بود که در سال‌های گذشته و پس از دایر شدن آزمون سراسری ورود به دوره دکترا، برخی متقاضیان تحصیل در دوره دکترا که راه و رسم زرنگی را آموخته بودند (بخوانید از رانتی بهره می‌بردند و احتمالا حمایت خاصی پشت سرشان بود!) هنگامی که داوطلبان مشغول مطالعه و سعی و تلاش بودند، به سادگی هر چه تمام‌‌ به ‌زندگی خود مشغول می‌شدند و پس از اعلام نتایج آزمون و تعیین نفرات پذیرفته، به شیوه‌ای عجیب، دانشجوی دکترای بهترین دانشگاه‌های داخلی می‌شدند.

ایشان در آغاز کار با ‌‌ایرادات «دستورالعمل اعطاء بورس» و با یاری جستن از برخی عوامل ماوراء‌الطبیعه،‌ دانشجوی بورسیه خارج از کشور می‌شدند و بدون آنکه هفت‌خوان دانشجوی دکترا شدن در‌‌ کشور را بپیمایند، در ترازی بالاتر از ایشان قرار گرفته و به بهانه‌هایی چون کمبود ارز در سال گذشته‌، بورس خود را تبدیل به داخل می‌کردند و شگفت‌آور اینکه در این روند تبدیل، بدون هیچ گونه سنجش علمی، دانشجوی بهترین دانشگاه‌های کشور می‌شدند!

رواج این پدیده که متأسفانه از سوی هیچ نهادی پیگیری نشد، اعتراضات بسیاری به همراه داشت و هرچند بی‌فایده بود،‌ خوشبختانه در سال جاری و به کمک اقدام در‌خور تقدیر مسئولان دولت یازدهم، منجر به ایجاد تغییراتی در آزمون ورودی دکترا شد؛ ‌این گونه که شرط پذیرش بورس خارج از کشور، شرکت در آزمون ورودی دکترای سال ۹۳ شده است.

تغییرات جزئی اما گره‌گشای دفترچه آزمون ورودی دکترا

این تغییر به ظاهر ساده که با افزودن یک بند (بند ۱۹) به دفترچه ‌نام‌نویسی آزمون امسال صورت گرفته، با توضیحاتی همراه شده که حکایت از تصویب تصمیماتی در شورای مرکزی بورس وزارت علوم دارد؛ مصوبه‌ای که جزئیات آن رسانه‌ای نشده، ولی ‌می‌توان حدس زد که تغییراتی در شیوه جذب متقاضیان دریافت بورسیه خارج از کشور وزارت علوم پدید خواهد آورد تا به امید خدا از این به بعد شاهد حضور افرادی که‌ گاه گذرنامه هم نداشتند، به عنوان دانشجوی بورسیه خارج در مقطع دکترای دانشگاه‌های ممتاز کشور نباشیم.

این مهم از سوی‌‌ برخی مقامات وزارت علوم نیز تأیید شده تا پس از آنکه حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش تأکید کرد که «متقاضیان شرکت در فراخوان بورس دکترای خارج لازم است در کنکور دکتری ۹۳ شرکت کنند»، سعدالله نصیری قیداری، معاون وزیر علوم نیز در گفت‌وگو با مهر‌ بگوید: «روال اعطای بورس و همچنین تبدیل به داخل دچار تغییراتی می‌شود و متقاضیان بورس دکترای خارج باید در آزمون دکترای سازمان سنجش شرکت کنند‌».

بدین ترتیب، دیگر اهمیت چندانی نخواهد داشت اگر بدانیم این تغییرات پس از آماده‌سازی دفترچه کنکور دکترای امسال انجام شده و مسئولان سازمان سنجش را مجبور کرده‌ برای آن اطلاعیه صادر کرده و دفترچه‌ را تصحیح کنند، بلکه بهتر است منتظر بمانیم تا دریابیم آیین‌نامه اعطای بورس چه تغییراتی خواهد کرد و چه روندی برای حفظ حقوق پذیرفته‌شدگان دکترا با شیوه کنکور و مصاحبه‌ در تبدیل به داخل در پیش گرفته خواهد شد.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۴
انتشار یافته: ۱۰۳
من قبول میشم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
تو خوبي؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
تبریک آقای دکتر
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
من میدونم، آره تو میتونی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
ما قبول نمی شویم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
ان شاا...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
به جمع بیکارها خوش اومدی. کار من و امثال من شده شرکت در فراخوان جذب هیات علمی که نهایتا اگر فقط برای مصاحبه دعوت بشیم کلی ذوق میکنیم. نهایتا هم که جذب نمیشیم باز میگیم همین که مصاحبه دعوت شدیم خوبه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
دکتر! برو دکتر
این اتفاق بسیار مهم را بایستی به فال نیک گرفت چرا که در دو سه سال اخیر شاهد بوده ام که افرادی که به هیچ وجه صلاحیت علمی نداشتند از این طریق پذیرش و به گروه های آموزشی تحمیل می شدند و صدای گروه های آموزشی هم به جایی نمی رسید.
از این بابت بایستی از وزارت علوم تقدیر شود
در ضمن ای کاش همه دانشگاه هایی که در دوره دکتری دانشجو می پذیرند در طرح سؤالات مشارکت داده شوند و فقط دانشگاه های بزرگ به ویژه تهران به دلیل برخورداری از نفوذ سیاسی سؤالات را طرح نکنند

یک عضو هیأت علمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
ما هم در پژوهشگاه زلزله شناسی یک مورد تبدیل بورس داریم
دو ساله من بیچاره تو کنکور دکتری حقوق شرکت میکنم . هر سال دارن یک بازی در میارن
تو رو خدا یک روش مشخص رو در پیش بگیرید که ما بفهمیم باید چه خاکی تو سر خودمون بریزیم
اصلا تمام بچه های رشته حقوق تو هر مقطعی با مشکل مواجه میشن
اون از کانون وکلا این هم از ازمون دکتری
همه کارها شده سلسقه ای انوقت میخواهند با تاسیس پردیس ها جلوی مهاجرت دانشجوها رو بگیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
به خودت نگو "بيچاره" انشاالله به زودي شما يكي از استادان حقوق اين مملكت ميشيد. بايد از حق خودتون دفاع كنيد حداقل اين از فارغ التحصيلان رشته حقوق انتظار ميره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
برو خدا را شکر کن که قبول نشدی.
من ورودی سال 90 هستم. بدون هیچ نوع سهمیه و پارتی. یکی از دانشگاه های تهرانم با معدل عالی و رزومه ی پر و پیمون. اما الان که امتحان جامع دادم برای گذران زندگی در یک کارگاه چوب بری کار میکنم. چون هیچ درآمدی ندارم. سهمم فقط خجالت و شرمندگی جلوی پدر مادرم شده. نه کار نه ازدواج نه امید - این هم آخر عاقبیت دانشجوی دکتری
قبول کنید توی این چند سال گذشته در حق خیلی ها اجحاف شد. کیفیت آموزش عالی هم بشدت افت کردو نتیجه اش مدرک گرایی بود. واقعا وزارت علوم باید زودتر به این وضع سروسامان بده.
PhD درست است نه PHD
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
Ph.D درست است
PHILOSOPHY OF DOCTROAL
ممنون از اطلاع رسانی
واقعا چه نظام آموزشی داریم ما!
من فقط یک بار، اونم سال اول تو آزمون دکترا شرکت کردم. رتبم هم 7 شد. با اینکه 50 نفر تو کل کشور قبول میشدن، به خاطر 1- محدودیت تعداد انتخاب دانشگاه که باعث میشه نفرات اول همه یکجا برن مصاحبه و 2- از طرفی مصاحبه های حتی با ده برابر ظرفیت به جای سه برابر ظرفیت و 3- البته سابقۀ علمی کم که برای یک دانشجویی که هنوز پایان نامۀ ارشدش هم تموم نشده و تا آخر تابستون وقت داره کاملا طبیعیه و 4- مهترین عامل که بند پ هستش، تو آزمون پذیرفته نشدم. الان هم اگر بهم بگن مدرک دکترای افتخاری میخوایم بهت بدیم میگم ارزونی خودتون. حیف اون یک سالی که وقتم برای این آزمون مسخره تلف شد.
دستشون درد نکنه اما این چند ساله اونایی که نباید.. رفتند و به ریش ما که پارتی نداشتیم خندیدند....
چرا دکترا رو 30 درصد 70 در صد کردند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
برای اینکه روشون نمیشه یک دفعه آزمون رو حذف کنن .
من این را قبول دارم که دارم
هر جور برگز ار شود فرقی ندارد. چه فرق می کند کارشناسی ارشد باشی یا دکتری، وقتی که هیچ بازار کاری نیست. درب ورود را باز کردن و فکری برای خروجی ها نکرده اند. اخه وقتی که بالغ بر 30 سال از عمر ما میگذره تازه نه خدمت سربازی انجام دادیم نه کاری هست، آیا عاقلانه است اینقدر حرص و جوش زدن؟
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
اونهايي كه دكتري قبول ميشوند بايد خودشون رو براي يك ازمون پنهان و بسيار مشكل يعني موفقيت در هيئت علمي شدن اماده كنند.
تا سن 32 سالگي همش بايد برا ازمون خودمون رو اماده كنيم.
واقعا تصمین عالی ولی دی هنگامی بود. در کلاس ما هم شخصی به همین صورت پذیرش شده و حالا با شرکت در کلاسها به زبان مادری همیشه کمترین نمرات را دارد و من نمی دانم وضعیت تحصیلی او در کشورهای انگلیسی زبان چطورمی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این شخص حقوق دارد و ما که نمره بالا و با آزمون آمده ایم بیکاریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ساختار آزمون دکترای متمرکز برای رشته های علوم انسانی فاجعه باره. استعداد تحصیلی ریاضی هیچ ربطی به سواد و خلاقیت در علوم انسانی نداره. دانشجوهایی که معمولا زبانشون خوبه یا استعداد تحصیلیشون رو خوب می زنند معمولا در دکترا پذیرفته میشن و بچه های علاقمندی که اهل مطالعه هستند معمولا از پذیرش جا می مونند

نگاه کمی گرایانه و ریاضی وار به علوم انسانی جز عقب افتادگی چیزی به بار نمیاره. حالا دیگه بورس رو هم داخل این بازی مسخره کرده اند که ...
ای کاش کسی کاری می کرد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
احسنت به شدت حرف درستیه.
قبول کنید که آزمون تستی راه درستی برای سنجش سواد افراد نیست و افزایش ظرفیت دانشگاهها در این چند سال اصلا به نفع نظام آموزشی نبوده
من بیچاره هم با داشتن دوتا پذیرش از دانشگاههای زیر صد دنیا پارسال به دلیل نداشتن پارتی نتونستم بورس بگیرم. اما یکی از مربیان دانشگاه آزاد در رشته اقتصاد بورس گرفت، و تبدیل به داخل کرد و الان دانشجوی دانشگاه شیرازه. !!! خداروشکر که به این موضوع رسیدگی کردن. خدا کنه در ادامه هم دستورالعمل منطقی ای اتخاذ کنن.
خوب خواهد شد اگر یک فکری هم درباره این بندگان خدائی که به همین شیوه بورس دانشجو شدند بکنند و یه فیلتری براشون بزارن!
سلام
وزارت بهداشت از سالها قبل برای اعزام دانشجو به خارج هر دو روش را داشته است یعنی عده ای از عزیزان را را بدون آزمون انتخاب و اعزام میکرد
اما در کنار آن امکان شرکت مردم عادی را نیز در آزمون کتبی فراهم میکرد.
من دوبار در آزمون کتبی اعزام وزارت بهداشت شرکت کردم که بار دوم قبول شدم و اکنون در خارج کشور به تحصیل مشغولم
جالب است که به هر چه به دوستان و آشنایان میگویم که من با شرکت در آزمون کتبی موفق به بورس تحصیلی شده ام باور نمیکنند و فکر میکنند که من هم از نورچشمی ها بوده ام.
خدا را هزاران بار شکرم که لااقل پیش وجدان خودم اطمینان دارم که حق کسی را ضایع نکرده ام و با طی تشریفات آزمون کتبی اعزام شده ام
مهم تر از اینها معضل بی کاریه اون هم تو بالاترین سطح علمی کشور
واقعا دستشون درد نكنه، من هم از اين مورد ديدم. جالب اينجاست كه اين دوست عزيز كه به همين روش براي بورسيه قبول شدن، موقع انتقال به داخل شرط هم گذاشته بودن كه من فقط در صورتي ميام دانشگاه هاي داخل كه فلان دانشگاه پذيرفته بشم.
امسال ضریب آزمون زبان از 2 به 1 تبدیل شد. سوالات آن از 100 سوال (یا 70 سوال) به 30 سوال تبدیل شد و وقت آن نیز به 30 دقیقه کاهش پیدا کرد. این یعنی این که کلا به ضرر کسی که زبانش خوب است شد و تقریبا درصد کسی که زبانش خوب است با کسی که زبانش بسیار ضعیف است نزدیک به هم میشود.
رکن تحصیل در دوره دکتری زبان است.
پاسخ ها
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
بنا بر همین استدلالی که شما کردین باید به کسایی که مدرک زبان دارن تو مصاحبه اهمیت بیشتری قائل بشن....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
به نظرم باید برای آزمون دکتری پیش شرط داشتن ایلتس یا تافل بگذارند
یک فکری به حال خیل عظیم افرادی که از این طریق نه تنها دانشجوی دکتری شدند بلکه بورسیه یک دانشگاه هم هستند باید بشود، این افراد باید سی سال بدون هیچ پشتوانه علمی تدریس کنند و این یعنی فاجعه
باید ادامه تحصیل اونایی که سالای گذشته از طریق قانون بورس الان توی دانشگاههای داخلی دکتری می خونن رو لغو کرد، تابناک لطفاً این قضیه رو پیگیری کن.
تابناک جون هرچند مورد اشاره شده در بالا یک مشکل اساسی بوده و خوشحالیم شرایط اندکی بهتر شده اما در آزمون امسال مواردی هم بدتر شده.از جمله کاهش تاثیر آزمون کتبی و افزایش تاثیر نمره ی کاملا سلیقه ای مصاحبه.وقتی در مصاحبه سال قبل یکی از کسانی که همراه من به مصاحبه دعوت شده می گوید استاد دانشگاه محل تحصیلم به من گفته نمره ی آزمون کتبی رو بیار مصاحبه با من یا وقتی یکی از رتبه های برتر آزمون کتبی از دانشگاه شریف در مصاحبه در سه دانشگاه از 5 دانشگاه نمره کمتر از 10(از 100) دریافت می کند چه امیدی به این آزمون است.تا وقتی مصاحبه حضوری وجود دارد عدالتی وجود نخواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
مصاحبه راه رو برای اعمال نظر باز می کنه، صد در صد موافقم با نظرت
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
خوب حالا فرض کن یک نفر در تخصص خودش چندین مقاله ISI داشته باشد و یا حتی اصلا مقاله نداشته باشد ولی واقعا فرد قابلی باشد ولی نتواند از سد این طور آزمونی بگذرد (که هیچ جای دنیا وجود ندارد). به نظرت این عدالته؟!!!
تابناک لطفا پیگیری کنید که بورسیه افرادی که بدون شایستگی و تبدیل خارج به داخل در چند سال اخیر وارد دوره دکتری شده و بدتر از آن اینکه قرار است در دانشگاه های بزرگ کشور هیات علمی شوند، حداقل قسمت هیات علمی شدن آن ها لغو شود.
دانشجوی دکتری بورس تبدیل به داخل باید تایید معاون آموزشی دانشگاه، و شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده را برای پذیرش در مقطع دکتری اخذ نماید. تایید شورا حداقل در دانشگاههای مطرح منوط به مصاحبه علمی و سپس تایید استاد راهنما که یک عضو هیات علمی است، چرا که هیج دانشگاهی حاضر نیست تصویر علمی خود را مخدوش کند.
مثل اینکه بعضی ها یادشون رفته تا قبل از دولت نهم و دهم آزمون دکتری وجود نداشت بلکه هر دانشگاه برای خودش یک آزمون برگزار می کرد و طبق معمول دانشجوهای خودش را انتخاب می کرد.
من با کنکور تخصصی تر از این کنکوری که این دو سه ساله بوده موافقم. مخصوصاً توی رشته ی هنر که نمی دونم چرا این ضعف شدید را داریم. فارغ التحصیل ارشد همه ی رشته های هنری مثل کارگردانی و نمایش و طراحی صحنه و ... فقط می تونن رشته ی پژوهشی هنر را در دکتری ادامه دهند. یعنی دقیقاً به یک مقطع تخصصی رسیدن و رشته عوض کردن. این می شود که فکر کنیم بازگشت کرده ایم. اگر استاد این رشته ها را نداریم از همان استادان ارشد کمک بگیریم و این رشته های عزیز را در دکتری مورد بی مهری قرار ندهیم. این امکانپذیر است؛ قطعاً چون تجربه داشته ایم در مورد علوم انسانی از جمله علوم تربیتی و حقوق ها و بسیاری رشته های دیگر.
لطفا طرح پژوهانه رو هم بررسی کنید. توی تمام دنیا می دونن دانشجوی دکترا سنی کمی کمتر یا بیشتر از ۳۰ سال داره و اگر بخواد دانشجوی تمام وقت باشه نیازمند درآمد هست. نوی کشور نروژ اگر دنبال موقعیت دکترا باشید باید در سایت کاریابی دولت بگردید چون دولت دانشجوی دکترا رو استخدام می کنه و بعد از چهار سال ضمن پرداخت حقوق و مزایا به شرط گذراندن واحدهای مرتبط و انجام تحقیقات محول شده به کارمند/دانشجو مدرک دکترا اعطا می شه. در کشور ما دانشجو رو می گیرن و ازش تعهد می گیرن چهارسال جایی کار نکنه (پس حقوقی درکار نیست) و اگر استاد راهنما خیلی مرام داشته باشه و از گرنت برخوردار باشه ماهی دویست-سیصد تومن پول توجیبی به دانشجوش می ده که انصافا پول کرایه تاکسی هم نمی شه!
پیام نور هم اوصاع وخیمی دارد.
بنده خودم عضو هیات علمی هستم و دانشجوی دکترا هم دارم. به نظر بنده شیوه کنونی ایراد خیلی بزرگی دارد و آن اینکه آزمون تستی معیار خوبی نیست و علاوه بر آن باید حد پایینی برای نمره آزمون و مصاحبه منظور شود تا دانشجویان ضعیف قبول نشوند. بنده به چشم خود می بینم دانشجویانی قبول شده اند که توان علمی آنها در حد یک دانشجوی لیسانس متوسط هم نیست.
سلام
من هم یکی از اون زرنگام که بورس خارج رو تبدیل به داخل کردم. باور کنید نه پارتی داشتم ونه با کسی لابی کردم. دانشجوی معدل الف بودم و حتی برای تحصیل در مقطع دکتری در مصاحبه دکتری 5 دانشگاه تهران تربیت مدرس اصفهان کاشان و ... شرکت کردم و نهایتا به سختی در دوره دکتری پذیرش شدم. انصاف اینه که همه رو با یه برچسب، عنوان نزنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
با سلام
بهتر بود رویه تبدیل شدنتان را شفاف تر بیان می کردید تا از هرگونه سوءظن رها باشد ضمنا برای سایر دوستان شما هم که درخواست مشابه دارند یا قصد دارند برای بورس اقدام کنند سوءتفاهمی برداشت نشود.
با سلام

این شیوه پذیرش،فقط یک رفع تکلیف است.یک نفر اگر به تمام سوالات کنکور هم پسخ درست بدهد درواقع 30 درصد راه را پیموده است. 70درصد هم سهم رابطه است.
تازه همین دستورالعمل جدید هم باز دست بعضیها رو باز گذاشته،آزمون 35درصد تاثیر داره ومصاحبه 65 درصد تاثیر داره.درحالیکه روند بایدمعکوس می بودوتاثیرمصاحبه بسبب اعمال باندبازی کمتر میشد.مثلا"در یک مصاحبه برای نفردوم آزمون دکتری در مصاحبه امتیاز5 داده بودندوآخر هم دانشجوی خود دانشگاه با وجود نمرات ورتبه ضعیف پذیرش شده بود
با تشکر از تابناک لطفا به این نکته بی عدالتی هم اشاره کنید که متاسفانه امسال اعلام کردند آزمون کتبی فقط 30% تاثیر دارد و مصاحبه 70% یعنی اینکه اگر دانشجویی آزمون کتبی را 100% پاسخ دهد در مصاحبه میتواند براحتی رد شود و دانشجویان آن دانشگاه با نمره کتبی ولو پایین قبول شوند.در حالیکه تا سال گذشته 50 به 50 بود.لطفا منتشر کنید.
خیلی خوبه و راه قانون از این طریق رو می بنده اما تو رو خدا به فکر ای نمره آزمون و مصاحبه هم باشید. سال گذشته 50-50 بود اما امسال شده 30 درصد نمره آزمون و 70 درصد نمره مصاحبه. این صحیح نیست اکثر متاقضیان دوست دارن که از این حیث هم فرصت برابر باشه برای همه. کاش نمره مصاحبه حداقل میشد مثل همین ازمون ارشد. اما الان بعضی ها با نمره خیلی پایین در آزمون قبول میشن و رتبه های بالا قبول نمی شن. به عنوان مثال رتبه 2 آزمون در سال گذشته در مصاحبه برای دانشگاه تهران رد شده و همون فرد رتبه اول شهید بهشتی شد.
چه فايده هر چقدر هم بند و تبصره و تك ماده بگذارند باز هم دانشگاه ها حق 70 درصد اظهارنظر را دارند و اين باعث ميشه هر دانشگاهي فقط دانشجويان آشناي دانشگاه خودش را جذب كرده و سر بقيه بي كلاه مي مونه. ضمن اينكه دانشجويان دانشگاه آزاد با كلي هزينه كارشناسي ارشد گرفتند هم نمي تونن از مزاياي تحصيل رايگان بهره مند بشن چرا كه آقايون اساتيد دانشگاه هاي سراسري فقط مدارك دانشگاه هاي سراسري رو قبول دارند حالا كلي هم مقاله و كتاب و ... داشته باش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
هی دوستان میگن هفتاد سی...دوستان خوب دقت کنید این شرط پذیرش در آزمون برای بورس حداقل یه قدم مثبت برداشته.چون بعضی بورس خارج اصلا در آزمون دکتری پذیرفته نمی شدند ودر واقع با دور زدن آزمون قبول مشدند
اين را هم در نظر بگيريد نمره كتبي و مصاحبه 50 به 50 بود ولي الان كتبي 30 درصد و مصاحبه 70 درصد شده و عملا دست مصاحبه كنندگان براي انتخاب قبولي هاي نهايي خيلي باز شده است.
این خبر خوبیه ولی با توجه به تأثیر بسیار بالای مصاحبه در قبولی افراد ، عملاً راه ورود افراد نورچشمی همچنان باز است .
ما که داریم فرار مغزها میکنیم!
ای کاش برای فارغ التحصیلان دکترا هم فکری می شد علت مهاجرت دانشجویی نبودن کار برای فارغ التحصلان هست
اساسا کنکور دوره دکتری کار اشتباهی است.باید این رویه تغییر کند.معنی ندارد برای دوره دکتری هم کنکور سراسری برگزار شود.الان همه متقاضی شده اند و سال به سال به تعدادشان افزوده می شود.قبلا تنها کسانی که واقعا علاقمند بودند می رفتند و در دانشگاهی آزمون می دادند.مشکلاتی هم بود الان هم همان مشکلات هست.به نظر بنده بهتر است این کار هرچه سریعتر حذف بشه.قرار نیست ما سالی سه کنکور سراسری برگزار کنیم.الان فشار رفته روی کنکور ارشد.چهار سال دیگر حساسیت می ره روی کنکور دکتری. کار عبثی است.البته شاید هم دلیلش این باشد که خود من ای خوان را پشت سر گذاشته ام.
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
ایران را نگو. ایران با بقیه کشورها فرق می کند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
با حسین موافقم. وقتی دانشجوی هر دانشگاه با هماهنگی استاد و بدون هیچ رزومه قابل قبولی پذیرش می شد بهترین راه همین کنکور است. ایران با بقیه جاها فرق دارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
درسته کنکور راه حل این مشکل نیست. پارسال دانشگاه شریف تو رشته ی ما با این که 7 نفر توی دفترچه اعلام کرده بود، هیچ مصاحبه شونده ای رو قبول نکرد. تنها دکتری های سال پیش از استعداد درخشان وارد دانشگاه شدند. به نظرتون این منطقیه؟
ولي واقعاً يكبار براي چند سال!! مسئولين بيان يك خط مشي و يك دستورالعمل براي آزمون دكتري تدوين كنند كه همه تكليفشونو بدونن. بابا خيلي زشته كه يك آزمونو هر سال تغيير ميديم.
يه فكري هم براي تاثير مصاحبه بشه بد نيست.تو اين مصاحبه ها خيلي حق خوري ميشه.
با تشكر
با سلام و احترام .
موضوع 70 درصد نمره براي مصاحبه واقعا غير منطقي است .
اين باعث مي شود اعمال نفوذ گسترش يابد
اصلا مصاحبه جايگاهي نبايد داشته باشد چون دانشجو بعد از قبوتي تازه وارد مرحله پ‍وهش و تحقيق مي شود .
پاسخ ها
111
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
پس دوره ارشد چه کار کرده؟
مقاله نداشته؟ تحقیق نکرده؟
ولی این تغییر وزن ازمون از 50 به 30 دوباره دست دانشگاهها رو باز کرده که سلیقه ای عمل کنن و دانشجوهای خودشون رو بردارن. کاش این مشکل رو هم حل کنن.
عدم برنامه ریزی و ندانشتن استراتژی ثابت در طراحی سوال و منابع آزمون دکترا بعد از نیمه متمرکز شدن آن باعث شده برنامه زندگی خیلی از افراد متقاضی بهم بخورد . به طور مثال و بنا به سلیقه یک استادی در یک دانشگاه خاص چند سالی است که فارغ التحصیلان رشته مدیریت اجرایی نمی توانند در دکترای مدیریت پروژه شرکت کنند و این رشته محدود شده به رشته عمران و معماری . در صورتی که بیشتر متخصصین مدیریت پروژه در رشته های صنایع و مدیریت در کشور مشغول به کارند . باید از اعمال سلیقه های فردی برخی از استادان در محتوا و شکل برگزاری جلوگیری کرذ.
چرا از تغییر نحوه پذیرش به حالت 30 درصد کتبی و 70 درصد مصاحبه سخن نمی گویید که باز راه را برای اعمال سلیقه مصاحبه گران باز کرده است؟
رشته های دکتری باید متناسب با نیاز درونی کشور تقویت شوند و نه بصورت افسار گسیخته و با توجه به صندلی های موجود در دانشگاهها. گسترش موازی علم و صنعت امری بسیار ضرروری است. صنایع و شرکت های مرتبط با تولید و فناوری باید ملزم شوند بخشی از درآمد خود را به امر پژوهش واگذارند و هزینه های به ثمر رسیدن طرح های تحقیقاتی دوره دکتری را بپردازند. این امر فواید بیشماری دارد که لازم به ذکر نیست. امروزه فارغ التحصیلان زیادی داریم که با داشتن مدارکی بالا توانمندی های خود را نمی شناسند و زمینه های اشتغال برای جذب انها در دستگاهها و صنایع فراهم نیست.
به عنوان یه دانشجوی سال دوم دکتری نظرم رو میگم. دکتری خوندن یه اشتباه بسیار بزرگه!
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
خب چرا انصراف نمیدی
من معتقدم شما نگران آینده کاری خودت هستی، بذار بقیه هم بیان و رقابت کنند مزیتش اینه که کیفیت علمی حداقل پشت کنکور بالا میره اگر چه سیاست کلان پذیرش بی حساب دانشجوی دکتری خودش درد این مملکته
پری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
لیسانس خوندم گفتم اشتباهه فوق می خونم میگه اشتباهه ولی نمی دونم چرا باز تلاش می کنم دکتری بخونم شاید دلیلش اینه که کاری جز درس خوندن بلد نیستیم نخونم چیکار کنم مگه کار ریخته حداقل امیدوارم با این مدرک بتونم کاری کنم شاید واقعا چه نسل سوخته ای هستیم ما!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شاید این تغییر خوب باشد اما این تغییر نسبت 50 به 50 مصاحبه و آزمون امسال به 70 به 30 تغییر کرده است این یعنی باز نزدیک شدن به دخالتهای سلیقه ای دانشگاهها در پذیرش دانشجو است. چیزی که قبلا بوده و مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفت و وزارت علوم هم تغییر داد این نسبت را. چرا دوباره برگردانده شد؟
اين اقدام خوبه ولي مهمتر اينه كه امسال ضريب نمره آزمون رو به 30 كاهش و ضريب نمره مصاحبه رو به 70 افزايش داده اند. عملا شركت در آزمون فقط فرماليته است و به هنگام مصاحبه نفرات مورد نظر جذب مي شوند. چون نمرات مصاحبه كاملا به نظر مصاحبه كنندگان بستگي دارد. اين دو تصميم با هم در تضاد هستند و نمي توان گفت به دنبال هدف عدالت آموزشي هستند
با سلام
بنده یکی از همان دانشجوی های زرنگی هستم که شما در گزارش تان اشاره کردید البته نه از اون نوعش که منظورتان بود بنده هم سال 89 در سایت بورس ثبت نام کردم و بعد از احراز صلاحیت ها که که بر اساس قانون و معدل و مقالات بود پذیرفته بورس خارج شدم
اولش هم به ما گفتند هر کشوری که پذیرش آوردید ما بورس می کنیم
من هم تواستم از چهار کشور دنیا از بهترین دانشگاه هاشون پذیرس بیارم ولی هر بار به یک بهانه گفتند نمی شود
در نهایت بعد از یک سال و نیم که وقت ما را گرفتند گفتند می توانید داخل ادامه بدهید
من هم که وقت زیادی را از دست داده بودم
مجبور شدم کارم را شروع کنم
من نمی دانم چند نفر از این رانت و
پارتی استفاده کرده اند ولی من و برخی از دوستانم که می شناسم نه رانتی داشتیم نه پارتی ضمن اینکه رزومه قابل قبولی هم داشتیم
به نظر من كه دانشجوي دكتري هستم و چندين بار در جذب هيات علمي و ازمون دكتري مصاحبه دادم شيوه عادلانه اين است كه هم آزمون كتبي باشد و هم مصاحبه منتها مصاحبه هم بايدقانونمند شود و نه سليقه اي . اصولا در مصاحبه سوالاتي كه مي پرسند ارزش علمي زيادي ندارد و مي توان به جاي آن فعاليتهاي پژوهشي را لحاظ كرد مانند مقاله طرح پژوهشي سابقه كاري مرتبط وتدريس و براي هر بخش هم امتياز مشخصي را معلوم كرد تا اگر كسي قبول نشد و شكايت كرد قابل پي گيري باشد .
بنظرم اگه موقعیت شغلی برای افرادتحصیل کرده (مقاطع لیسانس و فوق لیسانس) فراهم باشد، دیگر رقابت در آزمون دکتری فشرده نمی باشد، و کسانی که واقعا توانای علمی را دارند شرکت می کنند. چون که الان علت بیشتر شرکت کنندگان در ازمون دکتری پیدا کردن کار است، در حالی که این چنین نیست.
1-با وجود رانت خواري ،هر سوراخي بسته شود از سوراخي ديگر سر در مي ارد.بهتر است بطور ريشه اي درمان شود.مگر فراموش كرديم فروش سوالات انواع كنكور ها را !
2- چرا با وجود مراكز علمي متعدد ، استادان فراوان وبعضا بيكار ، دانشجويان جوياي ادامه تحصيل ، دغد غه همه و........، دانشجوي ايراني بايد ارز مملكت را خارج كند وهزاران بدبختي را تحمل كند تا در دانشگاهها وكشورهاي دست چندم اطراف ما تحصيل كند!!!مگر اين كشورها چكار كرده اند كه ضمن پذيرش دانشجويان بومي هزاران خارجي را جذب و به ارزش فروش نفت ما سود اوري مي كنند؟ واقعا متعجبم كه دست اندركاران توان فراهم كردن ان راندارنديا ....
3- بنظر شما عدالت است شاهد مشكلات عزيزانمان در خارج باشيم ويا شرايطي ايجاد كنيم كه اينگونه دانشجويان يا همان وضعيت را تحمل كنند يا به جمع هزاران جوان پشت كنكوري برگردانده شوند؟ بخدا قسم نه هنر است نه شايسته كشور ما . بهتر است شرايط مناسب براي همه ايجاد شود.
لفا ضریب آزمون را بالاتر ببرید تا برخی از این اساتید هنگام مصاحبه سلیقه ای عمل نکنند
نمونش یکی از رفیقای خود من بود.این چند سال بود آزمون شرکت میکرد و با رتبه های نجومی رد میشد.از جمله پارسال که من پدرم درومد و با تلاش خودم تو مقطع دکتری قبول شدم.این دوستم رتبش 200 شد و هیچ جا حتی دعوت به مصاحبه نشد.یه دفعه دیدیم اومده دانشجوی دکتری شده.اونم با پول وزارت علوم. اونم بدون حتی یه دونه مقاله یا کتاب!!! فقط چون پارتی داشت
فرضا که دکتری قبول شدیم و خوندیم و پیر شدیم و تموم شدیم ! تازه اول بلاتکلیفیه! باید دائم منتظر باشی از یه جایی برای مصاحبه دعوتت کنن! بعد که نتیجه مصاحبه میاد تازه می فهمی این همه مدت سرکاربودی و شخص مورد نظر از اول انتخاب شده و مصاحبه برای رد گم کردن بوده!!!!!!!!
دستتون درد نکنه با این 70درصد سهم که به مصاحبه دادید معلومه که دانشگاههایی که دکتری دارن همون دانشجوهای ارشد خودشونو برمی دارن دانشجویان شهرستان هرچقدرهم تلاش کنند و نمره کامل آزمون هم بگیرند فایده ای نداره ، برای فرار از بیکاری همین درس خوندن بود اونم بستند
كاش اول اين مسئله در صدهـاروحل كنن .آزمون ٣٠درصد باشه, مصاحبه ٧٠درصد, شركت كننده ارشد دانشگاه آزاد داشته باشه, هـزارتا مقاله و و و داشته باشه عمراًٍ قبولش كنن!!!! تازه استعداد تحصيلى بيخودى هـم هـست. ماكه نفهـميديم نقش اين استعداد تحصيلى چيه چرا حذفش نميكنن. شماباهـاش موافقين??
4 نفر رو می شناسم که با همین شیوه وارد دوره دکترا شدند.یکی از آنها حتی یک مقاله کنفرانسی هم ندارد.
در ثانی اینها که دوباره در صد تاثیر مصاحبه را 70 و آزمون 30 کردند که باز هم همان آش و کاسه می شود.
خدا به داد من برسد که امسال بار چهرم است که ثبت نام دکترا می کنم.
اين را هم در نظر بگيريد نمره كتبي و مصاحبه 50 به 50 بود ولي الان كتبي 30 درصد و مصاحبه 70 درصد شده و عملا دست مصاحبه كنندگان براي انتخاب قبولي هاي نهايي خيلي باز شده است لطفا بیگیری کنید. همه نا امید شدهاند. در واقع جای 70 و 30 باید عوض شود
بخدا کلافه شدیم از دست سازمان سنجش!!!!!!!!!!! این قدر تصمیمات نابجا و بی موقع می گیره!!!!!!! خوب سهم مصاحبه را چرا 70 درصد کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بایستی برعکس عمل می کردند یعنی سهم آزمون کتبی را 70 درصد می کردند! عجب گیری افتادیم ما با این مسئولین سازمان سنجش! بخدا کسی نیست به داد ما برسه! مگه پارسال سر جلسه امتحان نظرسنجی کردند که اینطوری بشه؟ عجبببببببببببببب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
این نظر سنجی ها صرفا برای مسخره کردن داوطلبان می باشد و فاقد هر گونه ارزش دیگری می باشد.
با سلام خدمت دوستان عزیز
من دانشجوی دکتری ورودی سال 91 هستم. هر دانشجوی دکتری رو میبینم یاس و ناامیدی در وجودش موج میزنه. نگران از آینده ای نا معلوم، بالا رفتن سن بدون شغل، بدون درامد، کجای دنیا با این کیفیت دانشجوی دکتری میگیرن، مگه دانشگاههای ایران به چه تعداد هیات علمی نیاز دارن؟ در کشور ما وقتی که شخص دکتری میگیره تازه میفهمه قافیه عمرشو باخته، پس بهتره برای دانشجوی دکتری شدن خودتونو ناراحت نکنید چون آخرش بیکاریه.
پاسخ ها
سرباز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
به خاطر همینه که میگم اگه مدرک مفت دکترا هم بهم بدن نمی خوام. الان وقت آستین بالا زدنه. باید خودمون به دنبال ایده های جدید باشیم تا نیازی به تأیید شدن توسط چند نفر . . . رو نداشته باشیم. آقای خودت باش.
من در دوره کارشناسی در یکی از دانشگاه های تراز اول درس خوندم در دوره کارشناسی ارشد به خاطر مسائل خانوادگی ترجیح دادم در دانشگاه استان محل زندگیم ادامه تحصیل بدم سال گذشته در آزمون دکتری رتبه ی خوبی آوردم ولی هر جا واسه مصاحبه رفتم همین که اسم دانشگاه دوره ی کارشناسی ارشدم رو می آوردم منو پرت می کردن بیرون منم دیگه قید دکتری رو زدم.
من هم از اون دانشجوهام. فقط همه بدونین که هر دانشگاهی برای خودش مصاحبه داره... این خبر به همه واقعیات اشاره نکرده. به همین راحتی هم نیست... خیلی ها بدون پارتی قبول میشن. الان خود مقاله علمی پژوهشی رو بخوای جایی چاپ کنی باید پارتی داشته باشی... الان هم که 70 درصد باز دست خود دانشگاه هاست. یعنی درصد پارتی بازی بیشتره... بعد هم بورس همیشه وجود داشته شیوه انتخاب بر عهده وزارت علوم هر دولت بوده است. الان هم دولت اعتدال شیوه ای جدید را برگزیده است... خدا بخیر کند....
بنده با بورس قبول شدم اونم از نوع تبدیل به داخلش! اما برای تبدیل به داخل با دانشجویان استعداد درخشان ورودی همان سال مصاحبه و سنجش شدم و نمره مصاحبه با اختلاف از همه بالاتر شد. خوب اینطوری هم بنظر شما اشکال داره؟! (البته بماند که برای استعداد درخشان هم اقدام کردم و از لحاظ داشتن صلاحیت تایید شدم.)
قضاوت یکجا کردن به نظرم درست نیست.
سلام
خدا را شکر انشاا.. ریشه ظلم خشک شه
ممنون از تابناک که هوشمندانه نکات ریز را در نظر می گیره
نکته جالب اینه که کسانی که به بورس فرستاده می شند هزینه تحصیل و زندگی خودشون و خانوادشون تو خارج به دوش دولت می یفته. حالا اگه این فرد پشتوانه علمی نداشته باشه ...
با کیا شدیم ۸۰ میلیون.
عزیزم یک phd توو گوگل بزن ببینی مخفف چیه. بذار برات بنویسم
Philosophy doctor یا doctor of philosophy .
Philosophy of doctoral رو از کجا آوردی ؟
تابناک واقعا ممنون از این خبرت!! توی این چند سال از بس حرص خوردیم دیگه نزدیک بود سکته کنیم!!!
بنده دانشجوی دکترای یکی از دانشگاه های تهرانم، توی کلاس ما که هفت نفر دانشجو هست، فقط من و یکی دیگه هستیم که با آزمون وارد شدیم!! جالب اینکه اون پنج نفر همگی بورس گرفتن و ما دو نفر هم بیکار!!!
مررررررررررررسی وووزارت علوم
دوستان در همه دنیا رزومه دانشجو و استاد راهنما تعیین کننده است و اصلا آزمونی در کار نیست چون با چندتا تست نمی توان یک شخص را برای مقطع دکنری سنجید اما اینکه در ایران مصاحبه= لابی گری بحث دیگری است که باید این قضیه اصلاح شود
قابل توجه تابناک
علاوه بر دوره های دکتری پژوهش محور یا همان PhD دوره های دکتری همراه با رزیدنتی در گرایشهای گروه دامپزشکی وجود دارد که معادل انگلیسی آن DVSc است.
با سلام
من هم یکی از دانشجوهای دکتری فنی هستم. سال سه. با رزومه مناسب و نتونستم جایی بورس شم.
پیشنهادم به کسایی که تازه میخوان کنکور بدن اینه که همه جوانب رو در نظر بگیرن. مخصوصا پسرا. چون با این افزایش ظرفیت ها دیگه نه میشه جایی بورس شد و هم اینکه بعد پنج سال که دکتر میشین باز معلوم نیست جایی بورس شین یا نه.
از طرفی تو دانشگاه مفل یه دانشجوی دوره لیسانس باهاتون برخورد میشه. پول نیست پروژتون رو انجام بدین. پارتی بازی زیاده. حق کشی. شرایط خیلی سخته.
دکتری برا کسایی که پشتوانه مالی دارن، از خانواده های مرفه هستن مناسبه. نه برا قشری مثل خود من.
با امید بهبود این وضعیت
کسی که دکترا دارد باید خود کار آفرین باشد و در صدی هم استاد میشوند.اینجا همه دکترا می خوان که دولت اونارو استاد و هیئت علمی کند وگرنه از بیکاری یا....یا به خارج می روند.از اساس غلط است.
لطفا یکی بگه اگه گزینه بورس رو زده باشیم تاثیری در خود آزمون داره یا نه ؟ :((
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر