بازدید 49352
پشت پرده شوم جذب ۳۰۰۰ دانشجو بورسیه در دولت دهم بدون کنکور؛

از دکترهای نورچشمی‌ با معدل کمتر از ۱۴ تا مفت‌خوری با پول دولت!

بیش از ۶۵ درصد دانشجویانی که غیرقانونی جذب شده‌اند، با تبدیل بورسیه خود به داخل، احتمالا بهترین دانشگاه‌های کشور را برای ادامه تحصیل برگزیده‌اند؛ اما همه این اجحاف در حق واجدین شرایطی که به دلیل وجود ایشان چه بسا از ادامه تحصیل بازمانده‌اند، در مقابل پذیرش دانشجویانی با معدل کمتر از ۱۴، چیز خاصی نیست!
کد خبر: ۴۰۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶ 25 May 2014
معاون وزیر علوم با تشریح تخلفات انجام گرفته در اعزام دانشجویان بورسیه در دولت گذشته، اعلام کرد، در سال‌های ۸۸ تا ۹۲، ۳۰۰۲ ‌‌دانشجو‌ بدون آزمون به بورس داخل و خارج فرستاده شدند.

به گزارش «تابناک»، مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان ـ که صبح امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران حضور یافته بود‌ ـ با اشاره به تخلفات گسترده ‌در دولت دهم در دادن بورسیه به متقاضیان، آمار و ارقامی پیرامون این تخلف ‌منتشر کرد که هر یک به تنهایی برای آتش زدن متقاضیان واجد شرایطی که نتوانسته‌اند در مدارج بالا‌تر پذیرفته شوند، کافی به نظر می‌رسد!

وی نخست با اشاره به اینکه «دولت برای هر یک از دانشجویان بورسیه خارج بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه می‌کند»، ‌تلویحا به بار مالی تصمیمات غیرقانونی وزارت علوم دولت پیشین اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته [از مجموع ۳۰۰۲ دانشجویی که بورس دریافت کرده‌اند] یک هزار و ۸۸۴ تن از بورس خارج به داخل تبدیل وضعیت شدند و در دانشگاه‌ها با گرفتن پذیرش، مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر علوم افزود: از میان این افراد، معدل کار‌شناسی ۲۲۸ تن کمتر از ۱۴ بوده که این رقم بنا بر آیین‌نامه‌ها باید بالای ۱۴ باشد. همچنین معدل ۳۰۵ تن در دوره کار‌شناسی ارشد، کمتر از ۱۶ بوده که این رقم نیز باید بر پایه آیین‌‌نامه‌ها بالای ۱۶ باشد.

اما هر چه از شنیدن این آمار و ارقام شگفت‌زده ‌شویم، وقتی دریابیم که «در پرونده ۲۳۵ نفر هیچ عددی به عنوان معدل درج نشده است»، تازه درخواهیم یافت که وقتی قرار بر جذب نور‌چشمی‌ها گذاشته شده، برای مسئولان جذب نه تنها معدل پایین اهمیت نداشته، که اصلا بود و نبود معدل به چشمشان هم نخورده است که اگر غیر از این بود، دست‌کم جای خالی آن را با عددی پر می‌کردند؛ مگر آنکه این دسته اصولا مدرک فارغ‌التحصیلی نداشته باشند و به یکباره از کار‌شناسی یا حتی پایین‌تر، وارد دورره دکترای تخصصی شده باشند!

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه با بیان اینکه بر اساس آیین نامه شرط سنی پذیرش دانشجویان بورسیه ۳۳ سال است، خاطرنشان کرد، ‌از این تعداد ۳۲۵ تن ‌شرط سنی نداشته‌‌اند.

وی همچنین افزود: در پرونده ۱۸۳ تن هیچ سند محضری برای خدمت پس از فارغ‌التحصیلی وجود ندارد.

صدیقی در ادامه افزود: در بین دانشگاه‌های درون کشور در بحث تبدیل دانشجویان بورس خارج به داخل، دانشگاه علامه طباطبایی با پذیرش ۲۵۹ نفر رتبه نخست را در میان دانشگاه‌های داخلی به دست آورده است.

3000 هزار نفر از دانشجویان دکترا، کنکور نداده قبول شده‌اند!

رئیس سازمان امور دانشجویان، با اعلام اینکه اعزام دانشجو به خارج از کشور بنا بر قانون سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن که در سال ۱۳۶۸ از سوی وزیر علوم تأیید شده انجام می‌شده، افزود: اعزام مربیان دانشگاه‌ها به خارج از کشور نیز در این چهارچوب قرار می‌گیرد که داشتن شرط سنی و همچنین دارا بودن ضوابط علمی و کسب امتیازاتی در جدول ارتقای شغلی، از اولویت‌های اعزام به خارج است.

صدیقی توضیح داد: در دوره گذشته و با توجه به ‌برگزار نشدن آزمون اعزام دانشجویان به خارج از کشور از سال ۱۳۸۵ دستورالعملی تنظیم می‌شود که بر پایه آن رتبه‌های ممتاز، دانشجویان المپیادی و مربیان واجد شرایط علمی با فراخوان متقاضی به خارج اعزام می‌شدند. این دستورالعمل‌ به تأیید وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری می‌رسد و یک پایگاه اینترنتی برای ‌نام‌نویسی متقاضیان در نظر گرفته می‌شود.

معاون وزیر علوم افزود: دو سال بعد (۱۳۸۷) بندی به دستورالعمل تأیید شده اضافه می‌شود که بر پایه آن افرادی که دارای خدمات و سوابق برجسته فرهنگی و اجتماعی بودند، می‌توانستند متقاضی اعزام به خارج از کشور شوند. در سال‌های اخیر این بند بیشترین متقاضی را برای اعزام به خارج از کشور از آن خود کرده و کمتر دانشجویان المپیادی و ممتاز به خارج از کشور فرستاده شدند.

وی با بیان اینکه داوطلبان اعزام به خارج از کشور، افزون بر داشتن شرایط عمومی، نیاز به معرف نیز داشتند، گفت: معاون فرهنگی وزیر علوم یک تشکل دانشجویی، مدیرکل بورس و اعزام سازمان امور دانشجویان و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی چهار فردی بودند که متقاضیان خارج از کشور باید توسط یکی از آن‌ها معرفی می‌شدند.

صدیقی توضیح داد: در سال ۱۳۸۵ تنها رؤسای دانشگاه‌ها می‌توانستند معرف دانشجویان متقاضی بورس خارج از کشور شوند؛ اما در سال‌های بعد معرفین سه‌گانه دیگر نیز بر آن‌ها اضافه شدند.

معاون وزیر علوم تأکید کرد: ‌اگر داوطلب مستعدی در کشور بود که از نظر علمی و اخلاقی بر‌تر بود، ولی مورد شناسایی یکی از این مراجع چهارگانه قرار نمی‌گرفت، برای اعزام پذیرش نمی‌شد.

صدیقی گفت: تا سال ۱۳۹۲، ۷۲۹ تن از راه فراخوان‌ها به بورس خارج از کشور فرستاده شدند که تعدادی از این افراد شرایط اعلام شده در فراخوان‌ها را نداشتند.

وی با بیان اینکه داشتن معدل ۱۴ در دوره کار‌شناسی و ۱۶ در کار‌شناسی ارشد از جمله شروط دانشجویان اعزام به خارج از کشور بود، اظهارداشت: از مجموع ۷۲۹ ‌دانشجو‌‌ اعزام شده، معدل کار‌شناسی ۷۳ دانشجو، کمتر از ۱۴ و معدل کار‌شناسی ارشد ۷۰ دانشجو دیگر کمتر از ۱۶ بود.

وی توضیح داد: از سال ۱۳۸۹ و با توجه به مشکلات ارزی کشور، بحث تبدیل قبولی‌های خارج از کشور به داخل مطرح می‌شود که در سال اول این موضوع یک بحث بود، ولی در سال‌های بعد به یک روند تبدیل شد.

وی با یادآوری شمار ۱۸۸۴ نفر تبدیل شدگان بورس خارج به داخل اظهار داشت: همه این افراد باید مسیر گزینش را برای پذیرش در دانشگاه‌ها ‌می‌‌گذراندند، ولی نیمی از آن‌ها هنوز نظر گزینش یا هیأت مرکزی جذب وزارت علوم را ندارند.

صدیقی درباره هزینه‌ای که وزارت علوم باید برای هر یک از این دانشجویان (دانشجویان تبدیل بورس خارج به داخل) به دانشگاه‌ها پرداخت کند، گفت: این رقم برای دانشجویان رشته‌های علوم انسانی ۳۰ میلیون تومان و برای دانشجویان غیر از علوم انسانی ۴۰ میلیون تومان است و این رقم تا پایان سال ۹۲ برای آن‌ها پرداخت شده است.

وی افزود: نام برخی از آقازاده‌ها و منسوبین نیز در میان ‌این‌ دانشجویان وجود دارد، در حالی که قرار بود به دلسوخته‌های انقلاب توجه شود، ولی در این چهارچوب دیگرانی که مشخص نیست چه شرایطی ‌داشتند، از این امتیازات استفاده کردند.

صدیقی درباره اعزام مربیان به خارج از کشور (درسال‌های ۸۸ تا ۹۲) نیز گفت: از نظر ما شرایط کیفی برای اعزام مربیان پیش بینی نشده بود به نحوی که برخی از مربیان با یک سال سابقه کار رسمی یا پیمانی و حتی طرح سربازی می‌توانستند توسط دانشگاه‌ها برای اعزام به خارج از کشور معرفی شوند.

معاون وزیر علوم تعداد مربیانی که در پنج سال گذشته به خارج از کشور فرستاده شده‌اند، ۹۳۳ تن عنوان کرد و افزود: در موضوع ادامه تحصیل کارمندان پیمانی، این امر باید به تأیید هیأت امنای دانشگاه‌ها برسد و طرح سربازی نیز روند درستی نبوده است.

وی درباره آیین‌نامه ایثارگری دانشگاه‌ها و وزارت علوم برای بورس داخل و خارج اظهار داشت: شرط معدل این افراد در دوره کار‌شناسی ۱۳ و در دوره کار‌شناسی ۱۵ و شرط سنی نیز ۴۵ سال است؛ از طریق این آیین نامه ۱۸۵ دانشجو برای دوره دکترا به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند که تعداد معدودی از آن‌ها ضوابط و شرایط لازم را نداشته‌اند.

صدیقی در مجموع تعداد افرادی را که بدون آزمون وارد دوره دکترا شده‌اند، ۳ هزار و ۲ تن اعلام کرد و گفت: ۹۳۳ تن مربی، یک هزار و ۸۸۴ تن تبدیل بورسیه خارج به داخل و ۱۸۵ تن ایثارگر بوده‌اند.

رئیس سازمان امور دانشجویان تأکید کرد: هیچ‌گاه نگفته‌ایم همه این افراد مشکل داشته‌اند اما این افراد بدون آزمون مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد، از آبان ‌تا پایان سال گذشته وزارت علوم، به تمامی تعهداتی که توسط نظام ایجاد شده، ‌پایبند بوده و پرونده‌های در دست اقدام را انجام داده است.

بورس خارج ادامه خواهد یافت

معاون وزیر علوم همچنین گفت: سیاست این سازمان در جذب بورس‌های داخل و خارج جدید با استفاده از بازنگری قانون سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و تصویب آیین‌نامه اجرایی سال ۱۳۶۸ وزیر علوم انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سال جاری ۱۱۰ تن ظرفیت بورس اعزام به خارج در نظر گرفته‌ایم که دو برابر ظرفیت آن‌ها توسط سازمان سنجش آموزش کشور به ما معرفی شده‌اند.

صدیقی همچنین تصریح کرد، دانشجویان ایرانی پذیرفته شده در بورس خارج از کشور می‌توانند در بیشتر کشور‌ها تحصیل خود را ادامه دهند و مشکلی از این نظر نیست.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ما بر این باوریم اکنون ‌که قصد سرمایه گذاری داریم، بهترین دانشجویان را باید به بهترین دانشگاه‌ها بفرستیم.

معاون وزیر علوم با یادآوری فراخوان جذب بورس داخل در اردیبهشت ‌اظهار داشت: کمترین معدل دوره کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد به ترتیب ۱۵ و ۱۷ برای جذب دانشجویان است؛ البته معدل تراز شده در این زمینه محاسبه خواهد شد و نحوه تراز‌بندی آن نیز با سازمان سنجش آموزش کشور است.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان پذیرفته شده باید جزو ۲۰ درصد اول فارغ التحصیلان ارشد دانشگاه‌های خود برای جذب در بورس داخل باشند.

بورس داخل تنها مختص دانشگاه‌های شهرستان‌ها و دانشگاه‌های کوچک

صدیقی در پاسخ به اینکه چرا ‌۲۰۰ دانشجو برای بورس داخل جذب می‌شوند و این تعداد کم است، اظهار داشت: بورس داخل برای دانشگاه‌های بزرگ نخواهد بود و تنها دانشگاه‌های شهرستان‌ها و دانشگاه‌های کوچک این افراد را پذیرش می‌کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان درباره تغییر آیین نامه بورس مربیان نیز گفت: برای این دسته از افراد، به دست آوردن ۶۰ درصد امتیاز برای ارتقا، الزامی شده و با داشتن سابقه کار و شرط سنی دانشگاه‌ها می‌توانند مربیان خود را معرفی کنند؛ این آیین نامه در شورای مرکزی بورس تصویب شده و منتظر تأیید نهایی وزیر علوم هستیم.

وی درباره فرصت‌های مطالعاتی نیز گفت: سیاست ما توسعه درست و هدفمند این دوره‌هاست تا دانشجویان دوره دکترا بتوانند در شش تا ۹ ماه بخشی از پژوهش خود را در خارج از کشور دنبال کنند.

صدیقی تصریح کرد: سال گذشته، ‌حدود ۴۰۰ نفر به منظور استفاده از فرصت‌های مطالعاتی به خارج از کشور فرستاده شدند که این آمار برای سال جاری دو برابر ‌و حدود ۸۰۰ تن خواهد بود.

خبر بد: احتمال کم جلوگیری از تحصیل دانشجویان بورسیه متخلف

صدیقی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره نحوه برخورد با مدیران و دانشجویان متخلف که تخلف آن‌ها توسط سازمان بازرسی و دیوان محاسبات اثبات شود، تصریح کرد: برخورد با مدیران متخلف، وظیفه نهادهای نظارتی است و وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان در این رابطه وظیفه‌ای ندارد.

وی افزود: نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: اعضای این کمیسیون تأکید داشتند با موارد تخلف از آیین نامه‌ها و ضوابط پذیرش بورس برخورد شود.

معاون وزیر ادامه داد: نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات از مدت‌ها پیش، مشغول بررسی این موضوع هستند و نمایندگان آن‌ها نیز پرونده‌ها را بررسی کرده‌اند؛ منتها ما منتظر تفسیر حقوقی هستیم تا بنا بر آن اگر الزام قانونی وجود داشت، رفتار کنیم.

وی در پایان گفت: بعید می‌دانم نهادهای نظارتی حکم به جلوگیری از تحصیل دانشجویان بدهند ولی شاید دیوان محاسبات درباره هزینه‌های این دانشجویان بحث‌هایی داشته باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر