بازدید 18720
خوانده می‌شوید :

آیا ماه رمضان ما را مسلمان‌تر می‌کند؟

آیا ماه مبارک رمضان به ما کمک می‌کند تا جلوه‌های مسلمانی و انسانی خود را بهتر به نمایش بگذاریم؟ این خبر با نظرهای شما نوشته و تکمیل می‌شود.
کد خبر: ۲۵۹۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۱ 22 July 2012
هر ساله، آغاز ماه مبارک رمضان در سراسر دنیا با تغییراتی در سبک زندگی مسلمانان همراه است؛ تغییراتی که هم برخاسته از فرهنگ ناب اسلامی است و هم اینکه در سال‌های اخیر، به عنوان فرهنگ مشخصهٔ مسلمانان در سرتاسر جهان شناخته می‌شود.

البته ناگفته نماند که به جز تغییر وعده غذایی مسلمین، رفتار و سکنات آن‌ها هم دستخوش تغییرات گسترده‌ای می‌شود.

اگر تجربه سفر به یکی از کشورهای مسلمان را در این ماه داشته باشید، می‌بینید که در بیشتر این کشور‌ها در این ماه‌ها، سفره‌های افطار گسترده‌ای برای اطعام فقرا در سرتاسر شهر گسترده می‌شود. رفتار کسبه با مردم و به ویژه فقرا بسیار مهربانانه‌تر است و اساسا این ماه را ماه عید فقرا می‌خواند. کسبه با مشتری‌ها با مدارای بیشتری رفتار می‌کنند و همه تلاش دارند تا در ماه رحمت الهی، گوشه‌هایی از رحمت را به یکدیگر نشان دهند.

در ایران، هرچند گویا این سنت‌ها در گذشته در رگ زندگی مردم مسلمان ما جاری بوده، اکنون به فراموشی سپرده شده است.

بنابراین، باید پرسید، آیا ماه رمضان در زندگی ما ایرانی‌ها هم تغییراتی پدید خواهد آورد؟ آیا مناسبات اجتماعی در این ماه تحت تأثیر قرار می‌گیرد و متفاوت می‌شود؟ کسبه با مشتریان و ما با فقرا مهربانتر می‌شویم؟ آیا ماه رحمت الهی به ما کمک می‌کند تا جلوه‌های مسلمانی‌مان را بیشتر به نمایش بگذاریم؟

                                                          *              *                * 
برای آگاهی از قوانین و مقررات مشارکت در این بخش خبری اینجا را کلیک کنید.

این خبر تا ساعت 18:00 امروز هر نیم ساعت یک بار به کمک کامنت‌های شما بروز می‌شود.
                                                          *              *                * 

نخستین بروز رسانی: 15:00


1.بدون اسم
خدا هر که را خواهد ( خودش ) هدایت می کند، و این هدایت همیشگی و همیشه از سوی خدا وجود داره ... ماه رمضان فرصتیه که ما به سوی او بریم و ازش بخوایم ... همین

2.بدون اسم
این قضیه بیشتر به ضعیف شدن اعتقادات ما بر می گردد تا مسایل اقتصادی. هر چند بنده منکر مشکلات اقتصادی نیستم، لکن در گذشته مردم قانع تر بودند، ساده تر سفره می انداختند، چشم و هم چشمی کمتر بود. اتفاقا این افرادی که از نظر درآمدی درآمد کمتری دارند به این مسایل بیشتر اهمیت می دهند تا سرمایه داران. حتی با یک عدد خرما هم می شود افطاری داد. می توان مبلغی را به بقال و قصاب محل داد تا آنها برای مستمندان برنج و گوشت رایگان بدهند.

3.مسلمان ایرانی:
بنده کل ماه رمضان رو روزه میگیرم . البته فقط شکم بنده روزه است . دروغ میگویم ؛ غیبت میکنم ؛ تهمت میزنم ؛ چشم من روزه نیست . زبانم روزه نیست . گوشم نیز روزه نیست .

4.امیر:
نه..... تو جامعه ای که اکثرا به فکر چاپیدن هم هستن ...... ظاهر آدما ملاک شایستگیشونه...... چطور میشه این زخمه عمیق رو توی یک ماه ترمیم کرد .....چطور میشه انتظار داشت افراد گر گ با لباس میش بتونن باطن خودشونو عوض کنن

5.حامد:
انكس كه اندك ايماني داشته باشد بله در ماه مبارك مسلمانتر ميشود چون ارزش كارهاي ثواب در اين ماه عزيز چندين برابر ميشود حتي نفس كشيدن فرد روزه دار نيز ثواب محسوب ميشودولي واي به حال مسلماني كه در اين ماه بدون عذر شرعي غذا ميخورد و در اين ارتباط امام صادق ميفرمايد: هر كس يك روز از ماه مبارك رمضان را بدون عذر شرعي بخورد روح ايمان از او جدا مي شود.

دومین بروز رسانی: 15:30

6.بدون اسم:
نه خير !! مسلمانى يكى از فريضه هـايش روزه است ! مردم هـيچكدام از مراتب مسلمانى را از مسئولين گرفته تا مردم انجام نميدهـند و فقط مثل مازوخيستهـا قسمت خود ازاريش را انجام ميدهـند كه نه مورد قبول خداست چون رياست ! و نه مورد قبول بدنشان!!!

7.بدون اسم:
اگر معنی واقعی روزه را بفهمیم که همان تقوا یعنی خودداری از انجام گناه برای خداوند می باشد، حتما روزه ما را مسلمان تر می کند.

8.Amir:
با سلام، تغییر کردن بستگی به خود آدم داره و خواست قلبی اون. ولی اینکه ماه مبارک رمضان برای بیدار کردن وجدان های خوابیده و تغییر در رفتار ما موثر شکی نیست .در واقع این ماه برای گوشزد کردن نیکی و بزرگی خداوند در دادن این همه نعمت به ما است و چون ما هر روز از آنها استفاده میکنیم قدر آنها را گاهی اوقات از یاد میبریم و خدا را بابت این همه نعمت شکر گزار نیستیم. همچنین از اثرات این ماه مبارک از یاد نبردن محرومان وفقرا توسط ثروتمندان است.

9.نسل امروزی:
در قدیم الایام ، مردم صفای باطن و خلوص قلب بیشتری داشتند . ایمان ها قویتر بود و مردم با اخلاص تر بودند .  ولی متاسفانه ، الان از آن دوران خبری نیست .

10.بدون اسم:
بطور کلی شما تنها در کشورهایی که آزادی کامل در انتخاب و ابراز دین و مذهب وجود دارد میتوانید بگویید چه کسی مسلمان است و چه کسی نیست. اینکه ما بسیاری از هم میهنان را مسلمان میدانیم ولی آنها بروشنی به هیچیک از آیین و احکام اسلامی پایبند نیستند نشاندهنده این است که ما واقعیاتی را در این زمینه نادیده میگیریم. بنا بر این در محیطی که ابراز باور و پایبندی به یک دین آزاد نیست نمی توان گفت که کسی در ماه رمضان مسلمانتر میشود یا نه زیرا او در جایگاهی نیست که آزادانه بگوید مسلمان هست یا نیست.


سومین بروز رسانی: 16:00

11.هموطن:
حدیثی داریم از حضرت رسول که : " من مبعوث نشدم ، مگر آنکه اخلاق شما را نیکو سازم " . هر چه انسان از منش و خوی انسانی بیشتری برخودار باشه مسلما به خدا نزدیکتره . به نظر من حتی در غیر مسلمون ها هم هستند انسان های که با کردار و اخلاقشون از خیلی از ما مسلمون ها مسلمون ترن ... پس ثبات رویه ملاکه نه ماه رمضان ..

12.بدون اسم:
من فکر میکنم ماه رمضان یک ماه به ما فرصت میدهد تا نقشه بکشیم برای بعد از آن دوباره سر هم کلاه بگذاریم دروغ بگوییم دزدی کنیم بیشتر حرص بزنیم.اما با آمدن ماه رمضان اندکی از مشغولیات بیرونی مان در رابطه با کار و روابط اجتماعی مان را کم کرده و بیشتر به خودمان رسیدگی میکنیم.در واقع در این ماه حتی اگر روزه نگیریم بیشتر میخوریم و کمتر کار میکنیم .بیشتر استراحت میکنیم و بهره وری را فراموش میکنیم. ما ایرانی ها با هر مسئله ای فقط به فکر خوردن میافتیم.ما در ماه محرم به دنبال نذری هستیم ودر ماه رمضان مهمانی ها فامیلی میدهیم.در مراسم عزاداری نگران غذا هستیم.در عروسی ها به خاطر شام آبروی صاحب مجلس را میبریم. اصلا کی تو فکر کی هست؟ما فقط به شکم خودما ن فکر میکنیم.یکی از دلایل زیاد خوردن ما ایرانی ها به نظر بنده نبودن تفریحات سالم خصوصا در داخل شهرهای بزرگ است. خداییش میگم وقتی خونه همدیگه میریم چه سرگرمی داریم؟پس ناخداگاه منتظر شام هستیم. ماه رمضان را انتظار میکشیم فقط برای حلیم شعله زردو.... صف بربری صف سبزی و خوردن هر آچه تا به حال نخورده ایم پس نتیجه میگیریم که با آمدن رمضان ما نامسلمان تر هم میشویم.

13. بدون اسم:
زمان خیلی مهم نیست. انسان در هر زمانی می توان انسان و انسان تر شود. مهم همت افراد است. مهم التزام و پایبندی به شئونات دینی ، اخلاقی و انسانی است. البته با توجه به آیات قرآن کریم و فضایی که در ماه مبارک رمضان به وجود می آید، بدون شک در این ماه انسان ها بهتر می توانند به انسان تر شدن نزدیک شوند.

14.سعید:
دو تا ماجرا که برای خودم اتفاق افتاده رو می گم:
-سه سال پیش برای ماموریت به شهر یزد رفته بودیم. همراه ما یک هندی مسلمان هم بود که ما به فرض اینکه مسافره پیش خودمون نتیجه گرفتیم روزه نیست.ظهر در اتاقی غذا فراهم کرده بودیم و این بنده خدا خودش برای ما غذا رو روی میز چید و بعد رفت یک گوشه نشست. وقتی دعوتش کردیم آرام گفت من روزه هستم چون دائم السفرم...با کلی شرمندگی بهش گفتم خوب چرا نگفتی زودتر که ما رعایت کنیم؟ با تعجب گفت چه رعایتی؟ من روزه هستم کاری به شما ندارم؟..
- امسال بدلیل بیماری روزه نیستم. در اتاق در بسته ای در شرکت آرام غذای سرد می خوردم که همکار گرامی ام با شدت در را باز کرد و با داد و بیداد که من روزه هستم چرا رعایت نمی کنید و...
مخلص کلام خدمت برخی از دوستان..روزه داری را وسیله زور گفتن به دیگران نکنید. موفق باشید

15.سامان:
خير مسلمان نمي كند. همكار من كه امروز روزه دار بود با مشتري برخورد بدي داشت برخوردي دور از شرفق وانسانيت . همسايه من كه روزه مي گيرد ونماز خوان است پول شارژش را نمي دهد ومي گويد ندارم اگر مي توانيد به پليس زنگ بزنيد . دوست من كه روزه مي گيرد از من سال 76 پول دستي گرفته ومي گويد نمي دهم هر كاري مي تواني انجام بده و وقتي به او گفتم مگر تو نماز نمي خواني مگر تو روزه نمي گيري پس چرا مال مردم خوري مي كني به من جواب داد دستي گرفتن چه ربطي به روزه دارد رفيق من روزه مي گيرد ولي چراغ قرمز را رد مي كندو.................... راستي چرا ما مردم ايران اين گونه هستيم.خدايا قسم به اين ماه ما را راهنمائي كن

چهارمین بروز رسانی: 16:30

16.بدون اسم:
متاسفانه ريا و ظاهركاري بلاي جان جامعه اسلامي شده . ماه رمضان و محرم هم اين روزها نقابي براي عده اي مي شود تا با ريا و ارائه چهره اي موجه از خودشان بقيه ايام را به غارت و چپاول و دزدي بپردازند . بنده نوعي هم حتما شرايطش را ندارم وگر نه معلوم نبود بدتر از آقاياني كه تيغشان مي برد نباشم ! خلاصه ايمان و معنويت و انسانيت و شرافت اين روزها كالايي كمياب است . خوشا به حال صاحبانش ! خاك پاي اين بزرگمردان و شيرزنان هستم.

17. علی:
قبلا ما ایرانی ها قلب پاک تری داشتیم و اخلاص عملمون بیشتر بود اما از وقتی که سبک زندگی آمریکایی با سبک زندگی اسلامی و ایرانی قاطی شده ما هم رفتارمون فرق کرده. سبک زندگی آمریکایی یعنی بشر محوری و خود محوری اینکه همه چیز با بشر یا خود من تعریف می شه اما سبک زندگی ایرانی و اسلامی یعنی خدا محوری و همه چیز با خدا تعریف می شه. حالا اینکه کسی کدام یک از این دو تا سبک زندگی رو قبول کنه بستگی به باور خودش داره.

18.بدون اسم:
اگر ما خود را اصلاح كنيم وهمه مشكلات را در ديگران جستجو نكنيم همه مشكلات حل خواهد شد وچون در ماه مبارك رمضان شياطين در غل وزنجيرند وخود گرسنگي كشيدن مارا به خدا ونعمت هايي كه دائم استفاده ميكنيم وقدر آن را نميدانيم نزديكتر ميكند لذا نظر من اينست كه روزه داري سپري در مقابل اتش دوزخ است ودراين ماه گناه كمتر انجام ميشود ودليل اين ادعا هم آمار بزهكاري اعلام شده توسط نيروي انتظامي است در اين ماه نسبت به ديگر ماهاست.

19. محمد ممدی:
ماه رمضان نیز یکی از ماههای خدا است و ارزش ان به اعمال صالح ما می باشد و نتیجه عملکرد ماست که میزان و سنجش درستی یا نادرسی اعمال ما در این ماه را تعیین میکند. اولین نتیجه و حاصل کار ما افزایش مصرف مواد غذایی در کشور در این ماه است.!! رواج دورویی تهمت غیبت ظلم اختلاس فحشا وابستگی بیش از پیش به صادرات نفتو واردات همه گیر و همه چیز. بطوری که پس از 32 سال هنوز در تامین خوراک مرغ عاجز و محتاج بیگانگانیم .حال خود قضاوت کنید این عملکرد چه میزان با روح رمضان تناسب دارد تا به درستی روزهایمان شک کنیم.

20. ali :
به نظرم اصل این سوال غلط است و درست رویکرد صدا و سیما را دارد که دائم می گویند ملت این ماه است بدوید شب قدر شد اگر دعا نکنید خسران است و ... در حالی که ما یک جامعه مسلمانیم اخلاق خوب که مورد تاکید پیامبر بود باید همیشه مطرح باشد و راستگویی و غیبت نکردن و کمک به همنوع و دستگیری از نیازمندان هم که مال یک ماه نیست اینکه ما تمام سال را رها می کنیم و فقط ماه رمضان را روزه می گیریم نشان می دهد ما رمضان را در ظاهر می کنیم برای همین است که هرگز نتیجه مطلوب را نمی دهد ا البته باز تلنگری کوچک به جامعه ما است.

پنجمین بروز رسانی: 17:00

21. ایوب زمانه:
متاسفاع از اونجایی که زندگی ما ایرانی ها با زندگی مدرن پیوند خورده، وصد البته پیوند ناقصی هم خورده، چون ما نه یه جامعه سنتی هستیم و نه مدرن این اشکال وجود داره که مظاهری مثل رمضان که با سنت ما گره خورده رو خوب گرامی نمی داریم. این چنین هست که بر خلاف جوامع سنتی مثل پاکستان و یمن و مصر که در این ماه مظاهر زندگی شون به طرز عجیبی عوض می شه برای ما نمی شه و تنها کارمون بستن رستوران ها و گیر دادن به روزه خوار ها می شه، ای کاش رمضانی می شد که مثل بثیه کشورهای اسلامی تو خیابون ها دم اذان سفرهای بزرگ پهن می کردن و به همه افطاری می دادن و همه، روزه دار و روزه خوار با هم خوب بودن

22. بدون اسم:
این چه روزه گرفتنیه که به خاطرش می خوایم یه عده دیگه رو اذیت کنیم؟ چهره کشور اسلامی با اجبار کردن عده ای به روزه داری که اسلامی نمی شه، به رفتار که اسلامی می شه که ما نداریم، برید نجف ببینید تو ماه رمضون کاسبش با مشتری چطور رفتار می کنه، اسلامی بودن باید از بطن جامعه بیاد نه با زور پلیس که روزه خوارها رو بگیره

23. یاسر:
ای کاش کمی از مکارم اخلاقی که پیامبر ما برای اون مبعوث شده بود را می یافتیم. به خدا در جامعه ای که هر روز داریم بی اخلاقی می کنیم و بی اخلاقی مونو گسترش می دیم و توجیهش می کنیم و طبیعی جلوه اش می دیم روزه گرفتن و ظاهر سازی کردن کمکی به مسلمان تر شدن و اخلاقی تر شدن جامعه مون نمی کنه

24. محمود:
همه نظرات رو خوندم، اونایی که از جامعه می نالن باید بدونن که خودشون بخشی از این ماهیت هستن، اگه قدیما ماه رمضونا صفا داشت واسه خاطر ادماش بود که با صفا بودن، ما هم اگه الان ادمای با صفایی باشیم ماه رمضون های باصفایی خواهیم داشت ولی ما ایرانی ها همش فرافکنی می کنیم و مشکلات رو می ندازیم گردن یکی دیگه

25. بدون اسم:
نه. ما را مسلمان تر نمی کند. همیشه مسلمانان به بزرگان دین خود نگاه می کنند. در جامعه ما بزرگان متاسفانه به جای برخوردهای دینی برخوردهای سیاسی می کنند. یعنی بی حجابی را بد و شایسته برخورد می دانند ولی گرانی را بد نمی دانند و شایسته برخورد نمی دانند. در گذشته اینچنین نبود و بد همیشه بد بود ولی الان بد انتخابی است و سلیقگی است. در چنین اوضاع و احوالی نه تنها ماه رمضان بلکه هیچ جیز دیگری به مسلمان تر بوده که هیچ، مسلمان بودن و مسلمان ماندن نیز کمکی نمی کنند. رمضان، نماز، دین و ... هیچگاه به صورت مجرد مورد بررسی قرار نمی گیرند و مؤثر نیز نیستند بلکه به صورت یک ترکیب پیچیده در کنار هم در یک جامعه مورد بررسی قرار می گیرند. سئوال شما نیز می تواند از اصل خطا باشد.

ششمین بروز رسانی: 17:30

26.محمد:
بسم الله الرحمن الرحیم، به عقیده بنده، مسلمان تر شدن شرط لازمی دارد که ان " مسلمان بودن " است. ماه رمضان فرصتی برای مسلمان است که با کنترل آگاهانه غرایز، بتواند به سطحی از آگاهی و توانایی کنترل فردی برسد که در باقی سال هم در برابر وسوسه های نا مشروع مقاومت کند. اما آیا ما واقعا مسلمانیم ؟! اگر بخواهیم در مورد اصول دین صحبت کنیم، کدامیک می توانیم توحید را نبوت را معاد را و ... برای یک نامسلمان شرح دهیم ؟ چقدر به اسلام آگاهیم و تا چه میزان به اخلاق اسلامی متعهدیم ؟ خلاصه اینکه اگر مسلمان " باشیم" رمضان فرصت مسلمان تر " شدن" است اما وای اگر شرط لازم را نداشته باشیم ... باسپاس و التماس دعا

27.بدون اسم:
یه سر به مساجد بزنی میبینی که فرق حال مردم با غیر این ماه مبارک چقدر است. اگر به آنجا هم نروی باز همه جا عیان هست که مردم حتی بی نمازها و بی روزه و .... نسبت به ماه های دیگر خیلی فرق دارند. حالا تو استثنا هستی یا نمیتونی تلاش مردم رو برای بهتر شدن ببینی یه بحث دیگه است.

28.پژوهشگر:
مسائل اجتماعی را باید در بستر اجتماعی آن برسی کرد. اینکه درکشورهای دیگر رفتار اجتماعی مردم در ماه رمضان متفاوت می شود به این دلیل است که آنها از خواستگاه بسیار سنتی برخواسته اند اما در کشور ما که مظاهر توسعه یافتگی بروز و ظهور یافته باید پذیرفت که پرداختن به سنت هایی چون رمضان، روزه گرفتن و ... به شکل قدیمی ان صورت نپذیرد.

29.علیرضا:
سلام. ماه رمضان از دو منظر، ماه خاصیه. یکی اینکه در این ماه همه مردوم به ضیافت الهی دعوت شده اند و خود خدا مقدمات این میهمانی رو با نزول رحمت و خیر بیشتر و محبوس نمودن شیاطین فراهم کرده است و از منظر دیگر چون اکثر مسلمانان قصد حضور در این مهمانی را دارن (حالا چقدر موفقند، بماند) در ضمی ناخودآگاه جمعی افراد جامعه تأثیر مثبتی داره. پس هم شرایط درونی افراد برای خوب شدن فراهم میشه و هم شرایط بیرونی وسوسه های شیطانی و نیروهای شر کم میشه.  اینه که با توجه به میزان افرادی که قصد حضور در این مهمانی رو دارند، شرایط جامعه به سمت بروز مظاهر اسلامی و انسانی پیش میره.

30.بدون اسم:
بله تاثیر داره ، من مسلمان سنی هستم و در ماه مبارک رمضان بر دین و مذهب پاک خود استوارتر می شوم.


هفتمین بروز رسانی: 18:00

31.بچه مسلمون
من نمی دونم ما چرا هی می خوایم از همه چی خودمون ایراد بگیریم، اصن همین آقای که این سوالا طرح کرده اونجاش که نوشته " اگر تجربه سفر به یکی از کشورهای مسلمان را در این ماه داشته باشید" دست خودشو رو کرده که احتمالا سفری به ترکیه ای، مصری جایی داشته و تحت تاثیر اون فرهنگ قرار گرفته، ایراد کار اینه که ما فرهنگمونو خوب نمی شناسیم و هی می خوایم از دیگران مثال بیاریم، به مثالی که اورده دقت کنینف ما هم اگه خوب فرهنگمونو بگردیم کلی چیز خوب پیدا می کنیم، چرا همه اینقد خود باخته دهستن اخه

32. بدون اسم:
اینها همه آیاتی هس که به خودمون بیایم، وگرنه مسلمون بودن ما به ماه رمضون و محرم و شنبه و جمعه و این حرفا که نیس

33. احمد:
ما ایرانی ها در همه پدیده ها از یک طرف بوم می افتیم، فک می کنیم ماه رمضون می تونه ما رو نجات بده بهشتی کنه و چه و چه و چه، مسلمون بودن به یه ماه نیست، زندگیت باید آدم وار و انسانی باشه


34. ناصر:
به نظرم روزه یه جور تمرین برای همه است. حالا یکی میتونه این تمرین رو انجام بده یا نه. یا همه قسمتهای اونو یا قسمتی از اون. بالاخره انسان هر چه قدر در انجام وظایف روزه داری موفق بشه ارزش داره و مهم هم همین هست.

35. اشکان اشکانی:
عطر رمضان هرچند در لابلای این زندگی روزمره و دنیایی ما رنگ باخته باشه و لی همونشم وقتی به جان های تشنه برسه کمک می کنه تا وجدان ها بیدار بشن






تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۲۲
انتشار یافته: ۱۱۵
در این که کمک میکند تا بهتر باشیم و بهتر رفتار کنیم شکی نیست اما به شرط آن که برای ریا و فلان اداره و فلان مقام نباشد و برای خدا باشد
با آرزوی قبولی عبادات از جانب لطف خداوند یادمان باشد تانیاید گره از کار بشر باز نخواهد گردید
الهی به حق بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
صلوات
خیر ملسمان تر نمی کند بستگی به خود انسان دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
کلا فهمیدی چی گفتی ؟
به بالایی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
فهمیدم چی گفتم شما سطح درک پایینی نفهمیدی من چی گفتم
متاسفانه ؛ به هیچ وجه .
البته، خيلي ها فقط دو ماه در سال مسلمان مي شوند كه يكيش همين ماه رمضان است و اميد به بخشش پروردگار دارند براي 10 ماه ديگر
خدا هر که را خواهد ( خودش ) هدایت می کند، و این هدایت همیشگی و همیشه از سوی خدا وجود داره ... ماه رمضان فرصتیه که ما به سوی او بریم و ازش بخوایم ... همین
نه..... تو جامعه ای که اکثرا به فکر چاپیدن هم هستن ...... ظاهر آدما ملاک شایستگیشونه...... چطور میشه این زخمه عمیق رو توی یک ماه ترمیم کرد .....چطور میشه انتظار داشت افراد گر گ با لباس میش بتونن باطن خودشونو عوض کنن
بنده کل ماه رمضان رو روزه میگیرم .
البته فقط شکم بنده روزه است .
دروغ میگویم ؛ غیبت میکنم ؛ تهمت میزنم ؛ چشم من روزه نیست . زبانم روزه نیست . گوشم نیز روزه نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
تو مسلمان ایرانی نیستی
العبد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
اسلام بجای خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
واقعیته اینکه بیشتره مردم همین کارو میکنن
فقط به اسم روزه هستن
خطاب به بالایی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
همه مون اینجوری هستیم , برادر !
این قضیه بیشتر به ضعیف شدن اعتقادات ما بر می گردد تا مسایل اقتصادی. هر چند بنده منکر مشکلات اقتصادی نیستم، لکن در گذشته مردم قانع تر بودند، ساده تر سفره می انداختند، چشم و هم چشمی کمتر بود.
اتفاقا این افرادی که از نظر درآمدی درآمد کمتری دارند به این مسایل بیشتر اهمیت می دهند تا سرمایه داران. حتی با یک عدد خرما هم می شود افطاری داد. می توان مبلغی را به بقال و قصاب محل داد تا آنها برای مستمندان برنج و گوشت رایگان بدهند.
این سخت گیری هایی که در کشور ما نسبت به روزه خواری میشه در مقایسه با آزادی مردم سایر کشور های مسلمان در روزه داری یا روزه خواری خیلی ها رو زده میکنه
درستش این نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
دوست عزیز هر کسی میتونه در اتاقش یا خونش یا محل کارش لذیذترین غذا ها رو در این ماه بخوره کسی جلوش رو نگرفته اما خوردن غذا جلوی یک روزه دار به نظر شما آزادی نام دارد ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
روزه دار باید پیه همه چیو به خودش بماله
نه خير !! مسلمانى يكى از فريضه هـايش روزه است ! مردم هـيچكدام از مراتب مسلمانى را از مسئولين گرفته تا مردم انجام نميدهـند و فقط مثل مازوخيستهـا قسمت خود ازاريش را انجام ميدهـند كه نه مورد قبول خداست چون رياست ! و نه مورد قبول بدنشان!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
همه که اینطور نیستن. کافر همه را به کیش خود پندارد
من از روزه ماه رمضان ؛ فقط توانسته ام گشنگی آن را درک کنم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
پس نتونستی مرغ 8000 تومنی رو در این ماه درک کنی ؟ !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
خب چرا؟ یه کم تلاش کن. یه بار تصمیم بگیر لااقل روزی یه کار خوب انجام بدی. یعنی تو نمیتونی تو این ماه که ثواب هر کار مثبتی حداقل هفتاد برابره مثلا یه دو هزارتومنی به یه فقیر بدی؟ نمیتونی یه لبخند به همسرت هدیه کنی؟ نمیتونی به پدر و مادر پیرت سری بزنی و مثلا یه جایی براشون بریزی؟ !!!!!!!!!!
انكس كه اندك ايماني داشته باشد بله در ماه مبارك مسلمانتر ميشود چون ارزش كارهاي ثواب در اين ماه عزيز چندين برابر ميشود حتي نفس كشيدن فرد روزه دار نيز ثواب محسوب ميشودولي واي به حال مسلماني كه در اين ماه بدون عذر شرعي غذا ميخورد و در اين ارتباط امام صادق ميفرمايد:
هر كس يك روز از ماه مبارك رمضان را بدون عذر شرعي بخورد روح ايمان از او جدا مي شود.
بطور کلی شما تنها در کشورهایی که آزادی کامل در انتخاب و ابراز دین و مذهب وجود دارد میتوانید بگویید چه کسی مسلمان است و چه کسی نیست. اینکه ما بسیاری از هم میهنان را مسلمان میدانیم ولی آنها بروشنی به هیچیک از آیین و احکام اسلامی پایبند نیستند نشاندهنده این است که ما واقعیاتی را در این زمینه نادیده میگیریم. بنا بر این در محیطی که ابراز باور و پایبندی به یک دین آزاد نیست نمی توان گفت که کسی در ماه رمضان مسلمانتر میشود یا نه زیرا او در جایگاهی نیست که آزادانه بگوید مسلمان هست یا نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
قرار نیست که اندازه مسمانی مردم را من یا شما بسنجیم، میزانی مسلمانی و تدین افراد برای خداوند پوشیده نیست و او هم اغلب پاداش مومنین را برای اخرت قرار داده.
در قدیم الایام ، مردم صفای باطن و خلوص قلب بیشتری داشتند .
ایمان ها قویتر بود و مردم با اخلاص تر بودند .
ولی متاسفانه ، الان از آن دوران خبری نیست .
بله انشالله كه تاثير بگذارد .
اما بايد به حاشيه هاي اين موضوع كه تاثير گرفته از مسائل اجتماعي است نيز توجه كرد . تملق گفتن ، چابلوسي بعضي ها ، حجاب بعضي از خانمها . خواسته هاي منطقي اما دست نيافتي اعضاء خانواده از مردها ، زياده خواهي بعضي از افراد ، مراعات نكردن حال يكديگر در زمان سوار شدن به مترو ، انداختن صفر هاي انچناني وفراموش كردن فقراي جامعه و........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
حجاب بعضی خانمها!!!!!!!!!!!!!!!!!
نه
والسلام
من ماه رمضان را از جهت بعد معنویش دوست دارم اما ظاهرا در این ماه بد اخلاقی و پرخاشگری و کسلی و خستگی بیشتر از ماههای دیگه نمود می کنه و همه فکر می کنند که اگر روزه بگیرند و حالا غیبت نکنند یا تو ی کسب و کار کمی رعایت کنند کافیست اما اخلاقیات در این ماه کمی کم رنگ تر می شود
متاسفانه هر سال ، نسبت به سال گذشته از صفای معنوی ماه رمضان کاسته میشود .
نمدونم چرا ؟ کاشکی یکی پیدا میشد و جواب منو میداد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
از مسئولان بپرس !!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
فقر = فساد = از بین رفتن صفای قلب
این مسایل همگی ریشه در فقر اقتصادی دارد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
هر چی میخوایی بگو ؛ فقط « آخ » نگو .
ما فقط ادعا هستیم همین وبس
ما كه آخرش آدم نشديم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
دمت گرم داداش تازه شدی مثل من
اگر معنی واقعی روزه را بفهمیم که همان تقوا یعنی خودداری از انجام گناه برای خداوند می باشد، حتما روزه ما را مسلمان تر می کند
ما فقط ادعا هستیم همین وبس
زمان خیلی مهم نیست. انسان در هر زمانی می توان انسان و انسان تر شود. مهم همت افراد است. مهم التزام و پایبندی به شئونات دینی ، اخلاقی و انسانی است. البته با توجه به آیات قرآن کریم و فضایی که در ماه مبارک رمضان به وجود می آید، بدون شک در این ماه انسان ها بهتر می توانند به انسان تر شدن نزدیک شوند.
بنده به عنوان یک شهروند در این ماه مبارک تغییری در جامعه احساس نمی کنم جز اینکه خوردن و نوشیدن در خیابان با برخورد پلیس مواجه می شود ! برخورد با مشتریان و ارباب رجوع به همان بدی و بی احترامی مثل گذشته است
من مردم را نمی دانم اما در مسلمانی خودم شک دارم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
در این موضوع ، شک نکن . یقین داشته باش .
در ماه مبارک رمضان ، در حالات روحی بنده هیچ تغییری احساس نمیشود . و این موضوع نشان از آن دارد که ماه رمضان من را مسلمان تر نمیکند .
از خدا بخواهیم همون طور که مارو ادم افریده ادم بمیراند الهی امین
هرسال در ماه مبارک عمیقا درک میکنم که مسلمان نسبت به سال گذشته نایاب تر شده است.
اگر معنی واقعی روزه را بفهمیم که همان تقوا یعنی خودداری از انجام گناه برای خداوند می باشد، حتما روزه ما را مسلمان تر می کند
دیشب فرزند 3 ساله ام نان می خواست.

کنار نانوایی ایستادم تا یک عدد نان بگیرم.با وجودی که بچه مرتب نان نان می کرد حتی یک نفر از این جماعت به ظاهر روزه دار حاضر نشد تکه نانی بدهد یا اجازه دهد من یک عدد نان را بخرم همه مثل مجسمه به من و بچه نگاه می کردند و افراد نان به دست هم مثل قرقی رد می شدند.

تا اینکه یک خانم که ظاهرش گشت ارشاد ستیز بود نوبتش را به من داد.
خدا عمرش بدهد.



مسلمانی کجا بود برادر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
دل آدم باید پاک باشه
با نهایت تاسف ؛ اوضاع نابسامان اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی در کشور ما باعث شده ؛ اون صفای قلبی که میبایست در این ماه رمضان حاصل شود ؛ کمرنگ گردد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
100% موافقم .
من همون خری که بودم هستم

امیدوارم بقیه خوب بشن/ این ارزوی منه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
بلا نسبتت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
کارت درسته با صفا دمتم گرم
همان كه تكليف شرعي را به انجام ميرسانيم

انشااله مورد قبول خداوند قرار ميگيرد

كه او خيلي بخشنده ميباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
کبک سر در برف فرو برده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
منم امیدوارم به فضل خداوند مهربان و یگانه و بخشنده که بسیار بخشایشگراست
حدیثی داریم از حضرت رسول که : " من مبعوث نشدم ، مگر آنکه اخلاق شما را نیکو سازم " . هر چه انسان از منش و خوی انسانی بیشتری برخودار باشه مسلما به خدا نزدیکتره . به نظر من حتی در غیر مسلمون ها هم هستند انسان های که با کردار و اخلاقشون از خیلی از ما مسلمون ها مسلمون ترن ... پس ثبات رویه ملاکه نه ماه رمضان ..
ماه رمضان بی تاثیرنیست می شوداندک ایمان خودراتقویت کرد
خير مسلمان نمي كند.
همكار من كه امروز روزه دار بود با مشتري برخورد بدي داشت برخوردي دور از شرفق وانسانيت .
همسايه من كه روزه مي گيرد ونماز خوان است پول شارژش را نمي دهد ومي گويد ندارم اگر مي توانيد به پليس زنگ بزنيد .
دوست من كه روزه مي گيرد از من سال 76 پول دستي گرفته ومي گويد نمي دهم هر كاري مي تواني انجام بده و وقتي به او گفتم مگر تو نماز نمي خواني مگر تو روزه نمي گيري پس چرا مال مردم خوري مي كني به من جواب داد دستي گرفتن چه ربطي به روزه دارد
رفيق من روزه مي گيرد ولي چراغ قرمز را رد مي كندو....................
راستي چرا ما مردم ايران اين گونه هستيم.خدايا قسم به اين ماه ما را راهنمائي كن
من به روزه اعتقاد دارم. اما به "گرسنگی کشیدن" نه! چه فایده داره وقتی که شکمتو گرسنه نگه میداری درحالی که گوشت برادر مرده ت رو میخوری؟! من امروز روزه گرفتم و خیلی کارها که نباید میکردم رو انجام دادم.... تکلیف چیست؟؟؟؟
دو تا ماجرا که برای خودم اتفاق افتاده رو می گم:
-سه سال پیش برای ماموریت به شهر یزد رفته بودیم. همراه ما یک هندی مسلمان هم بود که ما به فرض اینکه مسافره پیش خودمون نتیجه گرفتیم روزه نیست.ظهر در اتاقی غذا فراهم کرده بودیم و این بنده خدا خودش برای ما غذا رو روی میز چید و بعد رفت یک گوشه نشست. وقتی دعوتش کردیم آرام گفت من روزه هستم چون دائم السفرم...با کلی شرمندگی بهش گفتم خوب چرا نگفتی زودتر که ما رعایت کنیم؟ با تعجب گفت چه رعایتی؟ من روزه هستم کاری به شما ندارم؟..
- امسال بدلیل بیماری روزه نیستم. در اتاق در بسته ای در شرکت آرام غذای سرد می خوردم که همکار گرامی ام با شدت در را باز کرد و با داد و بیداد که من روزه هستم چرا رعایت نمی کنید و...
مخلص کلام خدمت برخی از دوستان..روزه داری را وسیله زور گفتن به دیگران نکنید.
موفق باشید
به نظرم خیلی هم موثر است و موثر بوده. عظمت این ماه را دست کم گرفته ایم.
از منزل کفر تا به دين يک نفس است

وز عالم شک تا به یقین یک نفس است

ایـن یـک نفس عـزیز را خـوش مـیدار

کز حاصل عمر ما همین یک نفس است
بله به شرطی که اصلا مسلمان باشیم شرط مسلمان بودن مسلمان بودن پدر نیست . حداقل نام مسلمان انجام اصول دین است نماز روزه .....
من از اینکه مجبورم کنند در پارک و خیابان اب و غذا نخورم ناراضی هستم مثل تمام کسانی که روزه نمی گیرند و کم هم نیستند
پس اگر اگر کسی واقعا اعتقاد راستین دارد باید بداند که هر گونه انجام اعمال مذهبی که به دیگران ضرر بزند مشکل دارد
همانگونه که روزه شما به ما ضرر میزند
پاسخ ها
عیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
گل گفتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
یکم برو رو حرفات فک کن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شروع ماه رمضان امسال برای من مثل شروع سال جدید بود مثل عید. حتی اشتیاق و هیجان من بیشتر از عید بود امیدوارم برای همه ماهی باشه که خدا از نزدیک نزدیک نزدیک باهاشون حرف میزنه و بهشون لبخند میزنه. از خودمون شروع کنیم هر جایی هستیم . یا ارحم الراحمین . التماس دعا. با نفس های پاک تون یه صلوات بفرستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
تو توي انگليش ما توي برررره اين كجا ان كجا ؟
روزه تنها عبادتیست که ریا ندارد ...
چون کسی نمیداند روزه ای یا نه و تنها دلیلی که می تواند تو را مجاب کند 16 ساعت نه بخوری نه بنوشی و از گناه دوری کنی تنها رضای خدا ست و کسانی که اهل نماز و روزه هستند مطمئنا رمضان زمانی برای پالایش نفس شان است و صد البته برای روزه خواران توفیری با ماههای دیگر خدا ندارد!
واقعا روزه داری سخته ! منظور روزه زبان ، روزه گوش ، روز چشم !!! من امروز رفته بودم بیرون ! همش سعی می کردم چشام کف خیابون باشه تا روزه ام باطل نشه آخه تکلیف من چیه وضع مملکت خرابه !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
حسین جان راست میگی .
اوضاع خیلی بیریخته !
وقتی میری توی خیابون و وضع ظاهری ..... رو میبینی ؛ انگار همه دست به دست هم دادن تا روزه منو باطل کنن !
نمیدونم ، ولی فکر کنم برای اینکه روزه هامون قبول بشه باید چشمامون رو با چسب زخم و به صورت ضربدری بچسبونیم .
چند سال پيش تو يه شركت خصوصي كار ميكردم ....يادمه ماه رمضان بود ولي تو شركت خبري از روزه نبود ماموريت هاي من در مراكز طرف قرارداد شركت هم بدتر از خود شركت بود به گونه اي كه خجالت مي كشيدم بگم روزه ام در برخي موارد هم پي تحقير رو به جونم مي ماليدم ... براي نماز خواندن هم همينطور ...
حالا چرا اين خاطره رو گفتم براي اينكه اگه هموطنان عزيز به هر دليلي نمي توانند روزه بگيرند حداقل مراعات بقيه رو بكنند تا شرايط براي روزه داران اين گونه لوس نشه يا خدايي نكرده عده اي به صرف شرايط و جو حاكم روزه خواري نكنند.....
اما واقعا روزه داري ما رو مسلمانتر ميكنه؟ نمي خواهم جواب اين سئوال رو بدم ....اما ماه رمضان براي هر كسي با توجه به داشته هاي قلبي مي تونه ثمر داشته باشه.....
اما نميشه كتمان كرد قديما ماه روزه صفاي ديگري داشت.....
در ابتدای ماه اجناس نایاب و گرانتر می شوند . مردم بیشتر احتکار می کنند دروغ می گویند بیشتر ادای مومن بودن در می آورند . بساط افطاری دادن بیشتر برپا می شود چشم و هم چشمی ها بیشتر می شود . کار کردن کارمندان .... نگو اصلا ... ماه مبارکی است نه !!!!!!!!!!!!
در جامعه ای که بتوان روزه نگرفت انکه روزه دارد مسلمان مخلص است.
من وقتی روزه هستم سعی میکنم با همه رفتار بهتری داشته باشم و کلا سعی میکنم رفتارم مطابق با اخلاق و رفتار پیغمبر و امامامون باشه.مسلمون شدن امری مقطعی نیست که 11 ماه مسلمون نباشیم و 1 ماه مسلمون! شاید تو این یک ماه به خاطر نظارت بیشتری که بر رفتارمون داریم احساس نزدیکی بیشتری به خدا میکنیم.در مورد تغییر در زندگی هم باید بگم که بله نمونه کوچیکش در خود من این که هیچ وقت برای مادر بزرگم خرید نمیکنم عادت هم ندارم براشون خرید کنم ولی دیروز که رفتم زولبیا بامیه بخرم کلی تو صف ایستادم ولی دست اخر یه جعبه هم برای مادربزرگم خریدم وقتی بهشون دادم کلی خوشحال شدن و انتظار این کار رو هم از من نداشتن که خب اگه ماه رمضون نبود من هم مطابق با گذشته همچین کاری نمیکردم.عبادات همه چه مسلمون چه غیر مسلمون هم قبول ایشالا برای ما هم دعا بفرمایید. یا علی...
اگر خود انسان بخواهد بله چرا که نه. از خدا به خاطر این نعمت بزرگ (زیستن) ممنونم که به من داده تا بتونم یک بار دیگه لذت این ماه را حس کنم. این ماه برای من سرشار از معنویات و آرامش است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
چراكه نه از كجا ياد گرفتي اخوي ؟؟/
همه روز ، روزه بودن
همه شب ، نماز کردن
همه ساله حج نمودن ، سفر حجاز کردن
به خدا که هیچیک را ، ثمر آنقدر نباشد
که به روی نا امیدی ، در بسته باز کردن .
کشورهای سنی مذهب در شبهای رمضان، نمازی به نام نماز تراویح دارند که حدود بیست رکعت است و هرشب یک جز قرآن رو در آن نماز میخونند،وجالبه که با شکوه خیلی زیادی هم برگزار میشه،بنظرم این نوع عبادتها باعث شده تا سنی ها ماه رمضان را باشکوهتر برگزار کنند ..
با توجه به کم شدن آمار جرم در ماه رمضان نتیجه میگیریم مجرمین همان مسلمین اند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
مجرمان همان مسلمین نیستند بلکه فقر آمده و ایمان رفته. جبر روزگار آنها را مجرم کرده چون چاره ای ندارد. زنش مریض است و بچه اش گرسنه ، کار هم ندارد. تو باشی چه می کنی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
گل گفتی آی گل گفتی
مثل یه بلبل گفتی
جواب عالی دادی
غنچه بودی شکفتی
بر خلاف گفته شهید مدرس این روزها دیانت ما عین سیاستمان شده و ریشه در قلب و روحمان ندارد و هر چه سیاست اقتضاء کند همان میشویم و به همین دلیل است که می بینیم علیرغم اینکه در یک جامعه اسلامی زندگی میکنیم که اکثریت ظواهر اسلامی را رعایت میکنند ولی فساد های مختلفی را که در زمینه اجتماعی اقتصادی و سیاسی میبینیم هیچ هم خوانی با ظاهر جامعه ما ندارد چرا؟؟ به همین دلیل ماه رمضان هم از این افت در امان نیست.
آیا هدف شما از طرح این موضوع تفتیش عقاید .... و پی گیری است ؟؟؟؟
قابل توجه حضرات تابنده تابناک این قسمت (برای دادن نظر اینجا را کلیک کنید) فیلتره
بحث رو اقتصادی نکنیم لطفا.طبیعت این ماه بزرگ این هستش که یه زنگاری از روی قلب ایمانمون پاک کنه و یک تمرین یک ماهه ای هست که خدا رو دوباره بیاره تو زندگیمون.سختی و مشقت تو همه دوره های زندگی ما ایرانیا بوده.بنظرم اگر هم ماه رمضان کم رنگ شده بین ما مسلمونای ایرانی یکی از بزرگترین دلایلش گناهه و دلیل بعدیش عدم توجه به جذاب سازی رمضانه.ما جای رمضان که ماه شور و هیجان و شادیه رو با عزا داری اشتباه گرفتیم(البته به استثنای شب های احیا و شب شهادت حضرت امیر)
ينظرم اكر اول انسان باشيم وبعد ادعاي مسلماني كنيم درستتر است .
البته، خيلي ها فقط دو ماه در سال مسلمان مي شوند كه يكيش همين ماه رمضان است و اميد به بخشش پروردگار دارند براي 10 ماه ديگر
شب های قدر بله
همچین از فعل آینده استفاده کرده اید که انگار اصلاً رمضان هیچ نمودی در ایران ندارد!
سلام.
من امسال میخوام ضمن روزه گرفتن، سیگار را کلا بزارم کنار
فعلا که دو شبانه روزه موفق بودم
لازم نیست یه شبه به قله برسیم

یواش یواش گاماس گاماس
چند سال پیش دانشجوی ترم یک کارشناسی بودم. ورود من به دانشگاه مصادف بود با شروع ماه رمضان. توی خونه خودمون نه نماز میخوندم و نه روزه میگرفتم، خونواده ام با این وضعیت من کنار اومده بودن. ولی توی دانشگاه یه تازه وارد بودم و کسی رو نمیشناختم. نمیدونستم واکنش اطرافیانم چی ممکنه باشه. اول خواستم نماز روزه رو شروع کنم بعد فکر کردم گناه ریاکاری هم اضاف میشه به حساب بقیه گناهام. تصمیم گرفتم خودم باشم و روزه نگیرم. صبح ها هم اتاقی هام بیدار میشدن و سحری میخوردن در حالیکه من خواب بودم. بعد که بیدارمیشدم همه روزه داشتن و درست نبود جلود اونا صبحانه بخورم. توی دانشگاه هم سلف تعطیل بود و از نهار خبری نبود. توی شهر هم نمیشد خوراکی خورد. و اینطور بود که من یک ماه تمام فقط شام میخوردم. جالب اینجا بود که هیچکی از این موضوع خبر نداشت و افتخار گشنگی کشیدن فقط مال بچه های روزدار اتاقم بود. سال بعد ترم 3 بودم. باز ماه رمضان اومد. یاد مشکلات پارسالم افتادم. تصمیم گرفتم هم رنگ جماعت بشم و خودم رو از گشنگی نجات بدم.
واقعیت همینه! تو کشور ما خیلی ها هم رنگ جماعت میشن. یکی مثل من برا نجات از گشنگی، یکی برا عبور از گزینش یکی هم برا اینکه سربازه و توی پادگانه، مجبوره فرایض دینی رو انجام بده.
الکی خودمونو داریم گول میزنیم .ایمان تو قلب نه شکم.
خیر مسلمان نمیشویم بلکه بعضی مواقع از روزه هم سوء استفاده هم میکنیم.وقتی فقط گشنگی رو از روزه میفهمیم میخوای مسلمان هم بشیم.
در اینکه مسلمان تر میشوند شک دارم. ولی این رو میدونم که گاهی به چیزهای خوب تری در زمان روزه داری فکر میکنم. ولی موضوع اینجاست که در مجموع این فکر کردن ها نه تاثیری در احوال کلی من داره و نه نتیجه ی مثبتی در جامعه مون مشاهده میکنیم...
همه چیز مثل همیشه هست... بد و روز به روز هم بدتر
اعمال و رفتار ما باید فقط متکی به یک ماه خاص مثل رمضان یا محرم و صفر نباشد.
ما اصلا نمي دونيم چرا بايد روزه مي گيريم.علتها رو خوب نمي دونيم ومثل يك تكليف وعادت روزه مي گيريم.واقعا با روزه ونماز ميشه مسلمانتر شد .بعيده.با اين وضعيت پيش آمده واقعا همه نگران هستيم.كجاي دنيا مردم اينقدر به بانكها بدهكار هستند وسود بانكي ميگيرند ومي خورند. با سود بانكي وروزه گرفتن ميشه مسلمان تر شد.
همه فصول سال زیبا ومفیدند ولی بهار طراوت خاص خودرا دارد رمضان بهار تقوی واخلاق است ورویش مهربانی ، اما ما اگر همه زمینهای شهر را اسفالت کردیم رویش گیاهان در شهر کم میشود وطراوت کم میشود.بله ماه رمضان اخلاق مسلمانی را تلطیف میکند
انسان بودن شرط است نه روزه ظاهری .
مامسلمانها هنوز اساس مسلمانی را که انسانیت است را یاد نگرفتیم یعنی هنوز از بشریت به انسانیت نرسیدیم دنبال درجات مسلمانی میگردیم جامعه ای که ریا ودروغ از اساس آن جامعه است چگونه این جامعه به تعالی میرسد
در ضیافت خداوند کیست که مسلمان تر نشود فقط باید ایمان و عملمان را قوی کنیم تا بهترین کمال برسیم.
به نظر بنده اکثر اظهار نظر عزیزان در خصوص موضوع مطرح شده درست می باشد اما به عقیده من اشکال کار در این است که دین داری و به تبع آن عبادات ما خالی از یک بینش وسیع و تفکر و تعقل می باشد، خداوند که منشا تمامی علوم است و عقلانیت محض می باشد هر چیزی را که انجام آن را از بشر خواسته به خاطر خیر و صلاح و سعادت خود بشر می باشد نه به خاطر قدرت طلبی و جاه طلبی خود خداوند بنابراین آدمی باید به این نتیجه برسد که تمامی این اعمال و کردار و رفتار فلسفه ای دارد و آن در جهت کمال خودش می باشد، در غیر این صورت کیفیت اعمال ما تا قیام قیامت همین خواهد بود که اکنون هست...
متسافانه تو ایران کاسبها رفتارشون بدتر میشه و سر ناسازگاری با مردم میزارن تو این ماه.
به نظرم تو ایران بویی از مسلمونی فقط اومده. مسلمونی در کار نیست.
من میگم نه وقتی ادمای پولدار مرغ 7500تومانی را 10کیلو 10کیلو می خرن ومهمانی میدهند ومن بدبخت برای خریدن مرغ 4700 تومانی در صف طویل وزیر افتاب وهزار حرف دعوا و....ودر اخر بعلت تمام شدن دست از پا درازتر بر میگردم در تمام مسلمانی واسلام خودمان شک میکنم درست با نان وخرما یا نان وماست و...میشود روزه گرفت ولی در چه حد تا چه زمان ودر ثانی اگر همه ایطوری روزه میگیرند الان همه حداقل یاران درجه یک علی (ع) در این کشور بودن که ما به اینجا نمی رسیدیم پس اینطور نیست ومسلمانی ما ایراد دارد ودر این اسلامی که ما از ان نام می بریم درست ستون بندی ودرست درک نکردیم فقط ادا در می اوریم ودم از ان می زنیم!!!!
به نظرم روزه یه جور تمرین برای همه است. حالا یکی میتونه این تمرین رو انجام بده یا نه. یا همه قسمتهای اونو یا قسمتی از اون. بالاخره انسان هر چه قدر در انجام وظایف روزه داری موفق بشه ارزش داره و مهم هم همین هست.
آن کس که نماز کند و روزه دارد به خلق نزدیک بود و آن کس که فکرت کند به خدای.
خیر . مسلمان تر نمیکند
خیلی دوست دارم اونی باشم که امام زمان می خواهد ولی تا حالا که نتونستم. داره از خودم بدم می آید... انشاالله این ماه رمضان بشه...
سلام بر همه كساني كه از سر صدق و صفا و اطاعت دستورات خداوندي در جهت سلامت جسم و روح به مهماني خدا مي روند و از فوايد مادي و معنوي آن بهره مند مي شوند
1-اگر بر اساس عادت و رسم باشد و مثل خيلي از امور ديگر چشم و هم چشمي باشد فايده اي ندارد، مثلا فردي ميگويد چون گذشتگان روز ه مي گرفتند ما هم ميگيريم. باري بهر جهت
2-اگر مثل هر چيزي از سرآگاهي و فهم وشعور باشد قطعا در دو بعد جسمي و روحي رواني(مادي و معنوي) مي تواند مفيد و موثر باشد.مادي روي جسم اثر مي گذارد و از نظر روحي رواني تحمل ،صبر و خويشتن داري را بالا مي برد البته همه چيز بر مي گردد به همان انگيزه ، آگاهي و شعور كه انسان بداند هدفش از اين كار چيست.
3-امروزه بعضي مردم سحر چنان مي خورند كه مبادا در روز گرسنه شوند و تا حد امكان سعي مي كنند كار و فعاليت فيزيكي انجام ندهند و تا مي توانند مي خوابند و افطار هم كه مي شود تا مي توانند مي خورند اين چه روزه گرفتني است.و احتمالابعد از ماه مبارك با اضافه وزن هم مواجه مي شوند. فكر كنم طرف بايد روزه بگيرد و روال و فعاليت هاي روزهاي گذشته را داشته باشد و علاوه بر آن دائم سعي كند در پي كسب فضائل و محسنات باشد و دائم سعي كند از معاصي و گناهان دوري كند.
4- حداقل اتفاقي كه بايد در اين ماه براي فرد بيفتد يك تصفيه جسم و سبك كردن جسم است كه اينرا هم متاسفانه بعضا با افراط در خوردن سحري و افطاري خراب مي كنند.
اینقدر همه یکدیگر رو محکوم نکنیم بیایید یک مقدار هم از خودمان شروع کنیم . قسم به خدایی که می دونم
همه حتما زمانی تو زندگیتون احساسش کردین لمسش کردین
روزه گرفتن واقعا تاثیر داره . حتما عزیزی داری و خیلی هم عاشقش هستی می تونه هر کسی باشه اگه چیزی ازت بخواد چکار میکنی با دل و جون براش فراهم می کنی پس چطور برای خواسته اون که هرگز نمیتونی نعمتهاش رو بشماری این قد ر بی تفاوت هستیم . دروغ و غیبت و ...
هم به ذات آدمها بر میگرده نمیشه
گفت اونی که روزس یا روزه نیست
هم چین آدمیه
متأسفانه تظاهر به روزه خواری زیادتر شده است. اکثر سیگاری ها خصوصا جوانان بدون هیچ پروائی علنا سیگار می کشند و کسی هم نیست که ارشاد کند و امر به معروف و نهی از منکر کند. مردم عادی هم اگر بخواهند تذکر بدهند ممکن است مورد اهانت و یا ایراد ضرب قرار گیرند.
من اگه پولدار میشدم مسلمانتر میشدم
بله موافقم ماه رمضان مسلمان تر میکنه چون یه فرصت فوق العاده هست درسته مسلمونی محرم و ماه رمضون و جمعه و اینا نداره ولی خدا ویژگی خاصی که برای این ماه ها و روزها در نظر گرفته که یه فرصت طلایی محسوب میشه .
مثلا همسر من وقتی ماه رمضون میشه نماز میخونه . واقعا تو کف این قضیه موندم وقتی بیشتر فکر میکنم میبینم واقعا یه مهمونی عمومی هست واسه همه .................همه دعوت میشن و همه به گونه ای توفیق پیدا میکنن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی