بازدید 7932

آشنایی با آیین عزاداری سنگ‌زنی - کوهبنان

آیین سنگ‌زنی در استان‌هایی مانند گیلان، مازندران، سمنان، اصفهان، یزد و هرمزگان دیده شده اما برای اهالی روستای کهن در شهرستان کوهبنان از اهمیت خاصی برخوردار است و در واقع دلیل زبانزد بودن عزاداری مردم این خطه از استان کرمان به شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۹۹۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷ 30 August 2020

به گزارش تابناک به نقل از همشهری‌آنلاین، سنگ‌زنی شیوه خاصی از عزاداری است که عزاداران هماهنگ با نوحه‌خوانان با زدن دو تکه چوب دایره‌ای‌شکل به هم به نوحه‌سرایی و عزاداری می‌پردازند. مراسم سنگ‌زنی روستای کهن از قدمتی بسیار بالا برخوردار است و عزاداران به جای سینه‌زدن و زنجیرزدن دو چوب ( یا سنگ) را در حالت تک‌ضرب و سه‌ضرب برهم می‌زنند در حالی که نوحه‌خوان با سبک خاصی نوحه می‌خواند و عزاداران هم با سبک خاصی از جای خود حرکت می‌کنند.


آیین سنگ‌زنی حکایت سوگواری و عزاداری قوم بنی‌اسد است که پس از واقعه روز عاشورا به کربلا می‌رسند و وقتی با پیکرهای بی‌سر مواجه می‌شوند به نشانه عزاداری سنگ‌هایی را بر می‌دارند و به سر و صورت خود می‌زنند. از متولیان و بانیان اصلی مراسم سنگ‌زنی روستای کهن در صد سال گذشته مرحوم سید جواد هاشمی، مرحوم سیدعلیرضا علوی و مرحوم سید ابوالحسن هاشمی از روحانیون محلی روستای کهن بودند.

در آیین سنگ‌زنی دسته‌های عزاداری در قالب کارناوال‌های سوگواری راه می‌افتند که تمام افراد آن سنگ در دست داشته و آنها را به هم می‌کوبند. همزمان با دهه اول محرم آن دسته از اهالی روستا که به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند به روستا بازمی‌گردند و در آیین سنگ‌زنی شرکت می‌کنند. در این آیین، سنگ‌زنان باید دارای سابقه و مهارت خاص باشند و به رعایت نظم در سنگ‌زنی دقت کنند و با حفظ حرکت دایره و حرکات هماهنگ دست و پا بتوانند حلقه حزن را طی کنند.

روستای کهن از روستاهای واقع در شهرستان کوهبنان به عنوان شمالی‌ترین نقطه استان کرمان است که با مرکز استان کرمان ١٧٨ کیلومتر فاصله دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل