بازدید 8699

فاصله ۲ متری برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ناکافی است

تازه ترین پژوهش ها نشان می دهد رعایت فاصله ی اجتماعی نزدیک به دو متری برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا کافی نیست.
کد خبر: ۹۹۹۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲ 28 August 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از ان بی سی نیوز، تازه ترین پژوهش ها نشان می دهد رعایت فاصله ی اجتماعی نزدیک به دو متری برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا کافی نیست.

مدت هاست گفته می شود برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا بین افراد، باید فاصله دست کم دو متری در نظر گرفته شود، اما پژوهش اخیر نشان می دهد با توجه به این که در چه شرایطی قرار دارید، شاید این فاصله به اندازه ی کافی برای جلوگیری از انتقال ویروس مناسب نباشد.

نتایج پژوهشی که در مجله ی پزشکی ژورنال در انگلیس منتشر شده نشان می دهد ذرات ویروسی بیماری کووید - ۱۹ تا نزدیک به 8 متر در فضا پراکنده می شوند.

جوزف آلن، کارشناس دانشکده بهداشت عمومی هاروارد گفت: «تمرکز ذرات ویروسی به تدریج افزایش می یابد و توده تشکیل می شود و لذا می تواند افراد را در فاصله ی نزدیک به دو متری که ماه هاست داریم درباره ی آن سخن می گوییم آلوده کند.»

هنگامی که افراد با یکدیگر صحبت، سرفه یا عطسه می کنند دو گونه از ذرات از بدن انسان خارج می شود؛ قطره های تنفسی خیلی زود روی زمین می افتند و بیشتر آنها بیش از دو متر جابجا نمی شوند. اما ذراتی که در هوا پخش می شوند ساعت ها باقی می مانند و تا فاصله ی بیش از 4 متری نیز جابجا می شوند. کارشناسان می گویند اگر به گونه ی دیگری از ذرات که در هوا پخش می شود نیز بیاندیشیم مفید خواهد بود: دود سیگار!

خوزه لوئیس جیمنز، استاد علوم زیست محیطی و شیمی در دانشگاه کلورادو گفت: «هنگامی که دود سیگار از ریه ی فرد سیگاری خارج می شود همچون ذرات قطره ای تنفسی روی زمین نمی افتد بلکه در هوا منتشر می شود و بسته به اینکه در چه وضعیتی قرار می گیرند اقدام های متفاوتی انجام می دهند. اگر فرد در شرایط آب و هوایی و وزش باد باشد، این ذرات خیلی زود پراکنده می شوند.»

استفاده از ماسک هایی که به خوبی از رخنه ی دود سیگار به دستگاه تنفسی افراد جلوگیری می کنند شاید از شستن مداوم دست ها برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا مهم تر هم باشند.

پژوهشگران می گویند سرایت ذرات پراکنده در هوا بازگو کننده ی این مهم است که چرا در گردهمایی هایی که در فضای باز برگزار می شود میزان آلوده شدن به ویروس کرونا بسیار کم است.

به گفته ی جوزف آلن، یکی از بزرگترین عناصر خطری که این ویروس به همراه دارد، ساعاتی است که افراد در محیط های بسته سپری می کنند، به گونه ای که تقریبا همه ی موارد گسترش بیماری کووید-19 بین سه تا چهار نفر در محیط بسته اتفاق افتاده است.

به همین علت است که موضوع تهویه ی هوا در داخل هواپیما، اداره ها و مدارس از اهمیت حیاتی برخوردار است. سازمان دیده بان دولتی در آمریکا به تازگی به این نتیجه رسیده است که نزدیک به یک سوم یا 36 هزار مدرسه در سراسر این کشور به بهبود سیستم های تهویه مطبوع هوا نیاز دارند. برخی مناطق در زمینه ی طراحی فیلترهای هوا در حال کار هستند، اما برگزاری کلاس های درس در فضای آزاد راه حلی ساده تر و ایمن تر است.

خوزه لوئیس جیمنز هم گفت چرا گارد ملی برای برپایی چادرهایی اقدام نمی کند که تنها سقف دارند و می توان از آنها در همه ی مدارس سراسر کشور استفاده کرد تا کلیه ی کلاس های دانش آموزان در فضای باز برگزار شود.

کارشناسان بر این باورند که استفاده از ماسک در هر شرایطی، به بهترین شکل از سرایت بیماری کووید-19 به دیگران جلوگیری می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان